[PS3] De Pijplijn

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .kernel.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-07 21:28
Met de release van de PS3 naderend ben ik toch benieuwd wat Sony uit de hogehoed gaat toveren om mij over te halen. Voorgaande jaren ben ik altijd de trotse bezitter geweest van Sony's paradepaardje. Ik heb vele leuke jaren meegemaakt op de PSX en PS2. Altijd was ik ook overtuigd door de goeie exclusives die de Playstation had, en dan met name door Grand Theft Auto. Deze laatste was zelfs voor mij een reden de PS2 te kopen. Nu vijf jaar later zit ik weer in het zelfde schuitje, nieuwe GTA op komst!

Echter waar je voorheen een Playstation bezitter moest zijn om als eerste een nieuwe GTA te spelen is er dit jaar zowaar keuze (GTA IV komt tegelijk op PS3 en 360). Deze trend lijkt echter niet alleen op te gaan voor Grand Theft Auto, Assasins Creed bijvoorbeeld zou PS-exclusive zijn maar is inmiddels aangekondigd op 360, en over MGS gaan zeer sterke geruchten dat deze ook naar de 360 zal komen.

Toen ik twee jaar terug Kutragi-san op de E-3 over de PS3 hoorde praten, en ik de demo's zag was ik eigenlijk al verkocht. Er moest en zou hier een PS3 komen in maart 07 (toen nog Nov 06 :-( ). Overdonderd was ik door Eightdays, Killzone Next-gen en The Getaway (Amsterdam!!!!!). Maar in plaats van info, screenshots en release-dates bleef het de jaren ernaa stil.

Nu de release echter dichterbij komt en ik de line-up aan games bekijk ben ik totaal niet overtuigd. Nog minder ben ik geamuseerd door het gebrek aan info over de te komen spellen. Uiteraard is de techniek in de PS3 (voor zo ver ik kan beoordelen) zeer groot in potentie, echter heb ik nog niets kunnen vinden waar de CELL superieur in is t.o.v. de Xbox360. Blu-ray is een mooie feature, echter houd ik totaal niet van films kijken dus is voor mij minder interessant. Wel ben ik blij dat de online feature gevrijwaard is van abbonementsgeld (goed werk Sony).

Tot op heden zijn het mooie woorden van Harrison, Hirai en Kutragi, maar als ik kijk wat er nou werkelijk ligt zeg ik: weinig verschil met de Xbox. Het geen mij als Sony-Fanboy van het eerste uur zorgen baart. Sterker nog zo als het er nu naar uitziet zit ik met een Xbox360 het goedkoopst op de eerste rij van GTAIV. Iets wat voor mij doorslaggevend is.

Mijn vraag aan de mensen van Sony (Playstation3 & Vich) is dan ook:
"Wat hebben jullie nog in de pijplijn zitten?"
Uiteraard begrijp ik dat jullie onder NDA's staan en weinig tot niets los kunnen laten (logisch). Echter ben ik van mening dat als je de laatste twijfelaars over wilt halen jullie toch wat meer moeten loslaten over de "top" games als; killzone, eightdays, etc. Want als ik de huidige line-up bekijk vind ik em aardig waardeloos, maar ja smaken verschillen. Ook over de claims van een gelijktijdige release en de productie problemen ben ik niet te spreken. Mijn moeder heeft mij geleerd nooit beloftes te doen die niet na kunt komen.

Ik hoop dat ze een piepklein tipje van de sluier op kunnen lichten, zie het als een verantwoording t.o.v. jullie investeerders. Blijft het echter stil rond de in mijn ogen top-games, ben ik toch van mening dat ik met een Xbox360 een betere koop doe dan een Ps3 met blu-ray wat ik niet tot nauwelijks zal gebruiken. Ondanks de collectors value, wat is nou mooier dan een PSX, PS2 en PS3 naast elkaar.
Alleen niet tegen elke prijs.
Hopelijk hoor ik van jullie!

vriendelijk gegroet,
Kernel

EDIT: Ik ben geen fan van gesponsorde sh*t in GoT, echter wanneer users als Vich van zich doen laten horen is de waarde van dit alles jegens de community wel duidelijk bewezen. Het is niet iedere dag dat je met een top-ontwikkelaar in contact kunt komen, dus na zeer veel argwaan toch complimenten aan Sony/T.net

[ Voor 4% gewijzigd door .kernel. op 19-02-2007 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.kernel. schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:53:
Vich is (net als ik) ook maar gewoon een programmeur, dus verwacht niet dat hij er iets van zegt. Het is namelijk niet aan hem om jou over te halen, dat is iets voor het PS3 marketing apparaat. Die NDA is er niet voor niets :). Ik kan hier ook niet publiekelijk gaan zitten posten over waar wij mee bezig zijn, daarvoor zul je gewoon moeten wachten op de press releases.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .kernel.
Cool, misschien wil je wel kwijt voor welke ontwikkelaar je voor welk spel werkt.
Gewoon niuwsgierig

EDIT: Nevermind, ik ken een van jullie testers

[ Voor 20% gewijzigd door .kernel. op 19-02-2007 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swopdark
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 02:43

swopdark

ja doe maar...

