Toon posts:

Game desktop, £3000,- Budjet

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een maat van me sukkelt al een tijdje met zijn oude computer die inmiddels 3 jaar oud is. Hij is zijn huidige pc kotsbeu en vindt dat het hoog tijd is voor een nieuwe aan te schaffen.
Het is de bedoeling dat zijn toekomstige pc goede game en geluidsprestaties levert. Het gaat dus om een gamer die graag een computer beestje wilt hebben om de toekomstige games, zoals Medal of Honor Airborne en crysis en af en toe muziek en een filmpje te laten spelen. Hij heeft enkel behoefte aan een update van de case. Dus geen scherm, toetsenbord, muis, printer... toestanden. Hiervoor heeft hij een budjet van rond de £ 3000,-

Boodschappenlijstje:

# OS: Windows Vista Ultimate £351.32
- Deze OS heeft DX10 ondersteuning wat vereist is om de toekomstige generatie games te draaien. Vorvolgens kies ik voor Vista, omdat XP geen DX10 gaat ondersteunen. Ten Slotte heeft deze OS, naar mijn mening althans, een heel mooie gebruikersinterface.

# Aerocool ExtremEngine 3T
Ik heb gekozen voor deze case, omdat hij een 250mm grote Fan heeft en volgens mij voor een heel erg goede doorstroming en relatief weinig geluid zorgt. zie review

# OCZ NVIDIA SLI-Ready 700Watt GameXStream £83.42
- Ik ga hier vanuit dat het beter is om bij een PS, teveel aan capaciteit te hebben als te weinig. Misschien is dit wel overdreven, maar suggesties zijn altijd welkom.

# Asus Striker Extreme £229.13
- Ik was op zoek naar een moederbord die een 775 stocket en DDR2 ondersteunde. En deze blijkt te voldoen aan mijn criteria. klik hier

# Processor: Intel Core 2 Extreme X6800 £645.08
- Ik heb gekozen voor deze processor, omdat hij werkt op een S775 stocket. En omdat hij 2 cores heeft die geclocked staan op 2.93GHz. Ten slotte komt hij goed uit de volgende test: Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/412/3dmark_cpu.gif
bron: www.legitreviews.com

# Ram geheugen: 2x Corsair TwinX 2GB Kit (2x1GB) £596,9
- Hier stel ik me vragen welk type ramgeheugen ik moet nemen. Ik heb de keuze uit:
PC2-3200, PC2-4300, PC2-5300 PC2-6400. Ik heb wat gezocht en klopt het de 6400 800mhz heeft? Dus dit zal waarschijnlijk het snelste geheugen zijn dat erop past? Nu welk merk is het best betrouwbaar? Ik ben zelf vertrouwd met apacher, nooit geen problemen mee gehad.

# 2x XFX NVIDIA GeForce 8800 GTX 768MB £796,64
- Het is de bedoeling dat deze pc een krachtpatser moet worden op grafisch gebied dus opteer ik voor tweemaal een 8800 GTX. Ik heb voor deze kaart gekozen omdat het momenteel de enige dx10 kaart op de markt beschikbaar is. Nu weet ik niet of het de moeite loont om te wachten op de nieuwe reeks van ATI? Ik heb gezien hier op tweakers dat de geruchten erg veelbelovend zijn

# 1x 150GB WD raptor X £175.07
- Ik heb gekozen voor de raptor als 1st HD te gebruik, waar windows en games moeten komen op te staan. Omdat deze in deze reviewvan Tom’s Hardware de HD er eenzaam aan de top staat.

# Creative Sound Blaster® X-Fi Fatal1ty £92.83
- Er is me altijd toegefluisterd dat een individuele geluidskaart altijd beter is dan een ingebouwde geluidskaart. De volgende geluidskaart bevindt zich onboard:
SupremeFX Audio Card
- ADI 1988B 8-channel High Definition Audio CODEC
- Support Jack-Sensing, Enumeration, Multi-streaming and Jack-Retasking
- Noise Filter
Coaxial, Optical S/PDIF out
DTS® Connect
ASUS Array Mic
Ik vermoed dat de Fatal1ty echter beter presteert dan die onboard kaart, maar 100% zeker ben ik daarvan niet.

Totaal: £ 2943,39

Ik hoop dat jullie me kunnen bijwerken bij mijn gedachtengang en eventueel aanpassingen kunnen aanbrengen. Bedankt bij voorbaat.

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik moet zeggen dat ik alle onderdelen top vind.. Alleen je mainboard is wel erg duur.. Er zijn meer mainboards die ook S775 hebben en DDR2 ondersteunen.. Dat Striker mainboard is volgens mij de duurste op dit moment...

PS: Met dat SLI zou ik persoonlijk nog even wachten,, Op dit moment heb je dat volgens mij helemaal niet nodig, je zou die 2e kaar ook over een half jaartje kunnen kopen als je die toch nog wilt.. Dat scheelt je weer geld :) en ik neem aan dat je het over € hebt ipv engelse ponden?

[ Voor 39% gewijzigd door metallicelmo op 20-02-2007 13:43 ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 22:03
Neem niet die behuizing. Plastic rommel aan de voorkant.
Kijk dan uit naar een TT Armor kast of ANTEC, met zon budget kan je misschien ook wel kijken naar de betere kwaliteit kasten..

