[auto] versterker i.c.m. te "zwakke" accu?

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42
In mijn Suzuki Swift uit '92 heb ik een 740 watt versterker (C-merk Megakick) i.c.m. een JVC sub van 350 watt RMS/1000 piek. Hiertussen hangt een 1 farad capacitor.

Nu had ik de versterker ongeveer 3 maanden, tot ie er ineens mee ophield. Muziek stond niet hard.
Als ik de headunit nu aanzet hoor ik alleen even een "plop" uit de sub en zie ik de LED van de versterker heel even aanspringen voor 1 seconde.
Mijn capacitor blijft wel gewoon aan, dus bedrading lijkt mij in orde. Zekeringen zijn ook goed (ook geprobeerd te vervangen).

Nu had ik gebeld met de winkel waar ik de versterker had gekocht en die dacht dat het kon komen door een te zwakke accu. Mijn accu is 35 ampere.
Nu wilden ze zonder problemen de versterker ruilen, maar zij waren van mening dat ik over een paar maanden dan weer met hetzelfde probleem zit.
Vandaag had ik mijn accu laten controleren bij de garage, maar volgens de garage is die accu nog zo goed als nieuw.

Dus: zou ik inderdaad een accu met meer amperage moeten halen, of ligt het gewoon puur aan de versterker?

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:19

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Als je accu te zwak was had je ook niet meer kunnen starten, en had je versterker neit in een keer uitgegaan.
Wat wel zou kunnen is dat je een kortsluiting hebt in de draden naar (of in) je speaker, waardoor de versterker zichzelf uitgeschakeld.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Verwijderd

Accu is goed. 35 Ah is meer dan genoeg. Je accu moet de stroom niet leveren maar je dynamo. Je accu is er alleen voor om je motor te kunnen starten. Ik heb zelf ook een JVC 6 kanaals 560 watt rms en een crunch 4 kanaals versterker op mijn 35 Ah accu. Ook zit hier nog een pc met een amd athlon 3500+ op aan gesloten. Als ik de motor uit heb dan speelt de muziek nog gewoon door. Dus denk dat je versterker brak is. Wat je wel kunt doen is ff van de plus een draadje trekken naar je remote. Misshien is er een kabelbreuk.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Haal de sub eens los van je amp. Heb je dan hetzelfde probleem?

Wise enough to play the fool

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
teacher schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:07:
Haal de sub eens los van je amp. Heb je dan hetzelfde probleem?
Sub losgehaald: probleem blijft. Lijkt mij dus een brakke amp?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jep.. waarschijnlijk voedingsgedeelte eruit.

Wise enough to play the fool

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000

GaMeOvEr

Is een hork.

En dat kan niet door je accu komen overigens. De "dikte" van je accu bepaald alleen hoe lang je hard kan spelen voordat je accu leeg is. Die condensator is dan weer om vermogenspieken op te vangen, als je versterkerspul kortstondig ff meer sap wil trekken dan je dynamo kan leveren.

Dus nee, dit kan niet komen door je accu, waarschijnlijk gewoon brak spul.

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1