Met de 360 zit je op dit moment voor het minste geld op de eerste rij als het gaat om de multiplatforms en 360 exclusives. Ik verwacht zelf dat MS dit prijsvoordeel eigenlijk de complete levensduur van deze consolegeneratie zal aanhouden. Ga je voor geld en geef je niks om de PS exclusives dat kan je vanavond nog next-gen gamen zonder ooit spijt te krijgen.

Vind je de games als GTA en Splinter Cell (vrij westers gerichte actie game) vet en geeft je niks om de meer oosterse sjit zoals FF, MGS en DMC dan hoef je ook niet voor de PS3 te kiezen.

Om nu te zeggen dat de PS3 geen mooi vooruitzicht heeft, daar kan ik het igg niet mee eens zijn. Er komen meer dan zat goede spellen uit voor de PS3 (vooral exclusives) in 2007. Dat je MGS als 360 titel rekens in onterecht want Konami heeft het gerucht ontkend.

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .kernel.
@ swopdark
Ik zei dat er geruchten gingen over MGS, i claimde niets.

@ .oisyn
Waar door moet ik me dan wel laten overtuigen?
de marketing van Sony (no chance!)
P.S. ik heb hier nog een door jouw overhandigd exemplaar van Snowblind :)

[ Voor 18% gewijzigd door .kernel. op 19-02-2007 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.kernel. schreef op maandag 19 februari 2007 @ 16:00:
Waar door moet ik me dan wel laten overtuigen?
Reviewers, users, eigen ervaringen. Je hoeft natuurlijk niet *nu* per se een PS3 te kopen, wacht gewoon totdat er voor jou leuke games zijn :)
P.S. ik heb hier nog een door jouw overhandigd exemplaar van Snowblind :)
Ah die van Kai? :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .kernel.
In een keer goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Final Fantasy is voor mij dé topper (alle consoles in beschouwing genomen) :)

FF7 is in mijn ogen het beste spel ooit gemaakt. Aan geen enkel spel heb ik zoveel uren gestoken en zo verslaafd geweest als aan Final Fantasy (en ik ben denk ik niet de enige in de wereld met die mening ;) ). Zelda kwam wel heel erg in de buurt, en is een goede tweede voor mij. Maar dat is dan weer een Nintendo exclusive :)

FF heeft voor mij de grootste aantrekkingskracht om een console te gaan aanschaffen, daarna komt Zelda dat ook een grote aantrekkingskracht heeft.
Verder zijn er eigenlijk geen spellen in het speciaal die mij zouden kunnen overhalen. Misschien enkele andere goede spellen, maar dat zou dan een combinatie van een aantal goede spellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .kernel.
Bartjuh schreef op maandag 19 februari 2007 @ 16:40:
Final Fantasy is voor mij dé topper (alle consoles in beschouwing genomen) :)

FF7 is in mijn ogen het beste spel ooit gemaakt. Aan geen enkel spel heb ik zoveel uren gestoken en zo verslaafd geweest als aan Final Fantasy (en ik ben denk ik niet de enige in de wereld met die mening ;) ). .............................
Dat heb ik dus met GTA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

GTA vind ik ook een heel goed spel... maar het is geen exclusive...

Ja, hij was wat eerder uit op de playstation... naja, uiteindelijk komt hij toch overal op uit. Daar wil ik wel even voor wachten :)
Voor sommigen is de release date wel een reden om voor een playstation te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swopdark
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 02:43

swopdark

ja doe maar...

Maar in hoeverre twijfel je eigenlijk nog als je weet dat GTA4 op de 360 gaat uitkomen en de 360 ook nog eens €200,- goedkoper zal zijn dan de PS3? Als GTA echt je hoofdreden is dan hoef je toch niet verder te zoeken? Het BluRay voordeel van de PS3 tov de 360 heb je afgedaan als "voor jou niet interresant"

Van de toptitels die er aan zitten te komen op de PS3: Heavenly Sword, Motorstorm, GT, Devil May Cry 4, Unreal 3, MGS4, hebben we al aardig wat ingame footage kunnen vinden op het internet en van een andere groep aankomende toptitels: Final fantasy 13, White Knight Story, Killzone 2, GT5, Ratchet and Clank, nieuwe naughty dog game, God Of War 3, Colin MC Rae rally, WipeOut, nieuwe game van de makers van ICO en Shadow of the colossus, SOCOM etc hebben we eigenlijk nog niks concreets gezien behalve dat we weten dat deze games zeker naar de PS3 zullen komen... Gezien de kwaliteit van de voorgaande games op de PS2 kan je denk ik toch wel verwachten dat er een aantal triple A games tussen zal zitten...

