Toon posts:

Server tijd, kan dit realtime worden weergegeven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn topictitel is nogal vaag. Dat is zo omdat ik dit niet goed kan weergeven omdat een heel verhaal er in moet zetten. Dat verhaal gaat als volgt.

Voor mijn studie moet ik elke periode mij inschrijven voor bepaalde lessen. Dit gaat alleen via internet.
Dat gaat als volgt: Per vak zijn er een aantal lessen beschikbaar. Het zijn dezelfde soort lessen maar dan op verschillende dagen. Je moet zelf je rooster samenstellen. Je selecteert een vak door op het keuzevakje er naast te klikken en dan op een knop om het geheel door te geven aan de server van de school.

Deze vakjes verschijnen altijd om een vast moment, hier vaak om 08.30. Op de betreffende pagina staat de server datum en tijd. Maar, deze tijd loopt niet realtime mee. De enige manier om achter de precieze tijd te komen moet de pagina ververst worden.
Omdat iedereen het leukste rooster wilt hebben willen ze precies om 08.30 de pagina ververst hebben. Iedereen zit dus rond 08.25 als een gek de pagina te verversen. Wat dan resulteert in dat de pagina steeds langzamer geladen wordt omdat hij dan zwaar wordt belast.

Nu komt mijn vraag:

Nu wil ik de school vragen of ze de tijd realtime kunnen weergeven op die pagina. Simpelweg door een digitaal klokje te laten lopen ipv het pagina-ververs-gedoe.

Voordat ik die vraag aan hun ga stellen wil ik graag weten of dit mogelijk is.

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
lol!

Natuurlijk kunnen ze een klokje op de site laten lopen, maar of dit het probleem ook oplost ?

Verwijderd

Topicstarter
Op een of andere manier krijg ik geen edit knop te zien. Maar in de topic titel hoort dus realtime te staan.

Nou ik denk als er een klokje loopt niet iedereen als een malloot de pagina loopt te verversen. Als dat niet gebeurt verloopt alles wat makkelijker.
Tevens mogen ze mij misschien wat extra server capaciteit instellen. Op het moment dat de klok 08.30 slaat zitten er ongeveer 350 mensen tegelijk op die pagina.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 13:00 ]

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 15:45
Je kunt toch gewoon de tijd ophalen en zelf op jouw pc de teller laten lopen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet wat je bedoelt. Als je bedoelt dat ik op het klokje van mijn pc moet kijken: die loopt niet gelijk met de server tijd.

• Dieter
Depress schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:00:
Je kunt toch gewoon de tijd ophalen en zelf op jouw pc de teller laten lopen?
Ja hij wel, maar die 100 andere personen die zich willen inschrijven op de les ? Die gaan nog steeds als een gek refreshen en de server belasten.

Want dat is het probleem toch ?
Het is in ieder geval mogelijk, het zal waarschijnlijk toch om een PHP/ASP pagina gaan, en daar een klokje opzetten is sim-pel!

[ Voor 14% gewijzigd door Dieter op 19-02-2007 13:03 ]

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 18:27

Ravefiend

Carpe diem!

loooolz ... _O-

Doet me gelijk denken aan mensen die dagenlang kamperen om ergens een sociale woning te kunnen bemachtigen ... onvoorstelbaar dat dit soort van dingen niet beter regelt kunnen worden ...

Verwijderd

Topicstarter
Klopt dit gebeurt echt: 2 lessen (werkgroepen) zijn op dezelfde dag als het hoorcollege en daarnaast zijn ze vlak na het hoorcollege. Iedereen gaat dan als een gek daar op klikken. Dat begrijp ik, maar omdat alles zoooo traag gaat kan je niet snel genoeg zien welke lessen vol zijn en welke niet.

@Dieter
Wat is een PHP/ASP pagina? Misschien kan ik kijken of dat zo is.

@Ravefiend
Idd, tegenwoordig kan heet volgens mij misschien makkelijker en sneller met de techniek die er nu is.
Je kan het ook schriftelijk doen, maar dat is dan op school. En niemand kan mij wijs maken dat er om 08.30 aanwezig is om mijn info te verwerken en dan zo snel zodat ik sneller ben dan de internetters.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 13:06 ]

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Klinkt als: niet gezocht. er zijn voldoende applets etc. op het internet die dit binnen 2 tellen knip-en-plak-werk al kunnen doen.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 18:33

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:56:

Nu komt mijn vraag:
Nu wil ik de school vragen of ze de tijd realtime kunnen weergeven op die pagina. Simpelweg door een digitaal klokje te laten lopen ipv het pagina-ververs-gedoe.
ik neem aan dat je het hebt over een in een browser gebaseerde applicatie die via HTTP werkt ....

