In alle gevallen is het zo dat de werknemer zelf zijn recht moet proberen te halen wat de werkgever ook doet. Zolang je de werkgever niet schadeplichtig stelt ( dit is noodzakelijk, per aangetekende brief en copieen bewaren en betalings termijn opleggen ) heb je niet veel om te beginnen.
Na het schadeplichtig stellen en het opnieuw verstrijken van de betalings termijn een 2de ingebreke stelling versturen. Hiermee heb je juridisch gezien de grootste kans van slagen.
Wanneer de werkgever in gebreke blijft kun je 3 dingen doen ...
1. wachten tot de werkgever failiet gaat ( pas wel op dat dit binnen 13 weken rond moet zijn, UWV keert namelijk maximaal onkosten vergoedingen en salaris uit t/m 13 weken, vakantiedagen worden tot een maximum van 1 jaar uitgekeerd )
2. zelf het faillisement van de werkgever aanvragen via een advocaat. Hiervoor zijn wel minimaal 2 of 3 collega's voor nodig. De kosten voor het aanvragen van het faillissement ( advocaat, griffier etc. ) word door het UWV vergoed wanneer het faillissement word bekrachtigd door de rechter. ( Deze optie heb ik zelf bewandeld aangezien een aantal b.v.'s vallend onder de holding wel door de rechter failliet zijn verklaard door aanvraag van de werkgever maar de B.V. waarin ik werkzaam was niet. Hou hierbij wel rekening met dezelfde termijn als bij 1 ! )
3. op staande voet ontslag nemen, maar ! dat mag alleen als de werkgever schadeplichtig IS en is gesteld. Dit kan wel een probleem opleveren met het nog te vorderen salaris ... Mocht de werkgever nadien failliet gaan zul je het achterstallig salaris moeten claimen bij de curator denk ik die je verzoek hoogst waarschijnlijk niet kan honoreren.
Wanneer de werkgever schadeplichtig is, word in de meeste gevallen ( check je contract ) via een clausule het "concurentie beding" of "klanten / contacten beding" automatisch ontbonden. Hierbij vervalt in principe alles, van de contractuele opzeg termijn tot aan het x aantal jaren niet werkzaam mogen zijn in dezelfde branche en of contact hebben met klanten.
Het blijft "in principe" omdat je contractueel gebonden bent aan je werkgever met alle rechten en plichten van dien. Als de werkgever hier niet mee accoord kan hij jouw besluit aanvechten maar aangezien de financiele positie van het bedrijf al dermate slecht is gebeurd dat haast nooit.
Bij het te laat betalen van salaris is er recht op boete rente, claim deze wel bij de werkgever wanneer hij te laat is met betalen maar wel alsnog betaald ! In theorie hoord hij deze zelf automatisch uit te betalen, maar dat gebeurd helaas bijna nooit. Dit kun je proberen te vorderen. ( Boete rente word NIET uitgekeerd door het UWV, maar kun je wel claimen bij de curator. In mijn geval heeft de curator de boete rente niet uitgekeerd, maar mocht ik de laptop van kantoor in ruil daarvoor houden. )
Wanneer de werkgever failliet word verklaard heb je naast de salaris uitkering via het UWV ook nog recht op een 100% faillissements uitkering vanuit het UWV voor de duur van de contractuele opzeg termijn van je contract. Let wel, tijdens de faillissements uitkering kun je verplicht worden via het UWV om nog werk te verrichten voor de curator.
In alle gevallen, zorg ervoor dat je genoeg geld achter de hand hebt om die 13 weken te kunnen overbruggen, ik had dat niet en dan duren 13 weken ontzettend lang + de 2 weken die het UWV nodig had om het achterstallig loon uit te betalen ( normaal hanteren ze hier ongeveer 1 maand voor ).
Houd er wel rekening mee dat de werkgever de noodzakelijke gelden heeft afgedragen aan het UWV .... hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet, maar voor alles geld doe even navraag bij het UWV.
Hier een aantal info sites die je verder kunnen helpen met je rechten en plichten:
http://www.salarisachterstand.nl
http://www.st-ab.nl/index.html
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h415.htm
Veel success in ieder geval !