:> Ik probeer jouw idee niet te weerleggen met mijn betoog maar geef enkel aan hoe ik denk over de huidige stand :>

Ik kies persoonlijk voor de PS3 omdat de PS2 mij heeft kunnen vermaken met games die gewoon niet op de concurent te spelen waren. Eenzelfde situatie lijkt zich ook nu weer voor te doen. Ik heb een PC om een aantal mainstream games te kunnen spelen en mijn PS zal ik aanwenden voor typische PS pareltjes.

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als bij GTA de controls net zo ruk zijn als bij de vorige delen dan koop ik hem dus echt niet (GTA dan).

Ik zie motorstorm wel zitten, en wellicht RFOM, vanwege CTF support :). De rest zie ik wel verschijnen. Maar ik koop toch de PS3 niet direct bij launch, want ik wil eerst nog wat PS2 titels afwerken (okami, rogue galaxy, God of war 2)

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .kernel.
swopdark schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:32:
[...]

Maar in hoeverre twijfel je eigenlijk nog als je weet dat GTA4 op de 360 gaat uitkomen en de 360 ook nog eens €200,- goedkoper zal zijn dan de PS3? Als GTA echt je hoofdreden is dan hoef je toch niet verder te zoeken? Het BluRay voordeel van de PS3 tov de 360 heb je afgedaan als "voor jou niet interresant"

Van de toptitels die er aan zitten te komen op de PS3: Heavenly Sword, Motorstorm, GT, Devil May Cry 4, Unreal 3, MGS4, hebben we al aardig wat ingame footage kunnen vinden op het internet en van een andere groep aankomende toptitels: Final fantasy 13, White Knight Story, Killzone 2, GT5, Ratchet and Clank, nieuwe naughty dog game, God Of War 3, Colin MC Rae rally, WipeOut, nieuwe game van de makers van ICO en Shadow of the colossus, SOCOM etc hebben we eigenlijk nog niks concreets gezien behalve dat we weten dat deze games zeker naar de PS3 zullen komen... Gezien de kwaliteit van de voorgaande games op de PS2 kan je denk ik toch wel verwachten dat er een aantal triple A games tussen zal zitten...

:> Ik probeer jouw idee niet te weerleggen met mijn betoog maar geef enkel aan hoe ik denk over de huidige stand :>

Ik kies persoonlijk voor de PS3 omdat de PS2 mij heeft kunnen vermaken met games die gewoon niet op de concurent te spelen waren. Eenzelfde situatie lijkt zich ook nu weer voor te doen. Ik heb een PC om een aantal mainstream games te kunnen spelen en mijn PS zal ik aanwenden voor typische PS pareltjes.
Ik houd ook van de andere titels, en zoals gezegd een PS bezitter van het eerste uur. Echter vraag ik me het zelfde af als jij inprincipe; Is de PS3 zijn hoge(re) prijs waard in games en techniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

.kernel. schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 12:56:
[...]

Ik houd ook van de andere titels, en zoals gezegd een PS bezitter van het eerste uur. Echter vraag ik me het zelfde af als jij inprincipe; Is de PS3 zijn hoge(re) prijs waard in games en techniek?
Dat hangt helemaal af van wat jij belangrijk vind voor je game ervaring. Ik bedoel, sommige mensen zijn al blij met Snake op hun Nokia telefoon. Als voor jou de + plunten (welke dat ook mogen wezen) van de PS3 hoger zijn dan andere systemen, dan zou dat kunnen betekenen dat het geld het jou waard is.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
-nog dik een jaar na het uitkomen van de PS2 bleef de PS1 deze outsellen.
-het duurde langer dan 1 jaar voordat er 1 spel kwam wat meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht had.
-de enige console die ooit ook 1149 gulden bij de launch had durven vragen was de PS1
-voor 299 gulden kon je een dreamcast kopen, die betere games, betere graphics en een betere online mode had
-de PS2 beschikte over een dvd speler die het apperaat onnodig duur maakte

zoek de verschil ;)

• SeamusXanthus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 23:47
verschillen?

- de playstation had tijdens de PS2 introductie veel minder naamsbekendheid als nu (hoewel al niet gering)
- over die 1 miljoen examplaren: de game markt is vele malen groter op dit moment dan toen dus dan is het niet te vergelijken
- de dreamcast maakte nul komma nul reclame voor zichzelf itt bv microsoft nu. Verder meen ik te herinneren (en dit kan onzin zijn) dan de goede games op de dreamcast vooral later kwamen, en dat dit in het begin juist tegen viel. Maar ik ben geen dreamcast bezitter geweest helaas dus dat is van horen zeggen.
- de dvd speler bevond zich in een totaal andere levensfase als blueray nu (mensen WILDE een dvd speler en dat DVD 'het' ging worden was al duidelijk).

[ Voor 4% gewijzigd door SeamusXanthus op 22-02-2007 07:54 ]

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
Je mening over dit forum kun je ventileren in een van de daartoe bestemde topics, niet hier.

