Nieuwe PC werkte 1 minuut, daarna niet meer (kortsluiting?)

Pagina: 1
Acties:

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:03
Net een Core 2 Duo pc in elkaar gezet. Alles aangesloten, stekker erin, Windows install gestart na eerst het bios wat doorgespit te hebben. Ineens valt het hele ding uit. Power button indrukken heeft als enig effect dat de fan's 1 mm verder draaien. Na wat geklooi ontdekt, dat de fans gewoon gaan draaien, als de 4 pins 12volt stekker die op het moederbord gaat (voor de CPU) niet is aangesloten. Gevalletje van kortsluiting?
Hoe zou dit komen en wat is er kapot? CPU? Moederbord? Voeding?

TIA

Edit: btw, geaard en ongeaard stopcontact allebei geprobeerd. Het gaat om een 500 Watt voeding, wat meer dan genoeg moet zijn, want het probleem doet zich ook voor met alleen CPU, MB en geheugen aangesloten. Het moederbord zit netjes op van die busjes, zodat hij niet de kast kan raken.

[ Voor 22% gewijzigd door orillion op 20-02-2007 21:35 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hoe zit het met de koeling? Voel eens aan je processor want hoe warm wordt dat ding? Misschien heb je wel te weinig of geen koelpasta erop gesmeerd. Daarnaast kan je altijd je voeding checken met een multimeter :)

Wauw, een sig!

• orillion
Outerspace schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:03:
Hoe zit het met de koeling? Voel eens aan je processor want hoe warm wordt dat ding? Misschien heb je wel te weinig of geen koelpasta erop gesmeerd. Daarnaast kan je altijd je voeding checken met een multimeter :)
Koeling zal het niet zijn, het ding heeft nu ruim een uur uit gestaan en nog gaan de fans maar voor minder dan een sec aan. Als ik de 12v stekker eruit trek, draaien ze normaal.
Ik zal die 12v stekker eens doormeten, nog niet aan gedacht.

Edit: multimeter in die 12v stekker gestoken -> ~12,4v.
Lijkt me goed toch?

[ Voor 6% gewijzigd door orillion op 20-02-2007 22:12 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat is het merk voeding?

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-05 22:30
Klinkt als overhittings probleem, ga de bios eens in en hou eens de Hardware Monitor in de gaten..

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

blup schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:15:
Klinkt als overhittings probleem, ga de bios eens in en hou eens de Hardware Monitor in de gaten..
Na een seconde valt de PC weer uit, dan heeft het geen nut :)
Zelf denk ik ook dat het een overhittingsprobleem is en ik doel dan op de processor :)

Wauw, een sig!

• orillion
Het is echt geen overhitting. Toen de PC het deed, werkte de fan perfect, en de koelpasta zit ook goed (het was de standaard fan die er bij zat, met pasta al op de heatsink geplakt). Er was toen ook niets overmatig warm, je kon alles met je vingers aanraken. Toen ik in het bios zat te vogelen gaf de HW monitor rond de 40 graden aan voor de CPU.
De voeding is een AX-500f, de standaard voeding die je in een artic-cooling silentium t1 case krijgt. (http://www.arctic-cooling.com/pc_case2.php?idx=117)

[ Voor 28% gewijzigd door orillion op 20-02-2007 22:26 ]

Verwijderd

40graden voor een pc die net is opgestart is al VEEL TE WARM. een pc moet minstens een kwartier tot een half-uur draaien voor die daar in de buurt komt.

als ik hier een P4 netburst 2,5Ghz opstart is die standaard zo'n 27graden en 20min later een keer 36graden en na een half-uur 44graden. dus dit zou beteken dat jou cpu zo'n 5graden per minuut opwarmt en dat is echt VEEL. en dan nog te bedenken dat we het hiet hebben over een C2D en niet een P4 Netburst, 90NM nog wel.