HTTP is een protocol dat altijd op requests gebaseerd en dus zou een voortdurend request of 'open verbinding enkel mogelijk zijn door regelnatig een request te doen ...
dat is wat betreft tijd ook een beetje onzinnig, omdat het nutteloos is iedere minuut bv de servertijd op te vragen... als je hem eenmaal weet, weet je dat die een minuut laten ook domweg gewoon 1 minuut later zal zijn...

de truc is dan bv binnen een HTML-pagina eenmaal de serverttijd mee te laten sturen, bv als javascriptwaarde, en javascript verder dynamisch deze in de pagina bij te laten houden...
daarvoor zijn een boel standaard scriptjes te vinden.

Overigens, als het om de load van de server van die school gaat, is de oplossing gewoon het eenvoudigste te vinden in de opzet van die aanmelding zélf ....
niet technisch of met behulp van programma's... maar gewoon door een andere manier te vinden om die roosters te verdelen:

die school kan bv ervoor kiezen om alle aanmeldingen niet op specifiek één tijdstip te accepteren en dus 'wie-het-eerste-komt'-principe te hanteren, maar eventueel een loting op basis van alle aanmeldingen in een vast tijdsframe ...
dat vorkomt dat iedereen op één moment gaat zitten F5-en.

[ Voor 21% gewijzigd door RM-rf op 19-02-2007 13:09 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
als je hem eenmaal weet, weet je dat die een minuut laten ook domweg gewoon 1 minuut later zal zijn...

Dat klopt, de tijd gaat niet sneller of langzamer lopen. Maar, om 08.30 wil iedereen zijn les aanvinken.
Dus als er 350 mensen om 08.29 en 50 seconden de pagina gaat verversen duurt het soms 15 seconden dat de pagina is ververst. En ik kan je vertellen uit ervaring dat die 15 seconden heel veel uit maken. Ze kunnen het verschil maken tussen een goed en een heel slecht rooster.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 14:46
Klinkt meer als een slecht systeem wat niet eerlijk is. Ik denk dat een javascript klokje niet zoveel uit zal maken, het systeem zal zijn piek eenmaal per periode rond 8.30u houden.

Verwijderd

Topicstarter
Daar zit ook wat in ja. Maar ik denk dat door het klokje men niet meer als een gek loopt te verversen waardoor het wat makkelijk verloopt.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De implementatie zelf zal het probleem niet zijn, dat is een paar minuten werk. Je zal wellicht meer moeite hebben met het overtuigen van de beheerders van site dat ze er iets aan moeten doen. :)

Overigens zou ik als beheerder ook de volgende optie meenemen: automatisch om 03:00 de nieuwe content beschikbaar stellen, voila, nooit meer gezeik vanwege drukte. >:) En mocht er wel een grote massa nachtbrakers bezig zijn, schaden ze tenminste niet de performance van de rest van de taken van server tijdens 'kantooruren'.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Dus ipv 08.30 de boel al om 03.00 open stellen? Ik zweer het je, dan is het nog zo druk.

• Dieter
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:04:
Klopt dit gebeurt echt: 2 lessen (werkgroepen) zijn op dezelfde dag als het hoorcollege en daarnaast zijn ze vlak na het hoorcollege. Iedereen gaat dan als een gek daar op klikken. Dat begrijp ik, maar omdat alles zoooo traag gaat kan je niet snel genoeg zien welke lessen vol zijn en welke niet.

@Dieter
Wat is een PHP/ASP pagina? Misschien kan ik kijken of dat zo is.

@Ravefiend
Idd, tegenwoordig kan heet volgens mij misschien makkelijker en sneller met de techniek die er nu is.
Je kan het ook schriftelijk doen, maar dat is dan op school. En niemand kan mij wijs maken dat er om 08.30 aanwezig is om mijn info te verwerken en dan zo snel zodat ik sneller ben dan de internetters.
Mart Ini,

een PHP/ASP pagina is een dynamisch opgebouwde pagina (de server doet een aantal handelingen om een pagina op te bouwen) tov een statische pagina die eens opgebouwd is, niet verandert.

Anyway, misschien kan je ons een linkje geven en kunnen we eens kijken.
Anders kan je het wellicht aan de extentie van de URL's zien :
.php of.asp oid.

Ongetwijfeld gaat het hier om een dynamische pagina, maar je zal vooral de beheerders moeten overtuigen (zoals reeds gezegd). Daarnaast zal het piekmoment altijd mee verschuiven ... iedereen wil namelijk zsm ingeschreven zijn!

[ Voor 8% gewijzigd door Dieter op 19-02-2007 13:17 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:08
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:09:
als je hem eenmaal weet, weet je dat die een minuut laten ook domweg gewoon 1 minuut later zal zijn...

Dat klopt, de tijd gaat niet sneller of langzamer lopen. Maar, om 08.30 wil iedereen zijn les aanvinken.
Dus als er 350 mensen om 08.29 en 50 seconden de pagina gaat verversen duurt het soms 15 seconden dat de pagina is ververst. En ik kan je vertellen uit ervaring dat die 15 seconden heel veel uit maken. Ze kunnen het verschil maken tussen een goed en een heel slecht rooster.
Wat RM-rf bedoelt is alsvolgt.

