Toon posts:

Ethernetkabeltussenstukje?

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik vroeg mij af of er ook een soort van tussenstuk/hub achtig apparaatje was waarmee je één ethernetkabel kunt splitsen in twee verbindingen dmv een tussenstukje. Een soort usb-hub maar dan voor ethernet..

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/a/a9/Rj45.jpg/280px-Rj45.jpg

:)

Is namelijk omdat mijn router echt mijlen ver weg staat. Heb mijn macje al gewoon op het internet zitten, dmv van een hele lang ethernetdraad naar de router beneden. Maar de Windows laptop die ik ernaast heb staan en die ik toch wel af en toe wil gebruiken voor internet, zonder al dat gedoe met zo'n lange draad weer te moeten doorstaan.

Alvast bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 11:36 ]

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Jij bedoelt zoiets als dit :?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Nee, ik denk dat hij een splitter wil, die de 8 draadjes opdeelt in 2 connectoren met 4 draadjes, om zo over één kabel twee pc's aan te sluiten :)

edit:
Schema om het zelf te maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/rjayasin/split-ethernet.gif

[ Voor 11% gewijzigd door DarthPlastic op 21-02-2007 11:39 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
of iets in de richting van een ......

Geen Ping, wel Pong

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-03 18:44

Haan

dotnetter

En dat kan dus niet, dus heb je een switch nodig :)

kan blijkbaar wel 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Haan op 21-02-2007 11:41 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Superseb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-03 23:13
Meer zoiets als dit?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is altijd wel een leuk trucje, maar als je het spul moet kopen (ipv zelf stekkers knijpen) kan je net zo goed een kleine switch kopen.

{signature}

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ethernet splitter bestaat idd, heb je twee stuks van nodig:

Switch -> 2 kabels -> splitter -> lange ethernetkabel -> splitter -> 2 kabels -> mac, laptop

De splitter zorgt ervoor dat je een ethernetsignaal over de 4 overgebleven lijnen in die kabel kunt laten lopen. Een andere optie is om beneden gewoon een simpele switch neer te zetten, heb je ook gewoon weer 4 of meer poorten over.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat heet idd gewoon een RJ45 koppelstuk. Kun je bij iedere computerzaak voor een paar rotcenten kopen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Als je een kleine switch wil, kijk dan eens naar de Asus GigaX 1005. Mooi klein apparaatje :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:35:
Hallo,

Ik vroeg mij af of er ook een soort van tussenstuk/hub achtig apparaatje was waarmee je één ethernetkabel kunt splitsen in twee verbindingen dmv een tussenstukje. Een soort usb-hub maar dan voor ethernet..
Nee dat bestaat niet, aangezien er toch een stukje hardware aan te pas moet komen (tenzij je twee kabels via 1 laat lopen zoals ik in de FAQ hier beschreven heb). Aan de andere kant kan je natuurlijk gewoon een goedkope hub/switch extra kopen om zo meerdere pc's aan te sluiten op 1 kabel :)

Verwijderd

Topicstarter
Holy moly, da's snel al die reacties :)

Thanks!

Dit ding zag er zeg maar zoals ik het in mijn hoofd zat:
Afbeeldingslocatie: http://www.cuc.fr/cuc.en/reseaupassif/rj/25202.jpg

Is er ook nog beetje verlies van internetsnelheid als je er tegelijkertijd op zit? Ja niet alletwee tegelijkertijd dikke bestanden downloaden maar goed... Een voor msn bv, en een voor de rest?

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:07

BioHazard

*\o/*

Ik zou gewoon een simpele switch aanschaffen. Dan weet je zeker dat alles naar behoren werkt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Erkens schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:40:
[...]

Nee dat bestaat niet, aangezien er toch een stukje hardware aan te pas moet komen (tenzij je twee kabels via 1 laat lopen zoals ik in de FAQ hier beschreven heb). Aan de andere kant kan je natuurlijk gewoon een goedkope hub/switch extra kopen om zo meerdere pc's aan te sluiten op 1 kabel :)
Die dingen bestaan wel hoor, is gewoon een verloopje om de twee-kabels-in-een-truuk toe te passen voor leken.

Maar een switchje is op zich een veel beter idee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:54
Haal gewoon een switch. Je hebt ze al voor 10 euro. Werkt een stuk beter.....
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Copy.com

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 23:23

Theuno

Da Devil Crew

Je kan prima 2 signalen over een kabel laten lopen. Als je er niet meer nodig hebt zou ik voor die oplossing gaan. Wil je in de toekomst uitbreiden dan kan je een kleine switch aanschaffen.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• grimlock
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2025
Volgens mij is deze dan ook alleen maar 10Mb/s ??? 100Mb/s gebruikt toch alle draadjes?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

grimlock schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:59:
Volgens mij is deze dan ook alleen maar 10Mb/s ??? 100Mb/s gebruikt toch alle draadjes?
Nee.

