Toon posts:

Vragen over het rippen van platen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ben nu bezig met al mijn ukgarage platen aan het rippen. Gaat aardig goed maar ik heb bij een aantal platen wat problemen.

Ik heb een paar platen met een aantal jumps erin maar ik vroeg me af of die niet aan alle beide kanten horen te zitten.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.jong8/naamloos.jpg

Dus ik vroeg me af dat die jumps alleen bij de bovenste zitten ligt dat gewoon aan de plaat of ligt dat aan mijn naald?

Thanks

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Wat zijn jumps? (Die uitschieters? om daar iets over te zeggen moet je volgens mij inzoomen; de schaal die ik aflees lijkt wel 6,5 minuut)

"man is not truly one, but truly two,"

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-02 19:03
Kan aan je naald liggen, maar ook aan een slechte verbinding, aan statische electriciteit, kortom van alles. Al met al zijn deze "fouten" eenvoudig te verwijderen met de hand in een uitgebreide .wav editor doordat ze makkelijk te spotten en te horen zijn.

• mokumouse
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

mokumouse

LOLstoel User

kan het ook niet toevallig zo zijn dat er of het ene kanaal (ik neem aan dat de ene grafiek voor het lniker en de ander voor het rechter kanaal is) op bepaalde momenten geluid is wat wel over het ene maar niet over het ander kanaal komt??

Oude platen die ik hier heb staan maken daar wel gebruik van (Bohemian rhapsody daar hoor je in het opera stuk het geluid van het een naar het andere kanaal "springen", ofwel over maar een kanaal output of extra output op dat moment)???

[ Voor 3% gewijzigd door mokumouse op 20-02-2007 18:51 ]

Blaat...

Verwijderd

Topicstarter
mokumouse schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 18:50:
kan het ook niet toevallig zo zijn dat er of het ene kanaal (ik neem aan dat de ene grafiek voor het lniker en de ander voor het rechter kanaal is) op bepaalde momenten geluid is wat wel over het ene maar niet over het ander kanaal komt??

Oude platen die ik hier heb staan maken daar wel gebruik van (Bohemian rhapsody daar hoor je in het opera stuk het geluid van het een naar het andere kanaal "springen", ofwel over maar een kanaal output of extra output op dat moment)???
Het zijn wel oude platen die ik nu rip ja. 1995/1996/1997

• Invisible_man
mokumouse schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 18:50:

Wat niet kan, maar mijn ervaring met het rippen van lp's zegt me toch dat dit gewoon ongewenste clicks in het geluid zijn. Het amplitude-verschil is dan ook wel erg groot tussen de click en de rest van het geluid.

Edit: mischien geeft een close-up van een click wat meer inzicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 20-02-2007 18:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Invisible_man schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 18:53:
[...]

Wat niet kan, maar mijn ervaring met het rippen van lp's zegt me toch dat dit gewoon ongewenste clicks in het geluid zijn. Het amplitude-verschil is dan ook wel erg groot tussen de click en de rest van het geluid.

Edit: mischien geeft een close-up van een click wat meer inzicht.
Het klinkt in ieder geval als een jump. Een beetje kraak vind ik niet erg dat heeft zo zijn charme maar jumps verneuken de rip.

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

staan je naalddruk en antiskating wel goed?

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:19

DJ Vincento

1422055

Misschien zit er zo'n brom in je pickup die af en toe naar voren komt. En het kan ook gewoon aan de muziek liggen, kom je tegenwoordig niet meer tegen, muziek waar dynamiek in zit.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 18:57:
staan je naalddruk en antiskating wel goed?
Hoeveel moet de naalddruk zijn en wat is anti skating?

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Weet je wat voor platenspeler en wat voor naald je hebt? (merk en type)

Verwijderd

Topicstarter
DJ Vincento schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:01:
Misschien zit er zo'n brom in je pickup die af en toe naar voren komt. En het kan ook gewoon aan de muziek liggen, kom je tegenwoordig niet meer tegen, muziek waar dynamiek in zit.
Ik rip met een draaitafel en het ligt zeker weten niet aan de muziek.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:02:
Weet je wat voor platenspeler en wat voor naald je hebt? (merk en type)
draaitafel: soundlab dlp 32
naald: ortofon nightclub E

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het zijn wel oude platen die ik nu rip ja. 1995/1996/1997
8)7

wat voor 'draaitafel'?
wat voor muziek?
naald?

