Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van 13,8 naar 12 volt [auto]

Pagina: 1
Acties:
  • 772 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:07
Beste mensen,

Ik krijg morgen mijn angel eyes voor mijn auto binnen. Nu hoor ik vaker dat bij mensen de ledjes doorbranden. Omdat deze leds lastig te vervangen zijn wil ik dit graag voorkomen door ervoor te zorgen dat er neit meer dan 12 volt door de kabel gaat. Ik heb het vermoeden dat een te hoog voltage het probleem is dat ervoor zorgt dat de leds doorbranden.

Nu weet ik wel iets van electronica af, ik had zelf een aantal mogelijkheden verzonnen:
1) Een aantal diodes achterelkaar (ongeveer 0,7 volt spanningsval per diode)
2) Weerstandjes
3) 12 volt zenerdiode

Wat kan ik het beste doen. Het liefst zou ik er ook nog voor zorgen dat er geen spanningspieken zijn voor de ledjes. Misschien dat die ontstaan bij het starten? Lijkt me niet gezond voor de leds. Ik heb ook al naar een spanningsregelaar, maar daar heb je minimaal 15 volt voor nodig.

Alvast bedankt

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ledjes op 13,8 of 12 V moet allebei prima kunnen als je weerstand maar in orde is. Er zijn trouwens best low drop spanningsregelaars die aan 1,8 V meer dan genoeg hebben om de spanning op 12 V te houden.

• EIo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-06 14:06

EIo

Verwijderd

De dynamo van de auto genereert ongeveer 14,4 volt. Ik zou gewoon voor een weerstandje gaan want piekspanningen kunnen die dingen wel tegen. Wat je ook kunt doen is ergens een aanstekerplug afhalen die bijvoorbeeld bedoeld is voor een beeldscherm of kerstboom. Hierin zit vaak al iets van een spanningsregelaar.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:50

Nik

Starten met je licht uit, is sowieso een aanrader dan :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kun je er niet gewoon een 7812IC tussenzetten?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 19-02-2007 14:54 ]

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Bij conrad.nl vind je wel iets van je gading.

• Pietjuh
Misschien is het handigste om ze ff in een 12 volt adapter te hangen, stroom aflezen op multimeter en dan een weerstandswaarde berekenen voor angel eyes?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 20:27
Het probleem is dat de boordspanning kan varieren van 12 tot bijna 15V

Als die angeleyes doorbranden zijn ze domweg slecht ontworpen, auto electronica moet daar rekening mee houden.

Repareren doe je zo.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Meeste goede autoelectronica werkt met gemak tot > 24V, dus idd slecht ontwerp.
Ik zou inderdaad gaan voor een weerstand ertussen als het echt gewoon leds zijn.

@MickeyMan, die hebben volgens mij minimaal 16V nodig om 12V output te geven.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 10:00
weerstand is ook niet zo handig want je weet niet hoeveel stroom er doorheen loopt. Paar diodes moet prima kunnen lijkt mij. En idd de 7812 heeft een spanningsval van 3 volt dus dan zou je 15 volt moeten hebben

of zoek een spannings regelaar met een voltage drop van 1 volt............

grtz Bas

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Een regelaar die het voltage verlaagt lijkt me niet handig, als je motor stationair draait (voor het stoplicht ofzo) dan is de dynamo amper aan het bijladen (vaak te merken aan koplampen die minder fel branden en een kachelventilator die minder hard blaast). De boordspanning is dan grofweg 12.5V, zodra je gaat rijden en toeren maakt zal dit weer stijgen naar 14.4 tot 14.8 volt. Dus je wilt eigenlijk een soort condensatortje ertussen die een input van 12 tot 15 volt accepteert en een strakke 12v als output heeft.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Sick Nick schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:02:
Een regelaar die het voltage verlaagt lijkt me niet handig, als je motor stationair draait (voor het stoplicht ofzo) dan is de dynamo amper aan het bijladen (vaak te merken aan koplampen die minder fel branden en een kachelventilator die minder hard blaast). De boordspanning is dan grofweg 12.5V, zodra je gaat rijden en toeren maakt zal dit weer stijgen naar 14.4 tot 14.8 volt. Dus je wilt eigenlijk een soort condensatortje ertussen die een input van 12 tot 15 volt accepteert en een strakke 12v als output heeft.
Kortom: een geschakelde voeding (buck-boost). Is niet zo enorm moeilijk te maken, IC kopen samen met wat klein grut (spoeltje, schottkydiode, wat condensatoren en wat weerstanden), solderen volgens datasheet en je hebt een nette stroombeveiligde voeding van exact de spanning die je wil.

