[Vista] Ventilator videokaart draait continue

Pagina: 1
Acties:

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik draai sinds kort Vista Home Premium naast mijn Windows XP geïnstalleerd en het draait allemaal erg soepel. Nu heb ik echter één storend probleempje. De ventilator van mijn Geforce 7900GS draait onder Vista veel harder dan onder XP. Hij produceert hierbij erg veel geluid en draait volgens mij onnodig hard.

Wat heb ik gedaan:
- Gezocht op internet. Wel een aantal mensen gevonden met soortgelijke probleempjes, maar geen concrete oplossingen gevonden.
- Nieuwste drivers gedownload van de Nvidia-site
- Gezocht in het Nvidia control panel. De optie om de GPU temeperatuur te monitoren staat wel in de help, maar zijn niet beschikbaar.
- Everest 3.50 Ultimate geïnstalleerd om de temperatuur van de GPU te monitoren. Het vreemde is dat de GPU temperatuur niet weergegeven wordt. Onder XP werkt dit wel.
- Bios update uitgevoerd via de Dell-site.
- Geprobeerd de Chipset drivers te updaten, helaas zonder succes. Vista gaf een melding dat de drivers niet correct waren geïnstalleerd. Hierna heb ik via systeemherstel de update ongedaan gemaakt.
- Aero-interface uitgezet. Geen enkel verschil.

Computer Specs:
Dell Dimension 9200
Intel Core 2 Duo E6400 @ 2,13GHz
Dell DXP061 moederbord (Intel Broadwater P965)
2 GB DDR2 RAM
GeForce 7900 GS
2 x WDC WD2500JS

Nu zou ik graag willen weten wat ik nog meer kan proberen.

Graag jullie advies.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-03 14:50
misschien het feit dat Vista meer gebruik maakt van je grafische kaart?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:07
Rivatuner al geprobeerd ? kun je de fans in 2D/3D apart regelen.

• BillSpaarbank
  • Niet online
gerre22 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 19:58:
misschien het feit dat Vista meer gebruik maakt van je grafische kaart?
Heb ik zeker aan gedacht. Ik vind het echter vreemd dat ik de temperatuur van de videokaart niet kan bekijken onder Vista. Onder XP is dit geen enkel probleem. Hierdoor vermoed ik eigenlijk dat ik een driver mis of iets dergelijks.

Rivatuner zal ik eens proberen, ik dacht dat die alleen voor Atikaarten was |:(

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 12:54
Ik heb echt precies hetzelfde.

Ook een Dimension 9200 maar dan met E6600 proc.

En ik word echt gek van die herrie dat dat ding maakt en ik heb ook nog geen oplossing gevonden :(

Ik weet in ieder geval wel dat XP er weer op gaat als ik eind van de week geen oplossing heb, zoveel meerwaarde heeft dat Vista nou ook weer niet op dit moment :)

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• BillSpaarbank
  • Niet online
Ik heb via de Dell site toch de juiste chipset drivers gedownload en een BIOS-update naar versie 2.3.0. Het lijkt erop dat het geluid nu iets minder is, maar nog steeds storend.

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 12:54
Nieuwste Chipset drivers voor Vista heb ik al geinstalleerd. Dat maakt bij mij niets uit.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 13:32
Zolang er geen 'final' videokaart drivers zijn voor de Nvidia kan je het beste gebruik maken van: nTune, daarmee kan je je fan snelheid 'tijdelijk' manual bedienen. Waarom 'tijdelijk', dit vanwege het feit dat bij elke reboot de manual settings weer teniet worden gedaan. Tot nu toe is dit mijn enige manier geweest om het probleem op te lossen. Je moet nTune wel als administrator uitvoeren, anders werkt het niet. Succes.

Directe link: http://www.nvidia.com/object/sysutility.html

Itt tot rivatuner, welke niet werkte bij mij, is nTune een stuk handiger en bruikbaarder.

[ Voor 16% gewijzigd door appies op 19-02-2007 20:27 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
je grafische kaart draait de hele tijd in 3d-modus. Veel (de meesten?) kaarten kennen slechts 2 performance nieveau's (qua fan dan): 2d en 3d, dan heb je bij Vista dus de hele tijd de fan op volle toeren.In rivatuner kan je dan de snelheden een beetje inperken, maar helemaal naar beneden schroeven lijkt me ook geen goed idee (stabiliteit).
Kaarten die ook nog low-performnce 3d en high-performance 3d ondersteunen helpt het uischakelen van Aero meestal wel: de kaart schakelt dan terug naar low performance 3d.
Imho is dit een van de grootste problemen die Vista meebrengt, maar wel een waar je het minst over hoort :(

• BillSpaarbank
  • Niet online
Bedankt voor de tip over nTune.

Als de kaart continue blijft draaien, heeft dit extra slijtage tot gevolg. Of is dit onzin?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 09:29

silitek

Tubes Only

IDD Ntune is het enigste wat werkt onder Vista. Wel elke keer manual instellen...Vond dat vreselijk irritant. 1 van de redenen dat ik weer terug ben naar XP.

Tubes....It's what make music music!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Heeft iemand inmiddels toevallig al meer informatie over dit probleem? Het lijkt me als me nu een PC aanschaft met Vista dat de ventilator hetzelfde gedrag moet vertonen.

Is het schadelijk als de ventilator van de videokaart continue draait op 40%?

Verwijderd

Hetzelfde probleem hier met dezelfde Dell-Vista setup. Ik had nog een oudere beta nVidia Vista driverset op de plank liggen (versie 7.14.10.9686). Deze draaide namelijk goed met de laatste evaluatieversie van Vista op die Dell.
Deze maar eens uitgeprobeerd en... probleem opgelost; na een minuut of twee is het heerlijk stil. Dit draait al bijna twee maanden probleemloos. Bij bepaalde programma's (spellen speel ik niet) en sommige websites gaat het fannetje weer wat loeien maar verder geen problemen!

Voor belangstellende beh ik wel een zipje met de bestandjes berschikbaar via mail

boerderij@club-internet.fr (let FR ipv NL)

Jan Willem.
Pagina: 1