Speciale bril om 's nachts te rijden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.432 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Het valt me op dat ik 's nachts moeite heb met zien - dat wil zeggen - ik zie messcherp, maar heb moeite met tegenlicht. Bij (fel) tegenlicht (en dus zeker met tegenliggend groot licht/verstralers) zie ik gewoon echt niets, alleen maar een blinde vlek in mijn voorruit.

Een vriend van me zei dat ik dan gele glazen zou moeten hebben. Ik zag ook een reclame op tv over zogenaamde 'polariserende' glazen. Ik weet alleen niet of die nou precies alleen tegen laagstaande zon zijn, of ook tegen tegenliggers.

Kan ik gewoon een simpele zonnebril met gele glazen kopen, of moet ik echt langs een opticien? (ik heb wel een bril, maar die is puur voor monitorgebruik, vanwege een cilindrische lens aan mijn rechteroog, die ziet dubbel, -0.75/+1.25). Deze bril gebruik ik alleen achter mijn scherm, omdat hij teveel afleid in het verkeer.

Wie heeft hier ook ervaring mee, en/of kan mij een aanbeveling doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 14:42

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb je dit altijd of bijvoorbeeld na dat je achter je monitor wegkruipt en in de auto gaat zitten?

Wat bij dan helpt is om onderweg je raampje open te zetten. Bij mij heeft het te maken met dat ik dan hele droge ogen heb. (niet wrijven btw!) :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Meer worteltjes eten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Intressant topic.
Ik heb hetzelfde probleem. 's nachts zie ik ook erg weinig. Helemaal als het ook nog eens gaat regenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Ik heb zelf een bril met gele glazen, een paar jaar geleden gekocht bij Halfords voor een paar tientjes.

Werkt goed moet ik zeggen.
Ik heb, zeker na een dag monitor kijken, behoorlijk vermoeide ogen, en kan dan dus ook niet tegen het licht van een rijtje tegenliggers, maar met deze bril nauwelijks nog last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik heb een tijdje met een soort oranje achtige glazen rondgereden. Het helpt zeker.. Het contrast wordt enigzins verhoogt. Zelf heb ik conactlezen en het licht van de tegenliggers veroorzaakt vervelende sterren op je ogen. Met behulp van een gele bril wordt deze ster omgedoopt tot een puntje waar je zo langs kijkt. Soort lasbril effect.
Ik zou wel naar een opticiën toegaan voor advies. Zeker wanneer je een te donkere bril neemt kan dit vervelend zijn. Die brillen kosten bij de huis, tuin en keukeopticiën bijna geen drol meer.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Falcon schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:29:
Heb je dit altijd of bijvoorbeeld na dat je achter je monitor wegkruipt en in de auto gaat zitten?

Wat bij dan helpt is om onderweg je raampje open te zetten. Bij mij heeft het te maken met dat ik dan hele droge ogen heb. (niet wrijven btw!) :)
Nee, ik zit wel de hele dag achter een scherm op mijn werk, maar ik werk maar tot half 6.. tegen de tijd dat het echt zo donker is dat ik hier last van krijg, ben ik al lang achter mijn scherm vandaan. Ik merkte het pas echter onderweg naar Antwerpen vorig weekend. Sommige stukken snelweg waren echter verlicht (het asfalt is net een maandlandschap, maar verlichting hebben ze wel :')) en daar had ik het probleem totaal niet. Alleen bij donker rijden met tegenlicht.

Ik ga dit weekend maar eens even naar de opticien en langs de halfords :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik ken het probleem. Ik zie 's nachts echt prima en dat is nu juist het probleem, ik wordt gewoon snel verblind. Ik krijg dan ook hoofdpijn enzo. Als het overdag ook maar een beetje helder/zonnig is, loop ik gelijk met een zonnebril op. Regelmatig zit ik 's nachts als het druk is op de route die ik rijd met een relatief lichte zonnebril op.

Die gele nachtbrillen schijnen al grofweg 50% van de schittering/reflecties weg te nemen en contrastverhogend te zijn. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik dacht dat je die brillen ook bij de ANWB winkels kan kopen, ik moet het ook nog steeds een keer doen, want ik vind 's nachts rijden op zich niet heel erg vervelend, maar wel als er geen ander verkeer is waar ik achteraan kan hangen :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 07:58

Crazy D

I think we should take a look.

Let op dat het niet gewoon een gele zonnebril is, maar wel degelijk iets anders. Ik heb een contrast verhogende bril, zowel zonnebril als nachtbil, op sterkte. Nachtbril is geel, en werkt best goed in het donker en met regen. als zonnebril issie behoorlijk zinloos (zo niet compleet zinloos...). Maar 's nachts heb je minder last van verlichting van andere voertuigen en wegbelijning wordt wat beter zichtbaar. M'n zonnebril is 'gewoon' bruin maar wel met gelige invloed, en het effect op de wereld heeft hetzelfde: alles ziet er mooier en vrolijker uit :D (wat dus ook meteen een nadeel is want als je zo'n bril afzet is de wereld echt opeens behoorlijk grauw en grijs).

