Een uitdaging voor de echte computerkenner.

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 22:56
Ik heb een beetje verstand van computers en kan me redelijk redden op het moment dat er iets niet werkt. Maar nu heb ik echt iets waar ik niet meer uitkom. Vandaar dat mijn hoop gericht is op jullie.

Mijn schoonvader had sinds kort last van het feit dat zijn computer enkele keren moest opstarten voordat hij fatsoenlijk bleef draaien. Ik dacht dat ik dit wel op kon lossen en heb z'n kast mee naar huis genomen, maar ik kom er niet uit.

Eerst dacht ik dat het aan zijn harde schijf lag. Maar als ik mijn harde schijf er in doe dan heeft ie hetzelfde probleem. Hij start op, maar halverwege stopt ie er mee en begint ie weer opnieuw. Nu is het zover dat hij zelfs na enkele keren opstarten ook niet meer draait. Hij blijft maar opstarten. Aangezien ik dacht dat het aan de harde schijf lag heb ik de harde schijf geformateerd (dat lukte wel, ik heb een cd van XP er in gedaan en vanaf die opgestart en toen kon ik wel formateren). Na het formateren ben ik begonnen met het opnieuw instaleren van XP. Maar halverwege de installatie stopte ie er mee en sindsdien blijft hij weer opstarten en komt dan met de melding dat hij door wil gaan met de setup, maar daar stopt hij dan weer mee en gaat opnieuw opstarten. Dat haalde dus niets uit.

Toen heb ik mijn eigen harde schijf in het systeem gestopt. Daar doet hij helemaal niets mee. Hij start wel op maar dan moet ik via F2 / F8 naar het keuzemenu "Veilige modus". Ook als ik dan kies voor Veilige Modus doet hij niets en start weer opnieuw op.

Het ligt dus aan iets anders dacht ik toen.

Nou had ik ook nog een hele oude harde schijf liggen en die heb ik er ook in gestopt. Op deze schijf stond nog Win98 geinstalleerd. Ook hier start hij niet op, maar als ik via F2 / F8 naar het keuzemenu ga en kies voor Veilige Modus, dan lukt het ineens wel en kan ik gewoon alles doen. Sluit ik hem daarna weer af en wil ik kiezen voor Normaal Opstarten dan geeft ie weer de foutmelding: "Tijdens de initialisatie van apparaat CONFIGMG: Beschermingsfout van Windows. U dient uw computer opnieuw op te starten.". Met als resultaat natuurlijk dat ie het weer niet doet.

Ik vind het zo raar dat ik wel dus met Win98 in de Veilige Modus wel met de computer kan werken, maar met al het andere niet.

Wat zou dit kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als een leuk hardwareprobleem. Begin eens met het doornemen van Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en drop de specificaties van de betreffende hardware hier eens, dan kunnen we je verder helpen. Want zoals je het er nu neergezet hebt is het zonder glazen bol onbegonnen werk ;)

Overigens neigen installatieproblemen vaak naar problemen met het geheugen...maar daar is zonder tests daarop natuurloijk ook geen zinnig woord over te zeggen :)
Wat wel te zeggen is is dat het niet slim is je bestaande config in een systeem met compleet andere hardware te hangen. Dat vindt Windows niet zo leuk namelijk, kost je in het gunstigste geval een nieuwe installatie.

[ Voor 38% gewijzigd door The Eagle op 20-02-2007 23:08 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:24

Exirion

Gadgetfetisjist

Kan vanalles zijn. Defect geheugen, defecte CPU, defecte kaarten, maar wat we waarschijnlijker lijkt: een defecte voeding. Probeer zoveel mogelijk spullen uit het systeem te halen en te kijken of het probleem ergens ophoudt. Bijvoorbeeld als er meerdere geheugenmodules in het systeem zitten, probeer te testen of er misschien 1 de boosdoener kan zijn. Een kwestie van proberen dus.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Kort samengevat: niet willen opstarten of installeren van Windows.

Probeer eens met een Knoppix-CD'tje. Als de CD wel werkt, kan het dat de harddisk(s) stuk zijn. Dan kun je die gaan testen met een tooltje als PowerMax.
Ook kun je memtest86 proberen om het geheugen te testen, dit kan sowieso geen kwaad.

Verder zou je een andere voeding kunnen proberen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Sowieso werkt een pre-geinstalleerde HD met een OS meestal niet in een andere PC, omdat de drivers zo verschillend zijn. Het is dus logisch dat bijv. je HD met Win98 niet wil opstarten in een ander systeem. Dat hij juist wel in Veilige Modus opstart ligt in het feit dat veel drivers dan niet geladen worden.

- Test je RAM met Memtest
- Controleer de voeding
- Controleer de temp. van de CPU

Zo'n beetje wat Exirion zegt dus.

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2025
^^ mee eens ^^

Sluit de verdachte harde schijf eens aan op je eigen computer, als tweede schijf, en test hem even met een testprogje. Kun je dat iig "afstrepen"..

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 22:56
- Test je RAM met Memtest
- Controleer de voeding
- Controleer de temp. van de CPU

Zo'n beetje wat Exirion zegt dus.
Wil ik wel doen, maar ik krijg op geen enkele mogelijkheid XP opgestart, dus hoe moet ik dan alles testen? Het lijkt me dat ik dan eerst de computer opgestart moet hebben wil ik allerlei tests uit gaan voeren. En dat is juist het probleem.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 09:44
103720 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 23:39:
[...]

Wil ik wel doen, maar ik krijg op geen enkele mogelijkheid XP opgestart, dus hoe moet ik dan alles testen? Het lijkt me dat ik dan eerst de computer opgestart moet hebben wil ik allerlei tests uit gaan voeren. En dat is juist het probleem.
Heb je geen windows voor nodig ;)
- Test je RAM met Memtest (Via MemTest CD)
- Controleer de voeding (In de Bios, of een Multimeter)
- Controleer de temp. van de CPU (Kan ook in de Bios, Eventueel naar een kleine stress test die je van een boot cd kunt halen ofzo)

Specs!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Even voor je een linkje naar, Memtest86+. Memtest86+ downloaden en branden met een brandprogramma zoals Nero, dan kun je de CD zo booten en dan gaat hij testen. Overigens duurt dit wel een paar uur, dus dit kun je het beste 's nachts doen. Verder is de test nogal voor de hand liggend en is deze op elk moment af te breken.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
memtest86+ staat op een aantal knoppix CDs ook, miss. is het dan sneller meteen eentje daarvan te downloaden? ;)

Verwijderd

Ik zeg: de voeding.
Een pc die zomaar opnieuw opstart... Kun je eens kijken wat er gebeurt als je zoveel mogelijk kaarten + cd/dvd branders loskoppelt. En dan eens zien of je pc wel wil werken met alleen de harddisk erop.

Sowieso is het altijd handig met zo weinig mogelijk hardware te beginnen, dan kan je precies pin-pointen waar het probleem ligt. Nu is het niets meer of minder dan een kast vol met mogelijke oorzaken.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

103720, jouw topic hoort meer thuis in PMG dan in CSL. Echter ik verplaats hem niet omdat je topic niet voldoet aan de aldaar geldende policy PMG Beleid
Je vergeet in je topicstart namelijk nogal wat essentiële informatie, namelijk welke hardware het om gaat ;)

Kijk in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor tips en trucs om je probleem te tackelen en als je er dan nog niet uitkomt kan je in PMG met een goede topicstart en vooral ook een goede topictitel een nieuw topic openen :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.