Een Duitse politca heeft onlangs een voorstel ingediend om het roken in de auto bij wet te verbieden. Verkeersveiligheid en volksgezondheid liggen hieraan ten grondslag.
Genoeg voor een discussie lijkt me
Er zijn argumenten aan te dragen om dit voorstel goed te keuren, maar er zijn ook tegenargumenten in te brengen. In het kader van verkeersveiligheid is er zeker voor te pleiten, maar als tegenargument kan bijvoorbeeld worden aangedragen dat je auto 'eigen terrein' is en dat de overheid niet moet tornen aan die vrijheid.
Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid kan ik dit voorstel alleen maar toejuichen. Het roken van een sigaret leidt de aandacht af van het verkeer, om nog maar te zwijgen van de situatie dat de sigaret uit je handen valt, met alle gevolgen van dien...
Anderzijds gaat het ook ver om dergelijke beperkingen op te leggen. Mobiel telefoneren is namelijk ook nog steeds niet verboden in de auto. Het telefoneren dient weliswaar handsfree te gebeuren, maar verboden is het niet, ondanks dat het telefoneren de aandacht voor het verkeer doet afnemen.
Als een dergelijk verbod er inderdaad komt, is het hek natuurlijk van de dam... Dan kunnen ook alle andere activiteiten die de verkeersveiligheid mogelijk compromitteren verboden worden. Denk bijvoorbeeld aan eten/drinken in de auto, het bedienen van de radio (stuurwielbediening moet dan verplicht worden
), een CD-tje wisselen, je navigatie instellen, etc... Met andere woorden: waar ligt dan de grens?
Hoe denken jullie hierover?
Noot: Dit topic staat in VV. Het gaat mij dan ook puur om de vraagstelling of roken of andere activiteiten die niets met autorijden te maken hebben, verboden dienen te worden. Dat roken slecht is voor de gezondheid is wel bekend en ik wens dan ook geen discussie te voeren over roken an sich... Dus geen anti-rook fundamentalisme graag
http://www.ad.nl/buitenland/article1101047.eceBERLIJN - Na het roken in openbare ruimten moet ook het roken in de auto worden verboden in Duitsland. Met die eis heeft de regeringscommissaris voor het drugsbeleid Sabine Bätzing een storm van reacties losgemaakt in het Duitse rokersparadijs. Volgens Bätzing is zo’n verbod weliswaar een ingreep in de persoonlijke levenssfeer van mensen, maar is het de vraag of verkeersveiligheid en gezondheidszorg geen voorrang moeten krijgen. Vooral voor kinderen is het risico van passief roken in de auto levensgroot.
Hoewel roken achter het stuur niet als officiële oorzaak voor auto-ongelukken in de statistiek voorkomt, brachten de media wel enkele ernstige ongevallen in herinnering waarbij sigaretten een rol hadden gespeeld. Het ernstigste dateert van 1999, toen een weggegooide, nasmeulende sigarettenpeuk in de Mont Blanctunnel een brand veroorzaakte waarbij 39 mensen om het leven kwamen. Maar ook mensen die even niet opletten als ze een sigaret aansteken, veroorzaken geregeld ongelukken.
Hoeveel kans Bätzings voorstel maakt, is de vraag. Het ministerie van Verkeer liet alvast weten geen plannen te hebben in deze richting en het ook niet ‘zinvol’ te vinden.
Vrijdag overleggen de deelstaten over een rookverbod in cafés, discotheken en restaurants. Volgens een dit weekeinde gepubliceerde studie is de lucht in discotheken zo vervuild dat barpersoneel er uit gezondheidsoogpunt eigenlijk met gasmaskers op zou moeten werken.
Genoeg voor een discussie lijkt me
Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid kan ik dit voorstel alleen maar toejuichen. Het roken van een sigaret leidt de aandacht af van het verkeer, om nog maar te zwijgen van de situatie dat de sigaret uit je handen valt, met alle gevolgen van dien...
Anderzijds gaat het ook ver om dergelijke beperkingen op te leggen. Mobiel telefoneren is namelijk ook nog steeds niet verboden in de auto. Het telefoneren dient weliswaar handsfree te gebeuren, maar verboden is het niet, ondanks dat het telefoneren de aandacht voor het verkeer doet afnemen.
Als een dergelijk verbod er inderdaad komt, is het hek natuurlijk van de dam... Dan kunnen ook alle andere activiteiten die de verkeersveiligheid mogelijk compromitteren verboden worden. Denk bijvoorbeeld aan eten/drinken in de auto, het bedienen van de radio (stuurwielbediening moet dan verplicht worden
Hoe denken jullie hierover?
Noot: Dit topic staat in VV. Het gaat mij dan ook puur om de vraagstelling of roken of andere activiteiten die niets met autorijden te maken hebben, verboden dienen te worden. Dat roken slecht is voor de gezondheid is wel bekend en ik wens dan ook geen discussie te voeren over roken an sich... Dus geen anti-rook fundamentalisme graag
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
*