Verwijderd

nee je hebt aan 2 pairs genoeg om 100mb door te voeren.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:52:
Is er ook nog beetje verlies van internetsnelheid als je er tegelijkertijd op zit?
Het snelheidsverlies is volledig. Je hebt geen werkende netwerk-verbinding meer als je zo'n ding aansluit. Niet gebruiken, zo werkt ethernet niet.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:51

DinX

Motormuis

burne schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:07:
[...]

Het snelheidsverlies is volledig. Je hebt geen werkende netwerk-verbinding meer als je zo'n ding aansluit. Niet gebruiken, zo werkt ethernet niet.
Toch vreemd dat we op een buitendienst 2 pc's zo hebben aangesloten :z.

Standaard gebruik je maar 2 pairs van zo'n kabel. met zo'n blokje zorg je gewoon dat je de 2 andere ook kunt gebruiken. Je hebt dus 2 blokjes nodig zo. 1 aan elk uiteinde;
Aan 1 uiteinde steek je daar dan 2 kabels richting switch in en aan de andere kant 2 kabels richting de 2 pc's

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• _JGC_
  • Nu online
burne schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:07:
[...]

Als je niet snapt hoe je zoiets aansluit heb je idd geen netwerkverbinding meer.

Alleen bij gigabit netwerken heb je alle 8 draden nodig, gebruik je geen gigabit, dan werkt zo'n splitter oplossing gewoon zonder nadelen, met als voorwaarde dat je aan beide kanten de splitter gebruikt en het uit 2 poorten van de switch tapt.

Overigens vraag ik me af of de kosten van 2 splitters en 4 ethernetkabels opwegen tegen de kosten van een goedkope switch en 2 ethernetkabels.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:22
Kan je niet een simpel 10/100 hubje uit de EUR 2,50 grabbelbak die "zolderverkopen" heet halen? Zie vraag en aanbod.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

_JGC_ schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:12:
Overigens vraag ik me af of de kosten van 2 splitters en 4 ethernetkabels opwegen tegen de kosten van een goedkope switch en 2 ethernetkabels.
geen idee wat die splitters kosten, ik heb het gewoon zelf gemaakt, en dan zijn de enige kosten een paar stekkertjes :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Er bestaat wel een soort splitter zonder dat je stroom nodig hebt. Die kan je gewoon op een bestaande kabel plaatsen en max 2 netwerkkabels aansluiten. Ik heb deze in Duitsland gezien en is geloof ik iets van 5 euro.

Gevonden:
Belkin R6G022B

1 x male > 2 x female

Tussenstukje ertussen en klaar.

[ Voor 17% gewijzigd door itsalex op 21-02-2007 12:21 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:29
Ik heb ook eens 2 pc's aangesloten over 1 kabel. Storingen alom. Het werkt wel, maar dan is ook alles gezegd. Toen dus alles weer normaal gemaakt, en als de wiedeweerga een switchje aangesloten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MisTraller schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:23:
Ik heb ook eens 2 pc's aangesloten over 1 kabel. Storingen alom. Het werkt wel, maar dan is ook alles gezegd. Toen dus alles weer normaal gemaakt, en als de wiedeweerga een switchje aangesloten.
Grote kans dat je het gewoon verkeerd aangesloten hebt. Want overal waar ik dit heb toegepast werkt het perfect, nooit problemen of lagere snelheden ;)

Verwijderd

4 draadjes voor 100Mbs tot 25 combinaties mogelijke kleurpaartjes maximaal uitputtend 8 draadjes voor 1Gbs.

[ Voor 245% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2016 19:25 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 19:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Grappig om te zien dat er 2 fronten zijn:

1. Dat kan niet
2. Dat kan wel

De verlossing:
Het kan wel, bij snelheiden t/m 100Mbit.

De voorwaarden daarvoor zijn al een paar keer genoemd, je hebt 2 van deze 'splitters' nodig, 1 bij je router en 1 bij je computers.
Als de aderparen goed worden gebruikt dan ondervind je hier geen enkel nadeel aan. Maar als je 2 kant en klare splitters voor dit doel koopt dan is dat geen probleem.

Verder is de 'split' oplossing zelfs beter dan de 'zet maar een switch neer' oplossing omdat de switch de 2 computers via 1 100Mbit verbinding aan de router verbind, als beide computers een grote datastroom gaan genereren, dan word die 100Mbit verdeeld.
De split oplossing heeft gewoon 2 100Mbit verbindingen naar de router - dus de 2 computers hebben altijd 100Mbit tot hun beschikking.

Niet dat iemand dat zal merken, want 99% zeker dat je internet verbinding veel langzamer is dan dat.

Voor de mensen die denken dat splitte niet werkt en/of die zeggen dat het ze nooit is gelukt:
Dan heb je toch echt iets verkeerd gedaan of verkeerd materiaal gebruikt.

