Toon posts:

[XP + Linux] Route add

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeidag,

Ik heb een Linux server (10.2) met IP adres 192.168.1.52 mask 255.255.255.0
Nu zit ik op m'n windows XP machine met het IP adres: 172.16.x.x mask 255.255.0.0

Nu wil ik dat ik met m'n XP machine de Linux server kan overnemen, maar hoe doe ik dat? Ik heb wel eens gehoord dat dat met het route add commando gaat? Maar hoe werkt dat?
De PC's in dezelfde range gooien is geen optie.

Ik heb de search van GoT doorzocht en op microsoft.com gekeken maar ik kom er echt niet uit.

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:06:
Goeidag,

Ik heb een Linux server (10.2) met IP adres 192.168.1.52 mask 255.255.255.0
Nu zit ik op m'n windows XP machine met het IP adres: 172.16.x.x mask 255.255.0.0

Nu wil ik dat ik met m'n XP machine de Linux server kan overnemen, maar hoe doe ik dat? Ik heb wel eens gehoord dat dat met het route add commando gaat? Maar hoe werkt dat?
De PC's in dezelfde range gooien is geen optie.

Ik heb de search van GoT doorzocht en op microsoft.com gekeken maar ik kom er echt niet uit.
Wanneer je deze 2 ranges hebt neem ik aan dat er ergens een router tussen zit. Route add is dus uit de kwestie.

* Eerst en vooral kunnen de 2 machines elkaar pingen ?
* Zitten er tussen deze 2 netwerkjes firewalls ?
* Daarna, wat bedoel je met "overnemen" ? VNC ? RDP ?

Dan pas kunnen we je verder helpen vrees ik!

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn weten zit er geen router tussen.
Ik zit hier op het school netwerk en daar een pc gepakt en die het adres 192.168.1.52 gegeven.

De machines kunnen elkaar niet pingen en de firewall's op beide machine's staan uit.

Ik wil de pc's overnemen met VNC ja.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je hebt die PC zelf handmatig dat IP gegeven? Probeer anders eens een IP in de correcte range?

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:14:
Je hebt die PC zelf handmatig dat IP gegeven? Probeer anders eens een IP in de correcte range?
De XP machine krijgt een IP van DHCP. En de Linux machine heb ik handmatig een IP gegeven.
En de PC's beide in dezelfde range doen is geen helaas geen optie, want dan ben ik met mn XP machine los van het bestaande netwerk.

• Dieter
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:13:
Naar mijn weten zit er geen router tussen.
Ik zit hier op het school netwerk en daar een pc gepakt en die het adres 192.168.1.52 gegeven.

De machines kunnen elkaar niet pingen en de firewall's op beide machine's staan uit.

Ik wil de pc's overnemen met VNC ja.
Aangezien de clients elkaar niet kunnen pingen, moeten we beginnen met het netwerkniveau te bekijken. Ik neem aan dat de client in de school staat en de server bij je thuis ? Waarschijnlijk is dergelijk verkeer (VNC) tegengehouden door de beheerder van de school en niet toegelaten. In dat geval kunnen we je niet verder helpen.

En wat bedoel je met het adres gegeven ? Wat is het normale adres gebruik ik de school ? Kan je wel naar het internet toe ? geef eens een netwerkschema ?

• Dieter
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:16:
[...]

De XP machine krijgt een IP van DHCP. En de Linux machine heb ik handmatig een IP gegeven.
En de PC's beide in dezelfde range doen is geen helaas geen optie, want dan ben ik met mn XP machine los van het bestaande netwerk.
Je kan dit verwezelijken door er een router tussen te zetten (die de 2 netwerken kent) ofwel de machines in hetzelfde subnet te gooien! Maar ik zie waar je heen wil hoor ... even de route add pagina opzoeken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Dieter op 19-02-2007 15:20 ]

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 22:21
Handig is als ze in de zelfde IP range zitten.

Zit er een router tussen de verschillende IP ranges moet er een route gemaakt worden (als deze er als niet is)

Je moet als eerst een route maken naar je 172.16.0.0/16 netwerk:
# route add -net 172.16.0.0/16 gw [hier het ip adres van de gateway]

En dan met VNC viewer op je Windows machine naar het IP adres van de Linux machine.

Nu moet daar natuurlijk wel VNC-Server draaien.

Voor systeembeheer taken gebruik ik meestal OpenSSH.

• Dieter
s_broekhoven schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:19:
Handig is als ze in de zelfde IP range zitten.

Zit er een router tussen de verschillende IP ranges moet er een route gemaakt worden (als deze er als niet is)

Je moet als eerst een route maken naar je 172.16.0.0/16 netwerk:
# route add -net 172.16.0.0/16 gw [hier het ip adres van de gateway]

En dan met VNC viewer op je Windows machine naar het IP adres van de Linux machine.

Nu moet daar natuurlijk wel VNC-Server draaien.

Voor systeembeheer taken gebruik ik meestal OpenSSH.
Meneer broekhoven was sneller :)
Probeer het eens uit!

Verwijderd

Topicstarter
Beide pc's staan hier op school:

XP machine heeft het normale IP adres (Dynamisch) van school: 172.16.x.x (Met deze pc kan ik dus ook op internet, maar met de Linux machine niet.)
De Linux machine hangt gewoon met een UTP kabel in dezelfde kabelgoot als mn XP machine, maar die heb ik een statisch IP adres gegeven: 192.168.1.52, dus die zitten niet in dezelfde range.

• Dieter
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:24:
Beide pc's staan hier op school:

XP machine heeft het normale IP adres (Dynamisch) van school: 172.16.x.x (Met deze pc kan ik dus ook op internet, maar met de Linux machine niet.)
De Linux machine hangt gewoon met een UTP kabel in dezelfde kabelgoot als mn XP machine, maar die heb ik een statisch IP adres gegeven: 192.168.1.52, dus die zitten niet in dezelfde range.
Wel, zoals s_broekhoven reeds zei :

Route
Hiermee kunt u de vermeldingen in de lokale IP-routeringstabel weergeven en wijzigen. Wanneer u bij route geen parameters opgeeft, wordt Help-informatie weergegeven.

Syntaxis
route [-f ] [-p ] [Opdracht [Doel] [mask Netmasker] [Gateway] [metric Metric]] [if Interface]]

Parameters
-f

Hiermee ontdoet u de routeringstabel van alle vermeldingen die geen hostroutering zijn (routeringen met het netmask 255.255.255.255), de loopback-netwerkroutering (routeringen met het netwerkadres 127.0.0.0 en het netmask 255.0.0.0) of multicast-routeringen (routeringen met het netwerkadres 224.0.0.0 en het netmask 240.0.0.0). Als u deze parameter in combinatie met een van de opdrachten gebruikt (bijvoorbeeld add, change of delete), worden de vermeldingen verwijderd voordat de opdracht wordt uitgevoerd.

-p

Als u een route wilt toevoegen aan de bestemming 10.41.0.0 met het subnetmasker 255.255.0.0 en als adres van de volgende hop 10.27.0.1, typt u:

route add 10.41.0.0 mask 255.255.0.0 10.27.0.1

[ Voor 7% gewijzigd door Dieter op 19-02-2007 15:32 ]

Pagina: 1