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 20-02-2007 19:03 ]

• Invisible_man
Skating is het op- en neerdeinen van de naald(arm) op de plaat. Door het contragewicht te verstellen kan je bepalen met hoeveel druk de naald op de plaat gedrukt wordt, dat moet niet te weinig zijn (dan krijg je skating) en niet te veel (slijt je naald alleen maar sneller van etc.).

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:03:
[...]

8)7

wat voor 'draaitafel'?
wat voor muziek?
naald?
garage house en 2step

Verwijderd

Die uitschieters in de bovenste kader zijn de tikken die je naald veroorzaken.
Dus in je linker of rechter kanaal geeft veel tikken.
En die kan je eruit halen dmv het uit rekken van dat kanaal.
Ik gebruik altijd CoolEdit pro hier voor.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:10:
Die uitschieters in de bovenste kader zijn de tikken die je naald veroorzaken.
Dus in je linker of rechter kanaal geeft veel tikken.
En die kan je eruit halen dmv het uit rekken van dat kanaal.
Ik gebruik altijd CoolEdit pro hier voor.
Maar worden die veroorzaakt door krassen op de plaat of door de naald of?

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Invisible_man schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:04:
Skating is het op- en neerdeinen van de naald(arm) op de plaat. Door het contragewicht te verstellen kan je bepalen met hoeveel druk de naald op de plaat gedrukt wordt, dat moet niet te weinig zijn (dan krijg je skating) en niet te veel (slijt je naald alleen maar sneller van etc.).
Nee hoor, de skatingkracht is een resultante van de wrijvingskracht van de naald op het vinyl, die er voor zorgt dat de arm naar het centrum van het palteau getrokken wordt. Deze kracht moet gecompenseerd worden (anti-skating), anders krijg je vervorming in (hoofdzakelijk) het rechterkanaal.
Doordat elke naald een andere vorm heeft, en een andere ideale naalddruk, moet je de antiskating per naald eigenlijk instellen met een testplaat en een scoop, maar ik denk niet dat de TS hier de beschikking over heeft

ontopic:
De naalddruk moet je voor jouw element instellen op 3 gram, en zet je antiskating (draaiknopje naast je armgewricht) ook maar op 3 (of je moet een testplaat hebben; dan kan je antiskating echt instellen).

Procedure om je naaddruk in te stellen:
1 zet antiskating op 0
2 draai het contragewicht zodanig dat je arm blijft zweven (dit is 0 gram naalddruk)
3. draai de ring op het contragewicht op 0
4 draai het contragewicht (met ring) totdat de naaddruk 3 gram is (3 op de ring)
5 zet je antiskating op 3.

Zelf denk ik dat je je platen schoon moet maken met een carbonfiber borsteltje. (ik neem aan dat je geen platenwasmachine hebt ;)).
Ik denk dat het (erg harde) tikken zijn.
Misschien moet je ook nog wat met je opnameniveau spelen op het beste resultaat te krijgen (moeten de tikken wel eerst weg zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 20-02-2007 19:21 ]

Verwijderd

Gewoon door de krassen en eventuele stof in de groeven van je plaat.
Dat veroorzaakt deze tikken.
Je kan ook nog even kijken of je naald wel loodrecht op de plaat staat.
Maar aan het totaal plaatje te zien zit dat wel goed denk ik.

Verwijderd

mr_petit schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:18:
[...]

Nee hoor, de skatingkracht is een resultante van de wrijvingskracht van de naald, die er voor zorgt dat de arm naar het centrum van het palteau getrokken wordt. Deze kracht moet gecompenseerd worden, anders krijg je vervorming in (hoofdzakelijk) het rechterkanaal.

ontopic:
De naalddruk moet je voor jouw element instellen op 3 gram, en zet je antiskating (draaiknopje naast je armgewricht) ook maar op 3 (of je moet een testplaat hebben; dan kan je antiskating echt instellen).

Procedure om je naaddruk in te stellen:
1 zet antiskating op 0
2 draai het contragewicht zodanig dat je arm blijft zweven (dit is 0 gram naalddruk)
3. draai de ring op het contragewicht op 0
4 draai het contragewicht (met ring) totdat de naaddruk 3 gram is (3 op de ring)
5 zet je antiskating op 3.

