Hallo mensen,
Ik ben net begonnen aan mijn afstudeerstage, waar ik voor een bedrijf een voorspellingsmodel moet maken. Ikzelf weet wel iets af van Excel, maar hetgeen ik nodig heb gaat me toch iets te ver. Dus misschien kunnen jullie mij helpen.
Situatieschets:
Het model moet worden toegepast op verschillende onderdelen van het bedrijf, dus ik maak een standaard model dat aan te passen is aan de verschillende onderdelen van het bedrijf, welke ik 'blanco' noem. Later als ze onderdeel-specifiek zijn gemaakt (via de input), moet ik nog een consolidatiemodel maken.
Ik heb momenteel 2 werkbladen; 1 als input en ander als output. In de output bevindt zich het volgende:
- Kolom A: Omschrijving van hetgeen voorspeld wordt
- Kolom B t/m M: voorspelling per maand (jan - dec)
- Kolom N: Totaal van het jaar
- Kolom O: begint weer met januari van het volgend jaar enz.
Als voorbeeld neem ik aan dat ik me nu in januari bevindt (Kolom
en dat ik de voorspellingen heb gemaakt tot en met december. Dus in de kolommen B t/m M bevinden zich celverwijzingen naar het input-blad. Het is nu de bedoeling dat de maand waarop ik momenteel wacht totdat deze wordt afgesloten, ernaast een kolom heb waar de werkelijke gegevens moeten worden ingevoerd. Dus kolom B heet 'Januari begroot' en C 'Januari werkelijk'. De andere maanden (feb t/m dec) hebben deze kolom met werkelijke gegevens NIET. Zodra ik de werkelijke getallen ingevoerd heb, en het goed bekeken is door de mensen die de informatie nodig hebben, wil ik met een druk op de knop de maand januari (zowel de begrote kolom als de werkelijke) weg laten schrijven naar een ander bestand (als historie). (Help 2: hoe laat ik zoiets wegschrijven?). Bij deze druk op de knop (mag ook een andere knop zijn) wil ik ook dat januari (begroot en werkelijk) weggaat (wegschrijven) en dat februari begroot nu kolom B wordt en C februari werkelijk wordt aangemaakt. (Help 3: hoe zorg ik ervoor dat dit automatisch gebeurd?). Hierdoor verschuift mijn hele model, waarbij januari van het volgende jaar nu in zicht treedt (omdat ik de hele tijd 12 maanden zichbaar moet hebben -> feb t/m jan). Bij deze voorspelling heb ik nu ook nog te maken met de kolom die het totaal van het jaar aangeeft. Deze moet ik eigenlijk zodanig kunnen benoemen dat het niets anders is en blijft dan een kolom dat de voorgaande maanden opteld (Help 4). Verder wordt deze kolom automatisch weggeschreven als december van het eerste jaar ook afgesloten is. Mijn vraag is hoe ik deze commandos kan geven? Dus dat ik kolommen zodanig kan bewerken en met een eenvoudige druk op de knop dingen kan wegschrijven (afgesloten maanden) en kan toevoegen (telkens een maand bij als de meest recente afgesloten maand is weggeschreven).
Na het bovenstaande zelf een keer te hebben nagelopen, kan ik me voorstellen dat het nogal ingewikkeld staat uitgelegd. Mijn excuses hiervoor, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes,
SyNq
Ik ben net begonnen aan mijn afstudeerstage, waar ik voor een bedrijf een voorspellingsmodel moet maken. Ikzelf weet wel iets af van Excel, maar hetgeen ik nodig heb gaat me toch iets te ver. Dus misschien kunnen jullie mij helpen.
Situatieschets:
Het model moet worden toegepast op verschillende onderdelen van het bedrijf, dus ik maak een standaard model dat aan te passen is aan de verschillende onderdelen van het bedrijf, welke ik 'blanco' noem. Later als ze onderdeel-specifiek zijn gemaakt (via de input), moet ik nog een consolidatiemodel maken.
Ik heb momenteel 2 werkbladen; 1 als input en ander als output. In de output bevindt zich het volgende:
- Kolom A: Omschrijving van hetgeen voorspeld wordt
- Kolom B t/m M: voorspelling per maand (jan - dec)
- Kolom N: Totaal van het jaar
- Kolom O: begint weer met januari van het volgend jaar enz.
Als voorbeeld neem ik aan dat ik me nu in januari bevindt (Kolom
Na het bovenstaande zelf een keer te hebben nagelopen, kan ik me voorstellen dat het nogal ingewikkeld staat uitgelegd. Mijn excuses hiervoor, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes,
SyNq