Partitie verwijderd, windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 15:37

el-jorge

turn around and feel the vibe

Topicstarter
Als dit topic niet mag merk ik het wel. Maar ik heb me de pleuris al gezocht (op dit forum, wat veel info over dit onderwerp).

Ik heb twee harde schijven. De ene staat windows en games enz op.
De andere is een schijf vol met muziek (zo'n 80gig).
Nu heb ik per ongeluk bij het installeren van windows xp de partitie verwijderd waar dus alle muziek opstond. De partitie was 120gig groot, en dit was ook de grootte van de schijf.
Ik heb de FAQ doorgenomen en wil best die data recovery programma;s uitproberen, maar bij mij zoektocht door alle topics kwam ik iets veel interessanters tegen, echter maar een keer, nu vraag ik me af of ik mijn probleem zo kan oplossen.
Nu las ik dat als ik er weer een partitie van maak dat ik dan gewoon weer al mijn data terug heb, klopt dit?
Deze vraag stel ik omdat ik er huiverig voor ben dat als ik de partitie aanmaak, dat ik dan ook al mijn data kwijt raak.
En hoe kan ik dan de partitie het beste aanmaken?

Spielerei...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een partitie terugzet heb je daarmee niet je data terug. Je zult dus gewoon met datarecover progs aan de gang moeten.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als aanvulling op Terw_Dan, opnieuw exact dezelfde partitie aanmaken is vaak een oplossing in het geval het een RAID array betreft. Vaak is er dan geen recovery meer nodig en staat alle data er gewoon weer.

[ Voor 22% gewijzigd door Guardian Angel op 20-02-2007 17:04 ]

ARME AOW’er

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je zal niet zomaar ineens al je data terug hebben waarschijnlijk, al kan je het uiteraard wel proberen. Je moet dan wel de exacte grootte van je partitie weten om hem te kunnen herstellen.

Overigens heb ik wel vaker met datarecovery programma's gewerkt en is GetDataBack mij altijd erg goed bevallen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Guardian Angel schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 17:03:
Als aanvulling op Terw_Dan, opnieuw exact dezelfde partitie aanmaken is vaak een oplossing in het geval het een RAID array betreft. Vaak is er dan geen recovery meer nodig en staat alle data er gewoon weer.
Is het dan niet een kwestie van de array opnieuw aanmaken en niet zozeer de partitie?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ja..... :(

Als erkend spuit 11 had ik teveel tijd om deze grove fout te maken. :)

Om toch wat nuttigs toe te voegen, Get Data Back werkte bij mij ooit perfect toen ik het zowaar ook eens moest gebruiken.

ARME AOW’er

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
active recovery vaak gebruikt werkt ook goed :)

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
snel reacties. Mijn dank.

Dus toch naar datarecovery proggies dus. Nog even een vraag dan, ik moet zeker eerst mijn partitie opnieuw aanmaken voordat ik getdataback kan gebruiken?

Spielerei...

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-02 14:18
el-jorge schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 18:44:
snel reacties. Mijn dank.

Dus toch naar datarecovery proggies dus. Nog even een vraag dan, ik moet zeker eerst mijn partitie opnieuw aanmaken voordat ik getdataback kan gebruiken?
Nee dit hoeft niet, hij scant namelijk op sectors en niet op partities.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verander beslist niks meer aan de schijf en laat de datarecoverytooltjes gewoon hun gang gaan.

• zorne
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Inderdaad NIETS veranderen aan de schijf, recovery programmas hebben ook ruimte nodig om de data terug te zetten. Je moet dus een tweede schijf hebben waar je je zooi naartoe kan recoveren.
Normaal gesproken lezen recovery programmas alleen maar van de kapotte disk of disk waar je data van weg is.

Na verwijderen van een partitie of normaal formatteren kan je je data waarschijnlijk gewoon terug zetten zolang je niets meer met die schijf doet zoals partitietabel aanpassen door extra partitie te maken of door veranderen van partitie grootte van een andere partitie.

Ik gebruik altijd easy recovery. Tenminste.. mocht ik een keer een probleem hebben :D

suc6

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
Ik ben nu bezig met GetDataBack. Ik heb hem al een keer gedraaid, alleen deed de copy knop het niet. Dus ben hem nu opnieuw aan het draaien, ik hoop dat die het zo wel doet!

Spielerei...

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Veiligste is inderdaag met recovery tools werken maar ik heb een keer handmatig met een tooltje wat bij partition magic in zat. De partitietabel weer ingevuld zoals hij was en de partities werden dus weer als zodanig herkend. Alleen de partitietabel was niet voor niks corrupt geraakt want daarna wou chkdsk mij schijf checken en was zowat alles corrupt dus veel had ik er niet aan ;)

Maar er schijnt nu ook een programmaatje te zijn die je partitietabel automatisch kan herstellen testdisk volgens mij. De partitietabel is alleen de eerste 512 van je hd als je hier wat aan veranderd verander je dus niks aan je data.

Daarna raakte hij wel vaker de partitietabel kwijt dus had ik een progje waar mee je je mbr kon backupen die ff terugzetten en dan ging ik weer :)

[ Voor 10% gewijzigd door lamko op 20-02-2007 21:49 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
hmm kopieren doet hij niet. Ik ga een ander proggie uitproberen!

