Toon posts:

Distro met alleen CLI en onderliggende X: hoe te werk gaan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na mijn vele omzwervingen op het internet omtrent deze vraag en na vele probeersels met Debian ben ik het een beetje beu. In de hoop dat iemand me hier kan helpen leg ik mijn vraag dan ook hier maar eens voor...

Voor een media center ben ik op zoek naar een zeer lichtgewicht linux. Al de revue gepasseerd:
  • KnoppMyth: Werkte niet schitterend, vond geen media
  • iMedia Linux: moet ergens iets misgelopen zijn bij het masteren van de iso aangezien het pakket voor mijn VIA onboard grafische kaart ontbrak. Valt dus af
  • Ubuntu: veel te zwaar. Zelfs met FWVM nog frame drops
  • Debian: teveel geknoei met stable vs unstable. Stable heeft Xfree86 maar daar is geen package met de juiste video driver, terwijl die in unstable wel zit. Die helpt de kernel dan weer naar zijn grootje
Wat zoek ik nu? Liefst een manier om Ubuntu van al zijn vet te ontdoen dat ik alleen nog een CLI en onderliggende X overhoudt. Op die manier valt Freevo nog makkelijk te installeren. Ik heb hier al eens gekeken, maar dat verwijdert teveel wat ik mss (ooit) eens nodig kan hebben. Ook Debian wil ik niet opgeven, wegens dezelfde makkelijke install van Freevo. Helaas zit ik daar telkens met dat unstable-gedoe. Moest er iemand toevallig een onofficiële Sid-ISO hebben wil ik hem met plezier gebruiken. Over Gentoo ben ik nog onbeslist, wegens de hoge leercurve. Het moet ook geen dagen duren...

Een andere oplossing mag natuurlijk ook. Ik ben niet vies van wat zelf te compileren, maar het moet doenbaar blijven. Freevo (wat een vereiste is) heeft namelijk zoveel dependencies dat het bijna onmogelijk wordt om dit stuk voor stuk handmatig te doen. Kan iemand me bij deze misschien wel wat simpele vraag helpen?

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Misschien is GeexBox iets? (http://geexbox.org/en/index.html). Dit is echt een heel compacte HTPC oplossing gebaseerd op MPlayer.

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Verwijderd

Topicstarter
CopperCAT schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:10:
Misschien is GeexBox iets? (http://geexbox.org/en/index.html). Dit is echt een heel compacte HTPC oplossing gebaseerd op MPlayer.
Natuurlijk, die was ik vergeten te vermelden 8)7 Euhm de functionaliteit die het biedt is wat summier. Ondersteuning van niet zo veel tv-kaarten, kan niet opnemen en het uitzicht vind ik niet al te schitterend. Het is per slot van rekening een HTPC, dus het oog wil ook wat. Sorry, ik doe misschien wat moeilijk ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Allereerst, wat voor pc heb je? Ik heb gentoo op een AMD K6-2 draaien voor HTPC. Het draait super stabiel en relatief (vergeleken met os-en als win9x) snel. Maar, het heeft me een week gekost om alles te compileren (en dan praat je over een minimaal systeem met MythTV). Niet echt aan te raden.
Het je minimaal een P!!!, dan kan je best aan de slag met Gentoo. De leercurve lijkt hoog, maar als je de installatiehandleiding volgt en alle extra's weglaat (ik neem aan dat jij zelf wel in kan schatten welke dingen je nodig hebt), dan ben je met een paar daagjes (van vooral wachten op het compileren) wel klaar. En je hebt dan een systeem wat helemaal naar jouw smaak is ingericht.
Debian eigenlijk hetzelfde. Wat debian betreft zou ik gelijk overstappen naar de unstable-branch, die is voor gewoon gebruik ruimschoots stabiel genoeg. Het verschil is dat Stable door en door getest is, en echt zo stabiel als een rots is, maar daardoor wel hopeloos achterloopt voor een HTPC (2.4 kernel, Xfree86, etc.)
Het is sowieso aan te raden een eigen kernel te bouwen. De reden dat Ubuntu bij jou waarschijnlijk brak loopt heeft heel waarschijnlijk met een niet geoptimaliseerde kernel te maken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Gewoon debian testing installeren met een cd image : http://www.debian.org/devel/debian-installer/
Dan begin je vanaf de basis, en installeer je precies wat jij wil.
Als nodig kan je ook een mixed testing/unstable systeem er op nahouden (staat allemaal perfect beschreven in de debian documentatie).

