Stille en stabiele PC voor ± 1400 euro?

Pagina: 1
Acties:

• demee013
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09-2025
Binnenkort is mijn huidige configuratie aan volledige vervanging toe. Ik geef toe dat ik ook graag de overstap wil maken naar Windows Vista en goed beslagen te ijs wil komen. De configuratie heb ik samengesteld uit ervaringen op tweakers en alternate gebruikerservaringen maar wil ´m toch graag aan jullie voorleggen.

Kast: Coolermaster Centurion 5 incl. windowkit (zwart) - € 59,00
Voeding: Coolermaster iGreen Power 500Watt - € 81,00
Processor: Intel Core2 Duo E6400 - € 213,00
Koeler: Thermaltake BigTyp 120 - € 37,00
Moederboord: GigaByte GA-965P-DS4 - € 157,00
HDD: Samsung Spinpoint T166, 320GB, SATAII - € 85,00
HDD Koeler: Zalman ZM-2HC2 - € 21,00
Grafische Kaart: GigaByte n-Vidia GeForce 7600Gt Silentpipe II 256MB - € 157,00
Geheugen: Kingston Hyper X 2GB PC6400, C4 - € 214,00
DVD: NEC Ad-7170 - € 29,00

Monitor: Samsung of Iiyama, 19inch - € 230,00
Besturing: Vista Home premium 64 bit - € 90,00

Totaal - € 1373,-

De PC gebruik ik voornamelijk voor downloaden (rar en par), DVD rebuilding en (de)coderen van muziekbestanden. Hij staat veelal 24 uur per dag aan en daarom hecht ik veel waarde aan stabiliteit en geluid (met name het ontbreken of minimaliseren hiervan).

Ik heb de volgende vragen:
- Zijn de Casefans in de Centurion 5 goed of verdient het aanbeveling deze te vervangen? Zo ja, iemand nog tips.
- Nu lees ik veel goede ervaringen over het Gigabyte moederboord maar dan met name de overclock features. Is deze niet een beetje over the top? Wat mij aantrok in dit boord is de passieve koeling en chipset.
-Heeft iemand ervaringen met de Zalman harddisk koeling?
- De hele configuratie wil ik per mei 2007 aanschaffen. Is het misschien verstandig te wachten op de opvolger van de E6400 (6420) of duurt het na 22 april (prijsverlagingen) nog wel even voordat deze CPU in Nederland verkrijgbaar is.

Bovenvermelde prijzen zijn van Azerty (kast is Alternate…scheelt behoorlijk in prijs)
en mijn voorkeur gaat er naar uit om het bij 1 leverancier te bestellen…

Graag wil ik jullie vragen om naar deze configuratie te kijken en aanbevelingen te doen. Zijn er onderdelen die over-the-top zijn of schiet ik juist ergens te kort….

Alle hulp is welkom!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
De Casefans zijn naar mijn mening van goede kwaliteit.

Ikzelf zat ook te twijfelen tussen de GigaByte GA-965P-DS4 en de MSI P965 Platium. Ik ben voor de MSI gegaan omdat deze goedkoper is en mijn ervaringen goed zijn met MSI. Ik heb het bord binnen en alles werkt zonder problemen. Het OC gaat ook geweldig.

HHD koeling is niet essensieel als er een beetje airflow in je kast heb. De Centurion heeft voldoende airflow.

Ik zou gewoon voor de E6400 gaan ander kan je blijven wachten.

Je geheugen is overkill als je niet gaat OC. Met PC5300 heb je meer dan genoeg, meer merk je toch niet.

Als videokaart kun je ook kijken naar de ATi 1950 Pro.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentox op 21-02-2007 08:55 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• demee013
Dus de Casefans in de Centurion zijn stil genoeg en zullen niet de elementen zijn die het meeste geluid produceren. Als de specs op de websites van de fabrikanten allemaal kloppen :z is mijn harde schijf degene die idle het meeste geluid produceert.