heb je je heatsink wel goed bevestigd. je gebruikt de stock koeler? heb je de folie wel verwijderd!! en wat is je moederbord type? volledige specs graag zoals we hier op GoT verwachten.

daarnaast heb je je moederbod al gereset. even alle stroom eraf en ook de CMOS jumper omzetten. ik denk dat je moederbord in een soort bescherming mode is gesprongen.

btw als de cpu 40graden is is de heatsink al warmer. de mens kan ongeveer 50graden aan. alles daarboven maakt dat je je vinger meteen terug trekt en 40graden maakt dat je naar 10seconden een blaar krijgt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Docey overdrijft. 40 graden is beslist niet "VEEL TE WARM". Het is prima binnen de grenzen :)

orillion: werkt het wel als een minimumconfiguratie op een houten plankje?

• orillion
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 05:35:
40graden voor een pc die net is opgestart is al VEEL TE WARM. een pc moet minstens een kwartier tot een half-uur draaien voor die daar in de buurt komt.

als ik hier een P4 netburst 2,5Ghz opstart is die standaard zo'n 27graden en 20min later een keer 36graden en na een half-uur 44graden. dus dit zou beteken dat jou cpu zo'n 5graden per minuut opwarmt en dat is echt VEEL. en dan nog te bedenken dat we het hiet hebben over een C2D en niet een P4 Netburst, 90NM nog wel.

heb je je heatsink wel goed bevestigd. je gebruikt de stock koeler? heb je de folie wel verwijderd!! en wat is je moederbord type? volledige specs graag zoals we hier op GoT verwachten.

daarnaast heb je je moederbod al gereset. even alle stroom eraf en ook de CMOS jumper omzetten. ik denk dat je moederbord in een soort bescherming mode is gesprongen.

btw als de cpu 40graden is is de heatsink al warmer. de mens kan ongeveer 50graden aan. alles daarboven maakt dat je je vinger meteen terug trekt en 40graden maakt dat je naar 10seconden een blaar krijgt.
Aan zulke reacties heb ik niets. De folie is verwijderd en het is gewoon de stock koeler.
Het gaat om een MSI NEO-V moederbord, gloednieuw. Reset heb ik al geprobeerd, batterij is er een half uur uit geweest en heb al 3x de CMOS reset gedaan.

• orillion
BalusC schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 06:28:
Docey overdrijft. 40 graden is beslist niet "VEEL TE WARM". Het is prima binnen de grenzen :)

Nog niet geprobeerd. Vanmiddag ga ik eerst een andere voeding proberen en daarna het moederbord uit de kast gehaald.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
Die C2D stock koelers moet je goed hard vastdrukken op je mobo. ik had zelfde probleem hitte.

Is de cooler wel goed strak op je CPU geplaats? De stock koeler icm ArticSilver 5 werd me CPU al snel 50 graden. idle.

Heb nu een Termaltake BIG120 deze brenkt me CPU terug naar 35 :) das een verschil van 15 Graden. Me Core1 en 2 zitten dan op 18 graden.

Anders zou je kunnen proberen met je mobo terug te gaan naar de winkel en hun hem laten testen. wij kunnen vanaf hier alleen maar gissen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
Ik zou als ik jou was inderdaad ook even proberen de MB uit je kast halen en zo even proberen te booten kijken wat er gebeurt.

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:57

E-Vix

Nu met sneeuw!

Mijn pc is ook binnen een paar tellen op 40 graden... niets mis mee...

Als de CPU 40 graden is, dan is de heatsink koeler en niet warmer. De CPU is namelijk wat de hitte genereert, en niet de heatsink. De heatsink is er juist voor om de hitte af te voeren en aan de lucht af te geven om zo te koelen.

Bij 40 graden na 10 seconden een blaar? Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Als een mens koorts heeft is het hele lichaam van die persoon 40 of zelfs 41 graden. Dan zou je dus als je jezelf aanraakt een blaar krijgen?