Alles kan stuk.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

_JGC_ schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:12:
Als je niet snapt hoe je zoiets aansluit heb je idd geen netwerkverbinding meer.
Geloof me: ik snap hoe netwerken werken.
Alleen bij gigabit netwerken heb je alle 8 draden nodig
Dan ben je nooit 100Base4 tegen het lijf gelopen. Goed, het is zeldzaam, tegenwoordig.
dan werkt zo'n splitter oplossing gewoon zonder nadelen, met als voorwaarde dat je aan beide kanten de splitter gebruikt en het uit 2 poorten van de switch tapt.
Nee. Een deel van die dingen is bedoeld om telefoon en ethernet te delen op hetzelfde kabeltje. Die werken dus niet met tweemaal ethernet. Verder zijn die dingen kwalitatief slecht, en als je kabeltje al lang is zorgt tussenvoegen van zo'n ding wellicht voor teveel overspraak en dus een trage of falende link. En welke exemplaren kwalitatief goed zijn kun je van te voren niet inschatten.

Verder ga je er van uit dat TS dat ook weet, en ik ga er vanuit dat hij dat niet weet. Hij denkt, denk ik, dat een 'splitter' genoeg is, zonder dat 'ie doorheeft hoe complex ethernet en helemaal 100Mbit ethernet is.
En terecht. Switch een tientje, belkin-ding maal twee: 18 euro. 1 kabel extra vijf euro, twee extra kabels: 10 euro. 15 euro of 28 euro totaal.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

burne schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 01:53:
[...]
Dan ben je nooit 100Base4 tegen het lijf gelopen. Goed, het is zeldzaam, tegenwoordig.
Zodanig zelfs dat ik nog nooit hardware tegengekomen ben die 't aankan.

• _JGC_
  • Nu online
burne schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 01:53:
[...]

Geloof me: ik snap hoe netwerken werken.

[...]

[...]

Nee. Een deel van die dingen is bedoeld om telefoon en ethernet te delen op hetzelfde kabeltje. Die werken dus niet met tweemaal ethernet. Verder zijn die dingen kwalitatief slecht, en als je kabeltje al lang is zorgt tussenvoegen van zo'n ding wellicht voor teveel overspraak en dus een trage of falende link. En welke exemplaren kwalitatief goed zijn kun je van te voren niet inschatten.

Verder ga je er van uit dat TS dat ook weet, en ik ga er vanuit dat hij dat niet weet. Hij denkt, denk ik, dat een 'splitter' genoeg is, zonder dat 'ie doorheeft hoe complex ethernet en helemaal 100Mbit ethernet is.

[...]

En terecht. Switch een tientje, belkin-ding maal twee: 18 euro. 1 kabel extra vijf euro, twee extra kabels: 10 euro. 15 euro of 28 euro totaal.
Dat verhaal over verschillende types kan kloppen, maar dat ze bedoeld zijn voor ethernet en telefoon over 1 kabel en dan niet met 2x ethernet werken kan ik me niet indenken. Er zijn pakweg 2 verschillende soorten splitters, eentje voor gewoon RJ45 zonder poespas, en eentje voor ISDN, waarbij onderling allemaal verbindingen gelegd worden. Die laatste is de dooddoener voor je netwerk, die gaan gewoon compleet niet werken.

Wat betreft de kwaliteit van die dingen: voor een metertje of 20 zal je het niet merken, 30 ook niet, maar als je al dichter bij de max 100m specs komt heb je een probleem.

Er komt bij die splitters idd nogal veel kijken. Je zult maar eens opgescheept zitten met dat lullige klotekabeltje die je standaard bij een @home pakket krijgt, er staat CAT5E op het plastic, maar de 4 draden die ze erin hebben gelegd voldoen totaal niet aan de CAT5E standaard. Dan mis je op de transportlijn dus al 4 draden, dat gaat met een splitter nooit werken (en dan te bedenken dat er echt mensen zijn die van die opdrukconnectors gebruiken, ik ben blij dat ik een tang heb met echte stekkers)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:47
wat ik vreemd vind is dat de ts een simpele splitter zoekt, en iedereen meteen met theorien en switches en gigabit komt aanlopen terwijl de ts gewoon op zijn laptop internet wil hebben zonder een lange kabel te trekken..

De splitter die de ts zoekt (heb em zelf in mijn bezit) bestaat wel, gewoon 1x rj45 in en 2x uit, werkt prima, maar ik zou de ts ook aanraden om gewoon een vriend vragen of hij/zij nog een 10 mbit hubje voor je heeft liggen, of even naar de lokale computerboer en daar de goedkoopste hub/switch halen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
de ts moet wel even begrijpen dat je aan de andere kant ook een splitter moet hebben en dat het niet zoals bij radio/tv kabel werkt.....
Pagina: 1