[Vintage] Onderhoud uitvoeren op cassettedeck

Pagina: 1
Acties:
  • 4.106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:46
Ik heb hier nog een heel mooi apparaat staan genaamd cassettedeck. Dat gebruikten jullie opa en oma vroeger om muziek mee op te nemen. Ik ben geen opa, ik ben gewoon een zestien jarige vervelende puber, maar ik gebruik nog zeer vaak cassettebandjes omdat ik gek ben op ouwe registratie technieken. ( Ook lp's, bandrecorders, nog net geen fonograaf met zo'n wasrol :P )

Ik heb nu een probleem met een toppertje uit de jaren 80, namelijk de Akai GXC-706 D. Nu heeft het apparaat door z'n leeftijd wel een paar mechanische probleempjes.

Hij wil niet meer blijven spelen en opnemen, als ik de play-toets indruk schiet hij naar enkele seconden weer doodleuk omhoog. Soms wil hij wel blijven spelen, maar dat blijft dan ook maar bij zo'n 10 minuten. Verder als ik de toets ingedrukt houd speelt hij wel gewoon perfect op snelheid zonder jank of wat dan ook. Nu zit er waarschijnlijk zo'n auto stop systeem op die inschakeld als de draai weerstand te hoog wordt. Dus ik vermoed dat er iets behoorlijk zwaar draait, waardoor dat autostop systeem inschakeld.

Nu ga ik binnenkort het apparaat open schroeven om hem schoon te maken, er zullen waarschijnlijk
(honden) haren om een asje heen gedraaid zitten, verder denk ik dat de smeer olie niet meer je van het is. Nu is mijn vraag eigenlijk: Welke olie is geschikt om dit soort dingetjes mee te smeren?

Ik denk toch niet het zelfde olie die op mijn fietsketting zit, en mayonaise lijkt me ook niet zo geschikt. ;)

Verder zijn andere tips betreft het op nieuw leven inblazen van cassettedecks zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

volgens mij zijn die dingen nog flink mechanisch, dus zolang je maar genoeg geduld hebt om het rustig open te maken en op te schrijven/te onthouden hoe je hem weer in elkaar moet zetten kun je de boel redelijk schoonmaken van binnen. kwa electronica is het waarschijnlijk niet meer dan een grote printplaat met wat connectoren erop; redelijk makkelijk schoon te blazen en de buizing kan je gewoon afnemen met een vochtige doek.

Als olie kun je als het goed is gewoon naaimachine olie gebruiken (natuurlijk nadat je het hebt schoongemaakt :p) en je kunt waarschijnlijk de leeskoppen wel schoonmaken met een wattenstafje (wel zorgen dat dat er niet allemaal pluisjes vanaf flikkeren) met wat alcohol. (dat laatste deed ik tenminste bij m'n videorecorder en neem aan dat het bij een casettedek net zo kan).

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 20-02-2007 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:19

EXX

EXtended eXchange

Naaimachine olie is geschikt.

edit: spuit 11

[ Voor 23% gewijzigd door EXX op 20-02-2007 12:26 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180548

Toevallig heb ik van de week een verhaaltje van een opa van me gehoord, hij had er ook een gefixt.

Hierbij was het snaartje versleten, waardoor ie ook stopte met afspelen, misschien ook bij jou zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik weet uit ervaring dat oude Akai cassettedeckjes meestal stoppen omdat de aandrijfriem lam is. Dit kan er voor zorgen dat je zorgen dat je cassettedeck niet of haast niet wil afspelen. Dus ik zou aanraden om even de kap eraf te schroeven en kijken of de snaar nog strak zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 16:41
Ik had laatst ook m'n Aiwa cassettedeck weer eens aangesloten en die speelde ook niet meer,bleek inderdaad dat de snaartjes/riempjes lam waren.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Ja en ik heb nog een cassette deck van Akai van nog geen 6 jaar oud, maar aandrijfriempjes bij de importeur bestellen, kun je vergeten. Zeggen doodleuk:" helaas meneer die hebben we niet meer, en kunnen we ook niet meer krijgen." Terwijl veel oudere draaitafels en decks van Pioneer en Panasonic-Technics nog volop te krijgen zijn bij hun importeur. Bij Conrad heb ik toen zo'n setje riemen nog kunnen bestellen, 1 tje ervan paste gelukkig, en m'n deckje draait weer naar tevredenheid.