Spielerei...

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

el-jorge schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:14:
hmm kopieren doet hij niet. Ik ga een ander proggie uitproberen!
Je moet het kopen, anders kopieert ie idd niet ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
Snakiej schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:20:
[...]

Je moet het kopen, anders kopieert ie idd niet ;)
Ik ben er idd achter. Geen goedkoop proggie.

Ik heb ook easy recovery al geprobeerd. Ik snap het proggie nog niet helemaal. Ik gebuik nu advanced recovery optie. Bij het indelen split hij eerst de schijf in twee delen. Een stuk van 4MB en de rest in een stuk. Dan ga ik dat grote stuk recoveren, en dan lijkt hij maar een klein gedeelte te vinden?? Ik heb ook al de raw recovery functie nagekeken. Dan gaat hij wel de hele schijf checken, maar lijkt hij niet de volledige info over de files te vinden. Ik moet me er nog meer in verdiepen, maar tips zijn altijd welkom!

[ Voor 54% gewijzigd door el-jorge op 21-02-2007 08:14 ]

Spielerei...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de FAQ van dit subforum staan genoeg freeware tooltjes genoemd :)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
el-jorge schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 08:01:
Ik ben er idd achter. Geen goedkoop proggie.
De vraag is nu dus: Is mijn muziek me $75 waard?

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
maartena schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 08:32:
[...]

De vraag is nu dus: Is mijn muziek me $75 waard?
Als ik het niet anders kan retrieven zeker wel!

Spielerei...

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:31
Ik had laatst een fat32 partitie weggegooid onder linux. (na een backup, dus nix kwijt) Naderhand dezelfde partitie opnieuw gemaakt met fdisk (onder linux), en alle data was weer terug, ik was met stomheid geslagen.
Misschien kan je met een of ander tooltje eerst een 1 op 1 kopie maken naar een andere schijf, dan kan je daar naar hartelust mee klooien.
Of neem een schijf, zet daar een zelfde soort partitie op, met wat data, en voer dezelfde actie uit, zodat de toestand van die disk hetzelfde is. Dan kan je rommelen tot je een werkbare oplossing hebt en loopt je echte data geen gevaar.
Je weet immers wat je fout hebt gedaan, dus je probleem is reproduceerbaar.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-02 08:54
een opartitie die je gebruikt bestaat doorgaans uit een indeling van de schijf in partities die worden opgeslagen in de partitie tabel, en op die partities kun je dan een bestandssysteem zetten. (formateren)

als je met dos een partitie formateert( of windwos) dan doet ie standaard de hele partitienemen, maar dat hoeft niet.
je bestandssysteem bestaat eigenlijk uit een indeling in blokken met een bepaalde grootte, en een indexbestand ( eigenlijk dus een beetje analoog aan partitietabel en de feitelijke partities) het index bestand wordt de file alocation tabel genoemd (fat16, fat32 etc)
bij wiondows heet dat anders, en bij linux ook weer anders.
bij bsd is het hele idee van poartities maken en formateren anders dan hiervoor.

bij het verwijderen van een partitie wordt alleen de vermelding van de partitie verwijderd uit de partitietabel. en blijft het index bestand en de data gewoon ongeroerd.

het probleem is dan dat je niet de juiste gegevens hebt, of niet het juiste tooltje om de partitie tabel weer in originele staat te krijgen, en /of weet je de goeie gegevens vaak niet.

als je met een partitioneertooltje gewoon een nieuwe partitie aanmaakt dan wordt die vaak als ongeformateerd aangemerkt, en neemt een OS geen moeite om te denken dat er al iets op staat, omdat het niet weet wat er eventueel op zou kunnen staan, en weet dus ook niet waar hij een index bestand kan vinden.

herstel je de partitietabel handmatig, dan zou het automatisch weer alle bestanden moeten kunnen vinden.

dat je onderlinux eventueel met (c?)fdisk wel meteen je datat terug krijgt komt waarschijnlijk dan doordat die wel heeft gekeken of er iets op stond, anders had die ook deFile Allocation Table opnieuw geschreven, en dan was de data onvindbaar geworden, terijl die nog wel aanwezig is.

een bestandssyteem hoeft trouwens ook niet beslistnet zo groot als de partitie te zijn, als je het kleiner hebt geformateerd is er geen probleem, maar als j het groter hebt gemaakt dan de partitie, kun je begrijpen dat er problemen gaan ontstaan

zo kun ej onder linux gemakkelijk partities resizen met gparted, maar die doet dan niets met de bestandssystemen. start je daarna windows, is er niets aan de hand. je filesystem zal gewoon werken.

je zal dan mbv linux ook je filesystem moeten vergroten om de partitie te kunnen gebruiken hiervoor kun je dan ntfsresize gebruiken (linux programma)

nou ja.. beetje offtopic, maar misschien toch relevante achtergrond informatie ;-)

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
Thanx voor al jullie hulp.

Een maatje van mij had een goed werken recover programma. Ik heb alles terug kunnen halen.

Slotje!

Spielerei...

Pagina: 1