Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Lichtnet] Inschakel stroom begrenzen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 535 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Als gemiddelde hobbiest heb ik een hele batterij aan adapters en andere apparatuur in een serie stekkerdozen zitten. Op zich zijn het allemaal geen grote verbruikers, dus zitten ze allemaal op 1 wandcontactdoos die ik met 1 schakelaar aan of uit kan zetten. Regelmatig gebeurt het dat de automaat (zekering) en/of de aardlekschakelaar eruit vliegt als ik de hele zooi aanzet. De boosdoener(s) heb ik al gevonden, over het algemeen zijn het de laptop adapters die de boel laten klappen. Als ik die eruit trek en dan alles aanzet dan gaat het goed. Nu kan ik ze gewoon naderhand erin steken, maarja vergeet ze ook wel eens, en dan is het weer naar de meterkast lopen :( en met alle gevolgen van dien...klokken gelijkzetten ect.
Is hier iets voor ? Ik ben wel aan het zoeken geweest maar kennelijk toets ik niet de juiste zoektermen bij google in...

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
inschakelvertrager?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een vertraging met wat relaitjes?
en dan gewoon na 5 secs pas de relais de adapters in laten schakelen.
de volgende 1 sec erna
etc.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Mja, daar heb ik ook al aan zitten denken, maar dan moet ik het een en ander verbouwen en de diverse stekkerrdozen apart aan sturen (zal er wel op aankomen, :) ) Maar ik zat meer aan iets te denken zoals een overspannings beveiliging, dus wat je gewoon tussen je stekker zet.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Er zijn van die bakken met schakelaars er op en stroomaansluitingen aan de achterkant.
Dan *moet* je ze wel om beurten aan zetten....

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 18:25
Een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging + netfilter bedoel je.
Die kan je vrijwel overal krijgen waar je stekkerdozen kun kopen.

• Widow
  • Laatst online: 20-11 13:37
Simpele oplossing: lang verlengsnoer opgerold laten zitten en ertussen knopen! Werkt als een spoel, en zoals we allemaal weten vertragen spoelen een stroom.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Het probleem is dat die adapters een elco opladen uit de netspanning, en dat geeft idd nogal een piekstroom (elco is het eerste moment bijna kortsluiting). Doorgaans wordt wel wat voorzien om de stroom te begrenzen (NTC in serie ofzo), maar voor meerdere toestellen gelijktijdig is dat niet meer haalbaar (je moet teveel energie verstoken).

Nu bestaat er echter wel een relatief simpele oplossing, die de piekstromen zachter maakt voor het stroomnet. Ik neem aan dat je weet dat netspanning sinusvormig is, als je nu de schakelaar net inschakelt als de sinus op de hoogste spanning (315V ongeveer) zit, zal er een erg hoge piekstroom zijn. Als je nu echter net inschakelt op een nuldoorgang (0V), zal de stroom netjes op 0 beginnen en veel geleidelijker opkomen. Dit verklaart waarom je met je gewone schakelaar de ene keer wel, en de andere keer geen problemen hebt met de zekeringen.

Hoe zorg je nu dat je inschakelt op de nuldoorgang: door een solid state relais te gebruiken met nuldoorgangsdetectie. Deze zijn als op zichzelf staande module te vinden, of je kan het zelf in elkaar knutselen (als je de kennis bezit om dit veilig te doen).

Edit: @the widow maker: zoals we allemaal weten is netspanning wisselspanning, en werkt een spoel op wisselspanning als een weerstand...daardoor krijgen de aangesloten toestellen wat minder spanning, waardoor ze (het zijn geschakelde voedingen) wat meer stroom trekken, lekker warm dus in dat verlengsnoer, en na een tijdje flinke kans op brand (waarbij de verzekering niet tussenkomt, op elke kabelhaspel staat dat je em enkel volledig afgerold mag gebruiken).

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 19-02-2007 21:46 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• fevenhuis
  • Laatst online: 21-11 18:25
The Widow Maker schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:37:
Simpele oplossing: lang verlengsnoer opgerold laten zitten en ertussen knopen! Werkt als een spoel, en zoals we allemaal weten vertragen spoelen een stroom.
Duidelijk een widowmaker oplossing...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

idd.
erg gevaarlijk.

dat van naftebakje lijkt me wel een nette oplossing :)

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:13
Ik gebruik meestal een vermogensweerstand die ik via een relais kortsluit (na de inschakelpiek).
Het relais voed ik dan via een condensator, brugcel, elco combi meteen vanuit de netspanning.
Als er interesse is kan het schema wel eens opzoeken.