Heb je een interne speaker op je moederbord aangesloten zitten? Zo nee, rip er dan eentje uit een oude kast en sluit die eens op je moederbord aan. Ik heb zo het vermoeden dat er toch iets kapot gegaan is (doa), en dat je moederbord vast wel een foutmelding zou willen geven.
Kan je aan een andere CPU, moederbord, geheugen en videokaart komen (lenen van vriend/kennis)? Dan zou je kunnen proberen wat hardware uit te wisselen om te kijken welk stukje hardware de oorzaak is.
Je zou eventueel ook nog kunnen proberen je CPU, geheugen en videokaart er even uit te halen en weer terug te stoppen. Misschien dat één van deze delen gewoon niet goed contact maakt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:47
Wat je zegt over de 12V stekker, is dit de pentium4 12V stekker of dat stukje wat bij de ATX connector zit? Want op mijn mobo (AB9 Pro icm enermax liberty 500W) kan ik de 12V stekker niet bij de ATX connector zetten want dan heb ik kortsluiting :? zonder draait hij wel perfect (en stabiel \o/ )

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• orillion
FoutTM schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 09:29:
Wat je zegt over de 12V stekker, is dit de pentium4 12V stekker of dat stukje wat bij de ATX connector zit? Want op mijn mobo (AB9 Pro icm enermax liberty 500W) kan ik de 12V stekker niet bij de ATX connector zetten want dan heb ik kortsluiting :? zonder draait hij wel perfect (en stabiel \o/ )
Dat is idd die 12v stekker. Het 12v deel wat normaal naast je atx stekker zit is niet aangesloten, dat hoeft volgens de handleiding van het MB niet.
Als ik weer thuis ben zal ik ook een pc speaker proberen aan te sluiten.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:18
orillion schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 09:49:
[...]

Dat is idd die 12v stekker. Het 12v deel wat normaal naast je atx stekker zit is niet aangesloten, dat hoeft volgens de handleiding van het MB niet.
Als ik weer thuis ben zal ik ook een pc speaker proberen aan te sluiten.
Ja dat had ik dus ook

ik heb een paar weken geleden een nieuwe pc gebouwd:
MSI 965 neo, C2D E6600, 320GB HD, X1950Pro, 2GB DDR2

Ik had het geheel in mijn al een paar jaar oude chieftec kast gedaan met een 360 watt voeding want ik dacht dat die het wel zou trekken. Deze voeding heeft slechts een 20-pins ATX stekker, nou geen sjoege uit te krijgen. Als ik alles loskoppelde: HD, optische drives, en een geheugenreepje dan kreeg ik wel beeld, maarja daar heb je niet zoveel aan dus heb ik een Coolermaster 500watt voeding gehaald met wel een 24-pins ATX stekker en daar draait alles perfect mee.

Misschien toch maar ff proberen om die stekker er wel in te doen :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• orillion
Ramon de Jesus schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:00:
[...]

Ja dat had ik dus ook

ik heb een paar weken geleden een nieuwe pc gebouwd:
MSI 965 neo, C2D E6600, 320GB HD, X1950Pro, 2GB DDR2

Ik had het geheel in mijn al een paar jaar oude chieftec kast gedaan met een 360 watt voeding want ik dacht dat die het wel zou trekken. Deze voeding heeft slechts een 20-pins ATX stekker, nou geen sjoege uit te krijgen. Als ik alles loskoppelde: HD, optische drives, en een geheugenreepje dan kreeg ik wel beeld, maarja daar heb je niet zoveel aan dus heb ik een Coolermaster 500watt voeding gehaald met wel een 24-pins ATX stekker en daar draait alles perfect mee.

