Toon posts:

Hulp bij audio systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuw systeem wat zich enkel en alleen richt op het produceren van muziek. Enkele eisen die ik eraan stel zijn;

- Aanzienlijke processorkracht
- Aanzienlijke groote intern geheugen
- 2 TFT's
- Stil
- Budget rond de 2000,-

Ik heb zelf studiomonitoren en een semi-prof audio interface dus het gaat puur om het systeem en andere randapparatuur.

Ik heb uiteraard zelf al redelijk wat vooronderzoek gedaan en het volgende resultaat heb ik bijelkaar gesprokkeld;

Behuizing;
Antec Performance One P180B

Voeding;
Antec NeoHE 550, 550 Watt

Moederbord;
Asus P5B Deluxe (???)

Processor + koeler;
Intel Core 2 Duo E6600
Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Intern geheugen
Corsair 2048MB DDR2 (2x1GB) PC6400 CL4 4-4-4-12 (TWIN2X2048-6400C4)

HDD's;
Western Digital Raptor 36GB (Boot-schijf)
2 x Seagate Barracuda 320GB (Audio applicaties & samples)

Optische drive;
Samsung SHS183A 16x (Dual-Layer, SATA)

Videokaart;
XFX GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (2 x DVI, passief gekoeld)

Monitoren;
2 x Samsung SyncMaster 203B (20")

Wat zeggen jullie hierover? Zie ik dingen over het hoofd of kunnen dingen beter?

Een punt waar ik nog over zit te twijfelen is het intern geheugen. Ik raak een beetje zoek in de overweldigende keus en opties en specificaties van de huidige reepjes. Na wat hulp te hebben ingeroepen kwam ik bij de reepjes die er nu staan. Goed? Niet goed?

Ook heb ik t idee dat het moederbord wat overkill is. Ik hoef bijvoorbeeld geen onboard sound. Iemand andere suggesties hiervoor?

Alvast hartelijk dank

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

2GB kan nooit kwaad, in dit geval is het juist alleen maar beter :)

Daarnaast zou je eens kunnen kijken naar een X-Fi chipped geluidskaart :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde met t geheugen eigenlijk meer de cycles, aantal Mhz, etc. Sowieso wil ik graag 2GB maar heb verder geen idee waar ik op moet letten. Hetzelfde geld voor het moederbord.

Audio interface heb ik al ;)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45
Cycles maken niet zoveel uit, aantal mhz moet minimaal gelijk zijn aan de snelheid van je mobo

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:12
Een Samsung 203B zou ik persoonlijk niet doen, vanwege de lagere resolutie tov de meeste 20" TFT's.
Een 204B is dan ook een betere keus.

Bij een stil systeem hoort een stille koeler, een Freezer 7 Pro is nou niet bepaald een supperstille koeler en ik raad je dan ook aan een andere te nemen. In de reviews zijn er genoeg te vinden

Voor de rest een prima systeem

Verwijderd

Voor puur muziek maken moet je een apple nemen Reason/cubase/logic.
Videokaart heb je niet nodig dus daar zou ik op besparen.
Geen onboardsound meuk en muziek maken doe je ook neit op 5.1 dus dat is overbodig.
Neem een losse geluidskaart scheelt nog meer rekenkracht en vaak betere kwaliteit/mogelijkheden.
En tja ik denk dat je verder aardig uit de voeten kan en een hoop effecten en synths kan toevoegen voor hij vastloopt :)

• mad-dog
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 03:07:
Voor puur muziek maken moet je een apple nemen Reason/cubase/logic.
Videokaart heb je niet nodig dus daar zou ik op besparen.
Geen onboardsound meuk en muziek maken doe je ook neit op 5.1 dus dat is overbodig.
Neem een losse geluidskaart scheelt nog meer rekenkracht en vaak betere kwaliteit/mogelijkheden.
En tja ik denk dat je verder aardig uit de voeten kan en een hoop effecten en synths kan toevoegen voor hij vastloopt :)
Wellicht is het verstandig de volgende keer te lezen wat ie nodig heeft |:(

