1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Daarnaast vind ik de opmerking van argro een goede: gewoon even downloaden en invullen
640KB should be enough for everyone
Mijn vriendin en ik wonen samen. Zij werkt en ik studeer nog, maar heb geen recht meer op studiefinanciering (wel een lening). Ik ben jonger dan 30 jaar en we twijfelen of we onszelf als fiscaal partnerschap op willen geven.
Ik krijg namelijk een maandelijks bedrag van m'n ouders. Ook betalen zij enkele kosten m.b.t. studie voor mij. Deze zullen ze dan ook declareren tijdens de aangifte. Je kunt, als ouder zijnde, tot een bepaald bedrag 40% van de 'studiekosten' van je zoon/dochter terug krijgen. Ideaal dus.
Maar stel, we kiezen voor een fiscaal partnerschap, heeft dit dan consequenties voor mijn ouders? Oftewel, wordt het bedrag dat mijn ouders mij schenken (en aftrekken) voor mij gezien als 'inkomen'?
Stel dat er over 5 jaar wat met jou gebeurd (dan heb je de maximale vrijstelling voor de successierechten) en jullie hebben geregeld dat zij het huis erft, zou het voor haar erg vervelend zijn eerst nog een boel geld naar de belasting te moeten brengen omdat jullie geen fiscaal partner waren.
-je moet beiden aangfite invullen en op dat moment beslissen wie wat krijgt (wie doet dit ècht?)
-bij beëindiging relatie ben je het haasje, belastingteruggaaf wordt door 1 partij gevangen, ander krijgt niets) je bent namelijk uit elkaar en kunt niet controleren wat de ander invult, waardoor je wéér alles opnieuw moet invullen, 2 x aangifte doen
-je kunt bij de belasting navragen, hoe fiscaal partnerschap op te heffen. Niemand weet helaas antwoord te geven hierop. Navraag voor formulier om dit aan te geven, antwoord:"Dat bestaat niet". Kijk eens op de site belastingdienst en dan zoeken op 'fiscaal partnerschap opheffen/beëindigen', géén info. Info over fiscaal partnerschap, maar niet hoe hier weer van af te komen...
Bezint eer ge begint hieraan...er zijn aardig wat gemene addertjes voor 1 partij...
Wat jij schetst is volgens mij alleen relevant als je uit elkaar zou gaan tussen de aangifte en de uitbetaling door de belastingdienst. Dan moet je misschien bij elkaar gaan zeuren om de pot eerlijk te verdelen. Zodra de aangifte definitief is vastgesteld door de belastingdienst, ben je klaar voor dat jaar en kan je met een gerust hart uit elkaar.Bi-zonder schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 06:51:
Er zitten wel degelijk nadelen aan fiscaal partnerschap:
-je moet beiden aangfite invullen en op dat moment beslissen wie wat krijgt (wie doet dit ècht?)
-bij beëindiging relatie ben je het haasje, belastingteruggaaf wordt door 1 partij gevangen, ander krijgt niets) je bent namelijk uit elkaar en kunt niet controleren wat de ander invult, waardoor je wéér alles opnieuw moet invullen, 2 x aangifte doen
-je kunt bij de belasting navragen, hoe fiscaal partnerschap op te heffen. Niemand weet helaas antwoord te geven hierop. Navraag voor formulier om dit aan te geven, antwoord:"Dat bestaat niet". Kijk eens op de site belastingdienst en dan zoeken op 'fiscaal partnerschap opheffen/beëindigen', géén info. Info over fiscaal partnerschap, maar niet hoe hier weer van af te komen...
Bezint eer ge begint hieraan...er zijn aardig wat gemene addertjes voor 1 partij...
Bij de volgende aangifte kan je opnieuw kiezen voor fiscaal partnerschap of 2 losse aangiften. Je hoeft daarvoor niks op te zeggen of te beëindigen. Het loopt dus gewoon per belastingjaar, zonder automatische verlenging (de belastingdienst is geen ISP
Zo scherp als een voetbal!
Eens, idd per belastingjaar. Dus maximaal 2 jaar zit je in de nesten..Reptile209 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 07:08:
[...]
Wat jij schetst is volgens mij alleen relevant als je uit elkaar zou gaan tussen de aangifte en de uitbetaling door de belastingdienst. Dan moet je misschien bij elkaar gaan zeuren om de pot eerlijk te verdelen. Zodra de aangifte definitief is vastgesteld door de belastingdienst, ben je klaar voor dat jaar en kan je met een gerust hart uit elkaar.
