Sony Sixaxis= MS Freestyle Pro uit 98?

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de 'revolutionaire' Sixaxis controller van de PS3 en de Microsoft Freestyle Pro uit 1998 (http://en.wikipedia.org/w..._SideWinder_Freestyle_Pro)?

Ik kan alleen bedenken dat ie draadloos is, maar zijn er technische wellicht nog verschillen in de gebruikte techniek?

Ook las ik dat je bij ELKE update de controller aan de PS3 moet koppelen met het USB snoer, klopt dit?

En ik las dat er een soort rumblepack-achtig forcefeedback ding aankomt (http://www.joystiq.com/20...-to-get-sixaxis-arumblin/), betekent dit dat je daarmee in PS2 spellen weer forcefeedback hebt of ondersteund de PS3 dat helemaal niet(oftewel stuurt het signaal niet door)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Force feedback op een controller? dat is nieuw. En die rumble houden ze maar. Zelden zo'n nietszeggende feature gezien: waarom vindt men dat [random gebeurtenis X] vertaalt kan worden naar trillingen en dat die dan nog realistisch overkomen ook?

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 14:50
hier stond onzin

[ Voor 78% gewijzigd door sjongenelen op 20-02-2007 09:01 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

EfBe schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 08:52:
Force feedback op een controller? dat is nieuw. En die rumble houden ze maar. Zelden zo'n nietszeggende feature gezien: waarom vindt men dat [random gebeurtenis X] vertaalt kan worden naar trillingen en dat die dan nog realistisch overkomen ook?
Het komt niet zozeer realistisch over als dat het gewoon een vorm van feedback geeft. Daarm is het ook erg jammer dat Sony die functie heeft laten vallen op de sixaxis. Het verhaal dat de controller niet goed zou werken met rumble is inmiddels wel voldoende weerlegd, dus het is echt een keuze geweest en geen onmogelijkheid.

Verder ben ik het met de TS eens, de sixaxis is in feite een (wellicht klein beetje doorontwikkelde) MS Freestyle Pro uit 1998 in een Dualshock jasje.

[ Voor 10% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 20-02-2007 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je met een auto over een weg rijd en dat ding gaat trillen, of als je schiet met een shotgun en hij trilt 1 keer, lijkt mij dat realistisch genoeg.
Als je het echt realistischer wil kan dat natuurlijk alleen met stuurwiel/vliegknuppel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry jongens, ik had de term "Force feedback" niet moeten gebruiken aangezien daar meestal gedetaileerde signalen mee bedoeld worden. Het is natuurlijk wel een vorm van haptische feedback die ik persoonlijk erg prettig vind voor de spelbeleving. Niet alleen voor het racegevoel in een racegame, maar neem nu ook de AP sensor bijvoorbeeld in Metal Gear Solid 1 & 2. Mijn vraag ging er dus meer over of ik met die add-on die spellen ook weer goed kan spelen op de PS3?

En laten we wel on-topic blijven: Is er een verschil behalve het draadloze qua techniek? mIsschien dat Sony hier zelf op kan reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 00:25:
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de 'revolutionaire' Sixaxis controller van de PS3 en de Microsoft Freestyle Pro uit 1998 (http://en.wikipedia.org/w..._SideWinder_Freestyle_Pro)?

Ik kan alleen bedenken dat ie draadloos is, maar zijn er technische wellicht nog verschillen in de gebruikte techniek?
Ik heb hier zo'n MS Sidewinder Freestyle pro liggen (idd rond '98 gekocht) en als ik zo de specs bekijk zijn die hetzelfde als die sixaxis van sony. Het enige verschil is dat die sony wat meer knopjes heeft en dus draadloos is (maar goed, iets draadloos maken is niet echt megavernieuwend, zo had bijvoorbeeld intel 7 jaar geleden al een draadloze controller).

Misschien dat de mensen van sony hier wat op weten te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Terw_Dan schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:02:
[...]

Ik heb hier zo'n MS Sidewinder Freestyle pro liggen (idd rond '98 gekocht) en als ik zo de specs bekijk zijn die hetzelfde als die sixaxis van sony. Het enige verschil is dat die sony wat meer knopjes heeft en dus draadloos is (maar goed, iets draadloos maken is niet echt megavernieuwend, zo had bijvoorbeeld intel 7 jaar geleden al een draadloze controller).

