Invisible_man schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:04:
Skating is het op- en neerdeinen van de naald(arm) op de plaat. Door het contragewicht te verstellen kan je bepalen met hoeveel druk de naald op de plaat gedrukt wordt, dat moet niet te weinig zijn (dan krijg je skating) en niet te veel (slijt je naald alleen maar sneller van etc.).
Nee hoor, de skatingkracht is een resultante van de wrijvingskracht van de naald op het vinyl, die er voor zorgt dat de arm naar het centrum van het palteau getrokken wordt. Deze kracht moet gecompenseerd worden (
anti-skating), anders krijg je vervorming in (hoofdzakelijk) het rechterkanaal.
Doordat elke naald een andere vorm heeft, en een andere ideale naalddruk, moet je de antiskating per naald eigenlijk instellen met een testplaat en een scoop, maar ik denk niet dat de TS hier de beschikking over heeft
ontopic:
De naalddruk moet je voor jouw element instellen op 3 gram, en zet je antiskating (draaiknopje naast je armgewricht) ook maar op 3 (of je moet een testplaat hebben; dan kan je antiskating echt instellen).
Procedure om je naaddruk in te stellen:
1 zet antiskating op 0
2 draai het contragewicht zodanig dat je arm blijft zweven (dit is 0 gram naalddruk)
3. draai de ring op het contragewicht op 0
4 draai het contragewicht (met ring) totdat de naaddruk 3 gram is (3 op de ring)
5 zet je antiskating op 3.
Zelf denk ik dat je je platen schoon moet maken met een carbonfiber borsteltje. (ik neem aan dat je geen platenwasmachine hebt

).
Ik denk dat het (erg harde) tikken zijn.
Misschien moet je ook nog wat met je opnameniveau spelen op het beste resultaat te krijgen (moeten de tikken wel eerst weg zijn)
[
Voor 7% gewijzigd door
mr_petit op 20-02-2007 19:21
]