Verwijderd

deepbass909 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 09:48:
Het is sowieso aan te raden een eigen kernel te bouwen. De reden dat Ubuntu bij jou waarschijnlijk brak loopt heeft heel waarschijnlijk met een niet geoptimaliseerde kernel te maken.
Een custom kernel bouwen is aangeraden, als je erg goed bent in wat je doet.
Maar denk niet dat dat plots een hele slot extra performance gaat opleveren.
Als hij nu een pak framedrops heeft, gaat dat na die custom kernel ook nog het geval zijn.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

Cyphax

Moderator LNX
Misschien is Zenwalk ook een leuke om te proberen. Vrij klein, wel heel compleet (ook MPlayer) en alles werkte bij mij out of the box op m'n laptop. En behoorlijk snel ook.
En het ziet er goed uit allemaal.

Saved by the buoyancy of citrus

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-01 10:31

zAo

GPLv2 Fanboy

Wat zoek ik nu? Liefst een manier om Ubuntu van al zijn vet te ontdoen dat ik alleen nog een CLI en onderliggende X overhoudt. Op die manier valt Freevo nog makkelijk te installeren. Ik heb hier al eens gekeken, maar dat verwijdert teveel wat ik mss (ooit) eens nodig kan hebben.
Waarom niet de server installatie doen en alles installeren wat jij wilt?

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst: jullie zijn allemaal al bedankt voor de reacties! Even reageren:

@Deepbass: Alles draait hier op een Via Epia-bordje. Niet het snelste van het snelste, maar het zou voldoende moeten zijn... Wat Gentoo betreft volg ik je redenering wel. Het lijkt me zeer boeiend om alles zelf te compileren en complete controle te hebben, maar het ontbreekt me aan tijd om er zo lang mee bezig te zijn. Een week (wss meer, met mijn gebrekkige kennis voor als er wat misloopt) kan ik er gewoon niet voor uittrekken.

@Enkrypt: Die testing-ISO's blijken om een of andere reden niet meer te werken. Iets met gebroken keys blijkbaar. Ik heb de laatste daily build geprobeerd maar die was in hetzelfde bedje ziek. Jammer genoeg een dood spoor.

@Zao: Dat lijkt nog de beste oplossing. Qua installatie verschilt het zo te zien niet van een Debian Netinstall, met als voordeel dat X al inbegrepen is. Ik ga daar vanavond even naar kijken.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-01 10:31

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:14:
[..]
@Zao: Dat lijkt nog de beste oplossing. Qua installatie verschilt het zo te zien niet van een Debian Netinstall, met als voordeel dat X al inbegrepen is. Ik ga daar vanavond even naar kijken.
Bij een servinstall zit geen X hoor. Maar als je gewoon xserver-xorg via apt binnen haalt, staat hij er wel op :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoelde ik :) Ik wil maar zeggen dat je daar tenminste geen Xfree86 bij krijgt die als je hem probeert te vervangen je kernel in de soep draait...

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:14:
@Enkrypt: Die testing-ISO's blijken om een of andere reden niet meer te werken. Iets met gebroken keys blijkbaar. Ik heb de laatste daily build geprobeerd maar die was in hetzelfde bedje ziek. Jammer genoeg een dood spoor.
Klopt. Dit probleem heb ik ook gehad een paar dagen geleden. Ik heb een dag later een nieuwe daily build gedownload en die werkt nu als een zonnetje.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

Om even iets uit de wereld te helpen. 'bloat' is een relatief begrip. Ubuntu wordt soms (ook door jou) gezien als bloated, omdat er veel in zit. Als je echter FVWM draait en onnodige services uitzet met pdate-rc.d, is Ubuntu niet bloated meer. Ubuntu heeft - net als bijna alle distro's tegenwoordig - een zeer modulair opgebouwde kernel. Bijna alles zit in modules. Daardoor wordt veel hardware ondersteunt en hoeft er weinig continu geladen te zijn. Het zelf een kernel bakken heeft wat dat betreft waarschijnlijk weinig snelheidswinst tot gevolg: als een module eenmaal is geladen, is 'ie praktisch net zo snel als een module die in de kernel gebakken zit. En van dat laden heb je geen last als je aan het tivo'en bent.

'Bloated' functionaliteit in Ubuntu zit hem met name in het feit dat er services draaien die niet nodig zijn, maar die kun je uitzetten. Als je vervolgens /usr/lib wat opschoont door niet gebruikte packages (gaim bijvoorbeeld) uit je distro te slopen), zullen sommige dingen (misschien) wat sneller laden. Verwacht ook daar geen wonderen van. Als libraries namelijk eenmaal geladen zijn... je snapt het al.