Misschien dat de mensen van sony hier wat op weten te zeggen :)
Yup. En daarmee is de Wii controller eigenlijk ook niet vernieuwend. :) Ach, eigenlijk zijn alle auto's en vliegtuigen van nu ook niet echt megavernieuwend. De rij- en vliegervaring zijn alleen maar verbeterd en de toepassingen zijn verbeterd.

Dat is onzin natuurlijk. Het principe mag dan wel oud zijn, voor de toepassing in de Playstation brand is het natuurlijk wel vernieuwend.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Arx schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:02:
Yup. En daarmee is de Wii controller eigenlijk ook niet vernieuwend. :)
De gebruikte technieken in de Wii zijn niet nieuw (gyroscopen bestaan al behoorlijk lang), maar de sixaxis is hetzelfde principe als een Freestyle, namelijk een klassieke joypad met tiltsensoren (hetgeen je ook al bij sommige gameboy spellen terugvond). De Wiimote is absoluut niet traditioneel te noemen en de spelervaring is echt wel nieuw om in de huiskamer te hebben. Hij heeft immmers een pointerfunctionaliteit, en je houdt hem met één hand vast waardoor je een compleet andere bewegingsvrijheid krijgt dan bij een sixaxis die je gewoon met twee handen moet vasthouden.

Overigens maakt het weinig uit hoor dat het niet nieuw is (de spelervaring wordt er echt niet minder van), het is alleen storend als het als vernieuwend en innovatief gebracht wordt terwijl het dat niet is. Beter goed gejat dan slecht bedacht :)

[ Voor 14% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 20-02-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx

Arx

Two Thoughts Ahead!

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:09:
[...]

De gebruikte technieken in de Wii zijn niet nieuw (gyroscopen bestaan al behoorlijk lang), maar de sixaxis is hetzelfde principe als een Freestyle, namelijk een klassieke joypad met tiltsensoren (hetgeen je ook al bij sommige gameboy spellen terugvond). De Wiimote is absoluut niet traditioneel te noemen en de spelervaring is echt wel nieuw om in de huiskamer te hebben. Hij heeft immmers een pointerfunctionaliteit, en je houdt hem met één hand vast waardoor je een compleet andere bewegingsvrijheid krijgt dan bij een sixaxis die je gewoon met twee handen moet vasthouden.
Ik ben het helemaal met je eens. :) Maar ik denk dat de essentie erachter teveel naar de techniek wordt gekeken en niet naar de toepassing. Als we naar de techniek kijken, zijn alle controllers oud. ;)

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:09:
[...]
Overigens maakt het weinig uit hoor dat het niet nieuw is (de spelervaring wordt er echt niet minder van), het is alleen storend als het als vernieuwend en innovatief gebracht wordt terwijl het dat niet is. Beter goed gejat dan slecht bedacht :)
Eerst verdedig je de wii controller en dan zeg je dat het eigenlijk niet uit maakt dat ze alles inpikken.

Alle idee`en zijn al een keer gebruikt. Bedrijven kunnen dan ook beter goed pikken dan slect verzinnen. Zeker bij de consolebuisness :) Alles is al een keer bedacht. Boeiend.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

disjfa schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:13:
Eerst verdedig je de wii controller en dan zeg je dat het eigenlijk niet uit maakt dat ze alles inpikken.
Ik verdedig de Wiimote in die zin dat de technieken bestaand zijn, maar de manier van toepassen wel vernieuwend is en dat het bij de sixaxis bestaande technieken zijn die op een al bestaande manier werden toegepast. Maar daarmee geef ik toch geen waardeoordeel over of je nu wel of niet mag jatten? Ik zeg alleen dat als je jat je niet moet doen alsof je het zelf bedacht hebt.

Overigens zag ik laatst een filmpje van een PS2 controller van Pelican met titlsensoren die al jaren geleden (1999) was uitgebracht, dus toepassing binnen het PS merk is ook niet nieuw.

linkje: http://www.psmpodcast.com/?p=12

[ Voor 15% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 20-02-2007 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 23:47
EfBe schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 08:52:
Rumble is ook helemaal niet bedoeld als realistische feature, maar functioneel (tegenwoordig in elk geval). Bij Rockstars TableTennis bijvoorbeeld is het zo dat hoe harder de rumble te keer gaat hoe dichter je schot bij de rand van de tafel komt. Gaat hij te hard tekeer weet je dat je uit gaat slaan.
Bij de Wii wordt de rumble vaak heel even voelbaar als de cursor bijvoorbeeld over een selectievakje gaat zodat je weet dat je kan klikken. Verder kan je denken aan een minigame als vissen (als je vis bijt en hij trekt de dobber naar beneden bepaalt de mate van rumble hoe hard hij trekt).
Rumble is een uitstekende manier om non-visueel te communiceren en is daarom alles behalve een nietszeggende feature. Dat het een nietszeggende functie zou zijn, is imho erg kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 09:15:
[...]

