Inventief idee gezocht voor cooler-blok.....

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Hi,

Mijn huidig systeem is voorzien van een 7cm fan (70x70x15mm) met daarop een soort fanduck/adapter die de luchtstroom ietwat in banen leidt.

Ik wil deze toch wel luidruchtige 7 cm fan vervangen door een stillere (betere) 8cm variant (groter dan 8 gaat niet helaas).
De 'gaatjes' op het onderliggende coolerblok/heatsink zijn vanzelfsprekend voor een/de 7cm fan gemaakt. Ik heb al gekeken naar een fanadapter van 7 naar 8 cm maar daar is te weinig ruimte voor. Nu wil/moet ik dus zelf een soort fanadapter maken. De fan aan de deksel/kast vastmaken is ook geen optie.....

Zie afb: het gaat dus om de rode lijntjes (en daar dus 4 fan ahw). De oude fan was 15mm dik, de oude adapter was 19mm dus totaal heb ik 3,4 (3,5 mag ook) cm. De nieuwe fan is 25mm, dus heb ik ong. 1cm te 'overbruggen'. Ik hoef niet per se een adapter/duck meer, de straks ontstane tussenruimte tussen fan en koellichaam neem ik voor lief of vul ik zelf wel op.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~johonl/kj/dump/fanblok.gif

Weet iemand een inventieve/handige oplossing voor dit probleem?
Waar ik tot nu toe zelf op kwam: 4 stukjes draadeind, redelijk dun zodat het te buigen is, die in het blok schroeven en aan de bovenkant de nieuwe 8cm fan er op maken. Als een soort S -gebogen dus. Vraag me alleen af of dit solide genoeg zal zijn.....

• Yaguznal
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2019
Je kan eventueel een aluminium plaat kopen en daar 4 strips uitzagen. Die zijn gemakkelijk plooibaar en toch robuust genoeg. Zoek vier boutjes om door de gaten van je 8cm fan en de strips te doen.
Plooi met een tang en boor wat gaatjes en je bent klaar :)

[ Voor 16% gewijzigd door Yaguznal op 19-02-2007 13:40 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Stukkie touw? :X

Verwijderd

mooi uitsnijden uit dunne karton (achterkant van een cursusblok ofzo) en dan volledig toeplakken met plakband (de randjes he, niet die 8x8 cm ;)). Werkt perfect (er heeft hier nog een serieuze tijd een pc zo gedraaid, met de fan op 5V bleef hij fris)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 14:15 ]

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 12:04
Passief draaien, dus zonder ventilator. Ontkennen dat de CPU te heet wordt. Stuk laten gaan en een nieuwe PC kopen.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Hardware Junk schreef op maandag 19 februari 2007 @ 14:16:
Passief draaien, dus zonder ventilator. Ontkennen dat de CPU te heet wordt. Stuk laten gaan en een nieuwe PC kopen.
Waar slaat dat in godsnaam op :/

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 12:04
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 14:20:
[...]

Waar slaat dat in godsnaam op :/
Inventieve oplossing gezocht. Zoeken naar een reden voor een upgrade was mijn bijdrage.

Ik vind het gigantisch voor de hand liggend dat de beste oplossing gewoon een ander koelblok is. In de TS is ook niet gerept welk socket er gebruikt wordt. Er is in de TS al zelf een goede oplossing bedacht welke werkt. Stukje ijzerdraad, vlechten, klaar. 15 seconde werk en blijft zeker > 1 jaar zitten.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• kaajee
Hardware Junk schreef op maandag 19 februari 2007 @ 14:28:
[...]

Ik vind het gigantisch voor de hand liggend dat de beste oplossing gewoon een ander koelblok is. In de TS is ook niet gerept welk socket er gebruikt wordt. Er is in de TS al zelf een goede oplossing bedacht welke werkt. Stukje ijzerdraad, vlechten, klaar. 15 seconde werk en blijft zeker > 1 jaar zitten.
Je moet hier op GoT wel altijd zo ongelofelijk kinderachtig en gedetailleerd js TS beginnen volgens sommigen.......ik wordt er af en toe wel een beetje moe van.....

Als er ook maar iets is aan te merken wordt dat meteen met beide handen aangegrepen!!
Zo flauw en kinderachtig, deze mensen weten dat ze feitelijk NIETS nuttigs toevoegen, neem dan in godsnaam ook niet de moeite om uberhaupt te reageren.

Als je al leest dat er bepaalde zaken niet gaan passen en de context van de hele post normaal leest, begrijpt toch ieder mens dat ik zeker een ander koelblok overwogen heb, maar dat past niet slimpie. Ook zou het goed mogelijk kunnen zijn dat ik helemaal geen nieuw koelblok wil (kosten?). Dat ook al eens overwogen?

Maar nee, ik had moeten zeggen: 'een ander koelblok heb ik overwogen, maar wordt lastig in mijn kast, bovendien wil ik eerst kijken of ik het op deze manier voor elkaar kan krijgen'

Ander had ik ook wel gevraagd of iemand een ander koelblok voor mijn systeem weet maar dat vroeg ik niet hè?! Ik vroeg of iemand een handige manier voor het probleem zoals in TS beschreven staat wist. Heb je dat niet, laat je reactie dan achterwege.
In de situatie zoals ik hem beschrijf doet de socket er ook al geen donder toe! Ik ben gewoon op zoek naar meningen/ideeen van anderen hoe ik het probleem kan oplossen. Dat ik zelf al een oplossing bedacht heb doet er ook niets toe, anderen kunnen hier hun voordeel mee doen of worden op een nog beter idee gebracht dat ze dan kunnen melden.......