1. 2 monitoren met DVI aansluiten gaat echt niet op een onboard VGA
2. Hij heeft al 2 gezegd dat ie geen audio-apparatuur nodig heeft aangezien dat al in z'n bezit is

• GamemasterByte
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-12-2025
ik zou toch kijken naar een andere bootschijf, omdat de prijs van een 36gb variant niet echt meer opweegt tegen de snelheid. Kijk hier maar eens. Ik denk dat je beter voor een 73GB versie kan gaan, daar heb je meer snelheidswinst en verdubbelde opslagcapaciteit, en dat voor ongeveer 4 tientjes meer.

who is General Failure and why the hell is he reading my disk?!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Misschien de videokaart veranderen? Ik denk zelf dan aan een Geforce 7300 of zoiets, deze zijn net wat goedkoper en meer heb je eigenlijk toch niet nodig. Ik weet overigens zelf niet of deze er wel zijn met dubbel DVI...

Overigens wat voor programma's ga je gebruiken? Cubase, Fruityloops, etc ?

@GamemasterByte: Het is wel MAAR een bootschijf. De audio files komen duidelijk op die Barracuda's te staan. Overigens als je een grotere versie pakt, de 74GB versie, dan kun je daar wel je audio-applicaties opzetten en je samples ed. op de andere schijf...

Daarnaast denk ik dat je beter voor 500GB schijven kunt gaan, ik denk dat je beter met 1TB uitgerust kunt zijn aangezien audio-samples ed nogal veel schijfruimte innemen.

Verwijderd

Topicstarter
@ Mad Dog; Ja, dat over de TFT's heb ik meer gehoord. Ik zal er eens even naar kijken en de koeler idem.

@EK; Je hebt duidelijk niet mn hele post gelezen. Jammer. Audio interface heb ik al en ik merk op over het moederbord dat dat waarschijnlijk overkill is oa ivm de onboard 5.1 sound en zou daar dus graag andere suggesties voor hebben.

@Alex; Die videokaart heb ik gekozen omdat dat de goedkoopste optie is met dubbel DVI. Ik heb gelezen dat dat rustiger is voor je ogen en aangezien ik veel achter dit systeem zal zitten leek me dat wenselijk. Is dit onzin of niet?

Qua programmatuur gebruik ik als hoofd Ableton Live en Reason met een hele bult VST's. Met name die VST's en effecten gebruiken nogal wat processorkracht. Nou gaat dat deels nog verder opgelost worden aangezien er ook een TC PowerCore in de planning staat.

Qua schijf; mijn redenatie was, kleine snelle bootschijf zodat Windows snel uit de voeten kan, audio applicaties op een andere schijf zodat wanneer Windows moet gaan ratelen de applicaties daar geen last van hebben. Goede denkwijze?

• mad-dog
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:59:
@ Mad Dog; Ja, dat over de TFT's heb ik meer gehoord. Ik zal er eens even naar kijken en de koeler idem.

@EK; Je hebt duidelijk niet mn hele post gelezen. Jammer. Audio interface heb ik al en ik merk op over het moederbord dat dat waarschijnlijk overkill is oa ivm de onboard 5.1 sound en zou daar dus graag andere suggesties voor hebben.

@Alex; Die videokaart heb ik gekozen omdat dat de goedkoopste optie is met dubbel DVI. Ik heb gelezen dat dat rustiger is voor je ogen en aangezien ik veel achter dit systeem zal zitten leek me dat wenselijk. Is dit onzin of niet?

Qua programmatuur gebruik ik als hoofd Ableton Live en Reason met een hele bult VST's. Met name die VST's en effecten gebruiken nogal wat processorkracht. Nou gaat dat deels nog verder opgelost worden aangezien er ook een TC PowerCore in de planning staat.