Afgaande op de screenshots van de X360 vind ik toch dat dat er allemaal behoorlijk puik uitziet. Als de dan ook nog daarbij in ogenschouw neemt dat het apparaat maar liefst €200,- goedkoper is, het assortiment aan games duidelijk is en vooral ook goed, en mocht het later toch nog interessant worden voor je kun je er meen ik een losse blu-ray speler kopen (of was dat HDDVD?)

Je zegt wel dat je twijfelt maar behalve een complete verzameling playstation heb je niet echt voordelen voor de playstation genoemt die voor jou interessant zijn... Dus lijkt mij een duidelijke zaak, ik zou de Xbox nemen in dit geval.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 09:19 ]

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Als je uitgaat van dezelfde games,
dan kan je 200 euro korting hebben op de PS3.

Je krijgt voor 299 namelijk een PS3 die flink lawaai maakt en op grote basis stuk gaat,
geen blu ray drive heeft,
geen harde schijf heeft,
niet over digitale uitgangen beschikt,
geen draadloze controller meegeleverd heeft.

Als je later die functies wel wil hebben, dan kan je ze erbij kopen.
Hierdoor ben je echter wel duurder uit, en je eindigt met een verzameling van kastjes en adapters die zelfs de "sega megadrive+megacd+32x"-combinatie zou doen blozen.
Daarbij zal de kwaliteit van je oververhittende, 10.000 rpm fannende console altijd hetzelfde zijn.

Digitale uitgangen zal je echter nooit kunnen hebben. Maar mensen beweren dat vga en dvi hetzelfde is en dat er geen zichtbaar verschil bestaat, dus digitale uitgangen zullen wel een dikke hoax zijn

Wel heeft de goedkopere ps3 als voordeel dat je tegen 60 euro per jaar, dat is een klein bedrag per maand, gegarandeerd online kan praten in de games. Plus het spel houdt bij hoevaak je een bepaald level gehaald hebt, ook wel bekend als achievements.

Lijkt die goedkopere, zowel in materiaal, ontwerp, design als prijs, PS3 je wat?

Ren dan nu naar de winkel, want de Xbox360 is al te koop vanaf 299 euro!
En er zijn dus al goede games voor verkrijgbaar op grote schaal ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Faust op 22-02-2007 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Faust schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 12:39:
Als je uitgaat van dezelfde games,
dan kan je 200 euro korting hebben op de PS3.

Je krijgt voor 299 namelijk een PS3 die flink lawaai maakt en op grote basis stuk gaat,
geen blu ray drive heeft,
geen harde schijf heeft,
niet over digitale uitgangen beschikt,
geen draadloze controller meegeleverd heeft.

..............
dat mag dan wel allemaal waar zijn maar voor dat geld kan ik dus wel m'n spelletje spelen. Ik hoef geen HD speler, die HDD kan me gestolen worden, draadloos is leuk maar ik ga niet dood zonder, digitale uitgangen zijn wel leuk maar ik gebruik toch een vga kabel(al heeft de xbox360 ook een optical out)

niet dat ik anti ps3 ben ofzo, maar het is niet eerlijk om te zeggen dat een 360 even duur/duurder is. De aanschafprijs ligt gewoon een stuk lager

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Exphy schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:54:
dat mag dan wel allemaal waar zijn maar voor dat geld kan ik dus wel m'n spelletje spelen. Ik hoef geen HD speler, die HDD kan me gestolen worden, draadloos is leuk maar ik ga niet dood zonder, digitale uitgangen zijn wel leuk maar ik gebruik toch een vga kabel(al heeft de xbox360 ook een optical out)
Als je next-gen graphics ook niet belangrijk vind dan kun je jezelf nog meer geld besparen door gewoon een PS2 te halen :)

Maar we zijn een beetje offtopic aan het gaan, dus hier nog een berichtje wat meer aansluit bij dit topic:
PS3 heeft nog een geheime feature

Ik ben zojuist terug gekomen uit Amsterdam waar de PS3 presentatie werd gehouden voor de Nederlandse pers. Tijdens de presentatie werd het één en ander verteld maar het meest verassende was toch wel dat de PS3 nog een extra optie heeft wat betreft het online gebeuren.

Dit is echter vooralsnog geheim en dit mocht nog niet bekend gemaakt worden. Echter werd ons wel verteld dat we binnenkort meer info hierover zullen krijgen.