Het komt niet zozeer realistisch over als dat het gewoon een vorm van feedback geeft. Daarm is het ook erg jammer dat Sony die functie heeft laten vallen op de sixaxis. Het verhaal dat de controller niet goed zou werken met rumble is inmiddels wel voldoende weerlegd, dus het is echt een keuze geweest en geen onmogelijkheid.
Het was geen keuze, maar ook geen onmogelijkheid. Naar aanleiding van de vorige generatie gameconsoles zijn zowel Sony als Microsoft voor de rechter gesleept voor het gebruiken van gepatenteerde technologie van Immersion. Microsoft heeft toen de 'easy way out' gekozen: in de minne geschikt en een licentie genomen. Sony heeft hardball gespeeld en het tot de rechter laten komen, die Immersion in het gelijk stelde. Als gevolg hiervan was Sony vele malen duurder uit en hadden ze vervolgens geen rechten meer op rumble-technologie.

Dat is de simpele reden dat de Sixaxis geen rumble aan boord heeft. De technici van Immersion hebben sindsdien nog wel aangeboden te helpen, evenals concurrerend bedrijf SplitFish, maar daar had Sony geen interesse in.
Verder ben ik het met de TS eens, de sixaxis is in feite een (wellicht klein beetje doorontwikkelde) MS Freestyle Pro uit 1998 in een Dualshock jasje.
Wat Microsoft ook al tijdens E3 2006 concludeerde.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Arx schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:02:
[...]

Yup. En daarmee is de Wii controller eigenlijk ook niet vernieuwend. :) Ach, eigenlijk zijn alle auto's en vliegtuigen van nu ook niet echt megavernieuwend. De rij- en vliegervaring zijn alleen maar verbeterd en de toepassingen zijn verbeterd.

Dat is onzin natuurlijk. Het principe mag dan wel oud zijn, voor de toepassing in de Playstation brand is het natuurlijk wel vernieuwend.
Nou, waar het om gaat is dat de sixaxis controller als revolutionair bestempeld wordt, de vraag die bij Sannr (en nu ook bij mij) opkomt, is WAT is er dan revolutionair aan. Het ziet er nameljik uit als een samentrekking van een paar al lang bestaande dingen, motion sensor, wireless en rumble die mijn insziens niet echt revolutionair te noemen zijn, ook niet als ze samengevoegd worden.

Daarom vraag ik me af, waarom is het vernieuwend als ik het op een playstation toepas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Terw_Dan schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:33:
Het ziet er nameljik uit als een samentrekking van een paar al lang bestaande dingen, motion sensor, wireless en rumble.
Kleine aanpassing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Ik vind dat SIXAXIS ding echt een grote fout van Sony. Het zou misschien bij een paar spellen leuk kunnen uitpakken (lair, mgs4) maar voor bijvoorbeeld bij de games die er nu zijn werkt het gewoon niet.

Je kan het al zien bij de game motorstorm (wat trouwens verder een erg goed spel is) op het laatste moment wordt er ook SIXAXIS bestuiring aan toegevoegd, wat dus gewoon om te janken is bij racegames. Hier krijg ik erg het idee dat de makers die SIXAXIS functie er in moesten stoppen van Sony terwijl ze het zelf eigenlijk ook een slechte gimmick vinden. Sega noemde SIXAXIS laatst nog een lachertje (en terecht). En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat het gewoon een schaamteloos aftreksel is van de Nintendo wii. Nee, Sony geef ons maar gewoon een dualshock 3 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx

Arx

Two Thoughts Ahead!

PuDy schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:06:
Ik vind dat SIXAXIS ding echt een grote fout van Sony. Het zou misschien bij een paar spellen leuk kunnen uitpakken (lair, mgs4) maar voor bijvoorbeeld bij de games die er nu zijn werkt het gewoon niet.

