Audio afspelen via server

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47
Sindskort heb ik op mijn kamer een server staan waar al mijn mp3's en dergelijke in staan opgeslagen. aan die pc hangt mijn receiver voor een goede weergave van mijn muziek. nu heb ik een probleem.

Mijn server is te traag om de muziek vanuit Itunes te besturen (haperend geluid) om mijn server minder te belasten wil ik mijn muziek besturen vanuit mijn laptop, maar dan moet dit wel afgespeeld worden via mijn server.

vraag
Bestaat er een programma dat het geluid van mijn laptop over het netwerk naar mijn server stuurt?

Uiteraard heb ik zelf ook gezocht en kom ik 3 verschillende opties:
1. Hardware matig (zoals airtunes van apple)
2. server maken (zoals shoutcast)
3. met remote desktop.

hardware matig is in mijn ogen een te dure oplossing (100euro)

server maken houdt in dat er op de server nog steeds een programma moet draaien om dit te ontvangen. Wellicht weet iemand een programma weinig geheugen gebruikt. De server moet om kunnen gaan met Itunes.

Remote desktop vreet van beide pc's teveel geheugen. en lijkt mij erg omslachtig.

Het meest ideale zou zijn dat ik bij mijn geluidskaart instellingen een optie heb om het extern af te spelen.

edit:

Specs server:

AMD 800Mhz
512mb sdram
soundblaster live 1024

de PC is te traag omdat er een ander programma is dat het meeste geheugen verbruikt. Daarnaast is Itunes een redelijk zwaar programma.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamer op 20-02-2007 15:11 ]

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-07 14:03
Misschien niet onverstandig om even de specificaties van je server erbij te vermelden.

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Is het geen optie om de muziek te streamen over het netwerk dmv een Windows of Samba share?

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:36
Meer gegevens zou wat handiger zijn ja,

Er zijn ook een aantal winamp plugins waar je een winamp player remote (via de browser evt) kunt besturen, er zijn vele oplossingen voor. Zoek alleen eens op freshmeat.

Een hardware matige oplossing is vaak wel het mooist.

Als je het uit een share speelt, kun je dus de receiver op je eigen "client" spelen. Zelf gebruik ik Gnump3d op een linux bak werkt zeer goed!

[ Voor 21% gewijzigd door Evos op 20-02-2007 15:10 ]

• Dreamer
Het probleem van winamp is dat mijn nummer niet goed worden opgeslagen. Door mijn grote hoeveelheid aan nummers is het belangrijk dat ze volgens een vaste structuur worden opgeslagen. Itunes is in mijn ogen daar erg goed.

edit:
server gegevens in TS gezet

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamer op 20-02-2007 15:13 ]

specs | specs server

• Evos
Hoe bedoel je dit? dat ze niet goed worden opgeslagen? Itunes ordent ze zelf?

• Dreamer
Evos schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:15:
Hoe bedoel je dit? dat ze niet goed worden opgeslagen? Itunes ordent ze zelf?
Yep Itunes ordent mijn muziek geheel automatisch, wordt op artiest/album/nummers album weggezet.

specs | specs server

• Evos
Lawrentium schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:08:
Is het geen optie om de muziek te streamen over het netwerk dmv een Windows of Samba share?
Dan is deze optie misschien handig, maak een windows share en koppel die aan een netwerk schijf op je client en draai op je client Itunes!

Zorg uiteraard dat je de goede rechten hebt op de share.

[ Voor 0% gewijzigd door Evos op 20-02-2007 15:21 . Reden: typo ]

• Tukk
  • Laatst online: 22-07 09:58

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik gebruik daarvoor Jinzora.

Met PHP, (mogeljk MySQL) en Apache ben je klaar, kost niets.

Mijn pc (AMD XP 1800+) wordt bij pieken wel zwaar belast, maar dat ligt meer aan mijn layout die ik heb gekozen waarbij alle artiesten worden getoond (150+), je kan veel lichtere layouts selecteren.

Ik gebruik het systeem niet streaming, maar de MP3-tjes worden gedownload (per stuk) en met behulp van een m3u gespeeld. Dan is alleen mijn netwerksnelheid een beperking.

Ik gebruik dit ook vanaf het Internet om mijn eigen muziek te beluisteren als ik ergens anders ben.
Dreamer schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:22:
[...]

Dan komt naar mijn idee het geluid nog steeds uit mijn laptopspeakers.
Dan had ik je ook verkeerd begrepen, je wil alleen het afspelen laten bereken door de laptop en het weer spelen op de server.... Hmm, dan ken ik alleen Winamp die dat kan, dan nog worden de mpdries op je server gespeeld.

[ Voor 34% gewijzigd door Tukk op 20-02-2007 15:27 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Dreamer
Evos schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:20:
[...]

Dan is deze optie misschien handig, maak een windows share en koppel die aan een netwerk schijf op je client en draai op je client Itunes!

Zorg uiteraard dat je de goede rechten hebt op de share.
Dan komt naar mijn idee het geluid nog steeds uit mijn laptopspeakers.

specs | specs server

• Evos
Ja dat klopt, je moet dan wel je receiver aan je laptop hangen....óf het geluid streamen en dan de stream openen op je server maar dat is een beetje omslachtig...

Een optie zoals Jinzora of Gnump3 is dus ook geen optie, gebruikt vnc geen minder resources?

[ Voor 57% gewijzigd door Evos op 20-02-2007 15:30 ]

• Dreamer
Ik kan in principe best Itunes aanhouden, maar dan moet ik vanuit Itunes mijn audio weten te streamen & een licht programma vinden dat deze stream afspeelt

specs | specs server

• Tukk
  • Laatst online: 22-07 09:58

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Dreamer schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:28:
Ik kan in principe best Itunes aanhouden, maar dan moet ik vanuit Itunes mijn audio weten te streamen & een licht programma vinden dat deze stream afspeelt
Bij licht denk ik aan foobar2000 (Het grote Foobar topic ), mogelijk dat je daar remote-tools voor kan vinden. Foobar is vanaf commandline te besturen. Het streamen wordt moeilijk.

Wat wil je streamen, data waaraan de server niets hoeft te doen, dat wordt dan 10Mb/s streamen, wil je minder data verstouwen moet je comprimeren en heeft je server het weer te zwaar.

IMHO lijkt me een snelere CPU een praaktischere oplossing, helemaal als je de helft van je 100 euro wel wil spenderen.

[ Voor 27% gewijzigd door Tukk op 20-02-2007 15:31 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Dreamer
Tukk schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:30:
[...]

Bij licht denk ik aan foobar2000 (Het grote Foobar topic ), mogelijk dat je daar remote-tools voor kan vinden.
Foobar is vanaf commandline te besturen.
Als Ik foobar zo kan configureren dat hij continue een bepaalde stream afspeelt dan ben ik er.

Dan heb ik overigens nog wel een stream server nodig die samenwerkt met Itunes of eentje die alle audio van mijn laptop streamt

edit:
snellere CPU is lastig. Moederbord kan geen snellere CPU's aan. Moet ik dus Mobo, geheugen en CPU vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamer op 20-02-2007 15:34 ]

specs | specs server

Pagina: 1