LED Dimmen met potmeter ???

Pagina: 1
Acties:
  • 4.224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171914

Topicstarter
hallo,

ik wil graag mijn LED's dimmen met een potmeter en weerstanden, dat je bij elk punt waar de potmeter contact maakt een weerstand erbij met een bepaalde waarde.

ik weet alleen niet of dit een goede manier is om diet te doen, zijn er suggesties?

De Specificaties:
Blauwe LED:
20 mA
3.8V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

potmeters zijn traploos, dus je kan ze oneindig dimmen op deze manier. Ik zal wel en minimale weerstand in serie zetten met je potmeter omdat je je ledje sloopt als je niet uitkijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 13:55
leds dimmen niet echt lekker met een potmeter. Je kan beter pwm gebruiken..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Een potmeter is een traploze weerstand van 0Ohm naar een bepaalde waarde. Je zal altijd dus een weerstand in serie moeten schakelen van (3.8/20E-3=) 190Ohm.
Als je vervolgens een potmeter pakt van 1k<Ohm<2k ofzo kan je denk ik je ledje voldoende dimmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

bazzzzzz schreef op maandag 19 februari 2007 @ 14:38:
leds dimmen niet echt lekker met een potmeter. Je kan beter pwm gebruiken..........
hoezo dimmen ledjes niet lekker met een potmeter. Natuurlijk is PWM mooien maar dan heb je al gauw 5 keer zoveel onderdelen nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dus eigenlijk krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: http://img216.imageshack.us/img216/4065/img1448if6.th.jpg

ik weet nog niet veel van electronica af, ben een super beginer, dus tip's heb ik zeker nodig :)
en maakt het nog uit wat voor potmeter ik gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:19
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17

D3 en de motor kunnen weg en de fet kan je vervangen door een BC547 of wat je wil. dan is hij super mooi te dimmen :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Anoniem: 171914 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 14:46:
dus eigenlijk krijg je dit:

[afbeelding]

ik weet nog niet veel van electronica af, ben een super beginer, dus tip's heb ik zeker nodig :)
en maakt het nog uit wat voor potmeter ik gebruik?
je moet voor elke ledje een eigen weerstand zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hm, ja zie je, ik heb er nog niet veel verstand van, dus ik houd het lieven simpel, :), maar wel bedankt

@ trailblazer, ik wil alle led's in 1 keer dimmen, dan moet je toch niet voor alle LED's een weerstand zetten?

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 171914 op 19-02-2007 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je je ledjes parallel zet zonder eigen weerstand zal je 1 voor 1 je ledjes opblazen. Er is er namelijk altijd eentje die iets meer stroom trekt warmer wordt meer stroom gaat trekken en dan kapot gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
daarom staan ze ook in serie.
Je hebt eerst de plus pool, die gaat naar de minimale weerstand, dan kies je met je potmeter 1 van weerstandjes die je wilt hebben, je staat dus gewoon in serie, als je een andere weerstand zou nemen sta je dat ook, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 22:37
TrailBlazer schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:03:
als je je ledjes parallel zet zonder eigen weerstand zal je 1 voor 1 je ledjes opblazen. Er is er namelijk altijd eentje die iets meer stroom trekt warmer wordt meer stroom gaat trekken en dan kapot gaat
Het is bad practice, maar met gelijke leds kan het wel.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/led/KIF_3476.JPG

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
werkt het niet of wel, wat ik in gedachten had, het leek mij ( ja idd mij) heel lochisch, maar dat zal wel komen omdat ik er niet heel veel verstand van heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Sine schreef op maandag 19 februari 2007 @ 16:13:
[...]

Het is bad practice, maar met gelijke leds kan het wel.