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 09:42
offtopic:
Woon je in engeland of betaal je graag in ponden?

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Klopt het dat je nu alleen die 150GB erin wil krijgen? Mij lijkt me dat vrij weinig, misschien kan je wat besparen op de moederbord keuze, een stapje terug zeg maar en dan of een 2de schijf of een grotere erbij zetten.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-01 16:28
- Deze OS heeft DX10 ondersteuning wat vereist is om de toekomstige generatie games te draaien. Vorvolgens kies ik voor Vista, omdat XP geen DX10 gaat ondersteunen. Ten Slotte heeft deze OS, naar mijn mening althans, een heel mooie gebruikersinterface.
Kun je niet beter een OEM kopen, als je toch een nieuwe pc koopt? Dat scheelt weer een hoop geld...

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Volgens mij neem je nou 4x1 GBcorrect me if i'm wrong, dan kan je beter kijken naar 2x2 GB of 2x1 GB. Naar mijn mening kan je beter voor het laatste gaan, want het duurt nog een tijdje eerdat die 4GB ook echt benut wordt.

Geheugen van 533 mhz is goed genoeg, dus PC4200/4300 is voldoende.
Goede geheugenmerken zijn:
Kingston
Geil
Crucial
Mushkin
Corsair
Team
G. Skill
OCZ

Redeljk goede geheugenmerken zijn:
Twinmos
PQI

Wat betreft jouw harde schijf: De raptor is wel heel snel, maar maakt ook wel een behoorlijke takke-herrie, maar die keus is aan jou ;) Als je twee schijven van 320GB van Western Digital in Raid 0 zet heb je ongeveer wel de zelfde snelheid, minder lawaai, veel opslagruimte en niet zo veel herrie :P

Wat betreft de videokaarten: Ik snap dat je wil dat hij alles perfect draaiend heeft, maar zou je ons kunnen vertellen wat voor monitor hij heeft, als hij een monitor heeft met een maximale resolutie van 1280*1024 is het een beetje overkill om twee van die kaarten te gebruiken, dan heb je er aan eentje wel genoeg.

Voor de rest niks over te zeggen :)
Behalve dat die titel écht niet kan :X

[ Voor 75% gewijzigd door Maarten-NForce op 20-02-2007 14:03 ]

www.koopeendroom.nl

• Tomino
Murcielago schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:47:
offtopic:
Woon je in engeland of betaal je graag in ponden?
Volgens mij pakt ie alles van Tomhshardware en daar is alles in ponden :)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij neem ik alles in ponden omdat die maat van me in Engeland woont en niet altijd wil omrekenen van € naar £ :) en ook omdat er een prijsverschil is tussen België en the UK

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2007 14:00 ]

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 12:26
Ik zou overwegen om home premium te nemen, ik denk dat ultimate een nutteloze toevoeging is bespaart je toch weer wat geld.

Daarbij mis ik een "opslag" HD, gewoon een 300-500g schijfje maar die ben je waarschijnlijk vergeten te posten ;)

Ik zou niet op de ATI wachten maar dat is een persoonlijke keuze.
Je kan blijven wachten tot je een ons weegt er is altijd wel weer wat nieuws aan de horizon ;)

User Error -- Please Replace User

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Onzin, Home premium is meer dan zat :) vraag hem of hij 3 verschillen tussen Home premium en ultimate kan opnoemen en ik vind dit gerechtvaardigd :)

# Aerocool ExtremEngine 3T
Naast (erg persoonlijk) enorm lelijk ook nog van slecht materiaal. Kijk naar Lian Li, Thermaltake etc

# OCZ NVIDIA SLI-Ready 700Watt GameXStream £83.42
Voor 2 GTX'en en de rest van het systeem aan de lage kant, wel een lekker stille voeding

# Asus Striker Extreme £229.13
Gewoon doen, alternatief is een standaard Nvidia 680 bord

6600 is meer dan zat. Die 10% winst merk je (voorlopig) niet en kost je echt een vermogen... tenzij hij een stijve plasser krijgt van hardware (lijkt me niet aangezien jij hem aan het uitzoeken bent)

Apacer zou een beetje afbreuk doen aan de rest van de onderdelen :)
Gewoon OCZ PC6400 kopen. Is de DDR2 variant van PC3200, gewoon goed dus.
Tenzij de computer overclocked gaat worden.

*Proest* overkill. Komt pas tot zijn recht mits hij boven 1920x1440 gaat draaien.
Koop er 1 en als de performance niet naar wens is, er een bij kopen.
Wederom, wel een 'dikke plasser' gehalte :)

# 1x 150GB WD raptor X £175.07
Koop een 36Gb variant. Groot genoeg voor je C schijf. Eventueel een aparte 36gb voor je D schijf met windows cache.
ps. koop er een silentmaxx HD-silencer bij :)

Vooral doen als je van goed geluid houdt... of kijk naar een terratec aureon.