Ik vraag me echter af of dat veel nut heeft om die moeite te doen, paar diode's ervoor of een weerstandje bijplaatsen lijkt me de simpelste oplossing, beetje feller of minder fel lijkt me niet uit te maken. Voor extra beveiliging tegen stroompieken kan je trouwens nog een spoeltje in serie zetten, een spoel werkt als een vliegwiel voor stroom, gaat de stroomveranderingen tegen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Pietjuh
Thnx voor de tips.
Ik ga denk ik voor de oplossing van naftebakje, heb maakt idd niet zoveel uit als het voltage zakt tot onder de 12 volt, dan maar wat minder fel.

Verwijderd

Heb zo voor m'n moto een "voedingkje" gemaakt voor een fietskilometerteller (ingebouwd en verlichting ingezet ed), had eerst gewoon een paar diodes en weerstand, maar blijkt dat zelfs 4mA al teveel ruststroom is :( dus heb nadien met zener en grote weerstand (zodat de ruststroom in de µA was) gevolgd door een opampje als spanningsvolger dit opgelost.

Natuurlijk in jou geval heb je wsl een schakelaar zodat je angel eyes niet branden wanneer het contact afstaat, in welk geval je echt niet ver moet gaan zoeken en meer dan voldoende zal hebben aan wat diodes.

Verwijderd

probeer met een constante stroombron te werken voor de angel eyes.
heb daarvoor vroeger een lm317 gebruikt en heb nooit geen probleem gehad met leds in de wagen.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57
gewoon je weerstand iets ruimer nemen, zelf ook gedaan en nog nooit iets doorgebrand aan leds etc

• roxy707
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-07 20:36
Je zou eens kunnen kijken naar een zgn. Step-Down Voltage Regulator, zoals de LM2576-12 van National. Ik heb deze wel eens vaker ingezet en ben daar niet ontevreden over. Het enige nadeel is alleen dat dit IC niet meer als 3A aan output kan leveren...

• Sine
Wat zal zo'n ring gebruiken ? paar honderd mA ?

En als de spanning onder de 12V zakt is dat ook nog geen ramp.

Zo komt het er iig nooit boven, de maximale drop hierbij is iets van 0.7V, simpeler wordt het niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
.

TIP41 oid
          +  o--------o-----   --------------o  +
                      |     \ ^
                     .-.    ---
                     | |     |
             220 Ohm | |     |
                     '-'     |
                      |      |                12V uit
                      '------o
                             |
                             z Zener
                             A 12V 1W
                             |
                             |
                             |
                             V
                             - 1n4148
                             |
             o---------------o---------------o

[ Voor 15% gewijzigd door Sine op 20-02-2007 15:31 ]

Repareren doe je zo.

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11 20:12
Niet met spanningen werken, maar met stroom (leds zijn stroomgestuurd!).
Er bestaan trouwens led-driver IC's die dat allemaal voor je doen (kijk eens bij Maxim)

• Sine
die dingen hebben een ingebakken weerstand voor 12V, als je niet meer aanbied dan 12V zou er nooit wat kapot mogen gaan.

Stroombron kan ook, maar dan zul je de weerstand uit die dingen moeten slopen om wat spanning over te houden om ook te kunnen regelen.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1