probleem met booten usb-disk - kan root niet mounten

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
VFS: Cannot open root device "xxx"
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on xxx
krijg ik te zien als ik probeer te booten vanaf m'n externe usb hdd.

ik beschouw mezelf inmiddels als het n00b stadium voorbij zijnde Linux gebruiker, maar zit nu met een probleem dat ik toch niet zomaar opgelost krijg.

Ik wilde m'n Ubuntu install bootable maken vanaf een externe hdd zodat ik deze op meerdere computers kon gebruiken. Echter, tijdens het booten gaat het consequent mis zodra de kernel op zoek gaat naar de root partitie. Dit gaat mis bij een echte boot vanaf usb-hdd, maar ook bij een 'fake' boot van vmware waarbij de externe hdd gemount is als enige schijf.

Ik heb al vanalles geprobeerd als 'root=' option bij grub, waaronder het UUID van de partitie en elke mogelijke variatie op /dev/(h/s)d(a-z)(1-99)

Nu heb ik enig research gedaan, waaruit bleek dat dit soort problemen vaak voorkomen bij een gebrek aan kernelmodules. Nu heb ik een eigen testkernel gemaakt met volgens mij alle relevante modules erin gebakken, denk hierbij aan scsi, usb en filesystem modules.

Ik gebruik geen ramdisk overigens, ik had begrepen dat dit ook prima zou moeten kunnen werken zonder :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-01 16:44
Als je de drivers voor je root disk (controller & filesystem) als module hebt is het wel handig om een initrd te gebruiken.
Als je dat niet wilt, moet je die niet als module compilen maar vast in je kernel zetten.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
het staat er een beetje verwarrend, maar dat heb ik inderdaad gedaan, hier is de .config van m'n laatste poging: clique

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Iemand hier nog een idee over? loop er nu al een hele tijd mee te klooien en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit zo lastig moet zijn...

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
in de output van je kernel zou moeten staan hoe die de schijf genoemd heeft

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
laurencevde schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 00:50:
in de output van je kernel zou moeten staan hoe die de schijf genoemd heeft
hoewel het erg lastig is om dit met zekerheid te zeggen heb ik het idee dat dit niet voorbij komt alvorens hij vastloopt...

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik geef dit topic nog maar eens een rotschop omdat ik nergens heb kunnen vinden dat dit NIET zou kunnen werken, linux booten zonder ramdisk, vanaf een externe hdd.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het is mij al wel es gelukt. Het probleem kan 'em wel es zitten in het feit dat de kernel de usb-bus te laat afscanned, dat betekent dat hij eerst de schijf probeert te openen (wat niet lukt waarop de kernel paniced) en pas daarna klaar is met het afscannen van de USB-bus. Als je een initrd gebruikt, zou je kunnen proberen om een 'sleep 20' ergens tussen de modprobe van je usb-modules en je pivot_root-ish-commando te zetten (in de linuxrc van je initrd dus). Als je dat niet hebt, maar enkel de kernel zelf, kan je een patch (of hack zelf iets in elkaar a la dit) gebruiken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Sprite_tm schreef op zondag 25 februari 2007 @ 14:55:
Het is mij al wel es gelukt. Het probleem kan 'em wel es zitten in het feit dat de kernel de usb-bus te laat afscanned, dat betekent dat hij eerst de schijf probeert te openen (wat niet lukt waarop de kernel paniced) en pas daarna klaar is met het afscannen van de USB-bus. Als je een initrd gebruikt, zou je kunnen proberen om een 'sleep 20' ergens tussen de modprobe van je usb-modules en je pivot_root-ish-commando te zetten (in de linuxrc van je initrd dus). Als je dat niet hebt, maar enkel de kernel zelf, kan je een patch (of hack zelf iets in elkaar a la dit) gebruiken.
ik heb wel al geprobeerd met een wait= commando in grub, maar ik weet niet of die hetzelfde doet, ik dacht echter wel dat deze optie ervoor was om de root disk wat meer tijd te geven...
ik zal het nog eens proberen met wat meer tijd.

Pagina: 1