[OS X] geen servers bij netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Om te beginnen, ik heb geprobeerd te zoeken op google, en hier op GoT, maar ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag.

Het punt is dat ik in de finder geen servers kan vinden. Ik kan met appel-K wel direct verbinden door een IP in de tikken, maar ik kan dus niet door servers browsen. Bij netwerk in finder zie ik alleen dit:
Afbeeldingslocatie: http://img257.imageshack.us/img257/6668/netwta9.png
(die 3 mappen zijn leeg trouwens)

Ik heb al een hele tijd zitten zoeken in de prefs van finder en netwerk, maar ik kan niets vinden wat dit verhelpt. Ik heb personal file sharing en windows sharing aanstaan (als het uitmaakt).

Dus wie o wie kan mij hierbij helpen.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Hoe staan je DNS instellingen, en hoe ziet je netwerk er verder uit?

[ Voor 3% gewijzigd door domi235 op 19-02-2007 14:57 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• DocB
domi235 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 14:56:
Hoe staan je DNS instellingen, en hoe ziet je netwerk er verder uit?
Ik heb nooit iets aan mijn DNS instellingen gedaan (bij netwerk staat er niets ingevuld bij DNS servers), en dit probleem heb ik onafhankelijk van verbinding (airport of kabel), of van het netwerk (thuis, ouders, school).

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 15:45
Ik heb hetzelfde, maak ook altijd verbinding via cmd+k.

• domi235

domi235

Magic!

Kun je via appeltje - k ook geen naam van een server / werkstation met gedeelde mappen invullen dmv smb://computernaam/share ? Als je dit niet kunt dan moet het bijna wel aan je DNS instelling liggen.

Heb je dit probleem trouwens altijd al gehad of sinds kort?

• DocB
domi235 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:32:
Kun je via appeltje - k ook geen naam van een server / werkstation met gedeelde mappen invullen dmv smb://computernaam/share ? Als je dit niet kunt dan moet het bijna wel aan je DNS instelling liggen.

Heb je dit probleem trouwens altijd al gehad of sinds kort?
De naam van een computer intikken werkt wel gewoon, dus DNS resolven lukt blijkbaar gewoon.

Dit probleem heb ik al best een tijdje, maar ik kan me herinneren dat ik ooit wel gewoon kon browsen. Tis dus wel lastig om te bedenken waardoor het komt omdat het probleem al zo lang bestaat.

@Kaspers:
Dat werkt idd ook wel, maar ik vind het irritant worden om steeds IP's op te zoeken in de DHCP table van de router en zo verbinding te maken als het ook makkelijker kan... :)

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Als het om Windows servers gaat, zet dan je netwerknaam goed in de Directory Access utility. Gaat het om Apple servers, controleer dan of Bonjour ingeschakeld staat, en probeer eens Appletalk in- of uit te schakelen (ligt eraan of het nu aan staat).

• domi235

domi235

Magic!

Ik weet niet of deze link bij jou ook helpt of ook maar van toepassing is, ik heb er veel aan gehad en is vaak handig:

http://allinthehead.com/r...dows-2003-share-from-os-x

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Staat in OS X je firewall aan en blokkeer je daarmee UDP verkeer? If so, dan is het handig om dat laatste uit te zetten. Bij Windows networking wordt UDP gebruikt om het e.e.a. te adverteren, als je dat blokkeert dan krijg je die advertisements dus ook niet meer binnen en zul je de servers ook niet zien.

• domi235

domi235

Magic!

ppl schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:38:
Staat in OS X je firewall aan en blokkeer je daarmee UDP verkeer? If so, dan is het handig om dat laatste uit te zetten. Bij Windows networking wordt UDP gebruikt om het e.e.a. te adverteren, als je dat blokkeert dan krijg je die advertisements dus ook niet meer binnen en zul je de servers ook niet zien.
Hij komt er via het ip-adres wel op de share terecht, dus het lijkt me erg sterk als dit een firewall probleem is :)

• DocB
domi235 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 18:05:
Ik weet niet of deze link bij jou ook helpt of ook maar van toepassing is, ik heb er veel aan gehad en is vaak handig:

http://allinthehead.com/r...dows-2003-share-from-os-x
In die link staat dat hij de server wel kan zien door te browsen, en dat lukt bij mij dus niet. Maar wel bedankt voor de link, ik ga straks even proberen om te zien of dit helpt.

@ppl: nee ik heb geen firewall aanstaan, dus dat is het ook niet.

• ppl
  • Niet online

ppl

domi235 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:45:
[...]

Hij komt er via het ip-adres wel op de share terecht, dus het lijkt me erg sterk als dit een firewall probleem is :)
Precies, hij komt er via het ip-adres op en ziet ze niet in zijn Finder. Dat duidt dus zeker wel op een firewall probleem wanneer je UDP blokkeert. Samba en Windows adverteren hun services op bepaalde poorten en gebruiken hiervoor UDP. Als je dus UDP blokkeert op je firewall dan worden die advertisement pakketjes geblokkeerd. Geblokkeerde advertisement betekent dat je die services niet zult zien bijv. in je Finder. Als je een beetje had verdiept in hoe smb/cifs en de firewall in OS X werkt dan had je het ook zelf kunnen bedenken ;) Ik vraag me alleen af of de TS het ook heeft met dingen als AFP en NFS.

Anyway, in geval van de TS wordt er dus geen firewall gebruikt op de Mac.
Je kunt in Directory Access opgeven in welke workgroup je zit, dat kan misschien ook helpen maar dan zul je dat dus moeten aanpassen op iederen locatie waar je komt.

• kakature
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01 15:46
Wel, ik heb dit probleem sindskort ook. Vroeger lukte dat perfect maar op een dag kreeg ik geen servers meer te zien (2 WinXP pc's btw). Zelfs met Appeltje + K werkt het niet meer, uiterst irritant.

• ppl
  • Niet online

ppl

Dan is er bij jou wat meer aan de hand denk ik. Probeer je dat appeltje-k met een hostname of ook met een ip-adres? Werkt het in beide gevallen niet?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heeft TS en kakature een zelfde programma geinstalleerd waardoor dit gebeurd kan zijn?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 19:37
bij mij duurt het even voordat mijn windows computer verschijnt in het serverlijstje (+/- 5-10 minuten), dit wisselt ook nog eens..

• kakature
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01 15:46
ppl schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 23:34:
Dan is er bij jou wat meer aan de hand denk ik. Probeer je dat appeltje-k met een hostname of ook met een ip-adres? Werkt het in beide gevallen niet?
Wel, dit is vreemd. Ik reboot gisteren mijn Windows XP bak en wonder bij wonder, ik kreeg die weer te zien bij Netwerk. Dus het was de schuld van Windows XP :9
Pagina: 1