Je kan het al zien bij de game motorstorm (wat trouwens verder een erg goed spel is) op het laatste moment wordt er ook SIXAXIS bestuiring aan toegevoegd, wat dus gewoon om te janken is bij racegames. Hier krijg ik erg het idee dat de makers die SIXAXIS functie er in moesten stoppen van Sony terwijl ze het zelf eigenlijk ook een slechte gimmick vinden. Sega noemde SIXAXIS laatst nog een lachertje (en terecht). En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat het gewoon een schaamteloos aftreksel is van de Nintendo wii. Nee, Sony geef ons maar gewoon een dualshock 3 controller.
Nu insinueer je dat elke developer er gebruik van moet maken. Als je dat niet bedoelt, hoe kan een nieuwe functie toevoeging op een controller dan een grote fout zijn? Of bedoel je dat het gebrek van een rumble een grote fout is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Iets extra's is leuk maar dat moet het wel een meer waarde hebben.. al zat er gewoon wel nog een trilsensor in de controller had ik er geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 11:28

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ook las ik dat je bij ELKE update de controller aan de PS3 moet koppelen met het USB snoer, klopt dit?
Doel je hier op updates met betrekking tot de controller of updates van de gehele console? In dit eerste geval is het moeten verbinden van de controller via een bedrade verbinding niet meer dan normaal gezien je een zo veilig mogelijk kanaal wilt krijgen voor het verwerken van de update om zo uitvallers tegen te gaan.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 09:40:
[...]

Doel je hier op updates met betrekking tot de controller of updates van de gehele console? In dit eerste geval is het moeten verbinden van de controller via een bedrade verbinding niet meer dan normaal gezien je een zo veilig mogelijk kanaal wilt krijgen voor het verwerken van de update om zo uitvallers tegen te gaan.
Ik doelde hierbij op updates van de console, welke soms (maar niet altijd) updates van de controller kan bevatten. Het zou handiger zijn als ie gewoon update de eerste keer dat je hem weer verbindt (om op te laden) oid, of gewoon draadloos verzend.

Ik denk niet dat een draadloos protocol (mits goed uitgevoerd) significant onveiliger hoeft te zijn dat een bedraad protocol.

Ik las het ooit ergens in een review, maar ik zoek er eigenlijk nog bevestiging van :$

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

curry684 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:21:
Het was geen keuze, maar ook geen onmogelijkheid. Naar aanleiding van de vorige generatie gameconsoles zijn zowel Sony als Microsoft voor de rechter gesleept voor het gebruiken van gepatenteerde technologie van Immersion. Microsoft heeft toen de 'easy way out' gekozen: in de minne geschikt en een licentie genomen. Sony heeft hardball gespeeld en het tot de rechter laten komen, die Immersion in het gelijk stelde. Als gevolg hiervan was Sony vele malen duurder uit en hadden ze vervolgens geen rechten meer op rumble-technologie.
Ergo het was een keuze, want ze konden nog steeds (ook na de rechtszaak) een licentie nemen bij Immersion. Immersion wil geld verdienen met hun uitvinding, dus dan zouden ze wel gek zijn om uit principe de technologie niet meer aan Sony te verkopen, terwijl Sony de grootste leverancier van consoles is. Het was eerder Sony die principieel deed, maar dan hadden ze ook principieel kunnen zijn door een eigen versie van rumble te ontwikkelen, net als dat Nintendo gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:52:
[...]

Ergo het was een keuze, want ze konden nog steeds (ook na de rechtszaak) een licentie nemen bij Immersion. Immersion wil geld verdienen met hun uitvinding, dus dan zouden ze wel gek zijn om uit principe de technologie niet meer aan Sony te verkopen, terwijl Sony de grootste leverancier van consoles is. Het was eerder Sony die principieel deed, maar dan hadden ze ook principieel kunnen zijn door een eigen versie van rumble te ontwikkelen, net als dat Nintendo gedaan heeft.
Don't be to sure :)

Immersion heeft aangekondigd de Wii Rumble aan te willen vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Laatst online: 08-09 21:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

Terw_Dan schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:02:
[...]
...(maar goed, iets draadloos maken is niet echt megavernieuwend, zo had bijvoorbeeld intel 7 jaar geleden al een draadloze controller)...
Beter nog ik heb hier een Sega megadrive staan met draadloze controllers. Dit zijn officiele controllers en gekocht op schiphol rond de tijd dat Super Street Fighter 2 Turbo uitkwam. Ik gok dat dit in 1992 geweest is. Moet er wel bij vermelden dat het via infrarood gaat dus je moest altijd goed blijven mikken :) en het ding vreet batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Hallo.