[afbeelding]
laat naftebakje het maar niet horen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Is al een discussie (en test) over geweest ;)
Sine kwam goed uit de test :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Sine schreef op maandag 19 februari 2007 @ 16:13:
[...]Het is bad practice, maar met gelijke leds kan het wel.
Het is dom, maar je eigen hand afzagen kan wel, met een gekarteld mes of een hakbijl gaat dat het handigst :D
Gewone ledje's die je bij de elektroboer koopt, zijn nu eens van het merkje "hakkie takkie", dan eens van "ying yong", afhankelijk van wie enkele eurocent per 100 led's goedkoper is op het moment van aankopen. Aangezien de elektroboer alles door elkaar bewaart, en je op een led doorgaans niet kan zien welk merk het is, heb je als amateur veel kans dat het parallel schakelen van led's in een prachtig klank-en lichtspektakel resulteerd (eerst zie je er eentje wat andere kleur licht geven, en langzaam zwart worden, daarna gaan de volgende steeds sneller onder het verspreiden van een minder lieflijke geur kapot, met wat geluk ontploffen ze een na een).
Je kan als amateur nooit zeker zijn dat je gelijke led's krijgt, dus reken er niet op dat het werkt (je gelooft niet hoeveel verschil er in "dezelfde" componenten van verschillende fabrikanten zit, kan echt verschil maken tussen een werkend toestel en een brand).

LED's in parallel schakelen mag niet tenzij je verschrikkelijk goed weet waar je mee bezig bent, maar dan weet je dat het idioot is om ze parallel te willen schakelen.

TS: wat jij verkeerdelijk potmeter noemt, ken ik als een standenschakelaar. Het schema dat je hebt getekend is, als je hiermee rekening houd, helemaal goed.
Een potmeter is een regelbare weerstand, dat is hierboven al uitgelegd, maar het is niet interessant om daarmee de helderheid te gaan regelen, omdat je dan warmte gaat verstoken in je potmeter (die er niet voor gemaakt is, en zij die er wel voor gemaakt zijn zijn nogal duur en moeilijker te krijgen).
Een oplossing bestaat er in om bijvoorbeeld een LM317 te gebruiken, zie de datasheet, waardoor alle warmte wordt opgewekt in de LM317 (die gemakkelijk te koelen is en ervoor is gemaakt), en de potmeter een goedkoop modelletje mag zijn.
Wil je nu echter die energie die je minder in de led's bij verlaagde helderheid steekt niet omzetten naar warmte (zuiniger dus), kan je een PWM regeling gebruiken, hierbij ga je de led's op de gewone manier (met een weerstandje) aansluiten, en schakel je de voedingsspanning sneller dan je oog de led's kan zien knipperen in en uit. Hoe meer % van de tijd je de voedingsspanning uitschakeld, hoe minder fel de led's gaan branden.

Livestrong, is je vraag hiermee voldoende beantwoord :*)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
agha oke, super bedankt, ik wist niet dat het een standenschakelaar heette, nuy weet ik voldoende, even wat weerstandjes kopen en een standenschakelaar en ik heb alles, sorry voor de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ja, LEDs werken door stroom. Niet met spanning. Heel wat anders dan gloeilampen.
Potmeter is regelbare weerstand en dat doet meer spanningsval regelen. LED heeft weinig last van spanningsveranderingen en zal dus niet ideaal mee te regelen zijn. Ongeschikt.

PWM is beste oplossing, dankzij snelle werking van LED is het geen probleem in regelen van lichtsterkte. Gewoon aan en uit in hoog tempo.

Tweede oplossing is regelen op stroom. Je begrenst de stroom ermee en dat werkt wel met LED. Een stroombegrenzer bouwen tot max 20 mA is dus mogelijkheid. Het is gewoon afknijpen van stroom naar LED en dat zal wel aardig gelijkmatig afnemen. Alleen nadelig als je met meer LEDs gaat werken.
Met PWM maakt niet veel uit hoeveel leds je hebt. Elke led behoudt zijn eigen voorschakelweerstand.

In vorige post over parallel schakelen mag niet over 1 weerstand. In serie mag wel. Doordat elke led beetje anders gedraagt op stroom zul je zien dat leds allemaal verschillend branden in lichtsterkte. Als 1 led minder stroom trekt, krijgen andere leds meer stroom. Blijven we zo doorgaan, dan kunnen de leds eerder hier en daar defect raken, en ontstaat er zowat kettingreactie die rest opblaast. Einde verhaal. Nogmaals, je moet dus niet denken alsof het gloeilampen zijn.
In parallel daarom altijd elke led eigen weerstand.
In serie is dat kettingreactie niet mogelijk omdat boel dan uitvalt. De stroom door alle leds blijft gelijk als ik goed heb.

PWM kan al met NE555 gebouwd worden. Er zijn schakelingen voor op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke, ik ben nog niet zo ver dat ik met IC's en/of NE555 ga werken, later misschien :)
Pagina: 1