Verwijderd

Wat dacht je van een VDR....

De simpelste oplossingen worden het vaakst vergeten O-)

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:13
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:30:

Ik denk dat je een NTC bedoelt. Een VDR gebruk je om spanningspieken af te vlakken.
Het nadeel van een NTC is wel dat je warmte blijft verstoken in zo'n ding.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Scud_racer: Hoe had je dat in gedachten?

Edit: Ah, met een NTC snap ik d'r al meer van :)

[ Voor 39% gewijzigd door Sprite_tm op 19-02-2007 23:40 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:30:

Wat dacht je van gewoon een stuk of 5 stopcontacten met losse schakelaars erop.

Gewoon een beetje spreiden en alleen aanzetten wat je echt nodig hebt.

Is het echt nodig om 10 laptop adapters tegelijk aan te hebben? Zit je achter 10 laptops te werken?

Van die 4 stopcontacten + schakelaar kosten 5 euro bij de bouwmarkt, vaak ook nog redelijk mooie (zwart enzo). Dan gewoon een stuk of 5 stopcontacten, met allemaal ook wat vrije erin, das handig als je eens wat moet inpluggen. 1 stopcontact om het te verdelen (kun je gelijk een wat heftigere voor nemen, wel zo veilig) met een schakelaar, dan 1 stekkerdoos waar je de twee meestgebruikte in steekt (lamp en PC bijvoorbeeld), de volgende de dingen die je iets minder gebruikt en zo verder.

Dan zet je alleen aan wat je nodig hebt, wat dus stroom bespaart, en je laat de stroom er niet meer af vliegen wat iedereen in je omgeving prettig zal vinden.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Kun je voor zo'n oplossing niet beter gaan voor iets als dit:

http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=10942

Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/50365.jpg

Dus een 19" paneel met een stel schakelaars erop en aan de achterkant Shuko uitgangen. Hoef je ook niet alles wat je niet gebruikt in te schakelen, scheelt dus weer in de stroomkosten.Moet voor de gemiddelde hobbyist niet moeilijk zijn om in elkaar te zetten :)... mooi punt ook om net zoals op de foto een aparte afzekering te maken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
The Widow Maker schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:37:
Tenzij je dat ding oprolt op een ijzeren staaf of als je een kabel van een kilometer gebruikt heeft het totaal geen zin.

Inschakelen op de nuldoorgang is de oplossing.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
Wat ook een probleem is ( en wat ook wordt opgelost met de oplossing van naftebakje ) zijn de condensators in het netfilter ...

In de gemiddelde schakelende voedin zit een netfilter met twee ctjes naar aarde.

(C2 en C3)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
                       ___
  o---------o----------UUU-------------o---------------o
            |                          |
            |                         ---
            |                         ---  C2
           ---                  .------o
           ---  C1              |      |
            |                   |      |
            |                   |      |
            |                   |     ---
            |                   |     ---  C3
            |          ___      |      |
  o---------o----------UUU------)------o---------------o
                                |
                                |
                                |
                                |
                               ===
                                =
                                .

Als nu de spanning op de top van de sinus wordt ingeschakeld worden die met een klap geladen ( naar aarde toe ) dit kan bij genoeg apparaten ( eventueel icm een triggerhappy aardlekschakelaar ) ervoor zorgen dat de aardlekschakelaar er uit gaat.

Ook dit is op te lossen door te schakelen op de nuldoorgang.

Repareren doe je zo.

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Vervang je automaat door één met een C karakteristiek, nu zit er waarschijnlijk een B in.
C is trager en geschikter voor grote inschakelstromen, precies jouw probleem.
Kost 18 euro http://www.esbdejong.nl/w...Pagina=Losse%20onderdelen en dan de derde in het rijtje.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Die nul-doorgang detectie, is dat eenvoudig in apparaten in te bouwen? Ik heb hier op mijn werk een aantal versterkers staan, die op dezelfde stroomslof staan. En inderdaad vergeet men wel om ze per stuk aan/uit te zetten. Een nuldoorgang detectie in elke zou al een heleboel schelen (zou het helpen als hij uit random 20 nuldoorgangen er eentje uitkiest?).

Ik weet best veel van microcontrollers, kan lekker solderen maar nul-doorgang ben ik helemaal niet mee bekend.

