[alg] Een paar algemene programmeer vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jackkeayn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-12 22:19
Hallo mensen,

Ik ben net een tijdje bezig met leren programmeren en er zijn een paar dingen die ik me nog afvraag.

Op het moment ben ik bezig met het leren programmeren in Visual Studio met C#.net ik heb met behulp van een paar videootjes me eigen RSS Feed Reader gemaakt wat er toch wel aardig leuk uit ziet.

Maar mem'n eerste vraag is zit er een groot verschil tussen als ik wil leren programeren in Visual C# of Borland C# en zo ja wat is het verschil dan?

MeMijn volgende vraag is is het mogelijk om een eigen programma te maken die ook gebruik maakt van mijn datebase op het web(MSSQL of MySql) waar bijv. de gebruikersnamen en wachtwoorden van mij leden uit worden gehaald zodat ik die kan gebruiken om bepaalde functies in een programma te kunnen open op basis van leden ranking (bijv. dat een Administrator meer functies heeft dan een Editor)

De vraag hierop is welke talen zijn hier het beste geschikt voor en waarom?

Omdat ik nog nu in de begin fase van het leren zit kan ik nog wel op een ander taal overgaan.
Ik weet dat jullie nu denken leer maar eerst goed programeren maar dit is meer waar ik naar streef om dit te kunnen verwezelijken

[ Voor 1% gewijzigd door whoami op 20-02-2007 22:18 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jackkeayn schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:48:
Me volgende vraag is is het mogelijk om een eigen programma te maken die ook gebruik maakt van mijn datebase op het web(MSSQL of MySql) waar bijv. de gebruikersnamen en wachtwoorden van mij leden uit worden gehaald zodat ik die kan gebruiken om bepaalde functies in een programma te kunnen open op basis van leden ranking (bijv. dat een Administrator meer functies heeft dan een Editor)

Als ik 't goed begrijp vraag je gewoon of je een database vanuit C# kunt benaderen. En die vraag is simpel te beantwoorden. C# is uitstekend geschikt hiervoor maar dat geldt eigenlijk voor (bijna) alle hedendaagse mainstream programmeertalen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
C# is C#; het verschil tussen 'Borland C#' en 'MS C#' is afaik gewoon de editor; de taal is dezelfde en het .NET framework dat je gebruikt ook.
MeMijn volgende vraag is is het mogelijk om een eigen programma te maken die ook gebruik maakt van mijn datebase op het web(MSSQL of MySql) waar bijv. de gebruikersnamen en wachtwoorden van mijn leden uit worden gehaald zodat ik die kan gebruiken om bepaalde functies in een programma te kunnen openen op basis van leden ranking (bijv. dat een Administrator meer functies heeft dan een Editor)
Ja.
Hoezo, je bent nu toch bezig in C#; wat bedoel je dan ? Waarom zou C# niet geschikt zijn ?

[ Voor 11% gewijzigd door whoami op 20-02-2007 22:19 ]

https://fgheysels.github.io/

• Jackkeayn
whoami schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:19:

Hoezo, je bent nu toch bezig in C#; wat bedoel je dan ? Waarom zou C# niet geschikt zijn ?
Ik vroeg me af of een andere taal hier mechien beter geschikt voor was.
Maar zo te horen maakt dat niet veel uit.

• bagagedrager
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-11 12:57

bagagedrager

multi-alles

Leer eerst maar gewoon programmeren :+

Even zonder dollen: problemen die jij tegenkomt zijn meestal problemen die anderen ook tegen zijn gekomen. Zoek in die gevallen gewoon in fora.

• Jackkeayn
bagagedrager schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:37:
Leer eerst maar gewoon programmeren :+

Even zonder dollen: problemen die jij tegenkomt zijn meestal problemen die anderen ook tegen zijn gekomen. Zoek in die gevallen gewoon in fora.
Gelukkig doe ik dat hier bijna alleen maar. Post ook bijna nooit de search knop helpt me meestal wel verder :)

Verwijderd

MSSQL is het eenvoudigste met C#. Echter voor MySQL zijn ook een goede implementaties (onder andere): http://www.codeproject.com/cs/database/ConnectMySQL.asp

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:46:
MSSQL is het eenvoudigste met C#. Echter voor MySQL zijn ook een goede implementaties (onder andere): http://www.codeproject.com/cs/database/ConnectMySQL.asp
Bull; MSSQL is net zo goed benaderbaar met VB.Net, VB6, C++, Java of welke andere taal dan ook. En de gein is dat dat voor andere (R)DBMS-en net zo geldt. Wellicht is de een of andere combinatie in wat minder regels code te realiseren, maar wat je hier beweert is bull.