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Nu ik eigenlijk na zit te denken, geschift :X
Je wil nou voor 4500 euro een pc kopen 8)7
Sorry hoor maar dan ben je in mijn ogen helemaal van de pot gerukt :P

Stel nou voor 2500 euro een systeem samen en doe over twee/drie jaar een upgrade, dan heb je veel meer waar voor je geld.

www.koopeendroom.nl

• Tomino
Maarten-NForce schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:09:

Stel nou voor 2500 euro een systeem samen en doe over twee/drie jaar een upgrade, dan heb je veel meer waar voor je geld.
als je daat niet tegen kan, ga hier dan weg. HIj heeft het geld ( die maat dan) dus laat hem. Over zon bedrag denk je echt wel na en hij kiest hiervoor. Wie weet koop jij er actiefuguurtjes van van je hobby. Ieder doet ermee wat hij wil.. :/

Verwijderd

Topicstarter
jup klopt dat de prijs wat hoog is, maar met de ondertussen goed ontvangen suggesties, gaat de prijs zeker wel omlaag. Ik denk inmiddels aan de processor en 1x grafische kaart. Ik wacht tot vanavond om m'n ontwerp aan te passen, omdat er misschien nog wel wat suggiesties zullen volgen.

Alvast bedankt.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik moet zeggen dat dit topic vele malen beter is dan je vorige TS! Respect daarvoor! ;)

Alleen 'budjet' in je topictitel O-)

2 x 8800GTX is ook overkill man :X
Dan moet je een 50" scherm hebben met 'n resolutie van 3840 x 3072 ofzo 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door CLB op 20-02-2007 14:18 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Maarten-NForce

Maarten-NForce

Oke misschien gebruikte ik de verkeerde woorden, en ja, hij moet het geld uitgeven aan wat hij zelf wilt, maar omdat Caligula het systeem samen moet stellen, neem ik niet aan dat die vriend van hem zelf veel verstand van computers heeft(niet dat dat verkeerd is!), dus lijkt het me sterk dat hij het verschil merkt tussen een 8800GTX of twee 8800GTX'en.

Het is alleen maar een tip, maar ja, hij moet het zelf weten.

edit: weer is te laat 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten-NForce op 20-02-2007 14:18 ]

www.koopeendroom.nl

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 12:26
Maarten-NForce schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:09:

Tja de een heeft genoeg tijd om het uiterste uit zijn pc te trekken dmv van overclocken en andere zaken, en de ander laat een super pc in elkaar zetten omdat hij simpelweg een superpc heeft maar geen tijd om hem in elkaar te zetten.

En daarbij degene waarvoor deze pc gebouwd voor word heeft simpel weg gezegt neit over de 3000 pond, en maak er maar wat moois van. Gok ik zo :P

En als het bedrag lager uitkomt neem ik aan dat dat geen ramp is ;P

[ Voor 4% gewijzigd door Ikke_Niels op 20-02-2007 14:19 ]

User Error -- Please Replace User

Verwijderd

Topicstarter
Ikke_Niels schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:18:
[...]

Tja de een heeft genoeg tijd om het uiterste uit zijn pc te trekken dmv van overclocken en andere zaken, en de ander laat een super pc in elkaar zetten omdat hij simpelweg een superpc heeft maar geen tijd om hem in elkaar te zetten.

En daarbij degene waarvoor deze pc gebouwd voor word heeft simpel weg gezegt neit over de 3000 pond, en maak er maar wat moois van. Gok ik zo :P
Zo iets gelijkaardig ja :) Ik zou ook moest ik het geld hebben m'n pc laten samenstellen door iemand anders en zo gerust zijn voor een paar jaar, ipv elke 6 maand een upgrade uit te voeren ofzo.. maar goed offtopic :)

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:43
Ik vind het ook een waste of money, maar goed, dat werd ook al gesuggereerd in je vorige topic:
Gaming Desktop, Best of the best. Suggesties zijn welkom.

En met geld van een ander probeer ik altijd zuinig om te springen, maar goed..

Edit: omg, het is zonder monitor etc, je steekt alexander01 nog naar de kroon, chapeau!
[TOPIC=1197947]High-end systeem (+/- € 5500)[/TOPIC]][closed]

[ Voor 26% gewijzigd door - J.W. - op 20-02-2007 14:46 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
yup, zeker met een engelse maat zou zo'n woord toch wel oke moeten zijn ;)

WAT NOU, extremengine lelijk?!? ik baal nog steeds dat ik een bigtower nodig heb :P maargoed, mss voor zo'n budget een stacker... is dan wel logischer :)

wat betreft CPU: iemand zei hier al wat over koop normaal spul, en upgrade over een tijd. goedkoper en het eindresultaat is beter. ook zal je er absoluut nu geen last van hebben. neem dus gerust een E6600.

PC6400 RAM is mooi en aardig enzo maar die 800MHz haalt je CPU standaard totaal niet, zonder overclocken is PC4200 al voldoende. en als je niet al een tijdje OC't neem dan lekker PC5300, dan kan je m gegarandeerd tot 3GHz opjagen, en da's tenminste geen snelheid waarop je riskeert je proc te slopen. PC5300 is ook een stuk goedkoper, dus doe dat maar gewoon. en inderdaad, 2GB is genoeg :)

als je zo veel geld aan een raptor uitgeeft zet dan 2 (of zelfs 3 :P ) 36gb's in RAID0, dan wordt het pas ECHT snel :P

en@hierboven: yep, 2 van die 320GBs doen idd dezelfde sequential transfer... maar die seeks he ;) die zaten toch nog niet op hetzelfde niveau?

inderdaad, 1x graka. zelf zou ik bijna zeggen dat een 8800GTS (evt wel met 640MB ram) genoeg is. dan kan je later wel upgraden :)

zet de rest van het budget op een spaarrekening, laat het rente trekken en koop over 1 en dan weer over 2 jaar wat nieuwe dingen bij :)