Misschien is dit een heel domme vraag en zou ik eigenlijk mijzelf nog dieper in de materie moeten verdiepen maar ik snap niet waarom PC5300 voldoende is. Het moederboord ondersteund PC6400 geheugen en de FSB van de CPU is 1066Mhz....? 8)7

Bedankt voor de tip over het MSI moederboord!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
dit omdat je geheugen in dual channel gaat draaien ik kan het niet precies uitleggen maar je geheugen bandbreedte wordt dan verdubbelt dacht ik zo

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Ziet er goed uit dat lijstje.
Heb alleen mijn twijfels over de kast en de voeding, qua stilte dan. Misschien kun je hier nog wat onderzoek naar doen.
Voor de voeding bijvoorbeeld een van Seasonic of Zalman.
Voor de kast iets van Antec misschien?

Br(36) Ba(56)

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

500W voeding is misschien wel een beetje overkill hoor; ik heb zelf goede ervaringen (erg stil, modulaire kabels) met de Antec NeoHE 500W. Die trekt bij mij 3x HDD + E6600 (@3.4GHz) + 8800GTX en wat andere meuk probleemloos. Misschien is de Antec NeoHE 430W iets voor je ?

Ik zou ook geen HDD koeler nemen, maakt waarschijnlijk alleen maar meer herrie en zoals Mentox al zei is het strategisch plaatsen icm. een goede kast airflow ruim voldoende.

Ook ik zou goedkoper geheugen nemen, PC-6400 (CL4) hebbie echt alleen nodig voor stevig OCen, als je het gewoon bij PC-5300 houdt, bespaar je jezelf zo makkelijk ~75 euro (zie pricewatch), terwijl de real-world performance in jou geval waarschijnlijk amper 1% slechter is.

Een leuke overklok van de CPU (ook met PC-5300) zit er sowieso wel in :+

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Mentox
Dual channel geheugen werkt als volgt:
Je hebt twee kanalen op iedere kanaal wordt geheugen geplaatst. Het voordeel is dat je op deze manier je bandbreedte (FSB) verdubbeld. De FSB van de Core 2 Duo is 1066.

667x2= 1334 dus 268 niet gebruikt
800x2= 1600 dus 543 niet gebruikt

533x2 is dus wat je nodig hebt. Nu is het prijsverschil dusdanig klein dat ik je aanraad om 667Mhz geheugen te nemen.

Wanneer je gaat overclocken verhoog je de FSB en krijg je dus meer bandbreedte.

De FSB is 266x8 dus 2128Mhz, zo komt je CPU op 2.13Ghz. Als je OC verhoog je de FSB en dus de snelheid van zowel je geheugen als je CPU.

Met 667 kom je zonder je geheugen over te clocken op 2.66Ghz en met 800 kom je op 3.2Ghz. Dit is natuurlijk geen garantie want het verschilt van CPU tot CPU.

[ Voor 27% gewijzigd door Mentox op 21-02-2007 10:55 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:59
Mentox schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:47:
Dual channel geheugen werkt als volgt:
667x2= 1334 dus 268 niet gebruikt
800x2= 1600 dus 543 niet gebruikt

533x2 is dus wat je nodig hebt. Nu is het prijsverschil dusdanig klein dat ik je aanraad om 667Mhz geheugen te nemen.

Wanneer je gaat overclocken verhoog je de FSB en krijg je dus meer bandbreedte.

De FSB is 266x8 dus 2128Mhz, zo komt je CPU op 2.13Ghz. Als je OC verhoog je de FSB en dus de snelheid van zowel je geheugen als je CPU.

Met 667 kom je zonder je geheugen over te clocken op 2.66Ghz en met 800 kom je op 3.2Ghz. Dit is natuurlijk geen garantie want het verschilt van CPU tot CPU.
duidelijker uitgelegd kan het bijna niet :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

300 echte Watt krijg je nog eens niet vol, pak een eenvoudigere voeding van 350W. Er worden waarschijnlijk geen heetkop of enorme raidarray upgrades verwacht? Zo'n lichtere voeding wordt goed belast zodat het rendement optimaal blijft en je verstookt niet teveel stroom.

