krijg ik te zien als ik probeer te booten vanaf m'n externe usb hdd.VFS: Cannot open root device "xxx"
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on xxx
ik beschouw mezelf inmiddels als het n00b stadium voorbij zijnde Linux gebruiker, maar zit nu met een probleem dat ik toch niet zomaar opgelost krijg.
Ik wilde m'n Ubuntu install bootable maken vanaf een externe hdd zodat ik deze op meerdere computers kon gebruiken. Echter, tijdens het booten gaat het consequent mis zodra de kernel op zoek gaat naar de root partitie. Dit gaat mis bij een echte boot vanaf usb-hdd, maar ook bij een 'fake' boot van vmware waarbij de externe hdd gemount is als enige schijf.
Ik heb al vanalles geprobeerd als 'root=' option bij grub, waaronder het UUID van de partitie en elke mogelijke variatie op /dev/(h/s)d(a-z)(1-99)
Nu heb ik enig research gedaan, waaruit bleek dat dit soort problemen vaak voorkomen bij een gebrek aan kernelmodules. Nu heb ik een eigen testkernel gemaakt met volgens mij alle relevante modules erin gebakken, denk hierbij aan scsi, usb en filesystem modules.
Ik gebruik geen ramdisk overigens, ik had begrepen dat dit ook prima zou moeten kunnen werken zonder
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad