Toon posts:

(Vista) raid controller werkt niet goed.

Pagina: 1
Acties:
  • 516 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort Vista geinstal.
Nu bij XP deed mijn Windows Update gewoon de "goede" raid driver downloaden.
Bij Vista niet meer, dus zelf op de silicon image site de goede driver gedownl.

SiI3114 - PCI to 4 Port SATA150

dan word ik doorverwezen naar dit : *
Sil3114 32-bit Windows SATARAID5 Management Utility with Driver

SATARAID5 Management Utility for 32-bit Windows supports RAID 0, 1, 5, and 10. Use this tool with the latest SATARAID5 drivers and BIOS. Latest SiI3114 SATARAID5 driver:1.5.10.0; Latest SiI3132 SATARAID5 BIOS:5.3.14; Please see the associated readme and the latest SiI3114 documents. Supports Vista BETA2.

De goede lijkt mij, maar als ik hem instal gaat het allemaal goed, maar naar een tijdje klapt de raid 0 eruit.
En zegt dat er geen schijven meer zijn, restart en het is weer goed voor een tijdje ???
Lijkt mij een driver probleem, kan iemand mij hiermee helpen ?

*Het gaat om een Asus p5ad2 premium (met onboard raid)
Silicon Image 3114R RAID controller:
4 x Serial ATA with JBOD, RAID 0, 1, 10, 5 (RAID 5 software patch available, no WHQL)

*Windows Vista Ultimate 32bit versie

*2x WD 250gb schijven in raid 0

Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

Verwijderd

Topicstarter
weet echt niemand wat er mis kan zijn ?
of heeft iemand ook dit probleem ?
alvast bedankt

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Kun je niet de ICH6R gebruiken voor je raid (de intel raid dus). Die wordt standaard door Vista herkend. Heb zelf de ICH7R in gebruik onder Vista en dat levert helemaal geen probleem op.

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij is dit de enige raid controller die op het mobo zitten,
Zou niet weten waar ik ze anders moet aansluiten.
En zitten 4sata aansluitingen (dat is de raid waar ze nu aan zitten), en nog 4 sata aansluitingen en daar zit de C (systeem-raptor) schijf, dus volgens mij kan ik ze hier niet in raid zetten.

• wizzzzzz
Volgens de website van ASUS zit er ook een Intel ICH6R op die raid 0, 1 ondersteund.

P5AD2 Premium
Intel ICH6R South Bridge:
- 1 x UltraDMA 100/66/33
- 4 x Serial ATA with Intel Matrix Storage Technology with RAID 0, 1 support
Silicon Image 3114R RAID controller:
- 4 x Serial ATA with JBOD, RAID 0, 1, 10, 5 (RAID 5 software patch available, no WHQL)
ITE IDE RAID controller:
- 2 x UltraDMA 133/100/66 with JBOD, RAID 0, 1, 0+1 support

Ik zou het boekje nog maar eens goed doornemen.

[ Voor 57% gewijzigd door wizzzzzz op 22-02-2007 12:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmz ben net in de computer winkel geweest en die vertelde dat :

Vista zelf na een bepaalde tijd de schijven uitschakeld (als ze niet gebruikt worden).
Bij IDE gaat dit 9vd10 goed en bij sata meestal fout (dus ook raid).
De systeem schijf blijft altijd aan, maar de rest gaat dus naar een tijdje uit.
Maar niemand kan vertellen hoe ik dit uit kan zetten.
Hij vertelde ook dat hij hetzelfde probleem had :s

edit: heb net het boekjes erbij gepakt en idd meerdere opties mogelijk MAAR
Mijn systeem schijf zit al op sata 1(dus niet raid)
De data schijf zou ik dan moeten aansluiten op sata 2en4 of 2en3 of een andere manier, maar die systeem schij mag dan niet in raid gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 14:36 ]

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:57
Je kan bij powermanagement uitzetten dat de schijven uitgeschakeld worden... Lijkt me typisch een oplossing... Ik gebruik een A8N-SLI, met een raid-0 maar 'k heb nergens problemen mee... Wss omdat de bootpartitie op de array staat :P Er hangt nog een SATA HDD'tje in, die wordt zonder problemen aan en uit gezet...