Leeft Akai nog wel hier in Nederland? Zie nooit meer reclame van hun in de bladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Niet online
Een goede hifi/elektronicawinkel kan je bijna altijd een passende snaar verkopen voor een paar euro als je de oude bij je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
evEndzhar schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 12:55:
Een goede hifi/elektronicawinkel kan je bijna altijd een passende snaar verkopen voor een paar euro als je de oude bij je hebt.
Dat is nu net het probleem.
Of die riem is uit gerekt zodat je de juiste maat niet meer kunt achterhalen,
Of die riem is zo gaar, zoals de mijne, dat hij in stukjes onderin de bak ligt.

Nieuwe goede riemen laten echt niet veel rek toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180548

Conrad..... Die heeft van die setjes waar van allerlei maten snaartjes inzitten, dat was bij m'n opa ook de oplossing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Niet online
Antwan46 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:33:
[...]

Dat is nu net het probleem.
Of die riem is uit gerekt zodat je de juiste maat niet meer kunt achterhalen,
Of die riem is zo gaar, zoals de mijne, dat hij in stukjes onderin de bak ligt.

Nieuwe goede riemen laten echt niet veel rek toe.
Een uitgerekte riem zal meestal zover uitgerekt zijn dat ie net niet lekker meer pakt. De elektronicawinkel zal je daarom ook een snaar geven die iets korter is dan de oude. Mocht het toch blijken dat de snaar iets te groot of te klein is, kan je altijd terug gaan om deze om te ruilen.

Als je snaar helemaal kapot is kan je een touwtje om de route die de snaar aflegde knopen. Bij de elektronicawinkel kunnen ze dan met behulp van het touwtje de juiste snaar geven.

Dit soort snaren/riemen zullen altijd wat meer rek hebben dan een originele om zo in meer apparaten te kunnen werken. Daarom is het natuurlijk ook beter om een snaar te kopen die specifiek voor het model dat je bezit gemaakt is te kopen. Helaas is dat niet altijd mogelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
Mijn deck heeft zo'n piano toetsen systeem. Zolang ik die knop ingedrukt hou, blijft hij spelen, zodra ik los laat stop tie. Snaartje is dus nog niet helemaal stuk, dus ik denk als ik toch bezig ga dat ik die maar ook gelijk vervang. Er zit alleen helaas geen conrad in de buurt van Veendam. Weet iemand of er een in groningen-stad zit? Ik ga er over weekje toch naar toe, kan ik er gelijk ff langs. Wat kosten zo'n pakketje snaartjes trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Uhm, Conrad is een online-order bedrijf. Jij bestelt daar iets en je krijgt 't thuisbezorgt. Let wel ff op, volgens mij heffen ze nog veel kosten bij het bestellen van kleine bedragen.

www.conrad.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
Is spiritus ook geschikt voor het reinigen van de glas kopjes? Ik heb hier spiritus staan van 85%, is dat zuiver genoeg? Er staat op de verpakking dat het sowieso geschikt is voor het verwijderen van oude olie, dus zou ik de mechanische onderdelen er sowieso mee kunnen schoonmaken om er daarna naaimachine olie opnieuw op te doen.

Ik kan geen snaartjes vinden op conrad.nl, dus ik zal kijken of de snaartjes die erin zitten nog in goede staat zijn. Ze zullen wel niet meer verwachten dat iemand anno 2007 nog een pakketje snaartjes voor zijn cassette deckje komt halen :P

[ Voor 27% gewijzigd door DJ Vincento op 21-02-2007 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

geen id of spiritus geschikt is, maar een flesje alcohol kan je zo bij de drogist halen voor een paar euro.
Pagina: 1