Toon posts:

Asus EN8800 GTX fan spint niet up

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers,

Mijn Asus EN8800 GTX heeft een probleem en ik dus ook |:( . De GPU fan spint niet up. Alleen bij een koude start van het system spint hij en paar seconden. Na de beep stopt hij er mee. nTune werkt niet goed onder Vista, volgens de manual wel, maar ja. Anders kon ik van daar uit de fan controleren.
In een gewone Vista sessie loopt de temp op tot 65 C graden. Bij games wordt hij erg heet en weigert de fan nog steeds te spinnen. Dit heb ik natuurlijk maar 1 keer geprobeerd.

Verwijderd

Wat voor voeding heb je? Misschien dat deze kaart meer stroom nodig heeft?
Heb je alle nodige connectors aangesloten op de kaart?

Kijk eventueel ook eens of de voedingkabel van de fan op de grafische kaart fatsoenlijk vast zit. Misschien dat hij wat los zit en een slecht contact geeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:35:
Wat voor voeding heb je? Misschien dat deze kaart meer stroom nodig heeft?
Heb je alle nodige connectors aangesloten op de kaart?

Kijk eventueel ook eens of de voedingkabel van de fan op de grafische kaart fatsoenlijk vast zit. Misschien dat hij wat los zit en een slecht contact geeft.
Heeft er volgens mij niets mee te maken. Ik heb namelijk het zelfde probleem (ik draai overigens XP 64-Bit).

Gewoon in Windows draait die op 59% (auto) en is de temperatuur ongeveer 58 graden. Tijdens gamen wordt die erg heet (niet OC-ed). Gisteren heb ik uit Battlefield 2 moeten alt-tabben omdat de temperatuur rond de 74 graden was. De kaart stond nog vrolijk op 59% te blazen 8)7

Je kunt welliswaar m.b.v. Nvidia nTune de kaart op 100% laten draaien (manueel) maar dat is ook niet optimaal. Ik wil gewoon dat als die bijvoorbeeld boven de 60 graden komt harder gaat draaien of dat die op 100% gaat draaien zodra er een 3D toepassing wordt gestart.

Ik heb al verschillende tooltjes geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar. Nu ben ik met Rivatuner bezig maar ook hier veranderd hij niet de fan snelheid.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb danwel een 7950GT maar ik kreeg van ASUS er SmartDocter bij. Fanregelprogje. van hun zelf en dat werkt perfect. Gewoon mooi ingesteld en op die temp. gaat ie harder blazen enz. Over het algemeen is ie 46 graden idle dus ik heb de fan op 47 graden gezet zodat ie eigenlijk niet blaast in Windows en dergelijke. Lijkt me dat er zoiets ook is voor de 8800GTX aangezien die ook van Asus is.

Hoewel ik eerder zou denken dat dit een hardware probleem is aangezien dit soort progjes pas werken in Windows.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:27

Format-C

Tracing Rays

Volgens mij kan je met ATi Tool ook zorgen dat de fan bij een bepaald aantal graden op een bepaald aantal toeren gaat draaien.

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

TEAMIKKE schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:43:
Ik heb danwel een 7950GT maar ik kreeg van ASUS er SmartDocter bij. Fanregelprogje. van hun zelf en dat werkt perfect. Gewoon mooi ingesteld en op die temp. gaat ie harder blazen enz. Over het algemeen is ie 46 graden idle dus ik heb de fan op 47 graden gezet zodat ie eigenlijk niet blaast in Windows en dergelijke. Lijkt me dat er zoiets ook is voor de 8800GTX aangezien die ook van Asus is.

Hoewel ik eerder zou denken dat dit een hardware probleem is aangezien dit soort progjes pas werken in Windows.
Hij doet het _/-\o_
SmartDoc 4.95 loopt vooralsnog vlekkeloos op 64-Bit. Die op de bijgeleverde CD kreeg ik namelijk niet aan de gang. Zodra mijn kaart nu 62 graden wordt begint hij op 100% te blazen.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-07 09:59
Dat zijn geen hoge temperaturen hoor. De 8800 gtx mag 87 graden komen, daarna gaat hij pas sneller draaien. Mijne @ 630/2000 komt load op 82 graden celcius en dat zijn normale temperaturen als je de review op tweakers bekijkt. Maar in gewone games komt die maar 72 graden omdat hij denk ik neit ten volle benut wordt(cpu E6600 @ 3 ghz bottleneck)

http://specs.tweak.to/16567

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
OFFTOPIC: Weet iemand of dit programmatje (SmartDocter) ook werkt voor Sapphire ATI kaarten?

