Studenten Game-pc budget: ~800 euro

Pagina: 1
Acties:

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 12:04
Hallo allen,

ik ben na een aantal jaar weer toe aan een nieuw systeem en heb nu wat samen gesteld bij alternate. Het liefst haal ik alles bij één winkel. Dat is in dit geval alternate geworden, goede prijzen en makkelijke pcbuilder. Ik hoop met 800 euro klaar te zijn, eventueel richting de 900.

Ik gebruik de pc voor de dagelijkse bezigheden zoals word, email, internet, beetje photshoppen en daarnaast wat gamen. Qua games hoop ik de nieuwe C&C te kunnen gaan spelen, TMU en wellicht de nieuwe unreal. Het hoeft er niet top uit te zien (settings hoeven niet op high) maar het moet wel speelbaar zijn.

Ik ga niet overclocken (geen idee hoe dat moet)

Ik heb het volgende samengesteld:

Moederbord 119,-
Moederborden Socket 775
Asus P5B, Intel® P965, ATX, 1066 MHz
Komt goed uit de reviews en ben deze vaak tegengekomen in de systemen die hier samengesteld worden

Geheugen 79,-
Geheugen DDR2-667 -
Kingston ValueRAM 1 GB DDR2-667, 1024 MB, 1, PC2-5300 / DDR2-667, CL5
Ik las op tweakers dat 667 RAM goed zou passen bij de chipset op het mobo en de processor en ten goede kwam aan de totale snelheid. Uit budgetaire overwegingen heb ik 1 gb genomen, wat later eventueel uitgebreid kan worden naar 2 gb

CPU 169,-
CPUs Socket 775 -
Intel® Core™ 2 Duo E4300, 1800 MHz, 800 MHz, 2x 32 KB, 2x 1024 KB, boxed koeler
Veel goeds gelezen over de c2d processors, ik heb voor deze gekozen omdat hij goedkoop is en goede prestaties zou leveren

Videokaart 119,-
Grafische kaarten nVidia PCIe -
XFX 7600 GT/560
256 MB GDDR3, GeForce 7600 GT, PCIe x16, 560 MHz / 1400 MHz
Komt veel terug in systemen hier op tweakers en hoor vooral veel positieve verhalen, ook toms hardware is positief

HDD 69,-
Harddisks 3,5 inch SATA -
Maxtor DiamondMax 21, 250 GB, - / 8 / 7200
Heb hier werkelijk weinig verstand van, 250 gb is in ieder geval genoeg en dit leek me een goede verhouding

Behuizing 79,-
Behuizingen Midi Tower -
Procase Zirco Case5x 5,25" / 2x 3,5", 3x 3,5", ATX, 350 Watt
Ziet er aardig uit, genoeg ruimte en inclusief voeding

DVD 25,-
DVD-reWriters IDE -LiteOn DVD 8801
16/8x, 8/-x(DL), 16/6x, 8/-x(DL), 2048 KB,
een degelijke brander lijkt me,

FDD 15,-
Floppy-drives - -Sony Floppydrive1,44 MB, 34-polige aansluiting, intern
Wil er toch 1 hebben, komt nog weleens voor dat iemand met een floppy aan komt zetten

OS 119,-
Software OEM Besturingssystemen -Microsoft Windows Vista Home Premium
Genoeg functies voor mij

FAN 13,90
Behuizingen - Koelers
Sharkoon Silent Eagle LED 1000 120 x 120 x 25 mm, tot 19 db(A), tot 84,86 m³/h, tot 1000 rpm
Extra koeling kan geen kwaad lijkt me

Subtotaal: € 806,90

Monitor, toetsenbord en muis kunnen nog wel even mee:)

Ik denk dat ik met dit systeem wel weer een paar jaar vooruit kan, mijn vragen:

1. Ik heb geen compatibiliteitsproblemen gevonden in de faq´s en op internet. Ik neem aan dat dit alles goed met elkaar overweg kan, of heb ik iets gemist?