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 12:15
is die geluidskaart niet een beetje overbodig? van een mobo in die prijsklasse verwacht ik dat het geluid ook gewoon goed is. maar misschien is dat naief van me.

en idd, zeker een OEM vista nemen (en premium is idd voldoende)

[ Voor 17% gewijzigd door Byte_Me op 20-02-2007 14:36 ]

• CLB
  • Niet online

CLB

nieuws: Dell XPS 710 H2C: uniek koelsysteem en razendsnel

Koop dit systeem voor hem en hij is klaar :)

De specificaties van deze op gamers gerichte machine zijn om van te watertanden. Om te beginnen de processor, een Intel Core 2 Extreme QX6700 overgeklokt naar 3,2GHz. Het videogeweld is afkomstig van twee nVidia Geforce 8800 GTX in sli-opstelling. In de geheugenbanken is 4 GB ddr2-geheugen geprikt, de harde schijven bestaan uit twee WD Raptor's op 10.000 toeren - raid 0 uiteraard - en een Seagate 750GB schijf. Voor het beeld levert Dell standaard een 20 inch lcd. Bovenstaande configuratie gaat voor iets meer dan vijfduizend dollar over de virtuele toonbank.

[ Voor 58% gewijzigd door CLB op 20-02-2007 15:21 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
e6600 @ 3.6Ghz
Asus p5b-deluxe
2GB pc6400 geheugen
8800GTX
2*320GB seagate in RAID 0
Nog een 500GB schijfje voor data
X-fi geluidskaartje.
500Watt voeding van een goed merk
Aerocool ExtremEngine 3T
En windows ultimate.

Dit moet rond de €2000 echt wel te doen zijn en is lekker snel.

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Op zich sluit ik me daarbij wel aan, is wel iets meer dan 3000 pond, maar dan heb je ook wel meteen een schopkont-PC 8)

De 'WOOT!'-factor die je met die XPS erbij koopt is ook erg belangrijk :9~

• CLB
  • Niet online

CLB

En er zit 'n 20" schem bij die je kunt houden en je andere scherm kunt verkopen :)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
- Ik heb gekozen voor deze processor, omdat hij werkt op een S775 stocket. En omdat hij 2 cores heeft die geclocked staan op 2.93GHz. Ten slotte komt hij goed uit de volgende test:
Ik vind zelf dat de prestaties niet veel beter zijn dan de E6700, die een stuk goedkoper is.
Je kan gewoon een OEM versie nemen hoor, die is in Nederland ongeveer 165 euro.
- Hier stel ik me vragen welk type ramgeheugen ik moet nemen. Ik heb de keuze uit:
PC2-3200, PC2-4300, PC2-5300 PC2-6400. Ik heb wat gezocht en klopt het de 6400 800mhz heeft? Dus dit zal waarschijnlijk het snelste geheugen zijn dat erop past? Nu welk merk is het best betrouwbaar? Ik ben zelf vertrouwd met apacher, nooit geen problemen mee gehad.
Meer geheugen betekend niet echt een snellere pc, 2GB heb je meer dan genoeg aan. Als je het later nodig hebt kan je het altijd nog bijprikken voor een lagere prijs.
- Het is de bedoeling dat deze pc een krachtpatser moet worden op grafisch gebied dus opteer ik voor tweemaal een 8800 GTX. Ik heb voor deze kaart gekozen omdat het momenteel de enige dx10 kaart op de markt beschikbaar is. Nu weet ik niet of het de moeite loont om te wachten op de nieuwe reeks van ATI? Ik heb gezien hier op tweakers dat de geruchten erg veelbelovend zijn
Op wat voor scherm gamet je vriend? Voor 2* een 8800GTX heb je in mijn ogen toch wel een scherm van boven de 1920*1080 pixels nodig, anders is het totale onzin.
- Er is me altijd toegefluisterd dat een individuele geluidskaart altijd beter is dan een ingebouwde geluidskaart. De volgende geluidskaart bevindt zich onboard:

quote:
SupremeFX Audio Card
- ADI 1988B 8-channel High Definition Audio CODEC
- Support Jack-Sensing, Enumeration, Multi-streaming and Jack-Retasking
- Noise Filter
Coaxial, Optical S/PDIF out
DTS® Connect
ASUS Array Mic

Ik vermoed dat de Fatal1ty echter beter presteert dan die onboard kaart, maar 100% zeker ben ik daarvan niet.
En stel dat de onboard geluidskaart goed bevalt, dan heb je toch weer 100 euro weggegooid. Volgens mij kan je gewoon beter eerst onboard nemen en als dat niet bevalt een aparte geluidskaart nemen. Het onboard geluid lijkt mij wel goed op zo'n bord.

• power_user
  • Laatst online: 17-11-2024
Kijk eens naar www.overclockers.co.uk daar kun je je pctje volgens mij veel goedkoper samen stellen.