Check eens wat er op achtergrond allemaal draait in Ubuntu. Sloop evolution er eens uit met al zijn dependencies. Gooi gaim weg, nautilus, esd, gooi cups er eens uit, de hele gnome reut die draait, zoals de netstatus-shite, gnome-panel als dat nog draait, de screensaver, je powermanager, je cd burner, de volume manager etc. Als je dan in FVWM nog framedrops hebt, denk ik (maar ik ben geen tivo guru) dat je hardware gewoon te licht is of je eisen te hoog.

Je kunt Linux prima tweaken, maar veel distro's zijn uit de doos redelijk getweakt. Echte wonderen hoef je niet te verwachten met een lightweight distro, ben ik bang. Het zou kunnen dat Ubuntu bepaalde programma's compileert met dependencies op andere programma's en dat daardoor extra libraries geladen worden (zo kan gaim een dep op evolution hebben), maar ik denk niet dat dat een issue is met tivo-related programma's. Succes anyway. Ben benieuwd of het lukt. Als het jou lukt ga ik ook eens zo'n doos bouwen ;)

• deepbass909

deepbass909

Gezien je bordje (een Epia) ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor capture kaart je gebruikt. De Epia is inderdaad niet snel (1,3Ghz max uit m'n hoofd) en zeker geen rekenwonder.
Echter is hij voor jouw doel uitstekend geschikt (ik zit er zelf ook al een tijdje naar te kijken), maar heb je wel een capture kaart nodig met hardware mpeg ondersteuning. Anders steun je bijna 100 % op je CPU die dit niet trekt, ongeacht OS.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Je kunt ook slackware gebruiken. Minder steile leercurve dan Gentoo en ook geen eeuwigdurend compile gdoe. Op http://dagmar.droplinegnome.org/mythtv vind je de bendogde packages voor mythtv.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Aanvulling op bovenstaande reacties t.a.v. Gentoo: Het fijne aan Gentoo is dat je in een config-file zeer gedetailleerd de features kunt aangeven die jij zelf nodig vindt en niet nodig. Als je dat grondig doet, dan krijg je een X met een minimum aan overbodige componenten.

Als je echt een licht systeem wilt dat exact doet en kan wat jij wilt, dan kom je er niet onderuit om je te verdiepen. Er zijn ook mogelijke kandidaten genoemd die afvallen omdat dingen niet werken. Juist een beetje meer technische kennis kan er voor zorgen dat je ook deze problemen verhelpt. Die horen er bij, je kunt nooit out-of-the-box een systeem krijgen dat naadloos bij je wensen aansluit.

FreeBSD is ook een optie..basis-systeem is super schoon. Ik merk dat de ports voor Gnome en KDE wel erg bloated worden, maar met een lichte WM heb je daar niet zoveel last van.
Bovendien kun je met /etc/make.conf het nodige finetunen.

[ Voor 15% gewijzigd door SvMp op 21-02-2007 20:09 ]

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

ph0t0nix schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:19:
Minder steile leercurve dan Gentoo
:z, de installatie-handleiding is 100% te copy-pasten (wat zelfs tegen Gentoo is gebruikt in een recente discussie).

Maar goed, mijn advies :

Debian Testing downloaden, installeren en eventueel dist-upgraden naar SID.

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Wel ik ben er na veel vijven en zessen uiteindelijk uitgeraakt. Het is een Ubuntu Server geworden, alhoewel dat ook een heel gedoe was met corrupte cd's etc. Nu ja, het onderliggende systeem werkt alleszins. Freevo starten resulteert wel in een hoop errors en warnings, het lijkt iets framebuffer-gerelateerd :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
Warning: display is set to x11, but the environment has no DISPLAY set. Setting display to fbdev.

Error: VIDEO_SHOW_DATA_DIR not found
ROM_DRIVES: Auto-detected and added "('/media/cdrom0', '/dev/hdc', 'CD-1')"
Warning: Installed mmpython version is old.
Please update mmpython to version 0.4.10 or higher, get it with subversion
svn export svn://svn.freevo.org/kaa/branches/mmpython-0-4/mmpython mmpython-0.4.10

WARNING: PyLirc not found, lirc remote control disabled!