Qua schijf; mijn redenatie was, kleine snelle bootschijf zodat Windows snel uit de voeten kan, audio applicaties op een andere schijf zodat wanneer Windows moet gaan ratelen de applicaties daar geen last van hebben. Goede denkwijze?
Ieder moederbord heeft 5.1 sound. Als je geen belang hebt bij DTS-Connect zou je ook kunnen gaan voor de Asus P5B-E

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Waarom pc6400 geheugen? Als je niet gaat overklokken heb je dat niet nodig. Je kan beter even die 2GB kingston pc5300 zoeken voor €120, misschien dat je er dan gelijk 4GB kan inzetten.

550watt voor dit systeempje is wel erg veel, 400-450 is voldoende.

Een p5b-deluxe lijkt mij wel goed voor jou, fire-wire komt nog wel is vanpas.

Je wilt een stil systeem, iets wat bij een studiopc ook wel erg belangrijk is. Een raptor maakt wel wat meer herrie dan de gemiddelde schijf, daaranaast is ie nou ook niet echt bijzonder veel sneller dan een seagate 7200.10.

Wat ook slim is om te doen is alle fans in het systeem te vervangen door stillere, noctua heeft hele stille fans die ook nog een goede airflow hebben. Je zou ook kunnen kijken of de scythe infinity in jou systeem past, die zou passief jou processor kunnen koelen dus met een stille 120mm fan erop moet het helemaal goed te doen zijn.
Outerspace schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 02:13:
2GB kan nooit kwaad, in dit geval is het juist alleen maar beter :)

Daarnaast zou je eens kunnen kijken naar een X-Fi chipped geluidskaart :)
Een x-fi gebruik je dus niet in een studio pc. Zo'n kaart is leuk voor thuis maar voor in de studio komt ie toch een hoop tekort. Dingen zoals in/uitgangen (midi).

Verwijderd

Stukje van hierboven zijn goede tips! denk dat en veel geheugen is geen overbodige luxe is .
mad-dog schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:14:
[...]

Wellicht is het verstandig de volgende keer te lezen wat ie nodig heeft |:(

1. 2 monitoren met DVI aansluiten gaat echt niet op een onboard VGA
2. Hij heeft al 2 gezegd dat ie geen audio-apparatuur nodig heeft aangezien dat al in z'n bezit is
My bad
Hehe wist niet dat de 7600 als een budget model was al zou een 7300 ook volstaan, ik bedoelde dat je geen bijzondere videokaart nodig zou hebben, snap ook dat onboard in dit geval niks is. Daarnaast dacht ik dat hij met semi-professionele interface iets van midi controllers bedoelde, onboard 5.1 is geen overkill, ik heb het er ook opzitten en is ruk als je met muziek gaat werken. Kunnen zoveel dingen mee misgaan en als hij zwaar belast wordt kreeg ik soms vervorming. Daarnaast heeft een losse geluidskaart vaak meer aansluitmogelijkheden en neemt het een deel van de rekenkracht op zicht.

Misschien wat over budget maar apple staat erg goed bekend en wordt denk ik mijn volgende aankoop Watvoor muziek maak je? Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak house muziek en ik doe veel audio in opdracht voor bedrijven (filmpjes, presentaties, website geluiden etc)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 11:05
Noob vraagje:
Waarom een pc en geen mac? Ik dacht dat alle (semi) prof's mac boven windows kozen ivm stabiliteit, driversupport en software aanbod...

[ Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 23-02-2007 11:14 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat nog maar deels op. Vroeger was Mac idd het Walhalla voor video/grafisch/audio freaks. Dat is tegenwoordig niet echt meer zo. Je ziet nog wel veel mensen die erbij zweren maar dat zijn vaak ouwe rotten of mensen die gewoon de verhalen achterna lopen. Er zijn argumenten voor beiden te verzinnen en bij mij speelt geld ook gewoon een grote rol. Als ik ooit mocht overwegen om een mac te doen ga ik er ook goed voor. Een Mac Pro met wat uitbreidingen. Dat kan ik nu gewoon niet betalen :)
Pagina: 1