2. Ik heb een crt monitor, de videokaart heeft DVI aansluitingen, nu las ik dat er meestal een dvi->vga adaptertje meegeleverd wordt, is dit zo en kan dit anders nog problemen veroorzaken?

3. Is de voeding van 350 Watt genoeg?

4. Is het beter om een SATA brander te nemen of voldoet een IDE brander, snelheid maakt me niet heel veel uit, als hij maar goed werkt.

ik hoop dat ik voldaan heb aan een goede OP, zoniet hoor ik het graag ;)

Meh

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 15:06

Dentheman

Zie signature

Je zou ook naar een samsung spinpoint kunnen kijken, deze zijn naar het schijnt ook goed en iets stiller (heb zelf 2 maxtors daar niet van) verders wel een puik systeem maar heb je voor c&c wel genoeg aan 1 gig? 1 gig begint echt het minimum te worden voor spellen

Zie ondertitel

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 15:06

Dentheman

Zie signature

dano_nl schreef op maandag 19 februari 2007 @ 16:23:

2. Ik heb een crt monitor, de videokaart heeft DVI aansluitingen, nu las ik dat er meestal een dvi->vga adaptertje meegeleverd wordt, is dit zo en kan dit anders nog problemen veroorzaken?
ja, dit is zo :)

Zie ondertitel

• dano_nl
Dentheman schreef op maandag 19 februari 2007 @ 16:50:
Je zou ook naar een samsung spinpoint kunnen kijken, deze zijn naar het schijnt ook goed en iets stiller (heb zelf 2 maxtors daar niet van) verders wel een puik systeem maar heb je voor c&c wel genoeg aan 1 gig? 1 gig begint echt het minimum te worden voor spellen
hm die 1 gieg is inderdaad nog een overdenkpunt, wellicht dat ik nog wat geld ergens vandaan haal en toch 2 gieg erin stop:)

Meh

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-01 21:18
Qua snelheid van een sata en ide brander maakt niks uit de rest van de confugratie speelt ook een rol. Ik zelf heb hier ook een ide brander en brandt lekker snel.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
ik zou persoonlijk wat meer aandacht aan de case en voeding besteden.. in ieder geval een merk voeding kopen..

en tja cases doen het natuurlijk altijd wel.. maar er zit flink verschil in stilte en koelings- eigenschappen, maar ik weet niet of je dat verder belangrijk vind.. je geeft nu 95 euro uit aan koeling, voeding en behuizing.. ik zou daar wat bijleggen zodat het zeker te weten in orde is :)

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

ja precies ik zou ook op safe spelen en een voeding nemen van een A-merk.
Of je kan mss de Antec Sonata II nemen iclusief 450W voeding,
dat is wel wat meer dan de case+psu die je nu hebt maar heb je wel betere voeding.

-Edit-
Kan je trouwens niet je OS ergens voor een studenten prijs weg trekken?
Zelf begin ik volgend jaar pas met studeren maar heb toch al wel vaker gehoord dat je via je uni oid goedkoop aan een OS kan komen (legaal uiteraard).

[ Voor 34% gewijzigd door psychoclown op 19-02-2007 22:35 ]

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 21:58
psychoclown schreef op maandag 19 februari 2007 @ 22:33:
ja precies ik zou ook op safe spelen en een voeding nemen van een A-merk.
Of je kan mss de Antec Sonata II nemen iclusief 450W voeding,
dat is wel wat meer dan de case+psu die je nu hebt maar heb je wel betere voeding.

-Edit-
Kan je trouwens niet je OS ergens voor een studenten prijs weg trekken?
Zelf begin ik volgend jaar pas met studeren maar heb toch al wel vaker gehoord dat je via je uni oid goedkoop aan een OS kan komen (legaal uiteraard).
Antec NSK6500. Veel goedkoper dan de Sonata II en net zo goed.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
PASware schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 00:02:
[...]

