Laatst merkte een collega op dat nogal moeilijk is om een duidelijke beschrijving te geven van de rol Architect en om anwoord te geven op de vraag: waar houdt de verantwoordelijkheid van de architect op en begint die van de designer?
Zijn stelling is dat wanneer je die vraag aan 10 mensen stelt, je waarschijnlijk 10 min-of-meer verschillende opvattingen krijgt. Ik denk dat hij daar redelijk gelijk in heeft, en vandaar nu dit topic.
Mijn vragen
Waar ligt de grens tussen Architect & Designer?
En daaraan verwant: wat is het dus taken-pakket van de architect (en van de designer)?
Verschilt dat per soort project (game, kantoorapplicatie, etc) ?
Hoe ligt dat in jullie bedrijf ?
Wie bepaalt waar die grens ligt; de projectleider, het hoofd ICT, wie anders?
Of 'ontstaat' die grens geleidelijk aan, wellicht omdat iemand de rol architect 'op zich neemt' ?
Wat vind je van die verdeling?
Pakt deze verdeling in de praktijk ook zoals bedoeld uit? En waarom dan niet?
Mijn beeld / opvatting
Ik merk dat ik zelf ook niet echt een duidelijk beeld daarvan heb. Mijn beeld:
De architect
- kiest in mijn ogen op welke platform een toepassing ontwikkeld word (indien er meerdere platformen ter beschikking zijn).
- bepaald op welke wijze een nieuwe systeem met legacy systemen gaat communiceren
- kiest een setup in tiers & layers, definieert de grenzen daartussen en bedenkt een deployment-scenario
- bewaakt tijdens het ontwikkelen dat zijn richtlijnen aangehouden worden
- is het eerste terugkoppelpunt bij onduidelijkheid over vragen omtrent bovenstaande
De (groep van) designer(s) heeft een wat bescheidener takenpakket:
- beslist package / namespace structuur
- wanneer definieer je een aparte class
- ontwerp het database model of werkt het iig verder uit
Praktisch gezien is de designer, denk ik, meestal ook een ontwikkelaar / progger.
Mijn Ervaring
Bij mijn bedrijf is er binnen per project eigenlijk 1 persoon aangesteld die de rol als architect op zicht neemt en verder is iedereen progger-en-designer -in-1.
Onderling merk ik trouwens dat er toch vrij weinig overleg plaatsvind, waardoor (ondanks de betrokkenheid / benoeming van een architect) classes vaak een merkbaar verschillende 'look-en-feel' hebben en het bewaken van welke-code-gaat-waar (iets wat BL is toch vaak dubbel in GUI-laag) nauwelijks gebeurd.
Zijn stelling is dat wanneer je die vraag aan 10 mensen stelt, je waarschijnlijk 10 min-of-meer verschillende opvattingen krijgt. Ik denk dat hij daar redelijk gelijk in heeft, en vandaar nu dit topic.
Mijn vragen
Waar ligt de grens tussen Architect & Designer?
En daaraan verwant: wat is het dus taken-pakket van de architect (en van de designer)?
Verschilt dat per soort project (game, kantoorapplicatie, etc) ?
Hoe ligt dat in jullie bedrijf ?
Wie bepaalt waar die grens ligt; de projectleider, het hoofd ICT, wie anders?
Of 'ontstaat' die grens geleidelijk aan, wellicht omdat iemand de rol architect 'op zich neemt' ?
Wat vind je van die verdeling?
Pakt deze verdeling in de praktijk ook zoals bedoeld uit? En waarom dan niet?
Mijn beeld / opvatting
Ik merk dat ik zelf ook niet echt een duidelijk beeld daarvan heb. Mijn beeld:
De architect
- kiest in mijn ogen op welke platform een toepassing ontwikkeld word (indien er meerdere platformen ter beschikking zijn).
- bepaald op welke wijze een nieuwe systeem met legacy systemen gaat communiceren
- kiest een setup in tiers & layers, definieert de grenzen daartussen en bedenkt een deployment-scenario
- bewaakt tijdens het ontwikkelen dat zijn richtlijnen aangehouden worden
- is het eerste terugkoppelpunt bij onduidelijkheid over vragen omtrent bovenstaande
De (groep van) designer(s) heeft een wat bescheidener takenpakket:
- beslist package / namespace structuur
- wanneer definieer je een aparte class
- ontwerp het database model of werkt het iig verder uit
Praktisch gezien is de designer, denk ik, meestal ook een ontwikkelaar / progger.
Mijn Ervaring
Bij mijn bedrijf is er binnen per project eigenlijk 1 persoon aangesteld die de rol als architect op zicht neemt en verder is iedereen progger-en-designer -in-1.
Onderling merk ik trouwens dat er toch vrij weinig overleg plaatsvind, waardoor (ondanks de betrokkenheid / benoeming van een architect) classes vaak een merkbaar verschillende 'look-en-feel' hebben en het bewaken van welke-code-gaat-waar (iets wat BL is toch vaak dubbel in GUI-laag) nauwelijks gebeurd.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not 'Eureka!' but 'That's funny...'