[Ubuntu] microfoon werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 589 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08 21:56
Het probleem is het volgende:

De micro die ik gebruik is mono van audiokanaal. Hij werkt perfect in windows.
In ubuntu edgy werkt hij niet.

Wat ik al heb uitgedokterd:
als ik doodnormale oordopjes in de microingang steek kan ik dus SKYPE gebruiken als ik in 1 oortje spreek. (Er werkt maar 1 van de 2)

Nu zit ik te denken dat ubuntu de kanalen omwisselt tov windows.
Dus wat ik denk is dat mijn micro ingang 2 kanaals is en dat ubuntu juist het andere kanaal neemt dan windows vandaar dat mijn micro niet werkt.

Het betreft een medion laptop md95500.
De geluidskaart is van REALTEK. Ik heb ook de linux realtekdriver geinstalleerd maar het probleem blijft.

Iemand enig idee om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 22:59
Wat jij suggereert lijkt mij zeer onwaarschijnlijk omdat een mono microfoon normaal op de twee kanalen zijn signaal zet.
Check wel even of de plug van je microfoon ook mono is: Je zou maar 1 plastic isolatie ringetje mogen zien, als er twee zijn, dan is het een stereo plug op een mono microfoon en dan zou ik eens checken of ze alle twee zijn aangesloten of dat er één van de twee inderdaad niet is aangesloten, in dat geval zou een soldeerbout zonder al teveel problemen jouw probleem moeten kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Even een titlefix gedaan om wat verwarring te voorkomen. Bij een duidelijke topictitel heb je sneller de kans dat je probleem wordt opgelost michielske ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
De plug van de micro heeft 2 plastic ringetjes dus 3 contactgebieden. Solderen is mss een oplossing maar dit vind ik toch de allerlaatste mogelijkheid. In windows werkt die micro perfect. Dus moet die volges mij in ubuntu ook werken. Een andere micro met 1 plastic ringetje werk perfect. Dus ik vermoed dat de ingang van mijn microkanaal van mijn laptop stereo moet zijn en dat ubuntu ingesteld staat als mono op het verkeerd kanaal. In windows werken beide micro's in ubuntu maar 1.
Ik vind dit maar raadselachtig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

start eens alsamixer
Tab naar Capture en zorg ervoor dat je mic niet muted staat. (Staat hij default wel volgens mij)

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
bij alsamixer stond alles goed. Daar had ik al eens naar gekeken. Alle balkjes staan boven en er staat niks op muted. Ik heb de keuze tussen 3 alsa mixer maar het probleem doet zich bij alle 3 voor.

Dit zijn de 3 alsa mixers:
saa7134
HDA intel
REALTEK alc880

ik gebruik de hda intel anders werkt mijn 6 kanaals audio niet goed.
de micro en hoofdtelefoon zijn aparte inganen aan de voorkant van mijn laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dit is al een oude post, maar ik heb exact hetzelfde probleem, met Ubuntu 9.10 32-bits.
Ook mijn microfoon heeft 3 contactgebieden, en geeft helemaal geen input.
Via 'Sound Preferences' heb ik ongeveer alle instellingen geprobeerd, zonder effect.
Ik heb de pc alleen nog maar onder Ubuntu draaiend gehad, dus ik weet niet of de mic onder Windows wel werkt.
Iemand een idee?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 22:28
Probeer hem eens op line-in (blauw)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je 't nog niet hebt, installeer pavucontrol. Daarmee kan je aangeven wat voor invoer je hebt (geen mic, mono, stereo of zelfs meer-kanaals). Ik heb zelf geen 9.10 met PA draaien (m'n PC die PA heeft draait nog Jaunty, met versie 0.9.15). Er kunnen nogal wat wijzigingen zijn in PA voor Karmic. Heb je ook op de PA site gekeken voor troubleshooting?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Pavucontrol heb ik, maar dat verandert niet zoveel, deze heeft (in de GUI althans) niet veel meer opties dan de gewone Volume Control. Als ik een beetje klooi met de Config is er ook nog steeds geen input.

Mijn microfoonplug heeft 3 contactzones, dus ik neem aan dat de Config op Analog Stereo Duplex moet? Of toch Analog Stereo Output + Analog Mono Input? Aangezien de mic zelf waarschijnlijk in mono opneemt (het is maar 1 gewone headsetmic).
Wat doen de verschillende opties onder Input Devices verder?
Staat Analog Input daaronder voor de mic ingang, en selecteert Analog Line-in de line-in?
Alle combinaties/permutaties van Analog Stereo Duplex of Analog Stereo Output + Analog Mono Input met de 4 opties onder Input Devices en de mic in de line-in of mic ingang geven in elk geval nog steeds geen input.
De website van PulseAudio word ik ook niet echt wijzer van.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Pagina: 1