Toon posts:

Upgrade gamers PC tot € 1000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me ervan bewust dat er regelmatig boodschappenlijstjes op dit forum worden geplaatst. Toch ben ik op zoek naar enig commentaar toegespitst op mijn eigen boodschappenlijstje.

Ik bezit momenteel een behoorlijk verouderd systeem en wil met het oog op gamen een aantal essentiele onderdelen vervangen. Deze onderdelen zijn:
moederboard
voeding
processor
processor koeler
geheugen
videokaart

Overige hardware die ik uit oude systeem wil behouden:
behuizing (AOPEN oude serie bigtower ATX, weet serienummer niet)
DVD ReWriter
HDD (2 x SATA 120 GB)
Fans (Coolermaster 3 x 120mm).

Ik ben niet van plan te gaan overclocken en geef in principe de voorkeur aan Salland Automatisering als leverancier. Eventuele verdere besparingen zonder al te veel te hoeven inleveren op prestatie en stabiliteit zijn van harte welkom.

Boodschappenlijstje + motivering:

Moederboard
GIGABYTE GA-965P-DS3
€ 115,00
Een goed moederboard voor een redelijke prijs. Ondersteunt alle overige nieuwe hardware die ik wil aanschaffen.

Voeding
OCZ voeding GameXstream 600W Active PFC
€ 99,64
Een stabiele voeding van goede kwaliteit. Misschien ietwat overkill met betrekking tot Wattage (?) maar wel geschikt wanneer ik op later tijdstip toch besluit de graka verder te upgraden.

Processor
Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, 4MB L2, Boxed
€ 297,00
Twijfel nog of ik hier geen geld kan besparen door een E6300 te nemen. Graag input over toegevoegde waarde van de E6600 met betrekking tot 4MB L2 Cache (ik snap dat de E6600 op hogere snelheid draait, maar deze meerwaarde weegt voor mij niet op tegen de € 120,00 goedkopere E6300).

Processor koeler
GigaByte processor koeler 3D rocketcooler PRO
€ 33,00
Is van zelfde merk als mobo dus dacht dat past in ieder geval goed. Lawaai is voor mij niet zo'n probleem.

Geheugen
OCZ EL Platinum 2 Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit of 2
€ 191,99
Heb goede reviews gelezen over OCZ geheugen. 2048 MB in Dual Channel is voor mij een must. Het is een redelijk goedkope oplossing.

Videokaart
Club3D VGA GeForce 8800GTS 320 MB
€ 277,00
Ik wil een DX 10.x videokaart, maar de 880GTS 640 MB en de 8800GTX vind ik te duur. Het merk Club3D omdat dat de enige kaart is die ik in de 320 MB uitvoering kan vinden bij Salland Automatisering.

Huidige totaalprijs:
€ 1013,63 (€ 889,63 met E6300 processor)

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 16:09
Ziet er netjes uit :)
Ik zou zelf wel voor de E6300 i.p.v de E6600 gaan, maar dat komt omdat ik dat kleine prestatieverschil geen dikke €100,- extra waard vind.

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Redelijk, maar sommige dingen kunnen nog wat beter:

Voeding: Seasonic S12 430 watt (ruim voldoende voor dit systeem: x6800 + 8800GTX SLI in een compleet systeem verbuikt 360 watt full load!), bovendien technisch beter, betere efficiëntie (zuiniger, minder restwamte ->stiller), minstens net zo goede voltlijnen. Als het om aansluitingen gaat kun je prima plugjes gebruiken voor bijvoorbeeld sata en PCI-E alhoewel dat voorlopig niet nodig is. Ook dual 12v lijnen zijn niet per definitie beter; één goede lijn is een stuk beter dan 2 mindere. Ik zou zeker voor deze voeding kiezen en ook als je later nog gaat upgraden. Je ziet zelf dat het meest zware systeem nog niet eens in de buurt komt bij de max van deze voeding. En ik neem aan dat je dat weet maar als je een voeding gebruikt die enorme overkill is (bijvoorbeeld max 200 watt verbuik bij een 600watt voeding) dan kan deze onmogelijk een goede effïciëntie behalen. De betekend dus weer onnodig veel stroomverbuik en onnodig veel herrie bovenop het feit dat het dus niet nodig is.