Ik zou wel langs de opticien gaan. Het is altijd beter, ook al heb je maar een vrij zwakke bril nodig, om iets op sterkte te hebben (sowieso voor je ogen en hoofdpijn, maar ook verkeersveiligheid! ook al is het maar -0.50, als dat niet uit zou maken zou het gewoon 0 zijn... het feit dat het niet 0 is betekend dus dat het niet helemaal goed is.. neem dan geen enkel risico en neem een bril op sterkte).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Crazy D schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 12:02:
Let op dat het niet gewoon een gele zonnebril is, maar wel degelijk iets anders. Ik heb een contrast verhogende bril, zowel zonnebril als nachtbil, op sterkte. Nachtbril is geel, en werkt best goed in het donker en met regen. als zonnebril issie behoorlijk zinloos (zo niet compleet zinloos...). Maar 's nachts heb je minder last van verlichting van andere voertuigen en wegbelijning wordt wat beter zichtbaar. M'n zonnebril is 'gewoon' bruin maar wel met gelige invloed, en het effect op de wereld heeft hetzelfde: alles ziet er mooier en vrolijker uit :D (wat dus ook meteen een nadeel is want als je zo'n bril afzet is de wereld echt opeens behoorlijk grauw en grijs).

Ik zou wel langs de opticien gaan. Het is altijd beter, ook al heb je maar een vrij zwakke bril nodig, om iets op sterkte te hebben (sowieso voor je ogen en hoofdpijn, maar ook verkeersveiligheid! ook al is het maar -0.50, als dat niet uit zou maken zou het gewoon 0 zijn... het feit dat het niet 0 is betekend dus dat het niet helemaal goed is.. neem dan geen enkel risico en neem een bril op sterkte).
Nou, als ik mijn gewone bril in het verkeer opzet, krijg ik een soort van tunnelvisie... ik zie alleen nog maar wat er recht voor me gebeurt. Mijn afwijking is dan ook niet dusdanig dat ik die bril altijd nodig heb, alleen voor leeswerk (en dan vooral op CRT monitoren).

Ik denk echt dat het geen slim idee zou zijn die nachtbril ook op sterkte te nemen. Het is al erg genoeg dat ik er uberhaupt eentje moet. Bovendien kan een simpel geel brilletje nog goedkoop uitvallen, als ik er eentje op sterkte moet nemen zal dat wel pfennig zestig kosten, en zeker met mijn cilinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Crazy D schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 12:02:

Mja, ik had ook al jaren dat ik merkte dat mijn linkeroog minder goed is voor verder weg kijken, dus eind augustus toch maar eens een keer naar de opticien geweest. Die constateerde een afwijking van -0,25 links en +0,25 rechts....Hij zei zelf toen al van kijk maar wat je doet, je hebt met zulke minimale afwijking niet echt een bril nodig, want je rechteroog compenseert die linker eigenlijk al. Alleen met autorijden zei ie idd dat ik het zou kunnen merken in het donker dat ik wat meer zit te knijpen met mijn ogen. Nou reed ik tot op heden eigenlijk nooit in het donker, dus heb in eerste instantie dan ook maar geen bril genomen hiervoor. Ik ga eerst maar eens zo'n gele bril proberen, en als ik dan nog steeds last heb die bril nog eens heroverwegen..

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
ook niet vergeten je koplampen schoon te maken, maar wel 40% uit, zie je toch de weg wat beter.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03:57

drooger

Falen is ook een kunst.

Volgens mijn rij-instructeur helpt het ook om 'langs de tegenligger heen' te kijken. Als dan een tegenligger nadert, dat je wat meer naar rechts draait met je hoofd/ogen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:49
Ik heb ook zo'n bril gekocht bij de blokker oid, werkt wel aardig. Zeker met nat weer en donker, da heb je niet zo'n last van schitteringen.
Ik vind het echter geen wondermiddel, dan kan natuurlijk komen omdat het een goedkope was, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb deze bril besteld. Nu hopen dat hij snel binnen is... moet volgende week 's nachts naar mijn ouders rijden :P

Best mooie site, ook het bestelproces is erg prettig moet ik zeggen. Heb gelijk een elektropen gekocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

De Large is relaxed ja ;)

Volgens mij heeft dit gewoon hetzelfde effect als gele/ oranje glazen op de wintersport!
Als je zo'n bril opzet zie je opeens elke heuveltje en kuiltje op de 'witte' piste, werkt perfect!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Pagina: 1