Toon posts:

AS/400 boot problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 504 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ave,

Ik heb geen enkele ervaring met IBM AS/400, I5 systemen, tot een week geleden....
Ik kreeg een IBM AS/400 model 9406-170 in mijn handen geduwd met de vraag of ik deze zou willen opstarten. Natuurlijk mezelf ingelezen via IBM Redbooks en wikipedia. Nu heb ik een aantal src's kunnen oplossen. Echter blijf ik hangen op de 27409050 deze system reference code verwijst naar de raid controller 2740 en het specifieke probleem 9050 = Required cache data can not be found for a disk. Alle oplossingen (mogelijke) die ik tot nu toe gevonden heb, vereisen dat ik werk via de console. Zover kom ik niet aangezien de boot stopt. Wie weet een methode om deze foutmelding te omzeilen en de ipl te starten?
Het cache is hoogst waarschijlijk kwijt omdat het systeem dik een jaar niet aangesloten is geweest en de batterijen(van de 2740) leeg waren.

IBM wil niet helpen voordat ik een nier afsta, telefonische hulp wordt gerekend met min. 1 uur a 360 euro..... en andere kenners komen niet verder dan: 'je kan een andere 2740 kaart kopen maar of het dan werkt.... ' en ' nieuwe install van het OS..' in het laatste geval ben ik de data van de disks kwijt... de data waarom ik het systeem wil opstarten......

enfin help?

• AcoLyte!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 17:47

AcoLyte!

*evil grin*

um, en waarom wil IBM niet helpen?
ikzelf heb zéér goede ervaringen met IBM, juist met dit soort geneuzel..

don't mistake lack of talent for genius.

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
AcoLyte! schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:50:
um, en waarom wil IBM niet helpen?
ikzelf heb zéér goede ervaringen met IBM, juist met dit soort geneuzel..
Omdat dat redelijk wat geld kost!

Verwijderd

Topicstarter
Er zit geen onderhouds/service contract meer op de machine. Een kennis heeft de machine uit een faillisements boedel gekocht. Ik heb IBM gebeld en daar willen ze niet eens zeggen wat de foutcode 27409050 inhoudt zonder betaling. Ik heb zelfs flink moeten ruzie maken voor een algemene offerte mbt een service verzoek. Ik neem aan dat ze idd heel behulpzaam worden als ze 345 euro per uur krijgen.......

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

JHMvP

Veritas logica est

Met EUR 330/u ben ik goedkoper... :+

Waarschijnlijk is het apparaat gewoon grondig schoongemaakt (partities & RAID-config weggekieperd). Heb je de originele OS-CD's met microcode en zo nog wel?De cache-batterijtjes zijn oplaadbare AA'tjes. Het schijnt dat deze op den duur achteruit gaan. Soms helpt het om ze volledig leeg te laten lopen en opnieuw op te laden...en deze procedure een aantal keren te herhalen. Gewoon vervangen is nóg beter... :)

Je zou ook eens even kunnen bellen met http://www.as400parts.nl/voorraad.htm om te vragen wat een 2740 daar kost...op eBay doen ze ongeveer $75,- Maar zonder de volledige set CD's kom je niet zo heel erg veel verder.

[ Voor 66% gewijzigd door JHMvP op 20-02-2007 23:39 ]

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 00:07:
.... in het laatste geval ben ik de data van de disks kwijt... de data waarom ik het systeem wil opstarten......
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 17:59:
Er zit geen onderhouds/service contract meer op de machine. Een kennis heeft de machine uit een faillisements boedel gekocht. ...
Ehm, hebben jullie er wel zelf mee gedraaid? Wil je wel je eigen data erafhalen (of dat van iemand anders).

Is het daarnaast niet mogelijk om de harde schijven in een ander systeem te hangen (om ze daar uit te lezen)?

petersmit.eu

Verwijderd

Topicstarter
@phsmit: Uhhh neeeee we hebben er niet zelf meegedraaid. Ergo niet mijn data.. Het gaat ook niet zozeer om de data als wel de apps die er speciaal voor zijn geschreven. Die ook bij de overdracht van de machine horen. De Os cd, backups, microcode etc kan ik morgen deo volente krijgen van de laatste systeem beheerder, die de machine bediende, die helaas verder geen ervaring heeft met as/400, gebruikte een windows bla die bla interface om de server te gebruiken. En ander as400 systeem heb ik vreemd genoeg niet liggen. en IBM maakt geen gebruik van ascii als ik het goed heb begrepen dus scsi drives hangen in een windowsbased systeem lijkt me niet handig.

@ JHMvP cache batterijen zijn vervangen, kabeltjes gecheckt, www.as400parts.nl gebeld kost 150 euro, ze ook al op ebay gevonden voor 70-90 dollar maar dat kan werken, maar wellicht ook niet.

Uit mn hoofd heb ik ipl 2 m geprobeerd en ipl 3

Ik zal morgen een ipl A proberen, thx for the tip

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Normaliter horen speciaal geschreven apps nóóit bij een machine, licensie-gewijs-bekeken. Kun je niet gewoon die apps even opvragen bij het systeemhuis dat ze heeft geschreven?

Anyway, als je de batterijtjes inmiddels hebt vervangen door dezelfde types, doe dan het volgende;

1. IPL in "manual mode", type D, van CD
2. Ga naar "Dedicated Service Tools" (default wachtwoord is 22222222 (8x2 dus, bel anders de beheerder)
3. Kies "Work with disks"
4. Kies "Work with disk recovery procedure"
5. Kies "Reclaim cache disk storage"
6. Kies de betreffende 2740 controller
7. Wacht tot hij klaar is (kan zomaar een halfuurtje minuten duren...AFBLIJVEN dus!!!)
8. Herhaal deze stappen totdat je de melding krijgt "no cache to be reclaimed"
9. IPL in normale mode type B (of desnoods A)

Oh ja, zorg voor een QSECOFR wachtwoord (!!!) en een Twinax systeemterminal.

Succes (mail me maar voor m'n girorekeningnummer)

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

...ben eigenlijk wel benieuwd of het nu is gelukt...

• rav994
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-02 16:35
Ik ook.
Als het niet werkt zou een D manual, en dan een restore lic ook wel kunnen helpen.
IPL zou ook zonder baterij moeten kunnen mits de cache was geflushed.
Pagina: 1