PSN: Oldzkoel

• n0valyfe
  • Laatst online: 02-10-2025
Dit is waarschijnlijk al vele malen gezegt maar...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een Core 2 Extreme X6800 is echt belachelijk. Voor 100 euro meer heb je een quad core die bijna 2 keer zo goed presteerd maar ook dat is belachelijk aangezien weinig software gebruik maakt van 4 cores en dat het pure verspilling van geld is. Ik zou een E6600 nemen die zat snel is, wil je toch een snellere processor dan ''maar'' de 6600, pak dan de 6700 die loopt op 2.66GH en dat verschil tussen die X6800 zal je echt niet merken.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vista Ultimate voor meer dan 350 pond... Dat is echt zot. Ik betaal nooit voor software tenzij het zijn geld waardt is, en dat is persoonlijk voor mij alleen de antivirus. Wil je het toch legaal houden koop dan een OEM! Dan heb je voor 160 euro, dat is zo'n 100 pond, Windows Vista Ultimate. En vraag eerst aan je vriend wat hij het liefst heeft...Iets wat mooi oogt maar eigenlijk niets is of iets wat minder mooi oogt maar dat je spelletjes VEEL beter gaat spelen. Hiermee wil ik zeggen: Er zijn nog geen deftige drivers voor de GTX i.v.m. Vista. Ook duurt het nog minstens een jaar vooraleer er echt DX10 games over de toonbank gaan gaan. Wil je een goede videokaart die DX10 ondersteund, dna moet je idd de GTX 8800 nemen...Maar er dan 2 kopen om ze in SLI te zetten is zawre OverkiLL. Wil je toch SLI draaien voor dezelfde prijs als 1 GTX? Dan raadt ik 2 GF 7950 GTX of 7900 GTX aan. Ik heb hier geen ervaring mee dus daar ga ik niet verder op in.

Wat ook een optie is: Wachten tot ATi met zijn DX10 kaarten gaat komen. Want als de geruchten waar zijn heb je voor 650 euro 1 kaart die bijna dezelfde performance geeft als 2 X GTS. Wil je hem direct kopen dan zou ik zonder enige twijfel 1 GTX 8800 nemen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je RAM, Ik weet niet hoe jij het doet maar mij zou het nooit lukken om 600£ aan 2GB ram uit te geven. Of jij hebt PC8000+ in gedachten of je bedoeld 4GB. Het enige wat ik hier op kan zeggen is:

PC 8000+ is overkill. Zware overkill! Koop 2GB PC6400 of nog liever PC 5200 want meer kan je toch niet trekken tenzij je voor de Quad core of de Extreme gaat natuurlijk. Over RAM weet ik niet veel te zeggen alleen dat 4GB overdreven is omdat je dat toch niet kan benutten in XP tenzij je voor Vista en/of 64Bit gaat. Maar zelfs dan blijft 4GB waarschijnlijk overdreven. Koop 2GB of maximum 3GB voor (2GB = 2X1GB) 215 euro en (3GB = 3X1GB) 325 euro wat ongeveer 150 en 240 pond is, PC6400 dan wel te verstaan. Moest het van mij afhangen dan zou ik voor 2GB PC6400 gaan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je case: Tja, met de case daar heb ik zelf moeilijkheden mee. De beste cases zijn vaak lelijk en de mooie zitten dan weer zonder of te kleine fans etc...

Ik zou het liefst voor een case van Thermaltake of Chieftec gaan. Chieftec hefet de mooiste maar Thermatake de beste in mijn ogen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je voeding: Is 700+ Watt overkill? Hangt er van af. Als je SLI gaat draaien zeggen ze alienware.com dat je 1000Watt nodig hebt. Soms hoor ik hier dat je met 650 Watt ruim toe komt. Moest ik SLI draaien dan zou ik waarschijnlijk ook liever voor eentje van 700+ of 800+ Watt gaan, gewoon puur voor het gevoel, het gevoel dat je nooit te weinig stroom in je PC zult hebben. Maar als je GEEN SLI gata draaien wat ik je aanraadt, dan kom je met 600 Watt ruimschoots toe. Kzou dan voor 520 Watt gaan. Als je je zorgen maakt over een merk, ik raadt Zalman, Antec, Chieftec, Cooler Master, Corsair of OCZ aan. Deze hebben altijd een hoog rendement en zijn stil, nou ja...de meeste toch.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moederbord: Wil je geen SLI gaan draaien maar wel een top-class moederbord hebben dan moet je zonder twijfel de Asus P4W DH Deluxe nemen, wil je toch net iets minder opties dan is de Gigabyte DS3 uit de BBG wel iets of net een stapje hoger de DS4. De Asus P5B zit ergens middenin en heeft een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding. Dus geen SLI is bij mij gelijk aan: P5B of P5W. Wil je wel SLI gaan draaien zou ik voor P5N32-E SLI nemen.
Moest het aan mij liggen: Geen SLI: P5W DH Deluxe. Wel SLI: P5N32-E SLI

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Videokaart: Ik heb het hierboven al in het kort over de videokaartne gehad maar even wat dieper.
Met dat budget zou ik voor 1 GTX 8800 gaan. Maar ik zie dat jij (of althans je vriend) oog heeft op SLI. Als je toch beslist SLI te gaan draaien dan zou ik 2 GTS 8800 nemen want 2 GTX 8800 dat is gewoon... Tjah geen woorden voor. Zoals het al gezegt is, 2 GTX is SLI (Duh) dat is goed voor een 50inch monitor. De GTX heeft +- 750 mb dedicated geheugen de GTS daarentegen heeft 640 en isiets loger geclocked ( juist?). Dus ook de GTS is aan te raden maar in mijn ogen is dat meer iets voor de gamer met een lager budget wat hier niet het geval is. Meer kan ik niet zeggen want dat zijn de enige DX10 kaarten die er zijn op dit moment hehe. Ik zou alleszinds de GTX 8800 nemen, wil je je geld echt weg gooien wel dan is GTX 8800 is SLI just what you need!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tjah, de harde schijf. Met een budget van minder dan 1200 euro zou ik een normale harde schijf nemen van +-320 GB tegen 7200 rpm, zit je dik boven dat budget zou ik beslist een WD Raptor nemen van 150GB en als je wilt zelfs 2. Hangt helemala van jouw af. Naast een raptor is ook Raid 0 aan te raden, althans, als je data loss niet zo erg vind.

