Auto-sub: Welke woofer is dit en andere vragen.

Pagina: 1
Acties:
  • 423 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Hoera, ik heb mijn eerste autootje :). In deze auto wil ik graag een sub bouwen. De huidige speakers gaan niet laag genoeg en bovendien lijkt het me een leuk projectje.
Ik heb via marktplaats een subwoofer en een versterker weten te bemachtigen, zie plaatjes. Er staat echter verder geen informatie bij de woofer, zodat ik geen berekeningen in WinISD uit kan voeren :(
Hij schijnt uit een "Bass Cube" te komen.
Kent iemand deze woofer? Graag wat meer specs zodat ik weet hoe groot ik mijn kast moet maken. De breedte is 26 cm.

Verder: Moet ik die sub in de achterbak, onder de hoedenplank verstoppen? Krijgen de speakers die in mijn hoedenplank zitten geen last van de luchtverplaatsing van de sub?
Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/1463/dscn1665zu0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/1352/dscn1667aw1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/2955/dscn1668fj8.jpg

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit ziet eruit als een caliber woofer.
Een rally (cwr 12) of een cw12, of een voorloper daarvan.

Wil je het aan de veilige kant houden zeg ik; litertje of 30/35 gesloten.
Anders verder googlen en de parameters zoeken :)

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoe wil een 12" woofer 26 cm zijn :? Ik zie eigenlijk ook geen gelijkenis met bovengenoemde types...

Maar een gesloten doos van 30 tot 35 liter werkt vaak prima. Zeker het proberen waard.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ligt er een beetje aan wát er 26cm is.. De doorsnee van de surround, of de hele woofer.

Ik zeg: caliber cw10 of cw12.

parameters vind je hier:
http://www.edu.stadia.fi/~0101585/bassotaulukko.html

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ok, dan ga ik er even vanuit dat die het is! Iemand ervaring met deze woofer?
Als ik een kist van 130 liter mag komt het -3DB punt uit op 30 Hz, dat lijkt me prima.

En nog steeds:

Verder: Moet ik die sub in de achterbak, onder de hoedenplank verstoppen? Krijgen de speakers die in mijn hoedenplank zitten geen last van de luchtverplaatsing van de sub?

• teacher

teacher

Dysgaf!

130 liter?!!!

Dat is ehh.. veel.

ik zou een kistje bouwen, die in je kofferbak (vast)zetten. Je speakers in je hoedenplank zullen er geen last van hebben. Wel scheelt het als er een "opening" is tussen kofferbak en luisterruimte.

Wat voor amp ga je ervoor zetten?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 11:54

Sick Nick

Drop the top!

Met deze sub zullen je hoedenplank speakers er geen of weinig last van hebben maar heb genoeg setups gezien waarbij de hoedenplank speakers zowat uit hun chassis werden gedrukt door de luchtverplaatsing van de subs :) Ik heb zelf achter geen speakers (geluid hoort van voren te komen, 3weg actief geregeld) maar de subs zorgen wel dat de bekleding van de hoedenplank op de plekken waar er gaten onder zitten flink wappert.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hm is dat te groot voor een carsub? Als ik hem kleiner maak, komt hij lang zo laag niet... Zeker als ik hem nog gesloten maak ook! Bij 64 liter komt hij tot 43 hz (-3 DB-punt). Is dit nog acceptabel voor een sub?
Ik weet niet welk merk de amp is... Heb ik erbij gekocht en volgens mij hoorde deze bij de "bass cube". Zal dus wel goed op elkaar afgestemd zijn!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet je cabingain niet. Die is meer dan 12 dB in het laag! Verder ben ik nog steeds niet overtuigd dat het die woofer is. Misschien kun je zelf het een en ander meten. Een guide daarvoor is ooit een keer door iemand hier op GoT gezet. Op internet is ook nog wel het een en ander te vinden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher

teacher

Dysgaf!

"bass cube" is een calibernaam. De ophoging bij de magneet is ook "caliber eigen". Maar, ook caliber woofers worden gemaakt in china. Verder herken ik de voorkant van de woofer niet. Kan dus ook een necom zijn oid.

Zou je toevallig eens wat foto's kunnen posten van de amp?

Enneh.. 64 liter is meer een maat voor een gepoorte kist. We weten niet zeker welke woofer het is, en wat de parameters dus zijn. Dan is een gepoorte kist nutteloos. Dus óf zelf meten, óf een dichte kist maken.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik bedoel dan ook 64 liter gepoort...

Enne, ik heb wat foto's opgezocht van de CW-10 en hij lijkt hier precies op!

Bij gesloten komt deze woofer totaal niet laag (50-60 Hz) en schiet ik dus niets mee op... Een te boemerige bass heb ik al :P

[edit]
Foto's zal ik maken zodra ik kan (ding staat momenteel bij mijn ouders).

[ Voor 14% gewijzigd door TB op 20-02-2007 19:41 ]

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
En dan even over het scheiden van de frequenties:

Kan ik gewoon een condensator tussen de achterste speakers zetten om ze bij, zeg maar 70 Hz af te laten vallen? Hieronder doen ze volgens mij vrij weinig meer. Of zijn er elegantere oplossingen?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, actief filteren via radio of versterker...

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ja sorry, heb het misschien een beetje fout uitgelegd:

op de sub zit een actieve crossover, die kan ik afregelen.
Verder heb ik voor (10 cm) en achter (16,5 cm) speakers die door de HU aangestuurd worden. Met name de achterste speakers wil ik aanpassen, zodat ze vanaf (ong) 70 Hz mee gaan doen. Kan dit dmv een condensator? Dat is dan toch passief filteren?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja hoor, dat kan. Scoor wel een beetje een goede condensator.

Kijk anders of je een leuk 4 kanaals ampje erbij kan vinden (met ingebouwde filters enzo).

Pagina: 1