Als je die pagina bezoekt dan stuurt de server 1x zijn tijd mee naar de pagina en dan wordt er met javascript een klokje met secondes getoond op de pagina. Want als je realtime (elke sec) de tijd van de server zou opvragen dan zou je hetzelfde probleem hebben als nu.

Daarnaast denk ik ook dat de school maar iets beters moet verzinnen ipv een simpel klokje want deze manier van een rooster maken vind ik nogal dom.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-07 10:04
Ik weet niet of het het probleem oplost maar:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
<script language="JavaScript">

<!--
// please keep these lines on when you copy the source
// made by: Nicolas - http://www.javascript-page.com

var clockID = 0;

function UpdateClock() {
   if(clockID) {
      clearTimeout(clockID);
      clockID  = 0;
   }

var tDate = new Date();

document.theClock.theTime.value = "" 
                                   + tDate.getHours() + ":" 
                                   + tDate.getMinutes() + ":" 
                                   + tDate.getSeconds();

clockID = setTimeout("UpdateClock()", 1000);
}
function StartClock() {
   clockID = setTimeout("UpdateClock()", 500);
}

function KillClock() {
   if(clockID) {
      clearTimeout(clockID);
      clockID  = 0;
   }
}

//-->

</script>
<body onload="StartClock()" onunload="KillClock()">
<center><form name="theClock">
<input type=text name="theTime" size=8>
<form></center>

Nu moet dit alleen in de pagina een beetje aangepast worden om de trijd met php/asp te setten ipv met de lokale tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door martijnve op 19-02-2007 13:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
@dieter
De pagina kan je niet bekijken omdat je er voor moet inloggen. Maar de pagina eindigt op .html

@Ramon
Want als je realtime (elke sec) de tijd van de server zou opvragen dan zou je hetzelfde probleem hebben als nu.

Ow, dat wordt dan lastig. Ik heb wel eens meer klokjes gezien op pagina's en dacht dat het probleem daar mee een stuk minder zou zijn

-----------
EDIT
Ik heb de bron bekeken van de pagina. Ik kan die wel posten als dat handig is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 13:27 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja, je kan gewoon clientside een klokje daar laten tikken. 5 seconden knip en plak werk, of 5 minuten dev werk als je zelf inspiratie hebt.
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:24:
-----------
EDIT
Ik heb de bron bekeken van de pagina. Ik kan die wel posten als dat handig is.
Ik vind het dus niet relevant... de gewenste feature kan altijd wel makkelijk ingebouwd worden.

Maar dit is gewoon geen programmeer probleem (en al helemaal geen CSA). :) De huidige manier van het indelen van groepen bevalt je gewoon niet. Als de performance beter is, kan je nog steeds achter het net vissen. Bedenk dat eens voor jezelf, stel de responsetijd wordt 3x zo kort. En dan? Dan moet je 5 seconden wachten en kan je net zo goed te laat zijn, heb je dan geen bezwaar meer tegen de manier van verdelen?

{signature}

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-07 10:04
Nou ik heb een versie die zo ingebouwd kan worden:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<html>
<head>
<script type="text/javascript">
function startTime(){
var h = parseFloat(document.getElementById('hours').innerHTML)
var m = parseFloat(document.getElementById('minutes').innerHTML)
var s = parseFloat(document.getElementById('seconds').innerHTML)

s = (s + 1) % 60
if (s == 0){
m = (m + 1) % 60
if (m == 0){
h = (h + 1) % 24
}
}

// add a zero in front of numbers<10
m=checkTime(m)
s=checkTime(s)

document.getElementById('hours').innerHTML = h
document.getElementById('minutes').innerHTML = m
document.getElementById('seconds').innerHTML = s

t=setTimeout('startTime()',1000)
}

function checkTime(i){
if (i<10) 
  {i="0" + i}
  return i
}

function initialize(){
document.getElementById('hours').innerHTML = 8 // normaal laten setten door server (php/asp)
document.getElementById('minutes').innerHTML = 25 // idem
document.getElementById('seconds').innerHTML = 0 // idem
t=setTimeout('startTime()',1000)
}
</script>
</head>

<body onload="initialize()">
<b id="hours"></b>:<b id="minutes"></b>:<b id="seconds"></div>
</body>
</html>

Het is een aangepaste klok van w3schools.com
Maar zoals al genoemd zal dit je "probleem" niet op lossen

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik heb je topictitel aangepast; daarnaast denk ik ook dat door het laten oplopen van de huidige tijd je dit probleem niet gaat oplossen. Daarnaast moet 350 mensen voor een beetje server geen probleem vormen lijkt me? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt mij dus ook. Ik weet niet of wij de enige groep zijn die op dat moment van de misschien enige server gebruik maken.
Het kan ook zijn dat ook andere opleidingen (van andere studiejaren) ook op dat moment de server(s) gebruiken.

Stel, niet alleen de groep van 350, maar nog veel meer mensen gebruiken op het zelfde moment de server(s) van de school die gebruikt worden voor het inschrijven. Dan kan de oplossing toch zijn, meer servercapaciteit? Of zie ik dat verkeerd.
Pagina: 1