Ik zou 1 raptor nemen van 150GB omdat ik gewoon weg niet genoeg heb met 35GB op 1 schijf... en daarnaast zou ik nog een 320 GB grote hardeschijf nemen. Dan kom je zeker toe. Slaag je erin deze toch vol te krijgen, eentje bij steken kan geen kwaad.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geluidskaart: Ik las dat je vriend veel geeft om geluids kwaliteit. Dan zou ik de creative Extreme Gamer nemen of de Fatality, deze zijn wel redelijk duur, zo rond de 80 euro. Althans, ik vind dat duur. Met dat budget zal je wellicht ook kunnen gaan voor de SoundBlaster X-Fi Platinum. Voor zo'n kleine 160 euro.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wel om deze veel te lange post af te ronden zal ik snel een besluit nemen en zelf 2 systemen samen stelen. 1 systeem die het budget volledig benut en 1tje waarop ik ga besparen en er toch een geweldig game machien van ga maken, alles zijn worden samengesteld op azerty.nl.

Besluit:

Zoals in mijn post al bleek is 2 keer een GTX 8800 zware overkill, zowel als de X6800 overkill is. Bespaar een beetje zodat je binnen 3 jaar of zelfs langer nog een upgrade kan doen en er weer een waar game machien kan van maken. Het verschil tussen een E6700 en een X6800 zal je volgens mij echt niet hard merken. Voor het geheugen is PC8000+ ook overkill, hier zou ik PC6400 nemen (2GB) aangezien je toch niet 4GB zal kunnen benutten, vind je 2GB PC6400 toch te traag, wat me zou verbazen, dan kan je er alltijd wat bijprikken, geen enkel probleem.

£1 = €1.5 ---> £3000 = €4500

Systeem 1: volledige benutting van de 4500 euro. --> The overkill system ;)

Behuizing: Chieftec GX-01B-OP, Zwart €70
Moederbord: Asus P5N32-E SLI €210
Videokaarten: Asus EN8800GTX, 768 MB, GDDR3, PCI Express x16 (2 keer, SLI) €1105
Hardeschijf 1: Western Digital Raptor, 150 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA150 €220
Hardeschijf 2: Seagate Barracuda 7200.10, 750 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 €287
Hardeschijf 3: Seagate Barracuda 7200.10, 750 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 €287
Fysieke versneller: Asus PhysX P1, 128 MB, DDR3 €199
Voeding: OCZ ProStream, 1000 Watt €280
Geheugen: Kingston KHX6400D2K2/2G 4096 MB (4X 1GB), DDR2, PC6400, 800 MHz €420
Koeler: Scythe Infinity €38
Processor: Intel Core 2 Extreme, X6800, Socket 775 €970
Geluidskaart: Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS €205
DVD Lezer-Schrijver: Samsung SH-S182D, ATAPI/E-IDE, Zwart (X2) €58

Totaal: €4509

Vanwaar die fisieke versneller... zal je waarschijnlijk wel denken. Ik dacht er een 4de hardeschijf bij te steken wat mij een beetje stom leek, dus omdat ik het geld niet op kreeg ---> deze versneller, voor wta hij ook goed moge zijn. Weet niet eens of deze er wel bijgeraakt met die SLI opstelling.

Systeem 2: Het zuinige, maar aangeraden gaming (monster) machine.

Behuizing: Chieftec GX-01B-OP, Zwart €70
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe €197
Videokaarten: Asus EN8800GTX, 768 MB, GDDR3, PCI Express x16 €556
Hardeschijf 1: Western Digital Raptor, 74 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA150 €155
Voeding: Zalman ZM600-HP, 600 Watt €112
Geheugen: Kingston KHX6400D2K2/2G 2048 MB (2X 1GB), DDR2, PC6400, 800 MHz €210
Koeler: Scythe Infinity €38
Processor: Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775 €293
Geluidskaart: Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer €69
DVD Lezer-Schrijver: Samsung SH-S182D, ATAPI/E-IDE, Zwart €28

Totaal: €1728

Systeem 1 zou ik dus NOOIT aanraden ook al heb je het geld, systeem 2 daarentegen zou ik wel aanraden maar zelfs dat systeem licht boven de meeste mensen hun eisen.

Systeem 1 = 4509 euro
Systeem 2 = 1728 euro

Ik zou je vriend gewoon systeem 2 aanraden met eventueel nog een hardeschijf erin. ;)

Ik wens je het beste.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal voor de bedenkingen en scheldpartijen :)

Ik heb nog een vraag bij het merk van de grafische kaart waarom wordt er voor een ASUS geopteert, omdat deze van het zelfde merk is als het moederbord?