Verwijderd

Ik heb in zo'n zelfde geval de ventilator gewoon met secondenlijm op het koelblok gezet. ;)

• kaajee
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:51:
Ik heb in zo'n zelfde geval de ventilator gewoon met secondenlijm op het koelblok gezet. ;)
Tja dat kan ook , maar daarmee overbrug ik dat 'gat' van ong. 1 cm toch niet? Buiten het feit dat je de fan, mocht ie ooit kapot gaat en vervangen moet worden, niet meer normaal los kan krijgen......

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb al zovaak fan-adapters gezien, gewoon stukje plaat met een groot gat er in en wat schroefgaten. Niks spannends met beugels en alles maar gewoon er plat op zetten.

• kaajee
sebastius schreef op maandag 19 februari 2007 @ 18:48:
Ik heb al zovaak fan-adapters gezien, gewoon stukje plaat met een groot gat er in en wat schroefgaten. Niks spannends met beugels en alles maar gewoon er plat op zetten.
Heb ik idd ook aan zitten denken, maar heb ze nog nooit gezien. Waar haal ik zo'n ding dan?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gewoon een plaatje alu, beetje zagen en boren, randjes omvouwen, klaar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
.       _______________________________
        | o                         o |
        | . . . . . . . . . . . . . . |
        |                             |
________| . . . . . . . . . . . . . . |________
|      .                              .       |
|      .   o ____________________ o   .       |
|      .     |                  |     .       |
|      .     |__________________|     .       |
|      .   o                      o   .       |
|_______  . . . . . . . . . . . . . .  _______|
        |_____________________________|

8)

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Pak inderdaad je ijzerdraad, en zet er stukjes buisje tussen... draadje erdoor (als verbinding) en het buisje werkt als stevigheid en spacer... Blijft moeiteloos jarenlang zitten ( koelt al tijden mijn northbridge), en desnoods gebruik je rietjes... Doe eens gek, word creatief en je bent zo miljonair...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Yaguznal
benoni schreef op maandag 19 februari 2007 @ 19:06:
Gewoon een plaatje alu, beetje zagen en boren, randjes omvouwen, klaar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
.       _______________________________
________| . . . . . . . . . . . . . . |________
|      .   o ____________________ o   .       |
|      .     |__________________|     .       |
|      .   o                      o   .       |
|_______  . . . . . . . . . . . . . .  _______|
        |_____________________________|

8)
Dan verlies je wel erg veel open ruimte om luchtstroom door te laten imo.

Als je een gaatje van je koelblok verbind met een gaatje van de ventilator door middel van een strip gebogen aluminium (uiteraard met een strip op elks van de 4 hoeken) heb je veel meer plaats voor luchtstromen door te laten. En het is een pak robuuster dan wat ijzerdraad.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Yaguznal schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:06:
Dan verlies je wel erg veel open ruimte om luchtstroom door te laten imo.
OK, dan ziet er dus anders dan ik had verwacht. Ik dacht dat er nog koelribben onder zouden zitten, en dat de bedoeling was de meeste lucht tussen deze koelribben door te laten circuleren.

• Yaguznal
benoni schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:56:
[...]

OK, dan ziet er dus anders dan ik had verwacht. Ik dacht dat er nog koelribben onder zouden zitten, en dat de bedoeling was de meeste lucht tussen deze koelribben door te laten circuleren.
Je hebt gelijk. Dat is de bedoeling. Jou oplossing zou erg goed zijn moest de meeste luchtverplaatsing van het middelpunt van de fan komen.
Het zou wel werken als je de fan iets meer boven de koelribben plaatst en de randen van jou constructie twee maal in een hoek van 90° plooit zodat de luchtstroom niet anders kan dan naar het gat te komen.
Maar ik vrees dat die constructie trillingen van de fan gaan versterken als een klankkast. Maar misschien ook niet :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Ik zou wat dikker dik karton pakken 1,5-2mm dat is immers ook al stijf zat om de meeste fannetjes aardig in bedwang te houden. Daarnaast is het een stuk eenvoudiger oplossing als alu zagen (gelukkig zegt er niemand dat je het alu ook nog moet lassen). IK zo de luchtstroom zo geleidelijk mogenlijk compacter maken. Schuin (± 45 graden) van 8 naar 7 cm is niet de theoretisch beste mogelijkheid maar in de praktijk denk ik dat het de beste/gemakkelijkste optie is.

De luchtstroom compacter maken kan geen weinig kwaad. Denk er alleen wel aan dat je een fan kiest die zo veel mogelijk druk kan leveren. De meeste fan/koelblok combinaties worden beperkt door de druk van een fan en niet door de maximale luchtverplaatsing.

[ Voor 17% gewijzigd door martijn_tje op 21-02-2007 20:49 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1