Processor koeler: Heeeel snel weg die Gigabyte. Dat het hier om hetzelfde merk gaat als het moederbord is eerder een nadeel. Voor 35 euro is de Scythe Ninja te krijgen en dat is zo'n beetje de beste heatsink verkijgbaar en deze kan de Core 2 Duo e6600 ook prima passief koelen met alleen de hulp van een lage rpm casefan. Ook Gigabyte moet zich aan de standaards voor de 775 socket houden dus passen gaat dit net zo goed als een Gigabyte koeler. Verder snap ik niet zo dat je zegt: Lawaai is voor mij niet zo'n probleem. Zeker als ik naar je huidige keuzen kijk. Er zijn voor dezelfde prijs kwalikatief betere componenten te krijgen die wel stil zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door The_nv40_man op 19-02-2007 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
The_nv40_man schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:38:
Voeding: Seasonic S12 430 watt (ruim voldoende voor dit systeem: x6800 + 8800GTX SLI in een compleet systeem verbuikt 360 watt full load!), bovendien technisch beter, betere efficiëntie (zuiniger, minder restwamte ->stiller), minstens net zo goede voltlijnen.
Ik hoopte al dat een minder zware voeding een optie zou zijn. Als deze technisch ook nog beter is, is dat helemaal mooi. Bedankt voor de tip.
Processor koeler: Heeeel snel weg die Gigabyte.
Ik heb niet zoveel verstand van koelers en ging er van uit dat hetzelfde merk als het mobo voor weinig problemen zou zorgen. Als dit niet het geval is, is dat een gebrek aan kennis mijnerzijds. Ik zal mij eens meer verdiepen in koelers en de huidige GigaByte koeler vervangen door een Scythe Ninja of iets vergelijkbaars.
Verder snap ik niet zo dat je zegt: Lawaai is voor mij niet zo'n probleem. Zeker als ik naar je huidige keuzen kijk. Er zijn voor dezelfde prijs kwalikatief betere componenten te krijgen die wel stil zijn.
Wat ik daarmee bedoel is dat ik mij niet stoor aan het lawaai dat een systeem maakt (ik heb altijd een koptelefoon op en hoor me PC dus niet). Hogere kosten om alleen het lawaai te reduceren zijn voor mij niet acceptabel. Als jij vervolgens stelt dat er voor dezelfde prijs kwalitatief betere componentent te krijgen zijn (die ook nog eens stiller zijn) ben ik daar natuurlijk wel heel blij mee. Wederom bedankt voor je commentaar.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
dan kan je net zo goed de stock-koeler nemen.... geen aparte koeler hoeven kopen is altijd goedkoper dan er wel 1 kopen..

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Die koeler kan weg als je toch niet overklokt: -30 euro
Dat geheugen kan pc4200 wordne als je niet overklokt: - 70 euro
Voeding kan lichter(denk aan 450 watt): - 30 euro

Hier bespaar je dan 130 euro

Op de processor zou ik niet besparen, hij moet per slot van rekening een Geforce 8 bijhouden(mijn E6600 @ 3 ghz heeft moeite om mijn 8800 gtx bij te houden @ 1680x1050)

Verder zou ik die 130 euro gewoon sparen. Snellere videokaart wil je toch niet(op welke resolutie game je?) Als je toch wilt overklokken, zorg dan voor PC5300 geheugen, dat is even duur. Wat je ook kunt doen is een E4300 kopen en die klokken tot E6600 met PC4200 geheugen. 3 ghz is zelfs mogelijk met (even duur) PC5300 geheugen. Vooral omdat een E4300 iets goedkoper is als een E6300 en bovendien een hogere MP en een lagere fsb heeft, maakt dit het beestje heel interessant voor overklokken.

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1