80*C normaal voor laptop GPU?

Pagina: 1
Acties:

• XyberBorg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05-2025
Hallo,

ik heb een paar dagen geleden een middenklasse laptop gekocht (ben immers maar student :| ) met de volgende specs:

Processor: Turion64 X2 TL-56 @ 1.8Ghz
Geheugen: 1 Gb
Harde Schijf: 2x 120Gb WD
Grafische processor: Nvidia 7600 Go, 256Mb

Voor de rest misschien niet geheel onoverbodig dat alles in een ruime 17" breedbeeldcasing zit en de computer loopt op Windows MCE. Grafische onzin van Windows Vista met slechte videokaartondersteuning heb ik voorlopig geen behoefte aan. :O

Toch loopt de temperatuur van mijn GPU vaak op tot zo'n 75-80*C zonder dat ik zware applicaties draai :/ . De CPU temperatuur wordt normaal 55*C (voor AMD volgens mij niet zo vreemd), onder zware omstandigheden 70*C, en HDD's blijven netjes rond de 40.

Zelfs mijn vaste pc met een 7950GX2 wordt niet zo warm als deze laptop. Moet ik me zorgen maken of is dit toch echt normaal :?

Merk&Type laptop: Fujitsu Siemens Xa1526

Groeten, Xander

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Op zich zou 80 graden moeten kunnen. GPU's kunnen zviw wat beter tegen warmte dan CPU's. Het grote probleem is, natuurlijk vergeleken met een deskop, dat je geen airflow hebt zodat hij koeler zou kunnen zijn :) Maar hoe warm zou je GPU zijn stressed?

[ Voor 11% gewijzigd door Outerspace op 21-02-2007 02:16 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Ik heb dezelfde GPU in me Asus laptop. Deze heb ik al sinds september en ook deze wordt vrij warm (tegen de 80 aan stressed). Me laptop leeft nog steeds en zover ik op diverse sites en fora heb kunnen lezen kunnen GPU's over de 100C aan.

Het is (helaas?) vrij normaal dat je GPU 80C word.

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-01 11:29
AvanCade schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 09:17:
Ik heb dezelfde GPU in me Asus laptop. Deze heb ik al sinds september en ook deze wordt vrij warm (tegen de 80 aan stressed). Me laptop leeft nog steeds en zover ik op diverse sites en fora heb kunnen lezen kunnen GPU's over de 100C aan.

Het is (helaas?) vrij normaal dat je GPU 80C word.
inderdaad, mijn go7600(en die van anderen dus ook) staat standaard ingesteld dat hij bij 110C pas terug gaat klokken! gelukkig nog nooit meegemaakt

Verwijderd

80 graden voor een GPU kan wel. Maar het is wel een laptop en werkt iets anders als een normale pc. Ik moet wel zeggen dat 80 graden wel erg hoog is.

Mijn GPU (ATI X1700) is ongeveer 50 graden idle en 65 stressed (in BF2). Ik heb er wel een speciaal kool kitje bij gekocht die je onder je laptop monteert.

• XyberBorg
Prima, kga m 's ff stressen - Helaas heb ik momenteel nog niks anders als FS2004 geinstalleerd maar daar kan je de GPU voldoende mee stressen denk ik ;)

• XyberBorg
Nou, veel meer als 90 wordt 't toch niet - dus dat valt dan wel mee. Ben BF2142 aant 'binnenkrijgen' O-) - zal tegen de tijd dat ik m binnen heb nog ff kijken wat de temp daar wordt.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:10
Heb je wel nieuwere drivers van laptopvideo2go.com gehaald. De latere versies (wss later dan de meegeleverde) hebben een nieuw control panel met een betere powermizer die de GPU automatisch laat schakelen. In windows loopt hij dan langzaam, pas met gamen gaat hij hem opvoeren endan hoor ik de fan ook. 80 Graden idle lijkt me eerg warm. Na een lanparty van 10 uur constant aan gaf mn A6T een temperatuur van 76 graden voor mn GeForce Go 7600. Mijn CPU (AMD Turion 64 X2 TL-52 1.6GHz) gaf toen rond de 60 graden aan meende ik. Daar is dus niks mis mee.

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Mijn oude Ati Radeon 9800XT gaf bij gamen altijd rond de 72C aan, dattie heet was was goed te merken, want dat kreng van een Dell maakte altijd een mega herrie, maar verder heb ik toen nooit ergens last van gehad. Dit was wel in een Desktop.
Pagina: 1