Houd PS3Focus dus in de gaten. Wat deze feature zal zijn is dus nog niet vrijgegeven. Het heeft met de online functionaliteiten te maken, dit kan echter van alles zijn. Tevens heeft het te maken met de Home button in het midden van de controller. Alhoewel enkele aanwezige journalisten waaronder ook JustR vermoeden dat het gaat om een soort van Hyves. Maar vooralsnog, houd ons in de gaten en zodra het vrijgegeven word hoor je het natuurlijk!
Bron

[ Voor 114% gewijzigd door SToRM666 op 24-02-2007 22:21 ]

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
offtopic

ik had de 360 idd gehaald alleen voor de graphics, m'n ps2 staat nu al 4 jaar trouw naast m'n tv voor de music games en de RPG's

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.kernel. schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:53:
Blu-ray is een mooie feature, echter houd ik totaal niet van films kijken dus is voor mij minder interessant.
Blu Ray is niet alleen voor het kijken van films, het is tevens een opslagmedium voor High Definition gaming. Resistance Fall of Man is bijvoorbeeld een game die nu al gebruik maakt van een 50Gig Blu Ray schijf. Tevens geeft de transfersnelheid van Blu Ray nieuwe en betere mogelijkheden voor HD gaming. Blu Ray biedt dus voor ontwikkelaars meer mogelijkheden voor next gen programmeren.
"Wat hebben jullie nog in de pijplijn zitten?"
Altijd lastig dit soort vragen. Wat je mag zeggen wordt naar buiten gebracht, wat je niet mag zeggen niet, en daar zijn goede redenen voor. Om toch te proberen te beantwoorden:

- Zeer veel nieuws en innovatiefs op het online platform, moeilijk om hier al specifieker te worden
- Echt coole downloadbare games (check bijv de screens van flOw) http://ps3.ign.com/objects/829/829990.html
- Nieuwe toepassingen in gaming met nieuwe vormen van gameplay, check bijv eye of judgement
http://media.ps3.ign.com/media/775/775515/imgs_1.html
- Connectiviteit tussen PS3 en PSP, zowel in games als bij het sharen van bestanden
en nog heel veel dingen die in de komende weken (en maanden) meer duidelijk gaan worden..

Hopelijk een beetje antwoord op jouw vraag

[ Voor 4% gewijzigd door een moderator op 25-02-2007 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:37:
Tevens geeft de transfersnelheid van Blu Ray nieuwe en betere mogelijkheden voor HD gaming.
Sorry maar dit is onzin :). Overall ligt de leessnelheid van de BR drive in de PS3 lager dan bijvoorbeeld de DVD drive in de 360, met als gevolg dat veel data wordt gedupliceerd zodat er iig niet geseeked hoeft te worden.
Blu Ray biedt dus voor ontwikkelaars meer mogelijkheden voor next gen programmeren.
Het geeft hoogstens de mogelijkheid om simpelweg meer data op te slaan. Meer cutscenes, meer textures, etc.. Niet "meer mogelijkheden voor next gen programmeren", whatever dat ook mag betekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DL-DVD's op de 360, iets waar volgens mij elk zichzelf respecterend groot spel zoals GTA straks minimaal heenmoet, geeft echter maar de helft aan readspeeds. Slechts 8x speeds voor de 360 ipv 16x. Bij mijn weten zijn de DL-BR's straks geen belemmering voor de readspeeds van de PS3, dta blijft constant. In dat opzicht is de 360 straks helemaal niet meer sneller in lezen zodra DL-DVD's nodig zijn, bovendien is de wetenschap dat je gebruik kunt maken van een standaard HDD in elke PS3 (iets wat de 360 niet kan door uitgebrachte de core versie) een extra hulp qua load-times (middels installen van essentiele gamedata).

Ik weet dat Motorstorm een complete SL-BR beslaat. Ik weet dat Resistence iets van 17GB beslaat. En ik weet dat Heavenly Sword nu al 20GB beslaat. Compressed. Games als FFXIII en MGS4 zullen ongetwijfeld straks richting de dual layer 50GB Blu Ray discs gaan.

De duplicate data is slechts een klein percentage van essentiele data, het grote meerendeel is toch echt original content. Blu Ray of HDDVD is wel degelijk straks een must voor huge games die echt uitpakken qua content en budgetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 03:25:
De duplicate data is slechts een klein percentage van essentiele data, het grote meerendeel is toch echt original content. Blu Ray of HDDVD is wel degelijk straks een must voor huge games die echt uitpakken qua content en budgetten.
deze onzin weer....laat ik me maar wederom dezelfde vraag stellen waarop ik nog geen zinnig antwoord heb gekregen:
waarom kunnen pc games (die toch al een tijdje in HD resoluties werken) dan wel probleemloos op 1 dvd?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 21:46
alsof pc games ook niet groter worden. \

als ik even op me HD kijk: Supreme commander neemt 8.5 gig in op me HD terwijl een spel van een half jaar gelden (company of heroes) 4 gig inneemt. Het zijn natuurlijk geen echte goede argumenten maar iedereen moet in kunnen zien dat spellen groter worden en meer ruimte nodig hebben. Over een jaar hebben we wss wel meer dan 1 dvd nodig om een spel op te zetten.