Of is een XFX zeker zo goed?

• n0valyfe
Bwaah, Asus klinkt goed in de oren. Ik heb tot nu toe alltijd XFX kaarten gehad, en nog nooit problemen. Ik denk alleen dat de andere merken zoals XFX de kaarten net iets hoger clocken.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is het geworden:

Basic Computer:

# Case
- Chieftec GX-01B

# Motherboard
- Asus PP5N32-E SLI

# Graphicscard
- XFX 8800GTX 768 MB GDDR3 PCI Express x16

# Hard Disks
- 1x Western Digital Raptor, 74 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA150 (for windows and programs)
- 1x Western Digital Raptor, 150GB, ", ", ". (for Data like music, films and back-ups)
- silentmaxx HD-silencer, because apparently those outstanding HDs make some noise.

# Power Supply
- OCZ ProStream, 1000 Watt

# Memory
- Kingston KHX6400D2K2/2G 2048 MB (2X 1GB), DDR2, PC6400, 800 MHz

# Processor
- Intel Core 2 Duo, X6800, Socket 775 (expensive)
- Intel Core 2 Duo, E6700, Socket 775 (less expensive)
- You also can go for a Quadcore processor, but i dunno how far you're willing to go...
- I recommend you get a new cooler right away, a Zalman CNPS9700

# DVD drive
- Samsung SH-S182D, ATAPI/E-IDE or what ever... :)

# Operating System

- Windows Vista Ultimate OEM (only with a new computer)

Future Upgrades:

# a second XFX 8800GTX 768 MB GDDR3 PCI Express x16.
- I woudn't recommend to get you 2 right away. I'm sure the graphics will please you. But as we need to wait for really good DX10 games (from a graphical point of view). So when you feel it's time to get a second one, you buy it. This has 2 advantages: price will drop and you'll notice a graphical boost, which is always nice :)
- I recommend you that expensive CPU for when you'll use a second GPU, because only then you'll get closer to a great preformance with 8800GTX in SLI.

# Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS

- This is only if you do not enjoy the sound quality. I know i do prefer the sound of my soundcard compared to my onboard one.

• CLB
  • Niet online

CLB

150GB Raptor voor data is zo vol en is echt de meest nutteloze investering die je kunt doen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door CLB op 21-02-2007 00:12 ]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

En vergeet niet dat Vista + Nvidia extreem brak is op het moment.
De Vista nvidia drivers zijn traag, onstabiel, missen veel features en ondersteunen nog geen SLI!

Als je wilt gamen, en dat wil je ws wel, ga dan eerst voor XP en stak pas over een paar maanden over op vista, als de drivers fatsoenlijk zijn.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 00:11:
150GB Raptor voor data is zo vol en is echt de meest nutteloze investering die je kunt doen 8)7
Want...

Ik vind dit de meest nutteloze post die je kunt maken, je kan zeker het tegengestelde zeggen zonder dat je het hoeft te onderbouwen.
StarLite schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 00:12:
En vergeet niet dat Vista + Nvidia extreem brak is op het moment.
De Vista nvidia drivers zijn traag, onstabiel, missen veel features en ondersteunen nog geen SLI!

Als je wilt gamen, en dat wil je ws wel, ga dan eerst voor XP en stak pas over een paar maanden over op vista, als de drivers fatsoenlijk zijn.
Ben ik van op de hoogte, zal hem dat ook aanraden. Bedankt om me eraan te herinneren.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 01:26 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zal ik de onderbouwing dan maar even op me nemen dan? :+
Een Raptor vind ik persoonlijk zonde van het geld vanwege de slechte prijs/GB verhouding. Neem dan 2 grote schijven en zet die in Raid0. Heb je ook veel performance, én meer GB's. De grotere kans op dataloss zou ik voor lief nemen.
Verder zou ik geen 1KW voeding nemen, maar zo'n 400W minder. En ook niet overwegen om een 8800GTX in SLI te zetten. Imo is SLI een hoax. Tegen de tijd dat de prestaties van de 8800GTX niet meer voldoen kun je beter voor een nieuwere single kaart gaan dan er een tegen die tijd verouderde 8800GTX bij te zetten. 2x8800GTX slurpt ook belachelijk veel stroom, zonde imo.
bassie_ schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:22:
e6600 @ 3.6Ghz
Asus p5b-deluxe
2GB pc6400 geheugen
8800GTX
2*320GB seagate in RAID 0
Nog een 500GB schijfje voor data
X-fi geluidskaartje.
500Watt voeding van een goed merk
Aerocool ExtremEngine 3T
En windows ultimate.

Dit moet rond de €2000 echt wel te doen zijn en is lekker snel.
Onderbouwing? Het opsommen van een lijstje hardware is nogal nutteloos.

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 01:34:
Tegen de tijd dat de prestaties van de 8800GTX niet meer voldoen kun je beter voor een nieuwere single kaart gaan dan er een tegen die tijd verouderde 8800GTX bij te zetten. 2x8800GTX slurpt ook belachelijk veel stroom, zonde imo.
Helemaal mee akkoord, maar tegen de tijd dat een 8800GTX verouderd is, is die CPU ook verouderd en ik weet niet of het rendement dan wel z'n prijs waard is.

Ik ken iemand die nu 6800GT in SLI aan het draaien is en nu nog perfect meekan, desondanks zijn kaarten 2 generaties achterlopen.

