Toon posts:

Excel: met een druk op de knop

Pagina: 1
Acties:
  • 764 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik ben net begonnen aan mijn afstudeerstage, waar ik voor een bedrijf een voorspellingsmodel moet maken. Ikzelf weet wel iets af van Excel, maar hetgeen ik nodig heb gaat me toch iets te ver. Dus misschien kunnen jullie mij helpen.

Situatieschets:

Het model moet worden toegepast op verschillende onderdelen van het bedrijf, dus ik maak een standaard model dat aan te passen is aan de verschillende onderdelen van het bedrijf, welke ik 'blanco' noem. Later als ze onderdeel-specifiek zijn gemaakt (via de input), moet ik nog een consolidatiemodel maken.
Ik heb momenteel 2 werkbladen; 1 als input en ander als output. In de output bevindt zich het volgende:
- Kolom A: Omschrijving van hetgeen voorspeld wordt
- Kolom B t/m M: voorspelling per maand (jan - dec)
- Kolom N: Totaal van het jaar
- Kolom O: begint weer met januari van het volgend jaar enz.

Als voorbeeld neem ik aan dat ik me nu in januari bevindt (Kolom B) en dat ik de voorspellingen heb gemaakt tot en met december. Dus in de kolommen B t/m M bevinden zich celverwijzingen naar het input-blad. Het is nu de bedoeling dat de maand waarop ik momenteel wacht totdat deze wordt afgesloten, ernaast een kolom heb waar de werkelijke gegevens moeten worden ingevoerd. Dus kolom B heet 'Januari begroot' en C 'Januari werkelijk'. De andere maanden (feb t/m dec) hebben deze kolom met werkelijke gegevens NIET. Zodra ik de werkelijke getallen ingevoerd heb, en het goed bekeken is door de mensen die de informatie nodig hebben, wil ik met een druk op de knop de maand januari (zowel de begrote kolom als de werkelijke) weg laten schrijven naar een ander bestand (als historie). (Help 2: hoe laat ik zoiets wegschrijven?). Bij deze druk op de knop (mag ook een andere knop zijn) wil ik ook dat januari (begroot en werkelijk) weggaat (wegschrijven) en dat februari begroot nu kolom B wordt en C februari werkelijk wordt aangemaakt. (Help 3: hoe zorg ik ervoor dat dit automatisch gebeurd?). Hierdoor verschuift mijn hele model, waarbij januari van het volgende jaar nu in zicht treedt (omdat ik de hele tijd 12 maanden zichbaar moet hebben -> feb t/m jan). Bij deze voorspelling heb ik nu ook nog te maken met de kolom die het totaal van het jaar aangeeft. Deze moet ik eigenlijk zodanig kunnen benoemen dat het niets anders is en blijft dan een kolom dat de voorgaande maanden opteld (Help 4). Verder wordt deze kolom automatisch weggeschreven als december van het eerste jaar ook afgesloten is. Mijn vraag is hoe ik deze commandos kan geven? Dus dat ik kolommen zodanig kan bewerken en met een eenvoudige druk op de knop dingen kan wegschrijven (afgesloten maanden) en kan toevoegen (telkens een maand bij als de meest recente afgesloten maand is weggeschreven).

Na het bovenstaande zelf een keer te hebben nagelopen, kan ik me voorstellen dat het nogal ingewikkeld staat uitgelegd. Mijn excuses hiervoor, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,

SyNq

Verwijderd

Topicstarter
Verder zou ik ook een aantal rijen willen verbergen en zichtbaar maken met een druk op de knop.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Gebruik de edit knop als je iets binnen 24 uur wilt toevoegen en niemand heeft gereageerd. Het is niet nodig je topic zo onder de aandacht te brengen.

Er is geen help1? Of is dat "waar is de handleiding"? ;) Antwoord: F1 -> Inhoudsopgave. Het lijkt me namelijk heel erg verstandig om die goed door te nemen. Excel sheets zijn namelijk niets minder dan een ramp als ze niet van te voren goed worden opgezet en dat gaat niet als je niet weet wat je doet.

De opzet van je bestand klinkt me hoe dan ook als heel foutgevoelig in de oren. Dit wil je zo niet doen. Verschuiven, verplaatsen, etc wil je in Excel niet "in productie" doen als je niet goed weet wat er gebeurd. Ook / zeker niet geautomatiseerd.