---------------------- DirectFB v0.9.24 ---------------------
             (c) 2000-2002  convergence integrated media GmbH  
             (c) 2002-2004  convergence GmbH                   
        -----------------------------------------------------------

(*) DirectFB/Core: Single Application Core. (2006-10-13 15:40) 
(*) Direct/Memcpy: Using linux kernel memcpy()
(!) Direct/Util: opening '/dev/fb0' failed
    --> Permission denied
(!) DirectFB/FBDev: Error opening framebuffer device!
(!) DirectFB/FBDev: Use 'fbdev' option or set FRAMEBUFFER environment variable.
(!) DirectFB/Core: Could not initialize 'system' core!
    --> Initialization error!

---------------------- DirectFB v0.9.24 ---------------------
             (c) 2000-2002  convergence integrated media GmbH  
             (c) 2002-2004  convergence GmbH                   
        -----------------------------------------------------------

(*) DirectFB/Core: Single Application Core. (2006-10-13 15:40) 
(*) Direct/Memcpy: Using libc memcpy()
(!) Direct/Util: opening '/dev/fb0' failed
    --> Permission denied
(!) DirectFB/FBDev: Error opening framebuffer device!
(!) DirectFB/FBDev: Use 'fbdev' option or set FRAMEBUFFER environment variable.
(!) DirectFB/Core: Could not initialize 'system' core!
    --> Initialization error!

Warning: display is set to x11, but the environment has no DISPLAY set. Setting display to fbdev.

Error: VIDEO_SHOW_DATA_DIR not found
ROM_DRIVES: Auto-detected and added "('/media/cdrom0', '/dev/hdc', 'CD-1')"
Warning: Installed mmpython version is old.
Please update mmpython to version 0.4.10 or higher, get it with subversion
svn export svn://svn.freevo.org/kaa/branches/mmpython-0-4/mmpython mmpython-0.4.10

WARNING: PyLirc not found, lirc remote control disabled!
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python2.4/site-packages/freevo/main.py", line 137, in ?
    import menu    # The menu widget class
  File "/usr/lib/python2.4/site-packages/freevo/menu.py", line 37, in ?
    import skin
  File "/usr/lib/python2.4/site-packages/freevo/skin.py", line 98, in ?
    get_singleton()
  File "/usr/lib/python2.4/site-packages/freevo/skin.py", line 79, in get_singleton
    exec('import skins.' + config.SKIN_MODULE  + '.' + config.SKIN_MODULE  + \
  File "<string>", line 1, in ?
  File "/usr/lib/python2.4/site-packages/freevo/skins/main/main.py", line 51, in ?
    from area import Skin_Area
  File "/usr/lib/python2.4/site-packages/freevo/skins/main/area.py", line 67, in ?
    import xml_skin
  File "/usr/lib/python2.4/site-packages/freevo/skins/main/xml_skin.py", line 54, in ?
    osd = osd.get_singleton()
  File "/usr/lib/python2.4/site-packages/freevo/osd.py", line 122, in get_singleton
    _singleton = OSD()
  File "/usr/lib/python2.4/site-packages/freevo/osd.py", line 360, in __init__
    pygame.display.init()
pygame.error: DirectFBCreate: Initialization error!

Ik heb de bijhorende xserver-xorg-video-via driver geïnstalleerd, maar dat lijkt niet te helpen... Nu ja, dit zal wel een apart topic moeten worden :)

• deepbass909

deepbass909

Je hebt framebuffer support op je video nodig. Dat is niet de via driver, maar een kernel optie.
Maar check je config van Freevo eens goed... Het lijkt erop namelijk dat je Freevo wil draaien van de CLI, vandaar de framebuffer fouten... Hoewel dit de meest snelle, minst resouce etende optie is, is het ook de moeilijkste om aan de gang te krijgen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:06:
Voor een media center ben ik op zoek naar een zeer lichtgewicht linux. Al de revue gepasseerd: [..]
  • Ubuntu: veel te zwaar. Zelfs met FWVM nog frame drops
[..] Wat zoek ik nu? Liefst een manier om Ubuntu van al zijn vet te ontdoen dat ik alleen nog een CLI en onderliggende X overhoudt. [..]
Je wil dus Ubuntu zonder GNOME. Dat heet XUbuntu. Waarom zie ik niemand anders dit noemen? :). Voor top-performance zorg je dat de glibc en kernel voor je CPU geoptimaliseerd zijn, je zet onnodige services uit (mail, etc.), ljkt me toch redelijk simpel? :?. Eigenlijk maakt distro-keuze nauwelijks uit, ze zouden allemaal moeten werken.
Pagina: 1