Dan is dat toch een mooi punt waar BD komt kijken aangezien je daar wel meer dan genoeg ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Boeboe

Ten eerste is het nog maar de vraag of de PS3 niet in veel gevallen met hun topgames die PC HD content overtreft, als ze echt voor 1080P gaan qua textureresolutie. Kijk naar hoe GT-HD bv de achtergronden en auto's presenteert, qua scherpte, textures en detail blaast dit makkelijk PC race-games weg zoals GTR in termen van detail en resolutie.

Het zit hem natuurlijk ook niet alleen in resolutie's van textures, maar ook in content. Totdat jij met een PC game aankomt die bv het niveau haalt van Motor Storm of Heavenly Sword, mag je een vergelijking trekken met PC titels.

In HS zitten bv tienduizende animatie's. Dat game kent totaal geen gelijke op de PC. Daar komt nog eens bij dat men op de PC zwaar compressed de games verscheept, omdat elke game wel 5 tot 10 GB op een HDD kwijt kan via installs. Ook al heeft de PS3 ook 20 of 60GB HDD standaard tot hun beschikking, ik betwijfel of Sony toestemming geeft om bij elke game net zoveel HDD space te gebruiken als bij een top PC game. De 20GB versie zou dan al heel snel volraken. Ik heb het idee dat veel meer gestreamed moet worden vanaf disc, en slechts essentiele gameonderdelen installed mogen worden voor loadingtimes te verbeteren.

En verderest : Mark Rein heeft net zoals David Braben al zo vaak in interviews gezegd dat hun next-gen content al heel snel (deze generatie) richting meerdere DVD's of BluRay dics zou groeien qua capaciteit. Kun je wel aankomen met Gears of War, maar dat game duurt slechts 10 uurtjes en stelt weinig voor aan content. Echte huge games, zoals FFXIII, MGS4 en titels die ik hierboven al noemde, hebben gewoon BR of HDDVD nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 23:47
FF7 kwam toen der tijd ook uit op 4 CD's (geloof ik), geen enkel probleem. MGS is lineair dus zou ook nul problemen geven met DVD wisselen. In de 20 jaar dat ik game is het nooit een probleem geweest om te wisselen met media gedurende een spel en het zou me hoogst verbazen wanneer dat nu ineens wel zo is. Juist de twee spellen die jij noemt hebben GEEN blu-ray nodig omdat dit soort spellen zich uitstekend lenen om op meerdere DVD's te staan. De filmpjes kan je dan mooi verdelen over de discs, terwijl gesharede content op alle discs staat. Dit is al zo vaak in het verleden gedaan, waarom kan dat nu ineens niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
ik weet niet hoor maar het enige feit waarom FF op de PSX zo perfect was om op meerdere discs te verspreiden was het feit dat je in princiepe heel weinig textures kwijt was aan de personages en veel kwijt was aan video.

sterker nog de enige reden dat er 4 discs nodig waren was omdat het vol stond met FMV video. Als je helemaal aan het einde van het spel was kon je alle ruimtes nog een keer bezoeken zonder dat je er een andere disc voor moest gebruiken.

Voor PS3 spellen zou dit niet opgaan. Bij MGS wordt geen gebruik gemaakt van FMV filmpjes, alles wordt ter plekke gerendert. Dat zou dan beteken dat elke keer als je terug wil gaan naar een oude ruimte je moet gaan swappen tussen discs.

Het probleem is juist dat die gesharde content steeds groter wordt. Wat MS doet lijkt nu te werken maar ze komen over een jaar wss in de problemen als er gewoon te weinig ruimte is voor de content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .kernel.
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:37:
[...]

Blu Ray is niet alleen voor het kijken van films, het is tevens een opslagmedium voor High Definition gaming. Resistance Fall of Man is bijvoorbeeld een game die nu al gebruik maakt van een 50Gig Blu Ray schijf. Tevens geeft de transfersnelheid van Blu Ray nieuwe en betere mogelijkheden voor HD gaming. Blu Ray biedt dus voor ontwikkelaars meer mogelijkheden voor next gen programmeren.

[...]

Altijd lastig dit soort vragen. Wat je mag zeggen wordt naar buiten gebracht, wat je niet mag zeggen niet, en daar zijn goede redenen voor. Om toch te proberen te beantwoorden:

- Zeer veel nieuws en innovatiefs op het online platform, moeilijk om hier al specifieker te worden
- Echt coole downloadbare games (check bijv de screens van flOw) http://ps3.ign.com/objects/829/829990.html
- Nieuwe toepassingen in gaming met nieuwe vormen van gameplay, check bijv eye of judgement
http://media.ps3.ign.com/media/775/775515/imgs_1.html
- Connectiviteit tussen PS3 en PSP, zowel in games als bij het sharen van bestanden
en nog heel veel dingen die in de komende weken (en maanden) meer duidelijk gaan worden..

Hopelijk een beetje antwoord op jouw vraag
Laat ik zeggen de tijd zal het leren :)
Ik ben igg erg blij met de GTA IV trailer eind deze maand!!

