[aankoop] 2ehands Powerbook G4 of mac mini?

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Hey iedereen, ik zit zo onderhand ook te kijken naar een Mac, omdat dat windows zo klote is..

Maar mijn budget reikt niet zover, dus nu ben ik aan het kijken naar een nieuwe intel mac mini, maar ik vind tegelijkertijd die Powerbook G4's ook mooi (12'').
Mijn vader beweert echter dat het geen zin meer heeft om een mac met PowerPC te kopen, omdat de nieuwe software alleen voor intel wordt gemaakt, nu is dit natuurlijk wel zo, maar ik ben ook niet van plan 3 jaar met de Powerbook te doen.
't is gewoon voor ong. 1 of een half jaartje.

Wat kan ik het beste doen?

• Donnie Darko
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-02 15:47
volgens mij wordt er nog genoeg software gemaakt die universal is (dus voor Intel en PowerPC).

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-01 19:38

dfr0st

Geel is mooier

je zegt het zelf volgens mij al

-

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

De PowerPC's zijn natuurlijk, zoals te verwachten, op hun retour. Ze worden niet meer gemaakt, dus te zijner tijd zal de support ervoor vanzelf een keer stoppen. Voorlopig zie ik dat nog niet zo'n storm lopen. In ieder geval zal Leopard, de opvolger van Mac OS X Tiger die er aan zit te komen, nog gewoon PowerPC ondersteuning bieden (bron: Apple Mac OS X Leopard Sneak Peek), dus dan zit je nog zeker een jaar gebeiteld.

Apple is over het algemeen redelijk snel met het uitfaseren van technologie, maar ik heb zelf ook nog een PowerBook en ik heb op dit moment niets dat ik er niet mee kan (behalve dan Bootcamp & Parallels dingen, maar ik wil toch geen Windows). Je geeft zelf aan dat je er een half jaar tot een jaar mee wil doen, dus maak je vooral geen zorgen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• NickvdB
klopt, deze is gedeeld, mijn vader, moeder en ik gebruiken hem 8)7
staat in de woonkamer
wil er nu ook een helemaal voor mezelf ;)

[ Voor 104% gewijzigd door NickvdB op 21-02-2007 11:40 ]

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Zo ongeveer alle software van nu is ofwel PPC, ofwel Universal binary. UB houdt in dat het geschikt is voor PPC en Intel, dus voorlopig hoef je je geen zorgen te maken. Zeker als je niet van plan bent heel lang met dat ding te doen. Het enige waar je natuurlijk op moet letten is dat die dingen niet de snelste meer zijn, dus voor zwaardere taken zijn ze misschien wat minder geschikt.

Aan de andere kant kun je je afvragen of het echt zin heeft om voor 0,5 a 1 jaar een 2e hands ding te kopen. Je bent er toch weer rond de 600 euro voor kwijt (als ik het goed heb), en dat geld kun je best gebruiken om nog even te sparen en dan een macbook (pro) te kopen...

• NickvdB
DocB schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:55:
Zo ongeveer alle software van nu is ofwel PPC, ofwel Universal binary. UB houdt in dat het geschikt is voor PPC en Intel, dus voorlopig hoef je je geen zorgen te maken. Zeker als je niet van plan bent heel lang met dat ding te doen. Het enige waar je natuurlijk op moet letten is dat die dingen niet de snelste meer zijn, dus voor zwaardere taken zijn ze misschien wat minder geschikt.

Aan de andere kant kun je je afvragen of het echt zin heeft om voor 0,5 a 1 jaar een 2e hands ding te kopen. Je bent er toch weer rond de 600 euro voor kwijt (als ik het goed heb), en dat geld kun je best gebruiken om nog even te sparen en dan een macbook (pro) te kopen...
Ja dat klopt, ik denk dat ik het bij nader inzien toch maar niet doe, denk dat ik voor een nieuwe 17'' iMac ga, maar ik had gehoord dat deze een slecht scherm had? klopt dat?

Hoewel, bij een iMac zit ik weer vast aan zo'n scherm dat vind ik niet prettig, ik heb hier namelijk nog een Philips 19'' TFT staan.
En aangezien ik 17'' te klein vind, denk ik dat een Mac Mini 1.8ghz, 1GB ook in de buurt komt.
Maar die heeft op zijn beurt weer zo'n slechte videokaart, daarbij komt nog -als ik een beetje speakers, tobo en muis + evt. 20'' scherm- bij optel ook weer rond de 1200,- euro zit, en dat ong de prijs van een iMac 17''.

Een iMac 17'' met mini DVI naar DVI kabel + 20'' scherm + langer doorsparen komt het dichtst in de buurt, maar, werkt een iMac met extern scherm een beetje fatsoenlijk?

btw. Hoe zit het trouwens met Core 2 Duo mac mini, komt dat nog?

