Drivers op Tiny XP Beast Edition

Pagina: 1
Acties:
  • 5.577 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Hallo,

Ik ben de laatste tijd met een nogal oud laptopje aan het rommelen, en na het een en ander (in totaal stuk of 5 OSjes) geprobeert te hebben bleek TinyXP toch wel een erg goede kandidaat te zijn. Als je het vergelijkt met Windows 98, die origineel bij de laptop zat, draait TinyXP toch echt een hoop sneller, en is daarbij toch wat functioneler. Daarbij heb je met TinyXP support voor een hoop meer programmatjes dan met 98.

Mijn probleem is echter, dat bij TinyXP, er een hoop drivers uitgesloopt zijn. De driver voor het grafische kaartje in deze laptop zat wel bij de gewone versie van Windows XP pro, maar niet bij TinyXP. Probleem hiermee is dat het een nogal oud gebeuren is en er nergens aparte drivers voor deze kaart voor Windows XP te krijgen zijn. Ik heb geprobeert de driver vanaf de originele Windows XP CD af te installeren, maar dat is me tot nog toe niet gelukt.

Heeft er iemand ervaring met Tiny XP en drivers daarbij?

Alhoewel het waarschijnlijk niet bijzonder veel uitmaakt hier toch even de specs van het laptopje:
Compaq Presario 1260, AMD K6 333mhz, 64MB ram, Neomagic Magicgraph 128XD 2mb, verder zit er een PC card busje in met een 100mbit ethernet kaartje erin, deze heeft echter ook nog drivers nodig en is dus onbruikbaar.

Bedankt alvast :)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Probeer eens om een netwerkshare te maken naar de system32\drivers map op een andere XP-machine, daar staan de meeste drivers. system32\inf wil ook eens werken :)
Verder kun je misschien beter Windows Fundamentals gebruiken, dit is de officiële MS-versie voor alternatieven zoals TinyXP etc.

Met het zoeken in de drivermap op een andere pc kom je iig het verst, probeer dat eerst eens :)

edit: Op "de homepage" van TinyXP lees ik dit, misschien moet je je keuze veranderen:
Q: Can I install TinyXP on a laptop?

A: No, hardware support has been removed for any battery powered PC
Wat dit betekent voor de werking weet ik niet, maar het kan dus dat TinyXP zich heel raar gaat gedragen op je laptop, of dat de accu niet goed herkend wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door DarthPlastic op 21-02-2007 12:13 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:58
DarthPlastic schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:09:
Probeer eens om een netwerkshare te maken naar de system32\drivers map op een andere XP-machine, daar staan de meeste drivers. system32\inf wil ook eens werken :)
Verder kun je misschien beter Windows Fundamentals gebruiken, dit is de officiële MS-versie voor alternatieven zoals TinyXP etc.

Met het zoeken in de drivermap op een andere pc kom je iig het verst, probeer dat eerst eens :)
windows fundamentals is een kale xp en eigenlijk meer bedoeld om van je pc een soort thin client te maken dan het daadwerkelijk als functioneel OS te gebruiken.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. Ook kan je geinstalleerde drivers van een bestaande XP kopieren middels driverbackup tools zoals bijv. degene die in de CSA FAQ staat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
DarthPlastic schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:09:
Probleem is dat ik dus geen netwerkje heb, maarja, ik kan wel even kijken en daarna met flop overzetten. Bedankt voor de tip
....

Wat dit betekent voor de werking weet ik niet, maar het kan dus dat TinyXP zich heel raar gaat gedragen op je laptop, of dat de accu niet goed herkend wordt.
Accu is toch pleite :P
(als je je afvraagt waarom ik dan uberhaupt nog wat probeer met deze laptop: Hijs lekker klein. Ik heb verder geen TFT schermen meer en absoluut geen zin om zo'n tien-tonner van een CRT op mijn bureau neer te kwakken, verder ist gewoon voor de lol)

Verwijderd

Ik heb onlangs TinyXP Rev05 gedownload en geinstalleerd op een gloednieuwe pc. Het installeren ging prima en lekker snel, enige nadeel wat ik ondervond zijn vloeide voort uit het beperkte aantal drivers. Zo werd de SATA schijf niet goed herkend en moest ik deze in eerste instantie toch nog voorafgaand aan de installatie van TinyXP installeren. En verder werd de onboard soundcard niet direct herkend. Maar even drivers downloaden en met een handmatige install v/d drivers via apparaatbeheer draait het zaakje prima.

Maar je kiest toch voor een TinyXP OS, om zo min mogelijk ballast op je pc te hebben en toch prima functionaliteit. Draait nu een week en gaat prima!

En trouwens over de laptop ondersteuning, de Rev05 zou laptop ondersteuning moeten hebben net als wireless support.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49
Gewoon in de C:\Windows\Inf map van een normale Windows installatie de juiste inf opzoeken, deze op diskette zetten en voeren aan je laptoppie. Als er gevraagd wordt om driverfiles kun je deze extracten uit de driver.cab en/of sp*.cab in je C:\Windows\Driver Cache map.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
En als alle oplossingen die hierboven genoemd worden niet helpen, dan kan je nog altijd zelf aan de slag gaan met XP strippen, doormiddel van nLite :)

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:47
Anders kun je ook nog kijken naar windows embedded.

Mocht dit geen optie zijn kun je er ook nog voor kiezen om je installatie cd aan te passen met nlite.
Dan kun je zelf de drivers erbij inpakken. ( was net te laat maar wel de link geleverd ;) )

Link: http://www.nliteos.com/

[ Voor 9% gewijzigd door muppet99 op 01-03-2007 11:24 ]

Carpe Diem

Pagina: 1