• demee013
Allereerst bijzonder bedankt voor jullie input!!!! Ik leefde nog in de veronderstelling dat voedingen van K kwaliteit zijn en dat het rendement slecht was. Ook het geheugen is mij nu geheel duidelijk! Ik weet in ieder geval welke aanpassingen ik kan doorvoeren die budget technisch mooi uitkomen. Als ik ooit licht wil OC dan kan dit dus geen enkel probleem vormen. Zeg dat ik de CPU op 2.4Ghz wil laten draaien?

Wat betreft die harddisk koeler, deze is passief gekoeld en maakt dus geen geluid. Nog steeds niet handig?

• Mentox
De HDD koeler is niet nodig. In de door jouw gekozen kast is genoeg airflow en dus niet nodig.

Als je DDR667 neemt kan je OC naar 2.4Ghz als je CPU het aankan. Dit is vaak wel het geval maar zeker geen garantie.

Vergelijk de MSI P965 Platium een met de jouwe. Mocht de MSI voldoen dan scheelt dit toch weer geld.

De ATi 1950 Pro geeft betere prestaties dan de 7600Gt dus als je gaat gamen raad ik je aan om de ATi te nemen.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

De nec branders na de 35xx serie komen vaak niet goed uit de testen, misschien een andere brander?

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou een antec P180 kast nemen, met een scythe ninja of tuniq tower er op, en dan geen fan's er direct op. Die antec kas heeft heel mooi gepositioneerde 12cm fan's die dan heel dicht bij je scythe oid hangen. Misschien icm met die passieve voeding van antec. Anders zou ik denk ik voor een seasonic gaan.

specs

• Mentox
maratropa schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:02:
Ik zou een antec P180 kast nemen, met een scythe ninja of tuniq tower er op, en dan geen fan's er direct op. Die antec kas heeft heel mooi gepositioneerde 12cm fan's die dan heel dicht bij je scythe oid hangen. Misschien icm met die passieve voeding van antec. Anders zou ik denk ik voor een seasonic gaan.
Hoewel de P180 geen slechte kast is snap ik niet dat ze de voeding onderin hebben geplaatst.

• demee013
Bedankt voor de tip...ik blijf vooralsnog wel bij de Centurion 5 kast maar zal 2 Gig pc5400 geheugen aanschaffen! Scheelt tenslotte weer....ook heb ik de harddisk koeler van mijn lijstje geschrapt en zal de voeding een lager wattage krijgen!

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-01 23:59
Modbreak:Hiervoor hebben we op GoT http://tweakers.net/aanbod dit soort dingen voortaan niet meer in normale topics posten

[ Voor 69% gewijzigd door Laurent op 21-02-2007 22:38 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
demee013 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 09:16:
Dus de Casefans in de Centurion zijn stil genoeg
Ik vind de front casefan van de Centurion 5 niet echt stil hoor. De 120mm fan vanachter hoor ik niet maar die vanvoor moet je wel iets trager laten lopen.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Gadgets schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:17:
Je mag mijn 6600 wel overnemen.... 250 euries is 4 weken oud, ik ga voor een quad core
ik heb het je nu al 2 keer horen zeggen.
Ik zou willen zeggen: Iemand verkoopt alleen zijn processor zo snel al weer als er iets mee mis is. Zeker als je er zoveel verlies op gaat maken.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• demee013
Haha...nee, ik ga wachten op de E6420! Heb nog wel wat research gedaan naar voedingen maar is Nesteq goed? Moet eerlijk bekennen dat ik de GoT forums nog niet heb afgezocht....

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb onlangs deze voeding aangeschaft voor mijn nieuwe set, topapparaat. Stil en goedkoop. En niet van een waaibomen merk: pricewatch: Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) Extreme Power, 430W (ATX)

Qua casefans raad ik Arctic silent exemplaren aan (12cm/3pin). Ook super stil en 6 jaar garantie (wat imo wat over de kwaliteit zegt) Bij 3 pin exemplaren kun je bovendien er nog een fanmate tussen zetten als je dat zou willen. Deze: http://www.arctic-cooling.com/fans2.php?idx=103

[ Voor 30% gewijzigd door smvs op 21-02-2007 22:18 ]

Pagina: 1