Toon posts:

[APPLE] NAT probleem met DHCP met handmatig adres

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende is het geval, we hebben een netwerk met +/- 10 apple desktops en een apple server. Na het installeren van een nieuwe router hadden we problemen met het doorrouteren van de SMTP port naar onze mailserver (de apple server dus). Na wat onderzoek bleek dat dit kwam doordat de server stond ingesteld op DHCP met handmatig adres. Na het wijzigen in automatisch (waardoor de server dus een "quasi-dynamisch" ip-adres krijgt) ging het NAT'en echter wel goed.

Nu is mijn vraag, wanneer het ip-adres wijzigd (om welke reden dan ook) gaat de NAT routering (op ip-adres, dns helaas niet mogelijk, tevens op mac-adres toewijzen wil niet lukken) dus niet goed! Ik weet niet of dit op gaat treden, maar vind het toch wel een naar idee. Iemand ervaring op het gebied van MAC's icm DHCP met handmatig adres. De gebruikte router is een standaard Tiscali router van Zyxcel.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verander de range van de DHCP router, en plaats je server buiten de router?

Maar normaal zou het gewoon moeten werken. DHCP van 10.0.0.1 -> 10.0.0.x, en daar tussen een statisch ip. Werkt zeer goed hier

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
maar dan "lijkt" mn router het device niet te herkennen in zn DHCP tables... ben dan bang dat hij dubbele adressen gaat uitdelen! (Is namelijk al eens eerder gebeurt)

edit: Het lukt dus nu wel met een dynamisch IP en met een statisch IP, maar MAC kent ook iets van een DHCP met handmatig ingesteld adres... dat wil zeggen, hij vraagt automatisch het gateway adres op, maar gebruikt een zelf ingesteld IP-adres (hier zit hem de kneep)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 16:24 ]

Verwijderd

ik weet niet zoveel van apple, maar je kan toch gewoon een dhcp reeks uitdelen en de server een vast ip geven, die geen overlap heeft met de dhcp reeks?

bijv. 10.0.0.10 - 10.0.0.254 is dhcp. server ip = 10.0.0.2 gw = 10.0.0.1. Heb je tevens nog wat nummertjes over voor andere servers/printers etc.
Dan staat je server natuurlijk niet in je dhcp, aangezien die geen dhcp krijgt, maar je kan hem wel gewoon benaderen, in dns zetten etc...