Over de dingen die je over blu-ray zegt sluit ik me aan bij .oisyn. Tuurlijk passen er meer textures, cutscenes (data) op. Klaar als een klontje, echter zie ik hierbij nou niet direct het grote voordeel t.o.v. de "gewone" dvd drive van de 360. Zeker niet als de stream/buffer snelheid het niet haalt bij de 360's drive. Het zal dan leiden tot het overpompen van de HD-textures naar de HDD, terwijl natuurlijk de uitdaging is om het zo getroomlijnd mogelijk te streamen. In verband met bijvoorbeeld laadtijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfjemidas
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04-2017
SeamusXanthus schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 13:19:
FF7 kwam toen der tijd ook uit op 4 CD's (geloof ik), geen enkel probleem. MGS is lineair dus zou ook nul problemen geven met DVD wisselen. In de 20 jaar dat ik game is het nooit een probleem geweest om te wisselen met media gedurende een spel en het zou me hoogst verbazen wanneer dat nu ineens wel zo is. Juist de twee spellen die jij noemt hebben GEEN blu-ray nodig omdat dit soort spellen zich uitstekend lenen om op meerdere DVD's te staan. De filmpjes kan je dan mooi verdelen over de discs, terwijl gesharede content op alle discs staat. Dit is al zo vaak in het verleden gedaan, waarom kan dat nu ineens niet meer?
Jij bent in die 20 jaar al diverse keren van standaard verwisseld, van CD-rom, naar DVD-rom single layer, naar DVD-rom dual layer. Indien je niet was meegegaan had je nu 48 CD-roms erin kunnen gooien i.p.v. 4 DVD-rom dual layer.
Blue ray is dus gewoon de volgende stap die je maakt, en bovendien snellere transfer, waardoor laden minder wordt en er meer effects kunnen worden gestreamd.

Bovendien hoor ik niemand over het feit dat de PS3 een media center kan worden, want je kunt een ander OS installeren, dus ook bijv VLC player erop gooien en alles wordt afgespeeld. Probeer dat maar eens met de X-box 360 met z'n media player.

Ook nog leuk, ander topic hier op tweakers loopt iedereen te klagen dat de orginele harde schijven of Memory sticks voor de x-box 360 zo duur zijn. Met de PS3 ook geen last van. Bij MS betaal je voor 512 MB 60 euro haha, bij de PS3 voor 2 Gig ca 17 euro. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .kernel.
.oisyn schreef op zondag 25 februari 2007 @ 19:15:
[...]

Sorry maar dit is onzin :). Overall ligt de leessnelheid van de BR drive in de PS3 lager dan bijvoorbeeld de DVD drive in de 360, met als gevolg dat veel data wordt gedupliceerd zodat er iig niet geseeked hoeft te worden.

[...]

Het geeft hoogstens de mogelijkheid om simpelweg meer data op te slaan. Meer cutscenes, meer textures, etc.. Niet "meer mogelijkheden voor next gen programmeren", whatever dat ook mag betekenen :)
Ik sluit me hierbij volledig aan, Demo-scene anyone???
Complete games in een paar Kb!
Zie het als een uitdaging om het zelfde te bereiken met minder (resources) HDD-spac3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op maandag 19 februari 2007 @ 14:40:
[...]

Vich is (net als ik) ook maar gewoon een programmeur, dus verwacht niet dat hij er iets van zegt. Het is namelijk niet aan hem om jou over te halen, dat is iets voor het PS3 marketing apparaat. Die NDA is er niet voor niets :). Ik kan hier ook niet publiekelijk gaan zitten posten over waar wij mee bezig zijn, daarvoor zul je gewoon moeten wachten op de press releases.
Als je iets loslaat krijg je een koekje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote: Boeboe
deze onzin weer....laat ik me maar wederom dezelfde vraag stellen waarop ik nog geen zinnig antwoord heb gekregen:
waarom kunnen pc games (die toch al een tijdje in HD resoluties werken) dan wel probleemloos op 1 dvd?
1) PC-games worden uitgepakt en geïnstalleerd op de harde schijf, dat is tot nog toe bij consoles nooit het geval geweest. Volgens de ontwikkelaar van Ninja Gaiden Sigma zijn de laadtijden helemaal weg als je Sigma volledig op de harde schijf van je PlayStation 3 installeert.
2) Desondanks zijn de laadtijden altijd langer dan hun console-equivalenten, maw er wordt veel meer gecompresseerde data uitgepakt door de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 games waarvan ik echt zeg: BLUE -RAY

Gran Turismo 5
GTA 4

Van de overige spellen weet ik het nog net niet zo.
Tuurlijk mooie ontwikkeling, zoalng het nog even een tijdje bij de consoles blijft, mocht het overslaan naar de PC dan krijgen we echt enorme problemen met HD tekorten. (en nee ik ga niet via een USB er een TB aanhangen, want dan ik het onderhand nog sneller met de hand ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Voor eens en voor altijd: HET IS BLU-RAY, NIET BLUE-RAY :Y).

