Opstartproblemen PC

Pagina: 1
Acties:

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 15:58
Mijn ouders hebben een eenvoudige AMD PC, met een MSI moederbord, 512MB geheugen en een 80GB SATA hdd van Western Digital. Dit alles is als compleet systeem af winkel geleverd. De PC wordt alleen gebruikt voor internet en e-mail, er staat verder alleen nog Panda antivirus op en Google Earth, meer niet. Het systeem is nu ca 1 jaar oud. Recentelijk is niets nieuws geinstalleerd.

In het begin waren er direct problemen, het systeem hing om de haverklap en startte soms niet eens op, pas na enig aandringen. Toen is onder garantie de harde schijf vervangen, waarna het goed was.

Nu is er weer een probleem. De PC start niet meer op. Je krijgt het bootmenu, waar je kunt kiezen voor veilige modus, normaal, etc. Geen van de opties heeft zin, je ziet heel even het XP opstartscherm, daarna wordt het zwart en reboot de pc weer, om weer het bootmenu te geven.

Nu heb ik er gisteren een IDE schijf aan gehangen, en de SATA schijf losgekoppeld, teneinde data te redden die op de originele schijf staat. Ik heb XP geinstalleerd op de IDE schijf, en de eerste keer booten ging goed. De tweede keer niet, ik zie het windows bureaublad en direct daarna automatisch een reboot. En dit gaat zo maar door en door. Ergo: volgens mij ligt het niet aan de harde schijf, and that's where you come in :)

Wat kan het zijn, en hoe kan ik de schijf nog benaderen? Er zit nog garantie op, maar het gaat me er vooral om even de e-mail veilig te stellen. Bovendien heb je kans dat ze onder garantie weer alleen de schijf vervangen, terwijl ik persoonlijk het vermoeden heb dat het ergens anders aan ligt. Maar ik ga in de winkel niet vertellen dat ik zelf al uitgebreid heb zitten 'prutsen' natuurlijk.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 16:24
Conclusie is dus dat de schijf niet kapot is omdat het euvel zich ook voordoet met een andere schijf.
Probeer te achterhalen waar het dan aan kan liggen. <<<< Niet goed gelezen>>>>

Gooi de originele HD in een andere pc en probeer de data de kopieren

[ Voor 11% gewijzigd door Lumics op 19-02-2007 11:23 ]

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 15:58
Lumics schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:22:
Conclusie is dus dat de schijf niet kapot is omdat het euvel zich ook voordoet met een andere schijf.
Probeer te achterhalen waar het dan aan kan liggen. <<<< Niet goed gelezen>>>>

Gooi de originele HD in een andere pc en probeer de data de kopieren
Dat zou ik wel willen, maar de HDD is SATA en ik heb geen andere PC tot mijn beschikking met SATA :(

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 11:12

Gutteguttegut

CEO of TFD

Dit lijkt op een voeding probleem, kun je iets meer gegevens geven over de gebruikte hardware? (type nummer e.d.)
En dan ook van de voeding (merk en type).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 18:07
Ja lastig verhaal.
Ik zou toch iemand proberen te regelen die een sata-mobo heeft en de schijf daar even aan te hangen.

Wat betreft reboots klinkt dit als een voeding probleem, of eventueel een warmteprobleem.
Ik zou even de temps checken en kijken wat voor voeding erin zit.
Zo te zien gaat het een om een simpele pc, maar als je voeding gaar is kan je elk component eraan hangen, de pc blijft dan kuren vertonen.

edit : guttegut was me voor :z

[ Voor 4% gewijzigd door kaos001 op 19-02-2007 12:24 ]

Soundcloud