Verwijderd

jeronimo2003 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 22:30:
Ik gebruik meestal een vermogensweerstand die ik via een relais kortsluit (na de inschakelpiek).
Het relais voed ik dan via een condensator, brugcel, elco combi meteen vanuit de netspanning.
Als er interesse is kan het schema wel eens opzoeken.
Zo wordt het probleem van de inschakelpiek ook vaak in zware versterkers opgelost. Werkt perfect.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Whooow..., wat een replys. :) :)
De geboden oplossingen van meerdere stekkerdozen had ik ikzelf ook aangedacht (en heb ik eigenlijk al en liggen in een kabelgoot achter mijn buro) Om 4 of 5 knoppen om te zetten vind ik opzicht niet erg maar ik vind eigenlijk dat het met 1 ook moet kunnen. Het is echt niet zo dat ik 10 laptops heb (was het maar waar, :) ) maar ik heb wel verschillende rand apparatuur (scanner, printer ect ect) die tegenwoordig ook laptopachtige voedingen hebben, owja en 2 laptops (1 hele oude, met kapotte accu dus die heb ik eigenlijk het liefst in de stekkerdoos) Ik vind van mezelf dat ik al aardig energiezuinig bezig ben door alles af te schakelen als ik mij hobbyhok verlaat... ;)
Ik vind de oplossing van naftebakje erg elegant en het klinkt ook nog duur >:) "Solid state relay met nuldoorgangdetectie" whoei. Ik heb gelijk wat rondgekeken en zo te zien zijn ze niet echt duur, bijna niet de moeite waard van het bouwen, alhoewel een "tweaker" het eigenlijk zelf moet maken.. Maar ik denk dat ik er 1 koop, alleen de nuldoorgangdetectie heb ik wat moeite. Bijna nergens staat bij of ze dat hebben. Op het forum van circuits online wordt gezegd (als ik het goed begrijp) dat bij gebruik van een triac je automatisch een nuldoorgangs detectie hebt. is dat zo ?

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/132
Deze heeft GEEN nuldoorgangdetectie...
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/67
Maar heeft deze dat dan wel ?

[ Voor 6% gewijzigd door Caveman op 20-02-2007 20:04 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Dat eerste schema, dat kan je érg simpel aanpassen, door ipv de MOC3020 een MOC3031 of een MOC3041 te gebruiken, zit er nuldetectie in (zoek maar eens de datasheetst op). Wel kan je voor alle veiligheid nog een snubber erbij zetten (weerstand en condensator in serie, parallel met de triac, schema staat in de datasheet van de MOC). De keuze van de triac bepaald hoeveel stroom je kan schakelen.

En dat ledje binnenin, daarmee schakel je dus je belasting in en uit, er zijn schema's genoeg te vinden die met een condensator als weerstand het mogelijk maken om een ledje te laten branden op de netspanning zonder veel componenten en hitte.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
naftebakje schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:32:
Dat eerste schema, dat kan je érg simpel aanpassen, door ipv de MOC3020 een MOC3031 of een MOC3041 te gebruiken, zit er nuldetectie in (zoek maar eens de datasheetst op). Wel kan je voor alle veiligheid nog een snubber erbij zetten (weerstand en condensator in serie, parallel met de triac, schema staat in de datasheet van de MOC). De keuze van de triac bepaald hoeveel stroom je kan schakelen.

En dat ledje binnenin, daarmee schakel je dus je belasting in en uit, er zijn schema's genoeg te vinden die met een condensator als weerstand het mogelijk maken om een ledje te laten branden op de netspanning zonder veel componenten en hitte.
Hmmm, ik denk dat ik mijn soldeerbout maar pak, met 1 euro per stuk (http://www.aavrs.nl/index.php?p=66) zie ik ineens een hoop mogelijkheden :) Het is voor mij een tijd geleden dat ik met electronica geknutseld heb, een triac met een optokoppeler in een behuizing van ne555 bestond toen nog niet.. ;) Mijn intresse is alweer gewekt !

Verwijderd

Sprite_tm schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:40:
Scud_racer: Hoe had je dat in gedachten?

Edit: Ah, met een NTC snap ik d'r al meer van :)
Shame on me :o wat een domme fout :) bedoelde dus idd een NTC.

All work and no play makes...

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03
Om op dat ding even terug te komen: Ik zou eerder deze http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=10941 of deze http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=10959 gebruiken. De versie die jij laat zien heeft "flash"-toetsen, waarmee je de uitgang met een druktoets even hoog kunt maken om zo je lampen handmatig te laten knipperen / flitsen etc. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling bij een computer of randapparatuur :+

Die andere twee zijn nog eens goedkoper ook O-)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1