Misschien toch maar ff proberen om die stekker er wel in te doen :P
Probleem is, dat de atx kabel die uit de voeding komt, te kort is. Dat staat nu ook op de site van artic-cooling, en er wordt aangeraden atx-verlengkabel te kopen. Die hebben ze dus nergens bij mij in de buurt, overal uitverkocht :S. Dus heb ik een 24pins->20pins kabel, die hadden ze wel, er tussen gedaan. Dit zou echt moeten werken volgens mij, omdat er in de handleiding staat dat je ook 20pins stekkers kan gebruiken, als de 12v stekker boven de CPU maar aangesloten is.
Als ik vanmiddag thuis kom kan ik een voeding van een vriend lenen, kijken of dat verschil maakt. Ook zal ik het MB uit de kast halen en hem op een tafel proberen en een pc speaker aansluiten.

Bedankt iig.

Verwijderd

Overdrijven is ook een vak zeg, tjonge jonge..hoe warm denk je dat het in een sauna is?
En hoe zit het met al die mensen in Libië zomers ? 50/55+ in de schaduw? (woestijnzand 70 graden?)Hebben ze ook allemaal blaren?

Als de CPU 40 graden is, is de heatsink waarschijnlijk koeler. Maar het hangt er ook maar vanaf waar de temperatuursensor in/bij zit..
De mens kan ongeveer 50 graden aan..ha ha..ik zou graag een bron zien!

OT : Succes ermee, probeer inderdaad een foutmelding uit het systeem te krijgen, daar kan je mogelijk meer mee.
En probeer idd een andere voeding (eerst lenen!), dan weet je of die van je Silentium misschien kapot is..kan je dan vast nog wel wat mee met de garantie..
Maar dan duurt het misschien wel weer een tijd..

• orillion
Net een andere voeding geprobeerd, zelfde verhaal. Ook moederbord op een tafel geprobeerd, om zeker te zijn dat hij geen kortsluiting maakt in de kast. PC speaker geeft ook niets, waarschijnlijk omdat hij al zo snel dood is (minder dan een seconde). Heb verder nog de voeding uit de kast die ik kocht aangesloten met z'n 24pins (moederbord schuin in de kast, die kabel is echt te kort), maar dat hielp ook niet.
Probleem is nu geisoleerd tot CPU of moederbord. Morgenochtend terug naar de winkel en omwisselen maar.

Bedankt voor jullie hulp, ik post morgen hoe het afgelopen is.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 22:13
Weet je zeker dat je de afstandshouders wel hebt gebruikt tijdens de bevestiging van je moederbord in je kast, dat is ook altijd wel handig tegen kortsluiting ;)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Rctworld schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:10:
Weet je zeker dat je de afstandshouders wel hebt gebruikt tijdens de bevestiging van je moederbord in je kast, dat is ook altijd wel handig tegen kortsluiting ;)
orillion schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 18:53:
Net een andere voeding geprobeerd, zelfde verhaal. Ook moederbord op een tafel geprobeerd, om zeker te zijn dat hij geen kortsluiting maakt in de kast. PC speaker geeft ook niets, waarschijnlijk omdat hij al zo snel dood is (minder dan een seconde). Heb verder nog de voeding uit de kast die ik kocht aangesloten met z'n 24pins (moederbord schuin in de kast, die kabel is echt te kort), maar dat hielp ook niet.
Probleem is nu geisoleerd tot CPU of moederbord. Morgenochtend terug naar de winkel en omwisselen maar.

Bedankt voor jullie hulp, ik post morgen hoe het afgelopen is.

• orillion
Vandaag naar de winkel geweest. Daar bleek dus moederbord kapot (wat ik al verwachtte). Hele systeem draait als een zonnetje nu.

Bedankt allemaal.

Verwijderd

BalusC schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 06:28:

ik bedoelde ook niet dat 40 graden te warm is, een cpu mag wel 85graden worden maar ik hou het op 65max. waar ik op doelde is dat 40 graden, een paar minuten na een koude start veel te snel is wat duidt op of wel een verkeerde koeling dan wel een kapote meter wat op dit moederbord wel eens het geval kan zijn geweest. het moederbord beschermt zichzelf dan.

@orillion: goed dat je het nou werkend hebt gekregen.
Pagina: 1