Zelf denk ik dat je je platen schoon moet maken met een carbonfiber borsteltje. (ik neem aan dat je geen platenwasmachine hebt ;)).
Ik denk dat het (erg harde) tikken zijn.
Misschien moet je ook nog wat met je opnameniveau spelen op het beste resultaat te krijgen (moeten de tikken wel eerst weg zijn)
Mag ik je vragen hoe je aan die 3 gram komt?
Ik heb nergens gelezen welke element de poster gebruikt.
En als jij die 3 gram op je draaitafel gebruikt, dan is je naald heel snel en met de plaat erbij naar z'n grootje.

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

hij schrijft dat hij een ortofon nightclub E als element heeft.
Ik neem aan dat dat de nihtclub e concorde is.
Voor wat ik zo 123 kon vinden (needledoctor) is de aanbevolen naalddruk hiervoor 3 gram.
Vergeet niet: dit is een DJ element, en geen hifi element. Naalen, cantilevers en cantileverhoeken zijn bij dj elementen heel anders dan bij hifi elementen.
veel dj elementen hebben zelfs een conische naald (scrachen!). Deze is echter wel eliptisch.

De compliantie is overigens wel heel laag van dit element (7), dus het kan zijn dat de resonantiefrequentie van je arm+naald een slechte match is. Dan zouden de uitschieters wel eens gestamp op de vloer kunnen zijn (of iemand die een deur dichtdoet oid).
Ik verwacht dit overigens niet aangezien het element heel zwaar is, en ik ook niet verwacht dat de arm van de draaitafel heel licht is (zal wel een klassieke middelzware japanse S arm zijn; ca 12-16gr)

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 20-02-2007 19:32 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:20

franssie

Save the albatross

het ziet er uit als tikken - is het niet zo dat een naald met twee assen meet om stereo te bereiken? Dus link-rechts is bijvoorbeeld het linker kanaal en onder-boven het rechterkanaal? (ik ben al even digitaal...)
Dat zou misschien verklaren waarom er maar op 'e'en kanaal getik te zien is... eerst schoonmaken (alhoewel ik TS er met zulke apparatuur niet voor aanzie dat ie dat nog niet gedaan heeft). Kan je ze niet wassen oid? lijkt of er stofjes in liggen maar het kunnen natuurlijk ook putjes zijn (is lastig uit de grafiek te halen) Bij een stofje verwacht je eerst een piek, bij een putje eerst een dal?
Of misschien snap ik het helemaal niet - zoals gezegd lang geleden.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 20-02-2007 19:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
Ja een concorde element.

Dat contragewicht moet dus helemaal naar achter? Want hij stond helemaal naar voren.

Verwijderd

Dat is een DJ element en niet geschikt voor HIFI.
Helaas voor Jweettoch dat komt niet goed.

Deze is echter wel eliptisch

Hoeft niet hier zijn meerdere soorten naalden voor te krijgen.
Wat de Dj maar het liefst gebruikt.

Die draaitafel is ook niet geschikt voor HIFI, alleen maar voor lawaai.
De arm van zo'n draaitafel zijn veel grover gelagerd anders houden ze het geen week vol.

Verwijderd

Topicstarter
Btw ik heb een cleaning set van reloop:

http://www.redcoon.nl/ind...essional_DJ_Cleaning_Set/

Ik gebruik dat borsteltje bij elke plaat om de stof eraf te halen maar zou ik dat andere spul ook moeten gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:39:
Dat is een DJ element en niet geschikt voor HIFI.
Helaas voor Jweettoch dat komt niet goed.

Deze is echter wel eliptisch

Hoeft niet hier zijn meerdere soorten naalden voor te krijgen.
Wat de Dj maar het liefst gebruikt.

Die draaitafel is ook niet geschikt voor HIFI, alleen maar voor lawaai.
De arm van zo'n draaitafel zijn veel grover gelagerd anders houden ze het geen week vol.
Dus?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

daarom klinkt het voor geen meter?

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Het borsteltje is prima. De vloeistof zou je kunnen proberen, maar let wel dat je het juiste flesje neemt (niet de styluscleaner!). Ik ben zelf niet echt fan van schoonmaken met een doekje; het vuil wordt er imo niet goed uitgewassen.