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 11:07
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:29:
hmmz ben net in de computer winkel geweest en die vertelde dat :

Vista zelf na een bepaalde tijd de schijven uitschakeld (als ze niet gebruikt worden).
Bij IDE gaat dit 9vd10 goed en bij sata meestal fout (dus ook raid).
De systeem schijf blijft altijd aan, maar de rest gaat dus naar een tijdje uit.
Maar niemand kan vertellen hoe ik dit uit kan zetten.
Hij vertelde ook dat hij hetzelfde probleem had :s

edit: heb net het boekjes erbij gepakt en idd meerdere opties mogelijk MAAR
Mijn systeem schijf zit al op sata 1(dus niet raid)
De data schijf zou ik dan moeten aansluiten op sata 2en4 of 2en3 of een andere manier, maar die systeem schij mag dan niet in raid gaan.
Bij Power settings kun je een plan wijzigen, en dan in de advanced optie bij de optie harddisk timeout op 0 zetten

Windows Veteran turned Apple Addict

Verwijderd

Topicstarter
michelzwarts schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:38:
[...]

Bij Power settings kun je een plan wijzigen, en dan in de advanced optie bij de optie harddisk timeout op 0 zetten
idd deze stond op 20 min, ben benieuwd wat hij nu gaat doen.
Alvast bedankt !!!
Wel triest dat de winkel dit niet wist :s

Verwijderd

Topicstarter
hij is er weer uit geklapt

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 16:08 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:11
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:42:
[...]

idd deze stond op 20 min, ben benieuwd wat hij nu gaat doen.
Alvast bedankt !!!
Wel triest dat de winkel dit niet wist :s
sja vista he, en sja niet iedereen weet alles maybe handig om bij die winkel het te vertellen hebben hun er ook wat aan zo help je iedereen :)

Verwijderd

Topicstarter
snap er niks van, was een rar bestand aan het uitpakken op D data en ineens klap alles eruit :s
dus het was ook power options niet :(

• wizzzzzz
De sata 1 en sata 2 aansluitingen (net boven de batterij) zijn de raid aansluitingen voor de Intel controller. Als je dan in de bios configure sata as raid instelt (en enable boot rom) kun je na een reboot via CTRL-I in de intel raid manager een raid config aanmaken.
Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de ICH5R, ICH6R en ICH7R chipset in zowel raid 0 als 1 configuratie. Als je die Silicon Image controller niet vertrouwd dan zou ik dit toch eens proberen. Ik heb meestal ook een goede performance met die Intel chipset.

Verwijderd

Topicstarter
wizzzzzz schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:25:
De sata 1 en sata 2 aansluitingen (net boven de batterij) zijn de raid aansluitingen voor de Intel controller. Als je dan in de bios configure sata as raid instelt (en enable boot rom) kun je na een reboot via CTRL-I in de intel raid manager een raid config aanmaken.
Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de ICH5R, ICH6R en ICH7R chipset in zowel raid 0 als 1 configuratie. Als je die Silicon Image controller niet vertrouwd dan zou ik dit toch eens proberen. Ik heb meestal ook een goede performance met die Intel chipset.
maar mijn raptor C schijf zit op sata 1.
Als ik de 2 schijven op 1en2 moet zetten waar moet mijn raptor blijven dan ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:47:
[...]

maar mijn raptor C schijf zit op sata 1.
Als ik de 2 schijven op 1en2 moet zetten waar moet mijn raptor blijven dan ?
kan iemand mij een beetje hulp geven ?
ik heb ze op de andere raid controller ICH6R aangesloten, maar dan moet ik in de bios veranderen dat hij als Raid moet werken.
Maar daar zit ook mijn C schijf die geen raid moet zijn op.
Dus als ik de bios instel op raid ziet hij ze wel goed maar de comp wil niet meer opstarten (blauw scherm).
Wat moet ik nu doen ?

