Toon posts:

[OpenSuse 10.2] MySQL create error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze middag wou ik een tabel bijmaken in een bepaalde MySQL database(versie 5.0.26). Wat voorheen zonder problemen werkte leverde nu onderstaande fout op:

ERROR 1005 (HY000): Can't create table 'probeerTabel' (errno: 1)

Het aanmaken van een nieuwe databank mislukt met melding:

ERROR 1 (HY000): Can't create/write to file './probeer/db.opt' (Errcode: 1)

Omdat ik zeker ben dat de sql statements geen fout bevatten moet de oorzaak ergens anders gezocht worden.

Van de eerste melding kan ik geen duidelijke uitleg vinden. De tweede zou te maken hebben met het feit dat mysql geen tijdelijk bestand mag aanmaken. Dit zou ik wel vreemd vinden vermits in de mysqld sectie tmpdir=/tmp staat en de mysql.sock naar de tmp weggeschreven wordt bij het opstarten.
De hele mysql data directory is rw voor owner en group(mysql:mysql).

Wie kan mij hiermee helpen?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

en hoe staat het met de zaken in /var/? daar zou mysql ook eea kunnen wegschrijven.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
In de /var wordt er niets weggeschreven.

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Dat is juist het probleem; staan de permissies wel goed in /var/mysql (of iets gelijkends) ?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een binary distributie van mysql die ik geïnstalleerd heb. Ik denk dat hij niets in de /var gaat wegschrijven, ik kan daar ook geen mysql bestanden vinden.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dat heeft er weinig mee te maken.
de distro's die ik ken:
/var/lib/mysql

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dit er wel mee te maken heeft. De met suse meegeleverde mysql distributies plaatsen de innodb data en log files, mysql.sock en de data dir in de /var/lib/mysql.

Het rare is dat mijn configuratie toch +/- 1 maand zonder problemen heeft gewerkt. Zonder iets aan de permissies gewijzigd te hebben is het plots onmogelijk om nog creates te doen.

Verwijderd

Topicstarter
O ja, had ik al gezegd dat ik een tijdje geleden Novell AppArmor had ingeschakeld :)

Daar had ik dus niet meer aan gedacht. Mysql profiel aangepast en alles werkt weer.
Pagina: 1