[ Voor 6% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 21-02-2007 11:50 ]

Verwijderd

SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:50:
OFFTOPIC: Weet iemand of dit programmatje (SmartDocter) ook werkt voor Sapphire ATI kaarten?
Ik denk het niet, het is namelijk een programaatje van Asus zelf. Ik heb zelf een 7600GT van Asus en ik gebruik het ook.

Maar het is misschien het proberen waard?
Het kan natuurlijk altijd zijn dat hij het bij jouw kaart ook doet.

P.S.: @ Pum: je zult waarschijnlijk wel gelijk hebben, maar het kan nooit kwaad om het eens te checken, niet? :*)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ik denk dat het wel werkt. De videokaart weet heus niet wat voor cooler er op zit ;) Het is allemaal dezelfde videokaart, alleen zet elke fabrikant er een andere cooler op. Bovendien zitten ze allemaal op dezelfde aansluiting, dus dat programma weet heus niet of jij een Asus of een Sapphire cooler hebt.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:25

Cheezus

Luiaard

Al die windows programma'tjes helpen de TS alleen niet echt?
Bij hem stopt de fan er al meteen na het inschakelen mee wat me toch niet de bedoeling lijkt.

Volgens mij is je fan(aansturing) gewoon stuk en kun je het beste garantie claimen. Misschien dat je met een programma in windows je fan handmatig wel weer aan kunt zetten/in kunt stellen maar straks is je kaart helemaal kapot omdat dit programma eens vastloopt of iets dergelijks.
Je kaart hoort gewoon te werken zonder fan-instel programma.

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 08:37
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:38:
[...]
Gewoon in Windows draait die op 59% (auto) en is de temperatuur ongeveer 58 graden. Tijdens gamen wordt die erg heet (niet OC-ed). Gisteren heb ik uit Battlefield 2 moeten alt-tabben omdat de temperatuur rond de 74 graden was. De kaart stond nog vrolijk op 59% te blazen 8)7
74°C is normaal. De fan begint pas op 100% te draaien als de kaart 110°C wordt. Dus alles onder 110°C is geen probleem.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Normaal?! Als de core 80 graden of hoger is dan wordt de levensduur wel aanzienlijk verkort :o. 110 Graden is al helemaal gestoord, bij 120 graden gaat die al throttlen.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:50:
Probeer anders gewoon RivaTuner? Dit kan hetzelfde (maar nog veel meer), is universeel, en hoeft niet aan te staan om te werken..
leonpwner1 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:57:
Normaal?! Als de core 80 graden of hoger is dan wordt de levensduur wel aanzienlijk verkort :o.
Neehoor, da's normaal. Een videokaart zou ik persoonlijk niet warmer dan 80 graden willen hebben (het ligt wel aan het type enzo), maar 100 is te doen. Alles daarboven wordt kwadratisch slechter :+
110 Graden is al helemaal gestoord, bij 120 graden gaat die al throttlen.
'al'. Tussen die 120 en 80 zit dus wel een dikke 40 (zo heet mag je processor worden meestal, en je HDD's) verschil!!!

[ Voor 47% gewijzigd door TheZeroorez op 21-02-2007 17:38 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:25

Cheezus

Luiaard

leonpwner1 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:57:
Normaal?! Als de core 80 graden of hoger is dan wordt de levensduur wel aanzienlijk verkort :o. 110 Graden is al helemaal gestoord, bij 120 graden gaat die al throttlen.
Bron?

Dat je P3 van vroeger niet goed tegen hoge temperaturen kon betekend niet dat dit bij alle elektronica zo is. Als de fabrikant heeft besloten dat de fan pas bij 110 graden volop hoeft te gaan draaien betekend dat dat die chip dat ook wel aankan, ze willen zelf ook niet dat al hun kaarten kapot gaan hoor..
Dat hij bij 120 graden 'al' gaat throttlen (dus throttlen, niet zichzelf uitschakelen) spreekt jezelf ook al aardig tegen, als de chip dus niet tegen hoge temperaturen kon zou dit wel eerder gebeuren.

En die verkorte levensduur valt ook allemaal wel mee, of je hardware nou 15 of 20 jaar meegaat, tegen die tijd is het toch allemaal geen cent meer waard :z

• OCTheEagle
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-07 11:34
RappieRappie schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:56:
Volgens mij kan je met ATi Tool ook zorgen dat de fan bij een bepaald aantal graden op een bepaald aantal toeren gaat draaien.
Helaas ondersteunt de meest recente versie van ATI tool 0.26 de fan settings van de 8800 kaarten nog niet

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online

Nutral

gamer/hardware freak

atitool werkt niet nee, ik kon mijn mem op 6000mhz (effectief12000mhz) clockken zonder problemen.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
100+ graden voordat de fan gaat draaien!? Zou ik niet aandurven. Ik denk dat je maar zo langzamerhand eens aan een RMA moet gaan denken als al de genoemde oplossingen niet werken.
Pagina: 1