Latex: cannot determine size of graphic

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Hallo,

Ik heb verleden week een MacBook aangeschaft. Eén van de dingen die ik hierop zou willen doen is het verslag van mn thesis schreven, dit moet gebeuren zowel op mn desktop (linux) als op mn MacBook. Het is de bedoeling dat ik de map met de latex bestanden zonder problemen van de éne naar de andere computer kan verhuizen. Onder linux gebruik ik Tetex en Kile. Onder OS X heb ik de latex compiler van Gerben Wierda geïnstalleerd en gebruik ik Texshop als editor.

Mijn latex bestanden zijn nog maar net aangemaakt en bevatten momenteel eigenlijk enkel de structuur. Op het voorblad staat uiteraard het logo van mijn universiteit. Nu is het met dat logo dat ik problemen heb, de error die ik krijg bij het compileren is:
! LaTeX Error: Cannot determine size of graphic in pictures/ruglogo.pdf (no Bou
ndingBox)
Nu onder linux vormt dit echter geen probleem, het prentje wordt mooi geïncludeerd. Ik heb reeds op internet gezocht achter mogelijk oplossingen, de meest geopperde oplossing is het logo opnieuw te genereren met de boundingbox ingesteld (eventueel handmatig). Dat is echter omslachtig als je dit voor elk prentje zou moeten gaan doen. Het probleem doet zich niet alleen voor met .pdf bestanden, ik heb het ook geprobeerd met een .png en .gif, beide gaven dezelfde foutmelding.

Hoe zorg ik er nu voor dat het geheel ook onder os x compileert, net zoals op mn linux bak, zonder steeds elke prentje te moeten aanpassen. Als het onder linux lukt moet het hier toch ook op lukken, mis ik soms één of andere latex package of ligt het probleem elders ?

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:49

Tux

Misschien dat het in de source opgeven van parameters voor het formaat van de afbeeldingen zal helpen.

En het is misschien handiger om voortaan je vragen over LaTeX in \[Alg.] LaTeX2e te stellen. De mensen die ervaring hebben met LaTeX letten meer op dat topic denk ik.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-02 16:11

M-ThijZ

Riding on Rails

Probleem is waarschijnlijk te wijten aan het gebruik van twee verschillende LaTeX packages.

• mandroid
M-ThijZ schreef op maandag 19 februari 2007 @ 10:47:
Probleem is waarschijnlijk te wijten aan het gebruik van twee verschillende LaTeX packages.
Klopt, maar de enige fout die ik heb is het includeren van een afbeelding. Als ik die in commentaar zet, dan compileert het prima. Je moet met de osx compiler toch niet voor elke afbeelding de afmetingen gaan bepalen als je een figuurtje wil includeren ? Dat lijkt mij bijzonder omslachtig.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik neem aan dat je MacTex gebruikt?

Probeer het anders eens met de graphicx package uit pdftex (\usepackage[pdftex]{graphicx}) Dan moet je 'm ook compileren met pdflatex in plaats van latex.

Wat ook kan helpen is erbij opgeven width=\textwidth, of een ander formaat.

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08-2025
Ik weet dat postscripts die zijn aangemaakt met bijvoorbeeld MS Visio, geen boundingbox hebben. LaTeX heeft deze echter wel nodig .

Ik doe zelf eigenlijk nooit een PDF-file invoegen, ik gebruik alleen EPS .

Wat je eens zou kunnen proberen is om het PDF-je te openen (in Adobe Acrobat) en dan te saven als een EPS bestand. Dit EPS-bestand moet je kunnen invoegen in je LaTeX document en die moet je kunnen gebruiken onder zowel Linux als OSX.

Als jij bij elk plaatje hier last van hebt, moet je denk ik eens kijken naar de manier waarop je plaatjes maakt. Blijkbaar is dit stuctureel fout (voor jouw workflow). Doen de plaatjes met boundingbox het wel onder linux? Zo ja, dan hoef je je plaatjes dus maar 1 keer te converteren.

• mandroid
Peppi78 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 16:39:
Ik weet dat postscripts die zijn aangemaakt met bijvoorbeeld MS Visio, geen boundingbox hebben. LaTeX heeft deze echter wel nodig .

Ik doe zelf eigenlijk nooit een PDF-file invoegen, ik gebruik alleen EPS .

Wat je eens zou kunnen proberen is om het PDF-je te openen (in Adobe Acrobat) en dan te saven als een EPS bestand. Dit EPS-bestand moet je kunnen invoegen in je LaTeX document en die moet je kunnen gebruiken onder zowel Linux als OSX.

Als jij bij elk plaatje hier last van hebt, moet je denk ik eens kijken naar de manier waarop je plaatjes maakt. Blijkbaar is dit stuctureel fout (voor jouw workflow). Doen de plaatjes met boundingbox het wel onder linux? Zo ja, dan hoef je je plaatjes dus maar 1 keer te converteren.
Met .eps figuren lukt het wel, maar daarmee is het probleem niet opgelost. Dan zit ik nog steeds vast met .png, .jpg, ...

Plaatjes invoegen doe ik momenteel zo:
in de header: \usepackage{graphicx}
voor het plaatje :
\begin{figure}
\includegraphics{ruglogo.pdf}
\end{figure}
En dat mag een .pdf, .png, .gif zijn, telkens krijg ik onder os x diezelfde error. Ook het expliciet opgeven van het imageformaat mbv width en size helpt niet.

De latex "compiler" die ik momenteel gebruik is gwTex, based on TeX Live
This is Gerben Wierda's binary distribution of TeX for Mac OS X which is a repackaged distribution of TeX Live with all the programs and a subset of the TeX Live texmf tree and a small additional tree maintained by me (e.g with the GTAMacfonts stuff that is a way of using some Apple-supplied fonts with PDF-TeX)

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik voeg iets zo in:
code:
1
2
3
4
5
\begin{figure}[htb]
\includegraphics[width=9cm]{plaatje.png} 
\caption{Bla!
\label{projoms}
\end{figure}

en gebruik, voor dit project, de package
\usepackage[pdftex]{graphicx}
in plaats van de standaard graphicx zonder pdftex.

Vervolgens gebruik ik de 'workflow' via pdflatex om te compileren, in plaats van latex + dvipdfm.

• mandroid
Het probleem is zonet opgelost geraakt. Ik heb de TeXLive-2007 distrubutie geïnstalleerd vanop http://www.tug.org/mactex/ en ingesteld als default distributie. In TexShop heb ik vervolgens de standaard typesetter ingesteld op pdfTex, en nu compileren de figuurtjes zoals ik verwacht :).

Mijn originele distributie was die van Gerben Wierda: http://www.rna.nl/, met deze lukte het niet (met dezelfde latex code) om de figuurtjes mee te includeren, nu is dat geen probleem meer. Als er in de toekomst nog mensen met dit probleem zouden zitten -> installeer de TexLive-2007 distributie en het werkt als een zonnetje.

[ Voor 0% gewijzigd door mandroid op 06-03-2007 21:25 . Reden: typo ]

Pagina: 1