Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nauwkeurigheid GPS

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kinderpindakaas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik lees hier in een eBook dat de GPS signaal uit 2 delen bestaat. 1e deel voor burgerdoeleinden met nauwkeurigheid zo rond de 100 meter en 2e deel is versleutelde coördinaten voor militaire doeleinden met nauwkeurigheid van 23 meter.

Mijn eerste reactie was, klopt dit wel?
Hoe weet TomTom dan op een rotonde mij precies te vertellen welke afslag ik moet nemen.
Het kan natuurlijk zijn, dat hij aan de hand van je snelheid kan berekenen waar je in die 100 meter onnauwkeurigheid ongeveer bevindt. In dit kan opzich ook wel kloppen, want als ik tunnel in rijdt dan geeft hij nog een tijdje aan hoe ik moet rijden. Dit terwijl GPS signaal al is verdwenen.

Waar ik benieuwd naar ben, is de nauwkeurigheid van ruwe data die ik met een gps module ontvang.
Dus zonder allerlei correctie berekeningen of extra grondstation.

Ik wil namelijk met een kleine GPS module van een aantal van onze producten de positie bepalen.
Echter met een afwijking van 100 meter, heeft het geen zin meer.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

de gps reciever die ik heb heeft dacht ik een afwijking van 5 meter. Hij pakt dus me exacte locatie al pakt ie af en toe het huis van de buren (als voorbeeld).

Dus de consumenten gps recievers zijn nauwkeurig genoeg lijkt mij

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Grzzl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 19:37
Dat was vroeger zo, maar sinds mei 2000 heeft iedereen dezelfde nauwkeurigheid. In tijden van crisis kunnen de amerikanen dat weer uitschakelen. Vandaar Galileo.

Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Grzzl schreef op zondag 18 februari 2007 @ 22:14:
Dat was vroeger zo, maar sinds mei 2000 heeft iedereen dezelfde nauwkeurigheid. In tijden van crisis kunnen de amerikanen dat weer uitschakelen. Vandaar Galileo.
Voor zover ik weet heeft het Amerikaanse leger een veel hogere nauwkeurigheid, tot op enkele tientallen centimeters. Burgers komen net verder dan 5-15 meter.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Ik begrijp dat je niet exact wil vertellen over welke producten het gaat, maar misschien is er een andere (handiger/beter) oplossing voor je probleem. Of je splitst het op, enerzijds de GPS data om in de buurt te geraken, en dan nog een zendertje erin integreren dat je met een directionele ontvanger razendsnel bij het gezochte product brengt?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 10:44
de nauwkeurigheid zit in codereeksen die de satellieten uitzenden
die codes zijn echter al lang gekraakt, de VS kan ze uiteraard wijzigen (doen ze voorlopig gelukkig niet)
voor grotere precisie heb je truucjes zoals differtiele gps systemen, maar jouw auto gps kan dit allemaal niet, vandaar de +/-5m afwijking
landmeters en militaire toestellen kunnen dit wel en gaan tot op een paar mm

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Volgens mij is de info uit de TS verouderd, namelijk van de periode vóór de uitschakeling van SA (Selective Availability) in mei 2000

• kinderpindakaas
Het eBook over GPS dat ik momenteel doorneem, is idd al van voor 2000.
Het is echter een heel mooi eBook dat de GPS data tot op bit niveau beschrijft.
Is er na 2000 enkel de nauwkeurigheid veranderd, of is nu ook de hele data structuur veranderd?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:12
Nauwkeurigheid is nu zo'n 5m, maar af en toe wordt er geëxperimenteerd met WAAS, als je GPS-ontvanger dat aan kan kun je ineens een nauwkeurigheid hebben van 2 of 3m. Ik heb een Garmin Geko 201, en als WAAS het weer eens doet zie ik in het satellietenoverzichtscherm 3x de woordwaarde in die balkjes de letter 'D'. Ik weet niet wat die D betekent, maar als het gebeurt heb ik wel een enorm nauwkeurig signaal.

Als dat standaard wordt is geocachen ook een makkie :)

BTW: is dit topic niet meer iets voor PDA's, Smartphones, GSM's en GPS-navigatie?

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 19-02-2007 09:17 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Overigens gebruiken veel GOEDE vast ingebouwde navigatiesystemen niet alleen GPS maar ook een tachometer om de snelheid exact vast te leggen. Op die manier interpoleren ze beter waar je bent zodat je geen enkele kruising/afslag mist, zelfs niet op hogere snelheid.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:12
sebastius schreef op maandag 19 februari 2007 @ 09:44:
Overigens gebruiken veel GOEDE vast ingebouwde navigatiesystemen niet alleen GPS maar ook een tachometer om de snelheid exact vast te leggen. Op die manier interpoleren ze beter waar je bent zodat je geen enkele kruising/afslag mist, zelfs niet op hogere snelheid.
Niet alleen dat, ze hebben vaak ook nog een ingebouwd kompas. Met dat kompas icm de tachometer kan het systeem aardig gokken waar je bent, zelfs als je door bomen of gebouwen of whatever tijdelijk geen GPS-bereik hebt.