Vraag is dus: wat was je zelf van plan? Je stelt een hele specifieke oplossing voor, dus hebt vast een idee van het hoe. Wat is dat? Hoe zou je het met de hand doen?

Help 2: VBA. En/of het in het bestand zelf laten staan en beveiligen middels formulieren en beveiliging van cellen.
Help 3: VBA.
Help 4: VBA.

Kortom: koop en lees als je het perse in deze opzet wilt doen een boek over VBA in Excel:Y)

Ik zou het anders doen, met een beetje geluk kan je met slim gebruik van een hulprij om te zien of de kolom is gevuld en een hulpsheet (vol met verticaal.zoeken / horizontaal.zoeken functies) voor de actuele situatie een eind moeten komen.

Maar hoe dan ook kan het niet anders dan dat je zelf een goede opzet doet..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor de reactie.

Ik heb hier een boek over Excel waarin een aantal hoofdstukken over VBA gaan. Die ga ik nu maar eens doornemen. Snap Excel nu voor geen meter 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig geweest met VBA. Daarbij heb ik gratis een boekje gekregen met oefeningen, maar stuit momenteel op een probleempje: het boekje beschrijft de codes van VBA namelijk in het nederlands, terwijl VBA in Excel engelse termen gebruikt als; range etc.

Weet iemand toevallig of en hoe je de taal in Excel kunt aanpassen naar NL? Dit aangezien ik geen zin heb om alle termen in het boek te gaan vertalen in het engels:P

Alvast bedankt!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Nederlandse VBA? daar hou ik me voor aanbevolen. Ik heb het iig nog nooit in het wild gezien :P

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:00
Misschien helpt het als je de titel van het boek even post. VBA lijkt op engels, maar is het niet. VBA is een programmeertaal. En daar heb je geen Engelse of Nederlandse edities van. Het is wel duidelijk dat degenen die VBA gemaakt hebben een stuk beter waren in Engels dan in Nederlands. Daar moeten we dan maar mee leren leven. (En, groot voordeel: Je kan nu ieder brok code van het net plukken en gebruiken. Dat bespaart echt heel veel werk als je het een beetje slim doet.)
Er zijn wel goede Nederlandse VBA boeken, maar die vertalen de termen niet, maar leggen ze in het NL uit.

^^He, verrrek. Een nieuwe mod _/-\o_ (Hoelang loop ik nou weer achter?)

[ Voor 6% gewijzigd door onkl op 26-02-2007 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik al bang voor!:P Ik had al het gevoel dat het alleen 'Engels' was. Het is niet echt een boek, meer een reader. En daar doen ze juist alles vertalen (hoe slim). Ben nu bezig met dialoogvensters en ben nu zo ver dat ik wil dat het dialoogvenster tevoorschijn komt als ik het bestand open. Misschien weet iemand de VBA-vertaling van:

- Auto_Openen()
- Bladen Worksheets?
- Dialoogbladen
- Weergeven
- BijWeergeven
- Keuzerondjes

Er zijn veel benamingen binnen VBA, en als beginneling weet ik niet hoe ik moet gaan zoeken. Dus misschien iemand die me kan helpen?
Ik weet dat ik eigenlijk geen directe vragen mag stellen, maar anders kom ik echt niet verder.

Weet iemand misschien nog een online reader voor het maken van dialoogvensters? Heb er zelf een paar gevonden, maar die gaan niet in op Dialoogvensters:S.

Alvast bedankt.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:00
Er bestaan dialoogbladen (verouderde techniek, niet gebruiken), dialogen en formulieren. De allersimpelste dialogen (ja/nee box, invoerbox etc.) zijn standaard aanwezig in VBA, zoek op "box" in de object explorer. Gecompliceerder spul kan met een formulier, dat heet een UserForm.

Verder, wat kernwoorden: je bestanden zijn workbooks, tabbladen worksheets, Weergeven is niet duidelijk genoeg om te vertalen, bij userforms show, Keuzerondjes zijn optionbuttons.
Als je iets wilt weten, kijk in de VBA help (dat is niet de excelhelp, gewoon op F1 drukken in de VBAeditor), die is verassend goed. Druk ook eens op F2, dan krijg je een doorzoekbaar overzicht met alle keywords in VBA. En verder: zoek/google op "VBA tutorial" + je keyword, werkt iha wel.

[ Voor 13% gewijzigd door onkl op 01-03-2007 09:49 ]

Pagina: 1