Voor GTA4 hoop ik maar dat BR snel genoeg is om die enorme hoeveelheid aan content te kunnen streamen. Daarnaast weet je natuurlijk al dat BR niet nodig gaat zijn omdat ie ook op de 360 uitkomt, dus dan moeten ze toch al proberen om al die content op een 8 GB schijfje te krijgen.

[ Voor 68% gewijzigd door .oisyn op 18-03-2007 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Voor eens en voor altijd: BR is NIET langzamer dan DL-DVD op de 360. :Y)

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op zondag 18 maart 2007 @ 19:41:
Voor eens en voor altijd: HET IS BLU-RAY, NIET BLUE-RAY :Y).

Voor GTA4 hoop ik maar dat BR snel genoeg is om die enorme hoeveelheid aan content te kunnen streamen. Daarnaast weet je natuurlijk al dat BR niet nodig gaat zijn omdat ie ook op de 360 uitkomt, dus dan moeten ze toch al proberen om al die content op een 8 GB schijfje te krijgen.
Voor eens en altijd: het boeit me niet of ik er een E achter zet, want in tegenstelling tot Sony kan ik wel bijvoegelijk naamwoorden goed schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.kernel. schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:48:
[...]
Ik sluit me hierbij volledig aan, Demo-scene anyone???
Complete games in een paar Kb!
Zie het als een uitdaging om het zelfde te bereiken met minder (resources) HDD-spac3
Ik denk dat games developers al genoeg uitdagingen hebben hoor ;) Ik ben liever met mooie graphics of gameplay bezig dan met spelletjes zo lang passen en meten en content eraf schrapen tot een next-gen spelletje op dezelfde disc past die vorige keer ook al vol stond (met 4 tot 10 keer zo kleine textures, SD video, etc.).

Ik snap niet dat dit nog een discussiepunt is, ze zijn bij de XBox gewoon vergeten er een grotere drive in te zetten, tough luck, ze doen ook een hoop goed, een foutje mag toch ook wel eens? Als je content veel groter wordt moet je ook meer ruimte hebben, Sony maakte de meest simpele voordehandliggende keuze die een beetje opgeblazen is door die format wars en aanloopkosten.

Misschien zien veel consumenten het nut van Blu-Ray niet meteen in omdat ze geen zin hebben in HD films (of iig nog niet), maar developers zijn iig blij dat ze hun data een beetje kwijt kunnen, ik zou niet weten hoe we zonder zouden moeten! Blu-Ray is gewoon handig en straks kost die drive geen drol meer en dan hoor je niemand meer klagen en is iedereen blij, developers, gamers en film-fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
Als je naar KZ kijkt zou het dan denk je mogelijk zijn om alles op (meerdere) dvds te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 07:42:
[...]

Voor eens en altijd: het boeit me niet of ik er een E achter zet, want in tegenstelling tot Sony kan ik wel bijvoegelijk naamwoorden goed schrijven.
Het is dan ook geen bevoegelijk naamwoord maar een zelfstandig naamwoord (icm -ray), het is namelijk de naam van een product. Je noemt de PS3 toch ook geen CrapStation? Maar goed, blijf jij het maar lekker verkeerd schrijven in je eentje hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:16:
[...]

Het is dan ook geen bevoegelijk naamwoord maar een zelfstandig naamwoord (icm -ray), het is namelijk de naam van een product. Je noemt de PS3 toch ook geen CrapStation? Maar goed, blijf jij het maar lekker verkeerd schrijven in je eentje hoor :P
Euhm, het is blauwe laserstraal, dan is toch echt Sony de enige die het verkeerd schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het wil er bij jou gewoon niet in dat een productnaam los staat van het standaard woordenboek? Het hele concept heet "Blu-ray", wat een geregistreerd merk is, net als "iPod" en "DigiD". Punt. En niet alleen Sony zit daarachter overigens. Dat de naam gebaseerd is op de blauwe laser doet er weinig toe. Je hebt het niet over de blauwe laser, maar over het product "Blu-ray"

[ Voor 28% gewijzigd door .oisyn op 20-03-2007 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:38:
Het wil er bij jou gewoon niet in dat een productnaam los staat van het standaard woordenboek? Het hele concept heet "Blu-ray", wat een geregistreerd merk is, net als "iPod" en "DigiD". Punt. En niet alleen Sony zit daarachter overigens. Dat de naam gebaseerd is op de blauwe laser doet er weinig toe. Je hebt het niet over de blauwe laser, maar over het product "Blu-ray"
Ja meneer, maar gaan we nu echt moeilijk lopen doen over hoe je het schrijft? iedereen begrijpt echt wel wat er wordt bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hey jij bent degene die jezelf probeert te verdedigen, ik wilde alleen maar iets rechtzetten ;)

Pagina: 1