De sixaxis controller bevat 1 gyroscoop.

De nintendo controller bestaat uit 2 delen:
1) een afstandbediening met 1 gyroscoop + een sensor die de afstand alsmede de positie ten opzichte van je televisiescherm (de sensorbar) kan bepalen.
2) een nunchuck die ook 1 gyroscoop bevat.

Behalve het op de televisie richten waarbij de positie en de afstand tov de tv bepaald wordt, is de sixaxis tot evenveel als de wii controller in staat, motion control-wise.

Fans van concurrerende consoles welke niet over motion sensing controllers beschikken, zullen andere mensen ervan proberen te overtuigen dat de ps3 joystick slechts over een simpele tilt sensor beschikt zoals die al jaren geleden in een MS controller zat.
Dit is imo echter lachwekkend, meelijwekkend en bovenal niet waar.

javascript:void(window.open('http://media.ps3.ign.com/media/815/815873/vid_1693201.html','ign_playlist_player','width=998,height=726,scrollbars=yes,toolbar=no,location=no,resizable=yes'))
(hoop dat de link werkt)

ps3: http://en.wikipedia.org/wiki/Gyroscope
sidewinder: http://en.wikipedia.org/wiki/Tilt_sensor < hier staat de ps3 genoemd, dit is echter onjuist?

Heeft iemand een link met de official specs van de sixaxis? want nu weet ik het zelf niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Elia, ik zal je uit de droom helpen. De Wiimote bevat geen sensor die de afstand tov het scherm bepaalt. De sensorbar bestaat uit niet meer dan een paar ir lampjes en in de Wiimote zit een simpele camera die met behulp van die lampjes de positie kan bepalen. Bij de instellingen van de Wiimote kunje goed zien hoe het werkt. Daarom raakt de Wii ook in de war als je een paar theelichtjes naast je sensorbar zet. Maar goed, dit is geen discussie om het verschil tussen de Wiimote en de Sixaxis te bepalen :)

Verder zou ik niet weten wat er in de sixaxis zit, maar een paar titltsensoren lijkt mij het meest logisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 21-02-2007 23:24 ]

• Faust
Oscar Mopperkont,

Het is geen droom :P
De wiimote sensor voor die afstand en positie is hetzelfde als in sommige arcade gungames.

sorry voor de lange quote:

"[edit] Infrared emitters

A new method was developed to compensate for display technologies other than CRT. It relies on one or several infrared light emitters placed near the screen, and one IR sensor on the muzzle of the gun. When the trigger is pressed, the gun sends the intensity of the IR beam it detects. Since this intensity depends upon both distance and relative angle to the screen, angle sensors are located in the gun. This way a trigonometric equation system is solved, and the muzzle's 3D position relative to the screen is calculated. Then, by projecting the muzzle on the screen with the measured angles the impact point is determined.

A simpler variant is commonly used in arcades, where there are no angle detectors but 4 IR sensors. However, this can prove inaccurate when shooting from certain distances and angles, since the calculation of angles and 3D position has a larger margin of error.

Other variants include 3 or more emitters with different infrared wavelengths and the same number of sensors. With this method and proper calibration three or more relative angles are obtained, thus not needing angle detectors to position the gun.

Sometimes, the sensors are placed around the screen and the emitter on the gun, but calculations are similar.

This family of methods are used on Wii and modern arcade systems. See Wii Remote for an example."

dit heb ik van http://en.wikipedia.org/wiki/Light_gun I know, slechte site maar het is de enige site die ik kon vinden.

Is een gyroscoop volgens jou "een paar titltsensoren", want in dat geval heeft de wii ook een paar tiltsenoren.

• MetroidPrime
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:54

MetroidPrime

Turn it up loud, captain!

Faust schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 00:34:
Is een gyroscoop volgens jou "een paar titltsensoren", want in dat geval heeft de wii ook een paar tiltsenoren.
Geen van beide consoles gebruikt gyroscopen, maar in plaats daarvan juist accelerometers. Deze zijn bedoeld om versnelling te meten, maar omdat je met een accelerometer ook de zwaartekracht kunt meten, kunnen deze sensoren ook de tilt van de controller meten.

