Toon posts:

[Vista / XP] partitie problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey, ik heb een probleempje...

ik heb vista ultimate 64bit geinstalleerd op de 2e partitie van mijn HD
nou ziet mijn pc de 1e partitie (met XP erop) niet meer
volgens het schijfmanager prog. van windows is de 1e partitie er nog wel, compleet met alle bestanden erop (tenminste, hij zegt dat er een gedeelte van bezet is - wat ook klopt natuurlijk)
ik kan alleen niet meer bij mijn 1e partitie komen (C: drive) - ook zegt het programma dat de partitie niet geformateerd is

oorspronkelijk was het zo:
drive C: (+/- 130 GB) [fat32] /winXP sp2 32bit
drive J: (+/- 56 GB) [ntfs] /(met nu:) vista ultimate 64bit

hoe krijg ik 't voor elkaar dat ik in ieder geval de C: drive met XP erop weer kan booten? (waar dus ook mijn bestanden op staan!) ;(

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 19:02:
hey, ik heb een probleempje...

ik heb vista ultimate 64bit geinstalleerd op de 2e partitie van mijn HD
nou ziet mijn pc de 1e partitie (met XP erop) niet meer
volgens het schijfmanager prog. van windows is de 1e partitie er nog wel, compleet met alle bestanden erop (tenminste, hij zegt dat er een gedeelte van bezet is - wat ook klopt natuurlijk)
ik kan alleen niet meer bij mijn 1e partitie komen (C: drive) - ook zegt het programma dat de partitie niet geformateerd is

oorspronkelijk was het zo:
drive C: (+/- 130 GB) [fat32] /winXP sp2 32bit
drive J: (+/- 56 GB) [ntfs] /(met nu:) vista ultimate 64bit

hoe krijg ik 't voor elkaar dat ik in ieder geval de C: drive met XP erop weer kan booten? (waar dus ook mijn bestanden op staan!) ;(
In dit geval zou ik het bijna goedkeuren als je even Paragon partition manager leende, maar dat terzijde.

Met dit pakket zou je de foutieve partitie kunnen herstellen. Ik denk dat je MBR of bootsector een beetje in puin ligt en dit is het todo lijstje voor jou (tenminste als je succes wilt boeken):

1. Start op met de Windows XP cd-rom en ga naar de recoveryconsole.

fixmbr<enter>
bevestig vraag<Y>
fixboot<enter>
bevestig vraag<Y>

Dan doet XP het weer als het goed is anders heb je een serieuser probleem zie punt 3.

2. Start nu op met de Vista DVD en selecteer repair.
Geen ervaring met Vista's repair console, maar het komt erop neer dat je hier hetzelfde doet als met de recoveryconsole van XP.

Nu kun je weer van beide starten als het goed is anders 3.

3. In het pakket Paragon Partition Manager zit een ISO bestand. Je kunt deze als Vista hen niet wil installeren uit de installatiebestanden plukken met 7-zip. <intern openen><7z openen als admin!>
Dit ISO bestand bevat de bootable image van het programma zodat je vanuit een dedicated omgeving je eerste partitie kan herstellen. gaat dit niet, doie geen enge dingen want een geforceerde conversie naar FAT32 is een oplossing. Als NTFS een beetje gammel is geworden door het veranderen van heel veel rechten (Vista lust er pap van) dan moet het opgeschoond worden en de meeste tijd bespaar je daarmee door zo'n partitie voor 1 minuut terug te zetten naar FAT32. Op servers kun je dan weer via je back-up de rechten ophalen en deze weer opnieuw instellen. Schoon en wel. Vista gebruikt TxF NTFS (Transactionele NTFS) en als Vista jouw eerste partitie daarin meeneemt kun je het beste even een vica versa conversie doen en in systeemherstelopties je C schijf NIET meenemen!!

Verwijderd

Topicstarter
een vista dvd heb ik niet... de installatie bestanden staan op C: (handig he...)
heb stap 1 in ieder geval geprobeerd maar nu geeft hij NTLDR is missing aan als ik op wil starten (ik kom nu dus ook niet meer op de partitie met vista erop)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er zijn verschillende opties om de boel te fixen:

1) Onder Vista VistaBootPro downloaden en draaien. Vervolgens je boot bestand backupen en daarna wijzigen zoals jij hem graag wilt hebben. Op deze manier blijft je Vista bereikbaar.

2) Je XP cd pakken en je xp installatie repareren. Vista zal niet meer booten.

3) Mochten optie 1 en 2 niet werken, dan kun je de Ultimate Boot CD for Windows downloaden. Hiermee kun je een opstartbare windows XP vanaf cd maken. Hiermee kun je iig je data terug krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 19-02-2007 20:53 ]