Antec NSK6500. Veel goedkoper dan de Sonata II en net zo goed.
volgens mij staat de voeding slecht bekend. Als het tenminste de kast is die ik denk dat het is...

edit: gelul, dat was een andere kast:
pricewatch: Antec TX1050B SOHO Tower case (ATX, 500W, Zwart)

[ Voor 19% gewijzigd door Quacka op 20-02-2007 08:30 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
weet niet of je de pc ook op je kamer zet en eventueel snachts laat aanstaan maar mocht dat het geval zijn dan zou ik de ledjes eruit laten, want anders is je gehele kamer verlicht. Zelfde geld voor geluid, Mocht je hem op je kamer zetten dan kan je een wat stillere casefan nemen bijv Scythe flex.
Zelfde geldt voor je videokaart, maar dan zit je iets duurder voor hetzelfde GigaByte GeForce 7600GT SilentPipe

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Gijsjha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01-2024
Gezien het topic ben je student...gefeliciteerd, want je hebt waarschijnlijk toegang tot de studentenversie van Vista Pro voor e50-60 via surfspot.nl, deze zal er waarschijnlijk over een maandje zijn. Bespaart je redelijk wat knaken en ook nog een betere versie dan de home ed.

• dano_nl
Gijsjha schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:35:
Gezien het topic ben je student...gefeliciteerd, want je hebt waarschijnlijk toegang tot de studentenversie van Vista Pro voor e50-60 via surfspot.nl, deze zal er waarschijnlijk over een maandje zijn. Bespaart je redelijk wat knaken en ook nog een betere versie dan de home ed.
ho das lastig haha, krijg 24 feb mijn HBO diploma, ligt er dus even aan hoelang het gaat duren en hoelang ik nog kan inloggen op surfspot.

hoeveel watt is voldoende voor dit systeem? Ik krijg het gevoel dat 350W het net aan trekt maar dat ik beter iets ruimer kan gaan zitten, 380, 400 etc

[ Voor 12% gewijzigd door dano_nl op 20-02-2007 17:33 ]

Meh

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je toch niet van plan bent om zwaar over te clocken heb je die P5B nergens voor nodig. Voor € 55 heb je een prima Asrock bordje, de 4coredual-VSTA meende ik.

De E4300 is opzich een prima processor, heeft erg veel in huis maar om dat er uit te krijgen zal je hem toch over moeten klokken. Het is bijna zonde als je het niet doet. Een expert hoef je er niet voor te zijn, er zweeft hier ergens een erg mooie tutorial rond speciaal voor de C2D, gemaakt door Rol-Co meende ik.

De case/voeding die je uitgekozen hebt ken ik niet. Let er echter wel even goed op wat voor voeding er in de kast zit, dit heeft zeer grote invloed op de stabiliteit van je systeem.

Verder vind ik dit systeem wat prijzig voor wat je krijgt, volgens mij zal ik laatst bij de computerland een sneller systeem voor minder. Dit komt mede doordat Alternate toch redelijk duur is.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
@hierboven ik zou geen asrock bord kopen, het zijn goede bordjes maar deze hebben geen intel chipset en hier door verlies je toch net een aantal procentjes van je performance

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Maar het kost wel een stuk minder. De P5B is echter wel een goed bord. Het is maar net of je er nog wil besparen of niet.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Eensch met beiden. De Intel chipset is sneller dat klopt, echt veel scheelt het echter niet, hier is een mooie review te vinden.

De P5B zal ongetwijfeld het 'betere' bord zijn maar hoort naar mijn mening niet in een dergelijk systeem thuis. De Asrock variant doet zijn werk prima.

• dano_nl
mmm ik zal ook eens wat andere webwinkels raadplegen (reeds wel gedaan, maar even beter naar kijken) opzich vind ik het moederbord wat ik gekozen heb wel ok, beetje kwaliteit enzo. Misschien nog een beetje bij sparen :)

ik vind het zo lastig dat er geen goede computerwinkel in de buurt is waar ik wat tegen een goede prijs kan laten samen stellen. In de buurt is toch handig met service ed. Ik woon in zaanstad, ga nog maar eens wat rondneuzen in de buurt

Meh

Pagina: 1