[ Voor 17% gewijzigd door MetroidPrime op 22-02-2007 01:52 ]

"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 23:22:
De sensorbar bestaat uit niet meer dan een paar ir lampjes en in de Wiimote zit een simpele camera die met behulp van die lampjes de positie kan bepalen.
Helemaal goed, en naast de positie (en orientatie) kun je dus óók de afstand bepalen ;).

De quote van ELiA is overigens helemaal niet de techniek die in de Wii gebruikt wordt. Daarin zit namelijk geen IR sensor maar een CCD (zoals Oscar al zei) waardoor er een heel beeld wordt gevormd van de projectie van de sensorbar op de CCD. Het heeft niets te maken met relatieve hoeken en verschillende golflengtes etc.

[ Voor 41% gewijzigd door .oisyn op 22-02-2007 03:00 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

.oisyn schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 02:51:
[...]

Helemaal goed, en naast de positie (en orientatie) kun je dus óók de afstand bepalen ;).
Maar gebeurt het ook ;)

Je kunt de afstand bepalen door te kijken hoe dicht de ir lichtjes op elkaar zitten in de foto, maar dat is erg onnauwkeurig en ik vraag me af of het ook gebruikt wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 08:33:
[...]

Maar gebeurt het ook ;)

Je kunt de afstand bepalen door te kijken hoe dicht de ir lichtjes op elkaar zitten in de foto, maar dat is erg onnauwkeurig en ik vraag me af of het ook gebruikt wordt.
Ja het wordt gebruikt en werkt best goed: In het fotokanaal bij het editen.

Maareh... interessant die vergelijkingen met de Wii-mote, maar die is in mijn ogen toch wezelijk verschillend van de Sixaxis:
- Hij heeft Rumble
- Hij heeft een speaker
- Je houdt hem met 1 hand vast (of in je tweede de nunchuck)
- Er zijn spellen waar je hem gedraaid vasthoudt met 2 handen

Voor wij geintereseerd is in het verschil daarmee, dit filmpje laat in mijn ogen mooi de verschillen zien: http://www.youtube.com/watch?v=HnxEnoosh4Q :D

De MS Freestyle lijkt er in mijn ogen veel meer op, weet iemand of hier ook diezelfde accelero-meters inzitten?

Overigens moet ik wel zeggen dat sinds ik een Wii heb de Dualshock controller van m'n PS2 maar vreemd vind aanvoelen als ik hem in m'n handen heb; Die Wii-mote voelt wel erg lekker aan doordat je niet met 2 handen aan elkaar verbonden bent.

Persoonlijk was ik nogal teleurgesteld toen ik PS3 opeens weer 'dezelfde' controller als de PS2 kreeg, eerder was er de boomerang vormige controller aangekondigd, die zag er wel een stuk hipper uit (maar geen idee hoe ie aanvoelde natuurlijk). Weet iemand wat daarmee gebeurd is? Het gaat om deze: http://www.joystiq.com/20...-tossed-doesnt-come-back/

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:06:
Persoonlijk was ik nogal teleurgesteld toen ik PS3 opeens weer 'dezelfde' controller als de PS2 kreeg, eerder was er de boomerang vormige controller aangekondigd, die zag er wel een stuk hipper uit (maar geen idee hoe ie aanvoelde natuurlijk). Weet iemand wat daarmee gebeurd is? Het gaat om deze: http://www.joystiq.com/20...-tossed-doesnt-come-back/
Die hebben ze in de prullenbak gegooid :P

Ik vond de boomerang kwa design heel goed bij de PS3 passen en ik vind het ook jammer dat ze toch gekozen hebben voor het oude design. Ze hadden op zijn minst de controller wat rondere vormen kunnen geven, zodat ie wat beter bij de PS3 past.
Maarja, het is nu eenmaal niet gebeurt en de SIXAXIS zal best wel weer fijn spelen :)

PSN id: NL_SToRM

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
de wii mote is ook op alle fronten gejat en al helemaal niet vernieuwend.
en daar wil best wat redenen voor neerzetten waaro dat zo is.

de sixaxis is dan misschien niet orgineel maar het bevalt me wel.
en helemaal voor mijn broer is het handig die kan nu mee sturen wat die al jaren doet.
nu kan die dat met een reden doen.

de rumble is leuk alleen voel ik hem niet meer,
dus als ze er een rumble later inzetten moet het wel niveau grasmaaier hebben. _/-\o_

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:06:
Ja het wordt gebruikt en werkt best goed: In het fotokanaal bij het editen.
Ok, my bad!