Bij de volgende aangifte kan je opnieuw kiezen voor fiscaal partnerschap of 2 losse aangiften. Je hoeft daarvoor niks op te zeggen of te beëindigen. Het loopt dus gewoon per belastingjaar, zonder automatische verlenging (de belastingdienst is geen ISP)
Het is altijd relevant, ook tijdens de relatie. Daarna wordt 't alleen nog vervelender..
Je ontkomt niet aan wéér aangifte doen, want pas na definitieve aanslag weet je wat ex gedaan heeft immers.
Jij gaat er vanuit dat aangfite door beiden (met overeenstemming) aangeven wordt, is dit niet het geval, ben je echt niet klaar...
Ik zal het zeker zsm invullen als ik alle gegevens (jaaropgaven ed) binnen heb.
Vriendin studeert fulltime, maar krijgt stufi (dus krijgt meer dan het haar kost) en ik studeer partime en krijg geen vergoeding. Dus ik mag aftrekken, zij niet. Toch? Of valt hier ook een slimme constructie te bedenken?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Nee, dat heeft geen invloed. Het fiscale partnerschap kan je veel geld opleveren! Doen dus!smeerbartje schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:36:
Ik weet niet of ik hier in dit topic moet zijn, of zelf een eigen topic openen, dus kies ik ervoor om hier maar wat te posten
Mijn vriendin en ik wonen samen. Zij werkt en ik studeer nog, maar heb geen recht meer op studiefinanciering (wel een lening). Ik ben jonger dan 30 jaar en we twijfelen of we onszelf als fiscaal partnerschap op willen geven.
Ik krijg namelijk een maandelijks bedrag van m'n ouders. Ook betalen zij enkele kosten m.b.t. studie voor mij. Deze zullen ze dan ook declareren tijdens de aangifte. Je kunt, als ouder zijnde, tot een bepaald bedrag 40% van de 'studiekosten' van je zoon/dochter terug krijgen. Ideaal dus.
Maar stel, we kiezen voor een fiscaal partnerschap, heeft dit dan consequenties voor mijn ouders? Oftewel, wordt het bedrag dat mijn ouders mij schenken (en aftrekken) voor mij gezien als 'inkomen'?
Het lijkt mij redelijk om het voordeel te delen. Hier moet je als (fiscale) partners toch uit kunnen komen.Bi-zonder schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 06:51:
Er zitten wel degelijk nadelen aan fiscaal partnerschap:
Aangifte gaat altijd achteraf, einde van een relatie maakt niet veel uit. Ook hier zie ik het probleem niet.-bij beëindiging relatie ben je het haasje, belastingteruggaaf wordt door 1 partij gevangen, ander krijgt niets) je bent namelijk uit elkaar en kunt niet controleren wat de ander invult, waardoor je wéér alles opnieuw moet invullen, 2 x aangifte doen
Je vult het in op je aangifte, ieder jaar weer. Als je niets invult heb je geen fiscale partner. Er is dus niets op te heffen of te beëindigen.-je kunt bij de belasting navragen, hoe fiscaal partnerschap op te heffen. Niemand weet helaas antwoord te geven hierop. Navraag voor formulier om dit aan te geven, antwoord:"Dat bestaat niet". Kijk eens op de site belastingdienst en dan zoeken op 'fiscaal partnerschap opheffen/beëindigen', géén info. Info over fiscaal partnerschap, maar niet hoe hier weer van af te komen...
Valt allemaal reuze mee. Maak gebruik van de regeling, hij is er niet voor niets.Bezint eer ge begint hieraan...er zijn aardig wat gemene addertjes voor 1 partij...
Nee, niet echt, de korting blijft hetzelfde. De heffingskorting (en arbeidskorting) is een korting op de te betalen belasting, deze korting is absoluut.Galois schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 07:50:
Ok, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Je hebt natuurlijk meer aan de heffingskorting als je in een hogere belastingschijf zit (ja?).
[ Voor 7% gewijzigd door argro op 21-02-2007 10:07 ]
argro schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:01:
[...]
Het lijkt mij redelijk om het voordeel te delen. Hier moet je als (fiscale) partners toch uit kunnen komen.
nogmaals, ik heb 't erover in geval dat dit niet gebeurd, dus niets gedeeld, is één partij wel degelijk zeer nadelig uit
[...]
Aangifte gaat altijd achteraf, einde van een relatie maakt niet veel uit. Ook hier zie ik het probleem niet.
