[Thuis netwerk] Pc niet toegankelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Heb al een beetje rond gezocht op het forum maar kan niet echt een oplossing vinden.

2 Pc's in een MSHOME werkrgoep.
Op beide pc's een boel geshared onder andere een printer,
die ik dus graag op beide pc's wil kunnen gebruiken.
1 PC met XP Home, hiermee kan ik alle bestanden van beide pc's zien
1 PC met XP Prof, hiermee kan ik de XP Home PC wel zien maar ik krijg geen toegang.

Hoe kan ik toegang krijgen tot deze PC?

• Big_Bill
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-01 12:58
Probeer eens op beide versies de thuisnetwerk wizard te draaien en zorg er dan voor dat je op beide versies "bestanden en printers delen" aan hebt staan en simple filesharing met "mensen mogen mijn bestanden wijzigen" optie. dat zou het moeten doen, hoewel dit het niet meest veilige is als beide PC's direct via een router op internet gaan.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-03 20:17
Wat voor foutmelding krijg je bij het openen van een share? Of zie je de gesharede mappen op XP home helemaal niet?

_██_
(ಠ_ృ)

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
firewall uitzetten klinkt mischien voor de hand maar dat had ik ook 3 uur aan het zoeken stond op 1 comp de firewall dicht :s

if (!coffee) {
Work = false; }

• BasvanS
  • Nu online
Hmm, ok, ik kon niet eens bij de gesharede mappen, ik zal is kijken naar de fire wall, het netwerk is opgezet met de netwerk wizard en op beide pc's staat bestanden delen aan! Ik zal is kijken naar de firewall!

• BasvanS
  • Nu online
Hmm, de firewall mag geen probleem zijn, op beide PC doet de windows firewall zijn werk, ook op de Linkys routers staat de firewall aan. Het enige verschil is dat de ene pc via de kabel aan de router zit ( de XP HOME pc) en de XP prof maakt verbinding via wireless. Iemand enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat ik boven beneden kan printen

• Atomsk
Staan in de forward rules van de linksys router TCPpoorten 139 en 445 en UDP 137 en 138 geforward naar de xphome pc? Bij de windows firewalls moet "bestands- en printerdeling" uiteraard ook aangevinkt staan bij de uitzonderingentab. Evt. zou je nog een virusscanner kunnen hebben die deze poorten blokkeerd.

Bij de eigenschappen van je netwerkverbinding op xphome moet uiteraard het onderdeel "bestands- en printerdeling.." aanwezig zijn en aangevinkt.

_██_
(ಠ_ృ)

• BasvanS
  • Nu online
In de router staan deze heb ik deze nooit zelf geforward, maar als communicatie van de Home naar de Prof pc wel lukt dan dan moet dat andersom toch ook goed gaan als ik nooit wat heb ingesteld.
Ik probeer even of ik de instellingen in de Firewall kan aanpassen. Bij de netwerkverbinding is dit reeds het geval

edit:

Zowel op de firewall als bij de netwerkverbinding staat het bestand en printer delen aan.
Heb nooit wat aan de router veranderd. Dan zouden de poorten toch goed moeten staan als ik wel van de home pc op de prof pc kan? Ook nog even geproboord of ik de computer wel kon " pingen " maar ook dit was niet mogelijk. Virusscanner was uitgeschakeld..

[ Voor 37% gewijzigd door BasvanS op 21-02-2007 16:39 ]

• Atomsk
Hmm ja, suf van me: binnen hetzelfde netwerk hoef je niks te forwarden natuurlijk in de router. Is zelfs erg af te raden omdat dan iedereen vanaf het internet toegang heeft tot je shares.

In de firewallinstellingen van windows zelf moet je volgens mij wel altijd bestands- en printerdeling aanvinken zoals ik eerder schreef.

_██_
(ಠ_ృ)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
guppie schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:09:
Hmm, de firewall mag geen probleem zijn, op beide PC doet de windows firewall zijn werk, ook op de Linkys routers staat de firewall aan. Het enige verschil is dat de ene pc via de kabel aan de router zit ( de XP HOME pc) en de XP prof maakt verbinding via wireless. Iemand enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat ik boven beneden kan printen
Firewall tijdelijk uitzetten,
zorgen dat gebruiker X op beide pc's bestaat,
advanced networking aanzetten,
pc's benaderbaar via \\ip\c$\

• BasvanS
  • Nu online
Ok , maar dit zou een tijdelijke oplossing zijn? En ik wil eigenlijk wel iedreen keer zonder instellingne te veranderen op de knop printen kunnen rammen

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Met de tijdelijke oplossing bewijs je dat het werkt. Vervolgens kun je de firewall zo instellen dat file sharing door wordt gelaten.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Ik had het zelfde probleem een tijdje niet kunnen oplossen, er werd steeds een wachtwoord gevraagd, nu blijk het dus via, verkenner/extra/mapopties/weergave, een vinkje te plaatsen bij, eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen) dan is t helemaal opgelost zonder firewall en andere dingen te veranderen.

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 23:32
Of eenvoudig delen of een user aanmaken op de pc die je wil benaderen. De useraccount moet een wachtwoord hebben, anders werkt het niet.
Pagina: 1