Maar goed dit is geen Wiimote topic... dus laten we het maar niet meer over de Wiimote hebben, maar over de vraag of de sixaxis vernieuwend is of niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Dutchzilla schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:48:
en daar wil best wat redenen voor neerzetten waaro dat zo is.

de sixaxis is dan misschien niet orgineel maar het bevalt me wel.
en helemaal voor mijn broer is het handig die kan nu mee sturen wat die al jaren doet.
nu kan die dat met een reden doen.

de rumble is leuk alleen voel ik hem niet meer,
dus als ze er een rumble later inzetten moet het wel niveau grasmaaier hebben. _/-\o_
Persoonlijk vond ik de freestyle pro ook altijd een uitstekend idee, maar het is wel een vereiste dat het standaard bij de console zit om een succes te worden. Heel veel mensen roepen dat Nintendo de Wii-mote ook gewoon als een add-on voor de gamecube had kunnen uitbrengen, maar dan mis je het feit dat developers nu meer gepushed worden om de controls in te bouwen en er over na te denken. De Wii is een concept, een goed geintegreerd geheel en dat zie je denk ik ook wel in de verkoopcijfers, ondanks dat ook de Wii net als de PS3 nog weinig echte goeie spellen heeft (excite truck is geloof ik wel weer een waardevolle bijdrage, maar het heeft lang geduurd)

En zoals Oscar Mopperkant al zei: Dit gaat om de Sixaxis, dus laten we het weer daarover hebben :)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Dutchzilla schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:48:
offtopic:
Dat er bestaande technieken worden gebruikt betekent nog niet dat het niet vernieuwend is. Het gaat om de combinatie van de technieken, de uitvoering en de insteek. Maar misschien kun je aangeven welke controller vergelijkbaar is met de Wiimote en waarom.

• .oisyn
  • Laatst online: 12:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

De sixaxis is overigens een stuk lichter dan de DualShock2 controller (niet zo gek ook als er geen rumble pack in zit ;)). Verder heeft ie een mini-usb aansluiting, 4 ledjes om aan te geven welke controller je in je hand hebt (dat is ook 'in' tegenwoordig. Maar niets mis mee imho, erg handig als je met meerdere mensen party games speelt :)), en zijn L2 en R2 meer triggers zoals bij de Xbox en Xbox360 controllers. Hij voelt ook wat robuuster aan, maar dat is eigenlijk meer een gevoel dan dat ik dat ergens op kan baseren :).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Faust
.oisyn schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 12:50:
De sixaxis is overigens een stuk lichter dan de DualShock2 controller (niet zo gek ook als er geen rumble pack in zit ;)). Verder heeft ie een mini-usb aansluiting, 4 ledjes om aan te geven welke controller je in je hand hebt (dat is ook 'in' tegenwoordig. Maar niets mis mee imho, erg handig als je met meerdere mensen party games speelt :)), en zijn L2 en R2 meer triggers zoals bij de Xbox en Xbox360 controllers. Hij voelt ook wat robuuster aan, maar dat is eigenlijk meer een gevoel dan dat ik dat ergens op kan baseren :).
Waarom noem je L2 en R2 triggers "zoals bij de Xbox en Xbox360 controllers",
is iedereen de dreamcast uit 1998 vergeten?! :'( :>
edit:
http://upload.wikimedia.o...Dreamcast_Controller3.jpg

de leds hebben nog een andere functie:

http://technabob.com/blog...otion-sensing-controller/

PS3 is gebouwd voor de toekomst.