Onder het motto dat er geen domme vragen bestaan stel ik er nu één: hoe zet je harde schijven in Raid0?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 01:41 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 01:39:
[...]

Helemaal mee akkoord, maar tegen de tijd dat een 8800GTX verouderd is, is die CPU ook verouderd en ik weet niet of het rendement dan wel z'n prijs waard is.
Voor een gamesysteem verouderd de GPU relatief sneller. Ik denk dat de CPU veel langer meekan.
Ik ken iemand die nu 6800GT in SLI aan het draaien is en nu nog perfect meekan, desondanks zijn kaarten 2 generaties achterlopen.
Nja goed, je kunt je afvragen of het de aanschafprijs van die kaarten het waard is geweest. Het is ook maar net wat je onder "perfect meekunnen" verstaat. De waarde van je hardware schrijft in ieder geval zo snel af dat SLI imo onverantwoord is.

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 01:43:
[...]

Voor een gamesysteem verouderd de GPU relatief sneller. Ik denk dat de CPU veel langer meekan.

[...]

Nja goed, je kunt je afvragen of het de aanschafprijs van die kaarten het waard is geweest. Het is ook maar net wat je onder "perfect meekunnen" verstaat. De waarde van je hardware schrijft in ieder geval zo snel af dat SLI imo onverantwoord is.
Dat staat genoteert.

• n0valyfe
Zeer goed systeem heb je daar samengesteld ! Alleen zou ik het volgende veranderen.

Je zit graag goed kwa power supply, dan zou ik een 650 Watt voeding nemen. Dat is meer dan zat! Verder is het ook goed moederbord maar ik heb betere en meer ervaringen gelezen met de P5W DH Deluxe.

2 raptors is ook een beetje ... Weet niet, dom misschien? Tenzij je tegen licht snelheid je backups wil terug zetten (je blijft toch niet achter je pc zitten als je backup terug zet he?) moet je voor 2 raptors gaan. Dat zou ik dus niet doen. Koop 1 150GB raptor (lekker ding) en koop 1 320GB harde schijf voor backups, althans dat zou ik doen want ik maak veel backups. En 320GB is beste prijs GB verhouding dus niet lager gaan. En dan voor al je muziek en films zou ik 1 720GB schijf nemen, but that's just my choice omdat ik GIGANTISCH veel films heb. Ik heb hier nu 5 320GB schijven vol. (2 schijven bevatten hetzelfde omdat er 1 al 4 jara oud is en gigantisch groot)

Dus even samengevat:

Geen 2 raptors maar 1 150GB raptor en 2 hardeschijven, 1 voor backup 1 voor data.
En moederbord, tjah het scheelt meer 20 euro's maar toch zou ik voor de P5W DH Deluxe gaan, de P5B zou ook ruim voldoende zijn. Dus zie een P5W DH Deluxe niet als een onderbouwd moederbord maar een zeer goed geupgrade P5B bord, ook al is het dat wss niet ;)

• CLB
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 01:24:
[...]
Want...
Ik vind dit de meest nutteloze post die je kunt maken, je kan zeker het tegengestelde zeggen zonder dat je het hoeft te onderbouwen.
Want... je betaald je scheel aan 'n HD die 10.000 rpm is waarop je wat data gaat zetten qua films en muziek wat bij lange na noooooit sneller gaat laden van 'n 10.000 rpm schijfje dan van 'n 7200 versie.

Koop een Raptor van 74GB voor z'n OS en games en 2 x 320 WD ofzo voor opslag, ben je klaar :X

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem 1x raptor van 74 GB en een Barracuda 7200.10, 750 GB voorgesteld als opslagmedia.

En ik zit nog te denken over de power supply.. Ik had ruim voldoende ingecalculeerd zodat hij de mogelijkheid heeft om toch een 8800GTX erbij te steken. Ookal raad ik het hem nu niet meer aan.

Verwijderd

Samsung TFT 226BW 22 Inch, 2 Ms, Geen Speakers, Zwart

Corsair TWIN2X2048-6400C4PRO 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2

Seagate Barracuda 7200.10 750 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300

WD HDD Raptor 150 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, S-ATA/150 (2 stuks in raid)

Asus Moederbord P5N32-E SLI

Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, 4 MB L2, Boxed

Club3D VGA GeForce 8800GTX 768 MB

Tagan Voeding TG580-U22 580 Watt, Zwart, 24-pins

Dvd drive ne NEC ofzo

prijs ongeveer 2600 Euro

Plaats dit in een case naar wens en speel eens een paar games en vraag jezelf dan maar af wat je nog meer nodig hebt! 8) Uiteindelijk kan het ook perfect met een raptor zen maar als ge dan toch herrie wilt maken! >:) Zelf heb ik mij al een eens laten vangen aan het sli monster en ben ik bijgevolg hier niet meer voor te vinden, toch een mobo met SLI mocht het gevoel u zeggen van ik wil meer geld weggooien.Verder denk ik als je dergelijk bedrag wil uitgeven dat je ook wel een deftig schermpje wil, het scherm dat hier staat ken ik zelf niet maar 2ms en samsung en 22inch geven mij toch een lekker gevoel. :9 Zelf heb ik altijd corsair geheugen gehad en ben ik hier steeds tevreden van geweest, dus corsair.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 00:17 ]

Pagina: 1