[xp] bestandsdeling doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:08
Hoi,

Ik heb zitten spelen met het aanmelden in windows, er werd mij tijdens het instellen gevraagd of ik mijn mappen prive mappen wilde maken. Ik heb voor ja gekozen.

Nu heb ik het aanmelden met wachtwoord weer uitgeschakeld, en windows xp prof start gewoon weer op.
Omdat ik backups maak met een NSLU2 heb ik mappen gedeeld waaronder mijn documenten, outlook dbx folder en de folder waar het adresboek in staat.
Nu kan ik vanaf mijn netwerk niet meer in die mappen komen.

ik heb het vinkje persoonlijke map maken ook al weggehaald bij de betreffende mappen, maar dat hielp ook niet.

In de faq staat wel een dergelijk iets maar dat is bij oude accounts die geimporteerd zijn, maar er is feitelijk niets veranderd dan alleen de aanmelding dus die hulp werkte ook niet.

Verwijderd

Je moet de rechten van de desbetreffende mappen zo instellen dat iedereen weer toegang heeft. Misschien moet je eerst jezelf owner maken om dit te doen.

• etienne001
mijn account is een administrator account (is ook het enige account wat er is)

Ik heb de bestand en printerdeling aanstaan, je kunt verder toch nergens definieren waar en hoe men de mappen kan benaderen, ik zie alleen de optie staan dat ze eventueel de bestanden mogen wijzigen. Die staat overigens uit want ik wil alleen maar kunnen kopieren over het netwerk.

Verwijderd

De andere gebruikers die inloggen, hebben die dezelfde username (Administrator) + password?

• etienne001
Die hebben nu geen inlog meer nodig toch, er zit immers geen wachtwoord meer op mijn account.

Ik heb het wel geprobeerd met mijn accountnaam en het oude wachtwoord, zonder het wachtwoord dus alleen de accountnaam maar ik om er simpelweg niet in.

Verwijderd

Zorg dat je op die andere computer inlogt als Administrator, en hetzelfde wachtwoord gebruikt op beide computers. Dus niet wachtwoordloos.

• etienne001
Ik heb het voorheen ook altijd kunnen doen zonder enig wachtwoord, dus omdat ik ff een wachtwoord op mijn account heb gehad moet ik nu weer een wachtwoord gaan instellen.

Oerigens ik heb nog wat andere mappen op de c schijf staan bijv: c:\test en die zijn wel benaderbaar dus alles wat is documents en settings gedeeld wordt is nu niet meer deelbaar.

• BeF_Aviko
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-04-2020

BeF_Aviko

1337 Aardappel

Ik heb zelf gauw even in mijn eigen "Mijn Documenten" instellingen zitten snuffelen, en de enige enigszins logische optie die ik in de 'simpele' weergave kan vinden is onder het tabje 'Delen' de knop 'Machtigingen'. Daarin moet de groep 'Iedereen' enkel leesrechten hebben. Zorg er in ieder geval voor dat er nérgens een 'Weigeren' staat, dan loopt de hele boel in de soep...

Regiomanager voor de Aardappel Verwerkende Industrie van Keppel en Omstreken

• etienne001
Ik heb die hele knop niet in het scherm van delen.

ik kan daar instellen of t een persoonlijke map moet worden (staat uit dus geen vinkje)

Dan kan ik aanvinken of de map en gedeelde netwerkmap moet worden (staat aan)
en dan kan ik aanvinken of netwerkgebruikers mijn documenten mogen wijzigen (staat uit)

meer kan ik niet instellen onder het tabblad delen.

Ik heb windows xp prof en geen home ik weet niet of dat wat uitmaakt in dit geval.

• BeF_Aviko

BeF_Aviko

1337 Aardappel

Ik gebruik ook WinXPPro, dus daar zit geen verschil in. Ik maak alleen geen gebruik van 'Eenvoudig delen van bestanden', een optie die standaard aanstaat in XP. Ga daarvoor in je Windows Verkenner in je menubalk naar 'Extra' -> 'Mapopties' -> 'Weergave' en zet daar 'Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)' uit. Daarna krijg je dezelfde opties die ik heb, en kun je uitgebreider rechten uitdelen.

• etienne001
Ik heb die optie ook aangezet , bedankt voor de tip, maar helaas ik heb het ook zo staan dat de share iedereen leesrechten heeft voor de rest staat er niets aangevinkt.

• BeF_Aviko

BeF_Aviko

1337 Aardappel

Onder het tabje "Algemeen", onder "Geavanceerd" is in het onderste kader ook alles uitgevinkt?

En wat is überhaupt precies de foutmelding die je krijgt?

• etienne001
Ik heb het dus ff geprobeerd met een andere pc omdat de NSLU2 dus een nas ding is maar dat maakt niet uit.

Als ik met de andere windows xp verbinding maak met \\laptopje dan zie ik netjes alle gedeelde mappen op mijn laptop(je)
Als ik dan de map documenten (mijn documenten) wil openen dan krijg ik de melding:

\\laptopje\\documenten is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder .....bladie bla
Toegang geweigerd.

dat wat ik te zien krijg.

Andere mappen die dus niet in documents en settings staan zeg maar op mijn laptop dus bijv die test die kan ik gewoon openen.

• BeF_Aviko

BeF_Aviko

1337 Aardappel

BeF_Aviko schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:52:
Onder het tabje "Algemeen", onder "Geavanceerd" is in het onderste kader ook alles uitgevinkt?
De melding die je krijgt heeft er denk ik mee te maken dat je bestanden, ook al is het geen persoonlijke map meer, nog steeds versleuteld op je harde schijf staan (verwacht ik). Onder "Geavanceerd" kun je met het onderste vinkje die encryptie uitzetten.

• etienne001
Die staat al uit :(

Het lijkt er inderdaad op dat er iets vergeten is tijdens de terugzetting van vergrendelde user naar vrije user of hoe je dat ook precies mag noemen.

• BeF_Aviko

BeF_Aviko

1337 Aardappel

Laatste optie die ik weet is, zoals cruisn al voorstelde, ownership nemen met een andere account (Administrator in dit geval) en weer terugnemen met je eigen account. Dit kan ook in de eigenschappen van de folder, onder 'Beveiliging', 'Geavanceerd' en 'Eigenaar'.

Ik vind het iig vreemd dat hierover niets op de Microsoft Knowledgebase te vinden zou zijn...

• BeF_Aviko

BeF_Aviko

1337 Aardappel

• etienne001
zozo uhm dit ga ik na de avondmaal eens rustig met een bakkie koffie doorlezen.

bedankt voor de hulp, ik laat het vanavond nog even weten hoe het gaat!
Pagina: 1