Luister, ik vind het zeker cut dat er geen rumble inzit, maar om eerlijk te zijn:
ik heb black uitgespeeld en geen enkel moment heb ik het besef gehad dat vibration default op "off" staat.
Jammer dat wel, konami deed de rumble namelijk creatief gebruiken, voor hartslag etc, dus niet enkel wanneer je op de schietknop ramt. Toch zal ik de feature missen als dual shock fan :(

[ Voor 21% gewijzigd door Faust op 22-02-2007 13:05 ]

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 13:33
Faust schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:00:
de leds hebben nog een andere functie:
In de uiteindelijke zitten ze niet zo gespatieerd als in het tekenigetje: ze zitten gewoon links, op een rijtje, dus ik zie nog niet snel de functionaliteit die ze in de patent suggereren. In ieder geval niet met de huidige generatie controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Zijn L1 en L2 ook echt triggers, of lijken ze alleen maar een beetje erop? Triggers zijn echt een groot pluspunt aan xbox controllers, dat was echt ideaal met racegames. racen op een PS2 vond ik toch stukken minder, met die 3 staps drukgevoelige knopjes.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die controllers van de ps2 passen zeker niet in de ps3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 13:33
Sjekster schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:56:
Zijn L1 en L2 ook echt triggers, of lijken ze alleen maar een beetje erop? Triggers zijn echt een groot pluspunt aan xbox controllers, dat was echt ideaal met racegames. racen op een PS2 vond ik toch stukken minder, met die 3 staps drukgevoelige knopjes.
Het zijn echt triggers, vind ik. Zie http://flickr.com/photos/rubso/328059112/.

En nee, zonder convertor passen ps2 controllers niet in de ps3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/Oh ik had pagina 2 niet gezien :P Als reactie op Elia (wat nu al laat is).

Volgens mij zit er alleen een tilt sensortje in de SIXAXIS, geen gyroscoop. De SIXAXIS kan alleen wat kantelingen detecteren, geen ingewikkelde dingen die wel bij de Wiimote mogelijk zijn (vanwege de combinatie van gyroscopen, accelerometers etc.)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Nog even terug op het rumbleverhaal: naast Kutaragi loopt er nog een idioot rond bij Sony op een veel te hoge positie :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcd87
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mooi he :D
Geen rumble door een verloren rechtzaak en dan de hele rumble-feature maar als last-gen bestempelen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Valt mee dat ze de knopjes en sticks niet last gen hebben genoemd, anders hadden we wel erg weinig overgehouden :p

Beetje vreemd om iets weg te laten dat duidelijk iets toevoegd alleen omdat je op de nieuwe generatie iets totaal anders hebt dat er niets mee te maken heeft... Ik vraag me af wat die man bij Sony gedronken had toen ie met die uitspraak kwam :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Gimbooze schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 08:59:
Mooi he :D
Geen rumble door een verloren rechtzaak en dan de hele rumble-feature maar als last-gen bestempelen :')
"If you can't afford to join them, ridicule them" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Nouja, als ik dit lees:
"This low power consumption force feedback technology called 'Sensor Effects - SensorFX' uses no moving parts to produce meaningful sensory feedback. A broad range of intensity and sensation compliment the ability to derive feedback sensations from isolated areas on the controller, to isolate one side or the other, movement from front to back or all areas at the same time. As an example, a gamer playing a race game can feel variations in pulse, strength and collision location and to feel intensity differences between a smooth guardrail swipe and a full frontal slam into a wall."
dan is rumble behoorlijk last-gen ja :)

Bron

Ik vind het ook jammer dat het er nietmeer inzit, maar ik hoop dat ze ooit met een iets beters gaan komen (zoiets zoals hierboven staat). Rumble is volgens mij een feature die al sinds de tijd van de PS1 en N64 op dezelfde manier werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door SToRM666 op 28-02-2007 10:50 ]

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 19:28

CerandoX.nl

Vides

De SixAxis is idd niet nieuw en het is idd eerder gedaan, maar de Wii remote is ook niet nieuw. Gyration heeft van dit soort "muizen" al jaren te koop, zowel voor presentaties als voor games.

Maar ja het is wel leuk dat het nu in consoles wordt toegepast, boeit me niet dat het oud is ofzo. Maar ik had wel liever vernieuwde graphics en besturing gehad, want ik vind de Wii nu gewoon te zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik las enige tijd geleden dat Sony nu wel een overeenkomst heeft voor rumble techniek, en die in andere controllers (stuurtjes etc) wil gaan gebruiken. Betekend dit dat de signalen dus wel worden doorgegeven? En dat er dus mogelijk wel 3rd party controllers kunnen komen die wel rumble hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
  • Laatst online: 03-09 21:49
Met de G25 heb je in GTHD FFback. In hoeverre je ook rumble krijgt met andere 3rd party controllers voor de ps3, weet ik niet.
Pagina: 1