Ik moet trouwens ook even reageren op de 'code' waarnaar je verwijst...
C#:
1
string myInsertQuery = "Select * from Authors";
MyInsertQuery?? Ik zie geen insert? Wel een Select :D Duidelijk gevalletje copy/paste jatwerk en geen idee hebben waar 'ie het over heeft (de auteur dus).

En verderop:
C#:
1
2
3
4
5
6
StringBuilder SQL = new StringBuilder();
SQL.Append("SELECT ");
SQL.Append("*");
SQL.Append("FROM ");
SQL.Append("Authors");
MyCmd.CommandText = SQL.ToString();
:D Wat is de gein van die StringBuilder? Lekker consequent met het vorige voorbeeld :P
I have been working with C/C++ and core java for the past 6+ years on both windows and unix.
:o

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 21-02-2007 02:44 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
offtopic:
Sterker zelfs, die StringBuilder vertraagt in dat voorbeeld de boel nogal.

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:48

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

whoami schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 08:56:
offtopic:
Sterker zelfs, die StringBuilder vertraagt in dat voorbeeld de boel nogal.
Nee hoor, hij crasht :P Het levert namelijk de volgende string op:
SQL:
1
SELECT *FROM Authors
:?
In plaats van System.Data.SQL moet je System.Data.OleDB of System.Data.ODBC gebruiken.

* gorgi_19 ziet weinig problemen, structuur is in principe hetzelfde?

[ Voor 40% gewijzigd door gorgi_19 op 21-02-2007 09:05 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
....

MeMijn volgende vraag is is het mogelijk om een eigen programma te maken die ook gebruik maakt van mijn datebase op het web(MSSQL of MySql) waar bijv. de gebruikersnamen en wachtwoorden van mij leden uit worden gehaald zodat ik die kan gebruiken om bepaalde functies in een programma te kunnen open op basis van leden ranking (bijv. dat een Administrator meer functies heeft dan een Editor)
...
Hou er wel rekening mee dat als je zoiets doet, dat sql verkeer unencrypted is,
en dat mensen die dit doorhebben de request richting je server even locaal houden via het host-bestand en daar ev. zelf een sql-servertje ofzo draaien dat het gewenste (ipv juiste) antwoord teruggeeft.
Enkel een tip dus: zorg ev. voor een eigen 'aanmeld'-protocol dat connectie maakt naar jouw server, die op zijn beurt op de achtergrond een sql-server gebruikt, maar hou voor jezelf het sql-verkeer tussen je eigen systemen, of scherm het zeer goed af.

[ Voor 0% gewijzigd door soulrider op 21-02-2007 09:10 . Reden: typo ]

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 20:39
MySQL heeft gewoon overigens ook een native .NET data provider geschreven
http://www.mysql.com/products/connector/net/

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

Verwijderd

pjonk schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 09:08:
[...]

MySQL heeft gewoon overigens ook een native .NET data provider geschreven
http://www.mysql.com/products/connector/net/
Die kon ik niet vinden inderdaad (Ik wist dat die er was), maar ja ik was ook niet slim genoeg om bij zelf mysql te zoeken 8)7
gorgi_19 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 09:03:
[...]

Nee hoor, hij crasht :P Het levert namelijk de volgende string op:
SQL:
1
SELECT *FROM Authors

[...]

:?
In plaats van System.Data.SQL moet je System.Data.OleDB of System.Data.ODBC gebruiken.

* gorgi_19 ziet weinig problemen, structuur is in principe hetzelfde?
Native support is altijd beter... OleDB en ODBC zijn leuk, maar absoluut niet geweldig. Die gebruik je alleen als er geen andere libraries voor beschikbaar zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 19:45 ]

Pagina: 1