[ Voor 26% gewijzigd door NickvdB op 21-02-2007 13:07 . Reden: lang stuk tekst toevoegen ;-) ]

• MintyDoerak
  • Laatst online: 04-02 20:34
anders verkoop je je 20" scherm.. en spaar je door voor een 20" imac. heb je echt alles in 1:) scherm van de 17" iMac is inderdaad minder als de andere iMac's.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

:X weer es niet goed gelezen

[ Voor 81% gewijzigd door Falcon op 22-02-2007 11:30 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 15:45
PPC is niet echt de bedoeling zoals je kunt lezen Falcon...

Verwijderd

ik zou even doorsparen,

waar je nu namelijk allemaal naar kijkt zijn apple's met minimale specs. Als je voor een nieuwe mac mini gaat, zet er dan gelijk 2gb in dat werkt een stuk prettiger. En als je een nieuwe koopt, schaf dan ook gelijk applecare er bij aan voor de zekerheid (hoewel dat in jouw geval natuurlijk discutabel is als je een nieuwe koopt en je zou deze na een paar maanden verkopen).

Ik zou dus in jouw geval overwegen voor een imac 20" door te sparen en je andere scherm te verkopen. Anders doe je een stap terug qua schermgrootte. Maar dan wordt het wel een ander verhaal qua prijs ..

Ja zo'n macme zit mooi te kijken met zo'n macmini powerpc ..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 10:57 ]

• NickvdB
Opties:

iMac 17'' (1200,-)
2 ghz cpu
1GB geheugen (standaard)
Logitech Z4 (75,50)
= samen 1275,50 euro

Mac Mini 1.8 (799,-)
1.8 ghz cpu
1gb (80,-)
Logitech Z4 (75,50)
apple keyboard (30.-)
apple muis (60,-)
= samen 1045,50,- euro

Voor een meerprijs van rond de 230,- euro heb ik wel een fatsoenlijke videokaart en 200mhz meer processor capaciteit :P ohja, en een 160gb hd.

Bij de mac mini zit ik dan niet vast aan een scherm, maarja ik heb niet zo verschrikkelijk veel eisen aan een groot scherm, ik heb dus nog een 19'' scherm staan, die ik waarschijnlijk verkoop als ik voor de iMac 17'' ga.

Verwijderd

Ik zou dan toch even doorsparen voor een 20", en anders zeker het geheugen opkrikken. Of er voor kiezen dan om het scherm te behouden en je 19" aan de 17" imac te kopppelen. Maar ja als je je 19" scherm verkoopt krijg je misschien nog wel 100e voor en maakt de imac 20" alweer 100e goedkoper wat het verschil met de 20" nog maar iets van 200 maakt.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 18:25 ]

• NickvdB
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 18:23:
Ik zou dan toch even doorsparen voor een 20", en anders zeker het geheugen opkrikken. Of er voor kiezen dan om het scherm te behouden en je 19" aan de 17" imac te kopppelen. Maar ja als je je 19" scherm verkoopt krijg je misschien nog wel 100e voor en maakt de imac 20" alweer 100e goedkoper wat het verschil met de 20" nog maar iets van 200 maakt.
Ja, maar als ik voor de mac mini ga, zit ik wel weer aan zo'n flut videokaart.

Ik zat er ook over te denken om een macbook te gaan, maar die voelt zo goedkoop aan... :/

• Brent
  • Laatst online: 03:39
UserNick8482 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 19:18:
[...]

Ik zat er ook over te denken om een macbook te gaan, maar die voelt zo goedkoop aan... :/
De MacBook heeft exact dezelfde grafische chip, overigens speel ik er prima AoE3 op met alles op hoog.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• NickvdB
Breepee schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 19:32:
[...]

De MacBook heeft exact dezelfde grafische chip, overigens speel ik er prima AoE3 op met alles op hoog.
Ja, maar Colin Mcrae Rally 2005 (die binnekort uitkomt) gaat niet op de Mac mini of macbook lopen, dus ik denk dat ik toch voor de 17/20'' iMac ga.

Verwijderd

[...]

Ik heb dat ding vaker in handen gehad en ik vind em dus echt wel degelijk aan voelen. Als je dat al goedkoop vind dan moet je het gemiddelde 600 euro laptopje niet eens beetpakken.

Verwijderd

[...]

Ik heb het ook niet over een mac mini in deze pasage 8)7

En een macbook, ja ik weet het niet .. ik vind hem een hoog net niet gehalte hebben, althans ligt er natuurlijk aan waar je hem voor gebruikt. Maar ik ken wel wat ontwerpers die als gimmick zo'n macbook kochten, maar toch spijt van kregen aangezien het scherm wel aan de krappe kant is om goed mee te werken.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 21:53 ]

• NickvdB
@ Breepee, dat is waar :P

@ femkester, nee het is wat aan de krappe kant, en de helderheid van 't scherm vond ik ook niet om te juichen in de winkel.. maar dat komt misschien omdat die daar de hele dag op volle helderheid aanstaan.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dawuss schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:44:
dus dan zit je nog zeker een jaar gebeiteld.
Nog wel langer hoor, verwacht ik. De verhouding van installed base tussen ppc macs en intel macs is op dit moment, en voorlopig nog, heel erg scheef in het voordeel van de ppc.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1