Ik vind het vreemd dat de tikken in 1 kanaal zitten.
Je moet een nieuw plaatje posten waarop het wav signaal meer uitgerekt is rondom 1 tik.
Een nummer online zetten is misschien nog beter (/me heeft hier toch geen geluid :P)

Het contragewicht moet net zover naar achteren totdat de arm + naald blijft zweven (balanceren). Dan zet je de stelring op het contragewicht op 0. Doe dit terwijl je anti-skating op 0 staat anders vliegt je arm steeds naar buiten.
Vervolgens draai je het contragewicht (met ring) weer naar voren totdat de ring op 3 staat (3 gram dus). Daarna zet je je antiskating op 3

Dit kan je het best doen als je draaitafel niet draait (stekker eruit oid), en er een oude plaat onder ligt.
Als je naald namelijk de slipmat raakt terwijl het plateau draait rukt het plateau je naald gelijk aan gort (dat is in dit geval best een dure grap :o)
Je naald mag vinyl veilig aanraken.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 20-02-2007 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:27:
daarom klinkt het voor geen meter?
Het klinkt goed hoor ik heb al over de 100 platen geript.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:33:
Het borsteltje is prima. De vloeistof zou je kunnen proberen, maar let wel dat je het juiste flesje neemt (niet de styluscleaner!). Ik ben zelf niet echt fan van schoonmaken met een doekje; het vuil wordt er imo niet goed uitgewassen.
Ja waar is die stylus cleaner eigenlijk gooed voor?

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 09:20
Mijn ervaring is dat de ortofon concorde nightclub toch behoorlijk goed klinkt. (Voor zover vinyl dat toelaat natuurlijk)
Verder heb ik ook al wel gehad dat klikjes slechts aan 1 kant voorkomen, maar als ze bij alle platen telkens aan dezelfde kant voorkomen lijkt het me toch eerder een probleem met de naald.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

die styluscleaner is om je naaldtip (Diamantje) schoon te maken. Dit doe je met een speciaal borsteltje (zit erbij of in de dop). Beweeg het vochtige borsteltje zachtjes over de naald (in dezelfde richting als het vinyl loopt, dus niet 'tegen de naald in').

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Adion schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:43:
Mijn ervaring is dat de ortofon concorde nightclub toch behoorlijk goed klinkt. (Voor zover vinyl dat toelaat natuurlijk)
Verder heb ik ook al wel gehad dat klikjes slechts aan 1 kant voorkomen, maar als ze bij alle platen telkens aan dezelfde kant voorkomen lijkt het me toch eerder een probleem met de naald.
Naald, arm of instelling (o.a. antiskating dus).
Het kan zijn dat je naald asymetrisch is afgesleten, waardoor deze aan 1 kant platte kantjes heeft (niet met het blote oog te zien). Ook dit kan komen door verkeerde anti skating (vaak in combinatie met verkeerde naalddruk, en natuurlijk veel draaiuren gemaakt)

Verwijderd

Topicstarter
Maar 3 met die arm is dat dat gewicht helemaal naar achter of helemaal naar voren? Want ik kan dat gewicht en die letters los van elkaar bewegen dus ik weet niet meer welk nummer waarbij hoort.

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Het is geen van beide.
Dat gewicht en die letters hoor je los van elkaar te kunnen bewegen.
Het enige wat je moet instellen is eerst 0 gram. Dat is wanneer de arm balanceert (dus draai het gewicht naar die positie dat de naald in de lucht blijft zweven).
Op je arm (bij het cijferwieltje) zit een streep. Als de arm balanceert draai je alleen de cijferring zo dat de 0 bij de streep zit. Daarna draai je de cijferring tesamen met het gewicht zover naar voren dat de cijferring bij 3 staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ahah zo leer je nog eens wat.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:19

DJ Vincento

1422055

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:02:
[...]

Ik rip met een draaitafel en het ligt zeker weten niet aan de muziek.
Pickup of draaitafel, het principe is het zelfde. We gaan van muggen geen olifanten maken.

Maar een jump in de muziek, dat heeft toch niks met de arm afstelling te maken? Zit er niet iets fout in je geluidskaart? Of is er misschien iets mis in je phono pre-amp? Volgens mij hebben jumps niks de naald druk te maken. (correct me if I'm wrong)
Pagina: 1