edit: heb inmiddels de c(systeem) op de silicon image controller gedaan en die werkt goed.
Alleen moet ik nu de D(data,raid) schijven zien te vinden, want vista geeft een error dat hij de software niet kan vinden 8)7

edit: Intel ICH6R South Bridge driver geinstal MAAR hij ziet wel een d schijf maar hij vraagt of ik hem wel formaten :s
Moet dit echt ?
Lijkt mij dat de raid toch hetzelfde blijft ?
in de raid bios zegt ie dat de schijven NON RAID zijn, maar als ik ze weer raid wil maken ben ik alle data natuurlijk kwijt....
Ze stonden bij de silicon image al als raid blijft dat niet hetzelfde dan bij de ICH6R ???
of moet ik ze echt gewoon formateren ?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 09:21 ]

• wizzzzzz
Heb je via CTRL-I (voor opstarten van Vista) ook ingesteld dat die 2 een raid 0 vormen?
Staat er überhaupt nog data op die je dierbaar is want op die controller zal de raid 0 ingesteld moeten worden en dan zul je alles kwijtraken.

Ik hoop niet dat je ervan uitging dat je een raid 0 config zomaar van de ene naar de andere controller kunt overzetten. Want dat kun je wel vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
wizzzzzz schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:07:
Ik hoop niet dat je ervan uitging dat je een raid 0 config zomaar van de ene naar de andere controller kunt overzetten. Want dat kun je wel vergeten.
eigenlijk ging in daar wel van uit :)
maar ja het gaat dus niet.
Hij zag het allemaal wel goed, idd ctrl+i maar geen raid.
Maar dit was omdat ik ze nog niet gevormt had omdat ik niks kwijt wilde.
Maar zal al mijn dierbare data backuppen en dan nog eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
alles aan het backuppen, morgen ofzo even opnieuw vista installen.
En de raid0 op de ICH6R aansluiten.

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-02 11:35
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 14:34:
alles aan het backuppen, morgen ofzo even opnieuw vista installen.
En de raid0 op de ICH6R aansluiten.
Ik heb iegenlijk het zelfde probleem, bij mij is het zo dat als ik winXp instaleer met raid0 op de intel ich8/r dan werkt mijn raptor prima in samenwerking met 2x samsung spinpoints 250GB in raid0(raptor non raid).
Maar als ik vista wil instaleren met dezelfde config, dan gaat het bij mij zeer traag, en als vista er op staat, op de raptor natuurlijk, loopt de verkenner of sommige programma,s vast en brand het HD ledje op mijn kast en duurt heel lang voor dat de verkenner of het progje start, en hoef je geen driver te instalen met Vista.
Of moet je na dat je vista hebt geinstaleerd de raid0 aanmaken, met de Intel Storage Manager, want kan nergens een driver vinden voor mijn Intelcontroler voor vista.

Alles werkt onder WinXp Pro wel
Mijn Specs
Asus p5b-de luxe/wifi
Asus - EN8800/GTS
Kingston Valueram 2GB - PC5300/667MHZ
1x RaptorX - 150GB Non Raid.
2x Samsung Spinpoints - 250GB Raid0

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

• MadDog2K
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:38

MadDog2K

The Great Puppy Dog :>

Er zijn 'ernstige' problemen met Intel ICHx (met name 7 & 8 ) icm. Windows Vista
Met name op bepaalde systemen van Dell, en (een aantal) mainboards van Asus (bijv. dus de P5B deluxe) en Gigabyte.
Niet iedereen heeft er last van, bij sommigen werken workarounds wel, bij andere weer niet, etc.

Zie hier voor een summary : http://www.flyingnerd.com/intel-raid-problem-under-windows-vista/

Met name op TechNet en het Dell forum staat veel info.

Wellicht herkent iemand deze probz (& heeft wat aan de info), denk jij zeker MiskenTalent

[ Voor 4% gewijzigd door MadDog2K op 18-03-2007 14:33 ]

Pagina: 1