Dit maakt wel uit, (zoals je zelf ook al aangeeft) omdat het pàs achteraf gebeurd, je dus pas na een jaar erachter komt wat de ander heeft ingevuld. Zeer laat kun je dit, middels wéér een nieuwe aangifte gaan proberen te herstellen bij belasting.[...]
Je vult het in op je aangifte, ieder jaar weer. Als je niets invult heb je geen fiscale partner. Er is dus niets op te heffen of te beëindigen.
Ook dit klopt niet, bij belasting sta je als fiscaal partner, tenzij adreswijziging wordt ingevuld via gemeente. Doet één partij dit niet (dus officieel samenwonend), dan ben en blijf je als fiscaal partner gezien worden, of je dit nu wel of niet invult.[...]
Valt allemaal reuze mee. Maak gebruik van de regeling, hij is er niet voor niets.
Resumerend: het valt niet altijd allemaal mee...alleen dan als alles eerlijk vanaf begin verdeeld wordt en blijft in harmonie..
begrijp niet waarom iedereen doet alsof fiscaal partnerschap alleen maar voordelig is![]()
Het is helemaal niet aan dat je als fiscaal partner gezien blijft. Je moet een aangifte invullen aan het einde van een jaar, als jij dan invult dat je geen partner hebt, dan heb je dat niet. (tenzij je gehuwd bent... natuurlijk) Aangezien je met een aangifte het achteraf invult, zal je ook niet pas een jaar later iets invullen....
Dit kan misschien wel gebeuren als je een zorgtoestag of huurtoestag aanvraagt, maar daar heeft de TS het niet voerover
Bi-zonder heeft wel gelijk dat het uitkeren niet standaard 50% is. Maar het grootste voordeel is voor de persoon die het meest verdient
[ Voor 10% gewijzigd door Jaspertje op 22-02-2007 15:52 ]
In het aangifteprogramma doe je aangifte voor twee personen tegelijkertijd als fiscaal partners.
Ben je niet on speaking terms doe je dat dus niet en ben je geen fiscaal partner. Je ziet echt beren op de weg.
Hoezo achteraf ?? Je moet toch zelf je digid-code invulen, iemand anders KAN niet eens mijn aangifte versturen, ook niet m'n vriendinBi-zonder schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:33:
nogmaals, ik heb 't erover in geval dat dit niet gebeurd, dus niets gedeeld, is één partij wel degelijk zeer nadelig uit
[...]
Dit maakt wel uit, (zoals je zelf ook al aangeeft) omdat het pàs achteraf gebeurd, je dus pas na een jaar erachter komt wat de ander heeft ingevuld. Zeer laat kun je dit, middels wéér een nieuwe aangifte gaan proberen te herstellen bij belasting.[...]
Ook dit klopt niet, bij belasting sta je als fiscaal partner, tenzij adreswijziging wordt ingevuld via gemeente. Doet één partij dit niet (dus officieel samenwonend), dan ben en blijf je als fiscaal partner gezien worden, of je dit nu wel of niet invult.[...]
Wat boeit het dat je bij de belasting als fiscaal partner staat ? Je kunt bij iedere aangiftte (dus ieder jaar opnieuw) zelf kiezen of je partners bent.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dit hoeft niet. Je kan gescheiden aangifte doen maar wel als fiscaal partners aangeven. Ik moet dat bijvoorbeeld omdat mijn partner via het aangifteprogramma voor ondernemers zijn aangifte moet doen. Dan is er ineens geen mogelijkheid meer om gezamelijk aan te geven en kan je fijn zelf met het handje de verdeling regelenDido schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:18:
Bi-zonder: als je als fiscall partners niet samen aangifte doet, vern*k je je meeste voordeel (ik betwijfel ueberhaupt of het kan).
In het aangifteprogramma doe je aangifte voor twee personen tegelijkertijd als fiscaal partners.
Ben je niet on speaking terms doe je dat dus niet en ben je geen fiscaal partner. Je ziet echt beren op de weg.
Daarnaast heft bi-zonder wel een beetje gelijk. Mijn ex en ik zijn eind 2004 uit elkaar gedaan. Begin 2005 nog wel gezamelijk aangifte gedaan omdat we het grootste deel van het jaar samengewoond hebben en dus gezamelijk een eigen huis hadden. Tot aan de volgende aangifte sta je dan als fiscaal partner bekend.
