[RAID] Mogelijk mirroring in te stellen vòòr windows install

Pagina: 1
Acties:

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo,

Ik heb een cheap ass ide controllertje gekocht van het merk Sunsway (gezondheid ;)), met daarop een silicon image SiL0680A chip erop, en op het doosje staat software raid support.

Ik wil mijn server 2003 installeren op twee hdd's die dan op raid 0 (mirror) werken, maar ik zie nergens waar ik dit kan instellen.

Is het onmogelijk om software raid te gebruiken vòòr de installatie van windows? Kan ik er achteraf nog mirrored van maken ?

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

Verwijderd

RAID0 = striping
RAID1 = mirroring

Eerst goed inlezen voor je met RAID aan de slag gaat. :)

En wil je nou onboard RAID of software RAID gebruiken? Software RAID is in principe niet bootable; wat windows wel kan doen is booten van een enkele disk en hopelijk dat er nog geen schrijfacties gebeuren voordat de software RAID-functionaliteit geactiveerd is.

• Dark Wanderer
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:05:
RAID0 = striping
RAID1 = mirroring

Eerst goed inlezen voor je met RAID aan de slag gaat. :)

En wil je nou onboard RAID of software RAID gebruiken? Software RAID is in principe niet bootable; wat windows wel kan doen is booten van een enkele disk en hopelijk dat er nog geen schrijfacties gebeuren voordat de software RAID-functionaliteit geactiveerd is.
Lol in de manual staat dat RAID 0 mirrorring is :s

Stel dat er wel schrijfacties geweest zijn voor het booten, heb ik dan een probleem ?

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Je zal in je controller RAID0 aan moeten maken, windows doet zijn systeempartitie niet stripen.

Sign here against sigs

Verwijderd

Dark Wanderer schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:11:
[...]

Lol in de manual staat dat RAID 0 mirrorring is :s
Gebruikshandleidingen zijn niet de stekste eigenschap van taiwanezen en chinezen. ;)
Stel dat er wel schrijfacties geweest zijn voor het booten, heb ik dan een probleem ?
Ja, want zijn zijn je twee disks niet meer in sync. Je zult voor het echt gebruiken dan een resync uit moeten voeren. En de vraag is: als data met elkaar conflicteert, welke schijf vertrouw je dan het meest?

Het kan zijn dat Windows deze problemen prima heeft opgelost hoor, maar het kan ook een 'dirty' implementatie zijn. Als je nou toch een RAID-kaartje hebt gekocht wat RAID1 (mirroring) ondersteunt; waarom dat niet gebruiken? Ja, alles gebeurt in de drivers, maar de BIOS op het kaartje zorgt wel voor een nette bootstrap.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En voor de volledigheid de RAID FAQ.

ARME AOW’er

• Dark Wanderer
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:29:
[...]

Gebruikshandleidingen zijn niet de stekste eigenschap van taiwanezen en chinezen. ;)

[...]

Ja, want zijn zijn je twee disks niet meer in sync. Je zult voor het echt gebruiken dan een resync uit moeten voeren. En de vraag is: als data met elkaar conflicteert, welke schijf vertrouw je dan het meest?

Het kan zijn dat Windows deze problemen prima heeft opgelost hoor, maar het kan ook een 'dirty' implementatie zijn. Als je nou toch een RAID-kaartje hebt gekocht wat RAID1 (mirroring) ondersteunt; waarom dat niet gebruiken? Ja, alles gebeurt in de drivers, maar de BIOS op het kaartje zorgt wel voor een nette bootstrap.
Jah ik wil hem ook gebruiken, maar ik kan er niet bij, ik zou niet weten hoe ik mirroring in moet stellen voordat ik windows installeer. Het is geen onderdeel van de BIOS, maar een losse cheap ass ide kaart. Hij zegt software raid, maar dat heb je dus in 2 maten, en ik weet niet welke soort ik heb.

[ Voor 28% gewijzigd door Dark Wanderer op 20-02-2007 16:56 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kan dus pas wanneer je de OS volledig hebt geinstalleerd :) Voor de rest kun je dus in de RAID FAQ terecht om jezelf in de materie te verdiepen :Y)
Pagina: 1