Overigens gebruik ik zelf TomTom, die heeft dus alleen GPS, verder niets. Ik maak eigenlijk zelden mee dat hij geen bereik genoeg heeft om te weten waar hij is. En het pakket is behoorlijk snugger opgezet: als ik bv. door de Schipholtunnel rijdt 'gokt' het pakket dat ik met dezelfde snelheid door blijf rijden. Het scherm wordt wel grijs (geen bereik) maar je ziet het pijltje gewoon doorgaan. Nu ben ik er wel benieuwd naar wat er gebeurt als je in de tunnel moet stoppen door bv. file. Wanneer komt hij er achter dat je toch echt niet snel die tunnel uit bent?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:37
Is het nou overigens zo dat Galileo wél, ook onbetaald, tot op enkele centimeters nauwkeurig locatiebepaling voor burgers kan uitvoeren?

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 19:12

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb me ook altijd al afgevraagd wat het mogelijk maakt om gratis gebruik te maken van de satellieten? Kan het gebeuren dat de Amerikaanse overheid ineens geld gaat vragen om verbonden te worden met een satelliet oid bijv?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:01
Royz schreef op maandag 19 februari 2007 @ 10:45:
Ik heb me ook altijd al afgevraagd wat het mogelijk maakt om gratis gebruik te maken van de satellieten? Kan het gebeuren dat de Amerikaanse overheid ineens geld gaat vragen om verbonden te worden met een satelliet oid bijv?
Je bent niet "verbonden" met een satelliet, je kijkt er alleen naar. Eenrichtingsverkeer dus :)

omniscale.nl

• kinderpindakaas
Geld ervoor vragen zal niet echt direct ingevoerd kunnen worden, maar wel de nauwkeurigheid kunnen ze aanpassen. En omdat we niet afhankelijk willen zijn van die amerikanen, is er nieuw systeem Galileo genaamd in het leven geroepen.

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11 19:26
Je maakt niet gratis gebruik van het GPS netwerk, er wordt namelijk een bepaalde hoeveelheid van het aankoopbedrag van je GPS apparaat afgedragen aan de VS.

Ik weet niet wat de nauwkeurigheid is van het huidige GPS netwerk voor civiele toepassingen, maar mocht dit niet genoeg zijn dan kan je het beste wachten op GPS-Galileo combinaties.

Verwijderd

Alleen voor de nauwkeurigheid. Nu krijg je de nauwkeurigheid volledig binnen. Voor 2000 was deze, zoals eerder gezegd, gedecodeerd. Ik meen echter gehoord te hebben dat hoge gebouwen e.d. ook voor onnauwkeurigheid kunnen zorgen. Daar zou je enerzijds een correctie op moeten kunnen toepassen maar je schijnt ook grondmeetpunten te hebben (vooral voor de scheepsvaart) aan de hand waaraan je correcties zou kunnen uitvoeren.
Misschien dat iemand daar mee van weet. (edit:is al genoemd dus)

Om niet afhankelijk te zijn van de VS, die zich het recht voorbehoud om codering weer aan te gooien en GPS onnauwkeuriger maken voor burgers als zij dit nodig achten, wordt in Europa Gallileo ontwikkeld.

Momenteel is de nauwkeurigheid exact (afhankelijk van de limitaties van je GPS-ontvanger natuurlijk). Bij de Dakar-ralley wordt het bijvoorbeeld gebruikt om snelheid te meten van de voortuigen. Te hard door een dorp rijden is boete. Garantie dat GPS morgen nog steeds nauwkeurig is heb je niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 12:44 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 22:56
CanonG1 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 09:16:
Nauwkeurigheid is nu zo'n 5m, maar af en toe wordt er geëxperimenteerd met WAAS, als je GPS-ontvanger dat aan kan kun je ineens een nauwkeurigheid hebben van 2 of 3m. Ik heb een Garmin Geko 201, en als WAAS het weer eens doet zie ik in het satellietenoverzichtscherm 3x de woordwaarde in die balkjes de letter 'D'. Ik weet niet wat die D betekent, maar als het gebeurt heb ik wel een enorm nauwkeurig signaal.

Als dat standaard wordt is geocachen ook een makkie :)

BTW: is dit topic niet meer iets voor PDA's, Smartphones, GSM's en GPS-navigatie?
Zou het niet kunnen zijn dat die 'D' wil zeggen dat je DGPS-ontvangst hebt ipv WAAS? ;)

• kinderpindakaas
Omdat ik dit topic in groep Elektronica heb gepost, wil ik het topic ff bij sturen.
Is er iemand die thuis al eens een eigen "trace me" systeem heeft gemaakt?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
@Fire69 DGPS = GPS + Grondontvangers (WAAS/LAAS) staat voor Differential GPS en is idd stukken nauwkeuriger.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 22:56
WAAS en DGPS is niet hetzelfde: http://www.d-d-s.nl/waas.html

DGPS: Grondontvangers
WAAS: Grondontvangers + enkele geostationaire satellieten

[ Voor 40% gewijzigd door Fire69 op 19-02-2007 12:51 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Zelfde techniek, andere freqentie, is wel dgps, maar idd een dgps voor nodig die het waas netwerk kan ontvangen ;)
Pagina: 1