Toen ik begin 2006 met mijn nieuwe partner naar de belastingdienst ging kreeg ik dus ook te horen dat dat pas geschrapt zou worden als van ons beide de aangifte over 2006 binnen was. Had er ook wel mee te maken dat mijn ex zich ook als ondernemer had ingeschreven. Toen ben ik ook wel lichtelijk over de zeik gegaan.
Maar, zitten er nadelen aan dan. Je staat op papier als fiscaal parter bekend, daar zit verder niets aan gekoppeld (toch?)cowgirl schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 07:57:
[...]
Daarnaast heft bi-zonder wel een beetje gelijk. Mijn ex en ik zijn eind 2004 uit elkaar gedaan. Begin 2005 nog wel gezamelijk aangifte gedaan omdat we het grootste deel van het jaar samengewoond hebben en dus gezamelijk een eigen huis hadden. Tot aan de volgende aangifte sta je dan als fiscaal partner bekend.
Toen ik begin 2006 met mijn nieuwe partner naar de belastingdienst ging kreeg ik dus ook te horen dat dat pas geschrapt zou worden als van ons beide de aangifte over 2006 binnen was. Had er ook wel mee te maken dat mijn ex zich ook als ondernemer had ingeschreven. Toen ben ik ook wel lichtelijk over de zeik gegaan.
Dank je...dit was mijn punt,...als dingen niet gaan zoals gewenst...cowgirl schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 07:57:
[...]
Dit hoeft niet. Je kan gescheiden aangifte doen maar wel als fiscaal partners aangeven. Ik moet dat bijvoorbeeld omdat mijn partner via het aangifteprogramma voor ondernemers zijn aangifte moet doen. Dan is er ineens geen mogelijkheid meer om gezamelijk aan te geven en kan je fijn zelf met het handje de verdeling regelen
ik ben namelijk al meer dan een jaar bezig er vanaf te komen, weet heel goed waar ik over praat...
Mijn enige punt is (wat ik getracht heb aan te geven) als dingen niet gaan zoals gewenst, kleven er wèl degelijk nadelen aan fiscaal partnerschap. Daar mag iemand toch op gewezen worden in een topic als dit...
Jazeker wel, je blijft gezien worden als 'officieel samenwonend' met gezamelijk inkomen, etc'..Jaspertje schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 08:33:
[...]
Maar, zitten er nadelen aan dan. Je staat op papier als fiscaal parter bekend, daar zit verder niets aan gekoppeld (toch?)
Voorbeeld 1: ben je uit elkaar, advocaat nodig,..is je eigen bijdrage gekoppeld aan dat van je ex..
Voorbeeld 2: belastingen blijven gekoppeld aan 2 personen, voor o.a.rioolrecht, waterschap blijf je aangeslagen worden als 2 personen, etc..
Noem dat maar geen nadelen..
Dido schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:18:
Bi-zonder: als je als fiscall partners niet samen aangifte doet, vern*k je je meeste voordeel (ik betwijfel ueberhaupt of het kan).
Helemaal mee eens!, Dit is dan ook mijn punt, wat ik steeds probeer duidelijk te maken. Als je dus niet gezamelijk en in harmonie aangifte doet, is één partij erg nadelig uit..
Dit klopt dus niet, is ècht een misvatting. Geloof me, ben al ruim een jaar bezig er vanaf te komen. Zo simpel werkt het dus niet! Die beren bestaan ècht...
Dat heeft niets met fiscaal partnerschap te maken. Gemeentelijke belastingen komen altijd op naam van de oudste inwoner en het aantal bewoners is leading. Fiscaal partnerschap heeft hier niets mee te maken.Bi-zonder schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 08:40:
[...]
Jazeker wel, je blijft gezien worden als 'officieel samenwonend' met gezamelijk inkomen, etc'..
Voorbeeld 1: ben je uit elkaar, advocaat nodig,..is je eigen bijdrage gekoppeld aan dat van je ex..
Voorbeeld 2: belastingen blijven gekoppeld aan 2 personen, voor o.a.rioolrecht, waterschap blijf je aangeslagen worden als 2 personen, etc..
Noem dat maar geen nadelen..alle geregel om dit weer in orde te maken nog buiten beschouwing gelaten..
Fiscaal partnerschap is niets meer of minder dan een kruisje op het aangifteformulier. Zodra je dat kruisje niet zet ben je geen fiscaal partner meer van elkaar.
Je spreekt uit ervaring?argro schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:58:
[...]
Dat heeft niets met fiscaal partnerschap te maken. Gemeentelijke belastingen komen altijd op naam van de oudste inwoner en het aantal bewoners is leading. Fiscaal partnerschap heeft hier niets mee te maken.
