Na een hoop gezoek en geprobeer weet ik niet hoe ik dit kan oplossen.
Het probleem is het volgende:
Mijn moederbord (Asus P4GPL-X) 'vergeet' een keer in de zoveel tijd de volgorde van de boot devices.
Hardware:
Asus P4GPL-X
P4 Northwood 2.4 GHz (@3.06Ghz)
XFX 6800 XXX (PCI-e)
Adaptec 19160 SCSI controller
HD's:
1*Seagate Cheetah 36 GB SCSI
1*Samsung Spinoint 400 GB (SATA)
2*Maxtor Diamondmax 10 200GB (SATA)
Opticals
Nec 2510 DVD brander
Uitleg: Eens in de zoveel tijd 'vergeet' mijn mobo van welk device hij moet booten. Hij 'gooit' dan de SCSI -controller uit de lijst van bootdisks en zet @random 1 van de SATA disks als eerste boot disk. Aangezien er alleen op de SCSI HD een boot record staat boot de PC niet door. Ik vermeld even voor de volledigheid dat ik mijn PC volledig uit zet (dat wil zeggen stekkerdoos met schakelaar).
Wat heb ik geprobeerd?
- BIOS gereset en default settings geladen, daarna alle HD's uit boot disks gegooid en alleen SCSI-controller er neergezet.
-> Doet het maar na aantal keer PC uitzetten en later (van 10sec tot 24uur) weer aanzetten zijn de instellingen weg.
- BIOS batterij nagemeten
-> Batterij is prima, voor de zekerheid vervangen met een nieuwe geen resultaat.
- BIOS versie gecontroleerd
-> Laatste versie stond er al op
- SCSI controller controller in ander PCI-slot
-> Geen verandering
- Voeding nagemeten met multimeter onder belasting
-> geen rare waardes (12v -> 11.8 ~ 11.9) Daarnaast is de PC zo stabiel als maar zijn kan
- Met de instellingen van de SATA controller gespeeld
-> Geen resultaat
N.B. Ik wil nadrukkelijk vermelden dat dit niet bij elke 'koude' boot gebeurd maar 1x in de 4-5. Daarnaast ben ik wel verbaasd dat de andere instellingen in het BIOS niet vergeten worden zoals bijv de FSB.
Wat kunnen mogelijke oorzaken zijn?
P.S. Ik zit op dit moment niet achter de betreffende PC en kan jullie voorstellen pas vanavond uitproberen. Het stomme is dat ik de PC dan tig keer opnieuw moet opstarten om het te kunnen testen.
Het probleem is het volgende:
Mijn moederbord (Asus P4GPL-X) 'vergeet' een keer in de zoveel tijd de volgorde van de boot devices.
Hardware:
Asus P4GPL-X
P4 Northwood 2.4 GHz (@3.06Ghz)
XFX 6800 XXX (PCI-e)
Adaptec 19160 SCSI controller
HD's:
1*Seagate Cheetah 36 GB SCSI
1*Samsung Spinoint 400 GB (SATA)
2*Maxtor Diamondmax 10 200GB (SATA)
Opticals
Nec 2510 DVD brander
Uitleg: Eens in de zoveel tijd 'vergeet' mijn mobo van welk device hij moet booten. Hij 'gooit' dan de SCSI -controller uit de lijst van bootdisks en zet @random 1 van de SATA disks als eerste boot disk. Aangezien er alleen op de SCSI HD een boot record staat boot de PC niet door. Ik vermeld even voor de volledigheid dat ik mijn PC volledig uit zet (dat wil zeggen stekkerdoos met schakelaar).
Wat heb ik geprobeerd?
- BIOS gereset en default settings geladen, daarna alle HD's uit boot disks gegooid en alleen SCSI-controller er neergezet.
-> Doet het maar na aantal keer PC uitzetten en later (van 10sec tot 24uur) weer aanzetten zijn de instellingen weg.
- BIOS batterij nagemeten
-> Batterij is prima, voor de zekerheid vervangen met een nieuwe geen resultaat.
- BIOS versie gecontroleerd
-> Laatste versie stond er al op
- SCSI controller controller in ander PCI-slot
-> Geen verandering
- Voeding nagemeten met multimeter onder belasting
-> geen rare waardes (12v -> 11.8 ~ 11.9) Daarnaast is de PC zo stabiel als maar zijn kan
- Met de instellingen van de SATA controller gespeeld
-> Geen resultaat
N.B. Ik wil nadrukkelijk vermelden dat dit niet bij elke 'koude' boot gebeurd maar 1x in de 4-5. Daarnaast ben ik wel verbaasd dat de andere instellingen in het BIOS niet vergeten worden zoals bijv de FSB.
Wat kunnen mogelijke oorzaken zijn?
P.S. Ik zit op dit moment niet achter de betreffende PC en kan jullie voorstellen pas vanavond uitproberen. Het stomme is dat ik de PC dan tig keer opnieuw moet opstarten om het te kunnen testen.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 11:52 . Reden: stomme typo :( ]