Fiscaal partnerschap is niets meer of minder dan een kruisje op het aangifteformulier. Zodra je dat kruisje niet zet ben je geen fiscaal partner meer van elkaar.
Ik wel...en kan daarom zeggen: je hebt ongelijk.
Voor TS: je bent nu wel op de hoogte van de voor -en nadelen doe er je voordeel mee
Niet geheel juist. voor de Successie is het fiscaal partnerbegrip niet van toepassing. Gehuwden / geregisteerde partnerschap en onder bepaalde voorwaardes ook samenwoners kunnen vallen in een lagere tarief.Galois schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:35:
Kiezen voor een fiscaal partnerschap levert alleen voordelen op als
* Succesierechten
Verder ben ik het wel eens met wat er in dit topic is genoemd.
Macbook 2,4ghz, Acer Aspire 1694v1, Athlon Thunderbird 1,2ghz en Phenom II X3 720 BE
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Als je ouders je het geld zouden schenken en jij vervolgens zelf je studie (van dat geld) zou betalen en jullie fiscaal partnerschap zouden doen dan zou je vriendin 100% van je studiekosten af kunnen trekken. Misschien was het handig geweest om eens even te kijken wat aantrekkelijker was. 100% van de eventueel lagere belastingschaal van je vriendin of 40% van de (waarschijnlijk) hogere belastingschaal van je ouders. Na de teruggaaf kun je altijd je ouders nog wat geld toestoppen dat zou nu moeten missen omdat ze zelf niets meer af kunnen trekken.smeerbartje schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:36:
Ik weet niet of ik hier in dit topic moet zijn, of zelf een eigen topic openen, dus kies ik ervoor om hier maar wat te posten
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Verwijderd
Dit heeft echt totaal niets met fiscaal partnerschap te maken, typisch geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt... De waterschapslasten ontvang je alleen maar voor 2 of meerdere personen (3VE) als je niet alleen staat ingeschreven op jouw adres. M.a.w. jouw ex heeft zich nog niet uitgeschreven. Heel jammer, maar je kunt haar gewoon uit laten schrijven door een adresonderzoek in te starten.Bi-zonder schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 08:40:
[...]
Noem dat maar geen nadelen..alle geregel om dit weer in orde te maken nog buiten beschouwing gelaten..
Het lijkt meer dat jij niet alles op orde hebt, en doordat je hier nu de gevolgen van ondervind met een rode doek voor je ogen afstormt op het eerste wat je ziet.
Bovendien, als jij een advocaat nodig hebt, dan kijken ze altijd naar jouw inkomen van een jaar of 2 jaar terug (zou ik nu een advocaat nodig hebben, kijken ze naar mijn inkomen van 2007) Daar heeft fiscaal partnerschap wederom niets mee te maken: Dit is ook als je samenwoont. Als jij geen fiscaal partner bent en samenwoonde in 2007, dan kijken ze nog steeds naar jullie verzamelinkomen over 2007. Punt, en dit weet ik allemaal uit ervaring.
Ik zag ook iemand die geiiriteerd was aangezien hij de aangifte 2006 NA 2006 moest doen?!
Een aangifte doe je bovendien altijd na het fiscale jaar. Je krijgt je jaaropgave 2006 immers niet aan het begin van 2006. Dus dit doe je in 2007, heel goed... Stapje verder: Jij geeft hierin dus aan dat jij geen fiscaal partner hebt. - Jeetje, wat een moeite - en dan ben je klaar? Ik snap het probleem niet dat je dit aan het einde van 2006 moet aangeven voor 2006 terwijl dit altijd pas na het fiscale jaar gebeurt. Hier heb ik echter geen ervaring mee, dus misschien kun je dit duidelijker uitleggen (Ik was namelijk op zoek naar informatie over fiscaal partnerschap, en stuitte op deze loze argumenten, die wilde ik graag even weerleggen, kun je ook je voordeel weer mee doen).
Kan iemand mij uitleggen wat hiermee bedoeld word?
Wat betreft de voordelen, ik heb er eerlijk gezegd geen diep inzicht in echter ik zat met dezelfde vragen en ben toen naar de lokale notaris gestapt, vreemd genoeg weet die alle voor en nadelen
[ Voor 16% gewijzigd door n4m3l355 op 04-02-2009 11:41 ]
Welkom Gastgebruikers overigens en tot ziens in een van de vele actuele topics op het forum
[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 04-02-2009 13:26 ]
Dit topic is gesloten.
![]()